AYT Edebiyat Sınavında Önemli Eserler
Tüm yazarların eserlerini ezberlemek zaman kaybıdır. Verimli ve nitelikli çalışmak sınavda başarı için önemlidir
- ozeldersalani.com
Tüm yazarların eserlerini ezberlemek zaman kaybıdır. Verimli ve nitelikli çalışmak sınavda başarı için önemlidir
Osmanlı Devleti 13. yüzyılda Anadolu'da kuruldu. I. Osman (1300-1326) devletin kurucusu olarak kabul edilir. Orhan Gazi (1326-1359) Bizans'a karşı önemli zaferler kazandı. Fatih Sultan Mehmed (1451-1481) İstanbul'u fethederek "Fatih" unvanını aldı
Bu video, bir eğitim içeriği olup, bir öğretmen tarafından Osmanlı İmparatorluğu'nun yenilikleri ve ekonomik durumu hakkında bilgi verilmektedir.. Video, Osmanlı İmparatorluğu'ndaki yenilikleri kronolojik olarak ele almaktadır. İlk demiryolu yapımı, İkinci Mahmut'un tıp eğitimi için Fransızca eğitim vermesi, kıyafet kanunu, Sultan Abdülaziz'in Avrupa seyahati, Fransız İhtilali'nin Osmanlı'ya etkileri, Tanzimat ve İslahat Fermanları, Meşrutiyet ilanı ve Osmanlı ekonomisi gibi konular detaylı şekilde anlatılmaktadır. Özellikle milliyetçilik kavramının çok uluslu devletleri nasıl etkilediği ve Osmanlı'nın ekonomik durumu üzerinde durulmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı tarihi dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, öğrencilere Abdülmecid dönemindeki önemli olayları ve gelişmeleri anlatmaktadır.. Video, "fermanlar padişahı" olarak bilinen Abdülmecid dönemi neden önemli olduğunu açıklayarak başlıyor ve Tanzimat ve İslahat fermanlarının özellikleri, Bank-ı Dersaadet, Şirketi Hayriye, jandarma teşkilatı, telgraf hattı, ilk demiryolu, ilk kağıt para, İngiltere'den borç alınması, Tercüman-ı Ahval gazetesi ve Dolmabahçe Sarayı gibi önemli gelişmeleri ele alıyor.. Eğitimci, bu bilgileri görsel desteklerle ve hafıza teknikleriyle ilişkilendirerek öğrencilere daha iyi hatırlatmaya çalışırken, aynı zamanda Boğazlar Meselesi ve Jön Türk hareketi gibi dönemin önemli siyasi ve sosyal olaylarını da vurguluyor.
TRT Avaz'da yayınlanan bu programda, sunucu Profesör Dr. Süleyman Hayri Bolay ve Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi'nden Sönmez Kutlu Profesör Dr. ile Türk düşüncesinin modernleşme dönemi tartışılmaktadır. Süleyman Hayri Bolay, "Hocaların Hocası" olarak anılan ve "Tanzimat'tan Günümüze Türk Düşüncesi" adlı sekiz ciltlik eseri olan önemli bir Türk düşünce tarihçisidir.. Program, Türk düşünce tarihinin 1920'li yıllarda İsmail Hakkı İzmirli tarafından başladığı bilgisiyle başlayıp, Tanzimat'tan günümüze kadar olan süreci ele almaktadır. Konuşmacılar, Türk düşünce geleneğinin varlığı, İslam düşüncesi ve Batı felsefesi arasındaki ilişkiler, "milli akıl" kavramı ve Türk düşünürlerinin (Fuat Köprülü, Yusuf Yörükken, Hilmi Ziya Ülken, Yahya Kemal, Sezai Karakoç, Necip Fazıl, Erol Güngör, Gönül Bünyezade, Selahattin Hallo) İslam ve Türk kültürüyle olan ilişkilerini tartışmaktadır.. Sohbet, Türk felsefesinin Batı'dan bağımsız olarak gelişmesi gerektiğini vurgulayarak, Türk düşünürlerinin kendi topraklarının tarihi, gelenekleri ve inançlarından yola çıkarak yeni düşünceler geliştirmesi gerektiğini savunmaktadır. Ayrıca, "ibdaa ve insa şuuruyla hareket etmek" kavramı, yenilik ve gelenek arasındaki dengenin önemi ve Cumhuriyet dönemi düşünce geleneğinin oluşumu gibi konular da ele alınmaktadır.
Coğrafi keşifler sonrası Osmanlı'nın vergi ve ticaret gelirleri azaldı. 1683'te II. Viyana yenilgisi sonrası askeri üstünlük Avrupalılara geçti. Lale Devri'nde (1718-1730) ilk kez Batı kurumları örnek alındı. III. Selim döneminde Nizam-ı Cedid ile Avrupa tarzı askeri ocak kuruldu
Manastır'da matematik, edebiyat ve Fransızca eğitimi aldı. Selanik'te ilkokul ve ortaokul, Manastır'da lise eğitimini tamamladı. Farklı şehirlerde eğitim gördü ve edebiyata ilgi duydu
1825'te İstanbul'da doğdu, 1880'de Adana'da vefat etti. Saray katipliği ve çeşitli valilik görevlerinde bulundu. Namık Kemal ile birlikte Londra'ya kaçtı ve Hürriyet gazetesini çıkardı. II. Abdülhamit yönetimine karşı özgürlükleri savundu
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan tarih dersi formatında olup, Osmanlı Devleti'ndeki fikir akımları ve meşrutiyet dönemlerini ele almaktadır.. Video, Osmanlı Devleti'nde ortaya çıkan Osmanlıcılık, Ümmetçilik ve Turancılık gibi fikir akımlarını detaylı olarak incelemekte ve ardından Tanzimat sonrası meşrutiyet anlayışının gelişimini kronolojik olarak anlatmaktadır. İlk ve ikinci meşrutiyet dönemleri, tersane konferansı, İttihat ve Terakki'nin yükselişi, 31 Mart ayaklanması ve II. Abdülhamid'in tahttan indirilmesi gibi önemli tarihsel olaylar açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca bu dönemde kurulan dernekler ve partiler, seçim süreçleri ile Osmanlı'nın Rusya ve İngiltere ile olan ilişkileri de detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Osmanlı Devleti'nin son dönemlerindeki yönetim biçimleri ve reform çabaları tarihsel bir perspektiften sunulmaktadır.
Mısra, aruz vezniyle yazılmış beytin yarısıdır. Beyit, aruz vezniyle yazılmış iki mısralık nazım birimidir. Mısra-ı berceste, güzel ve anlamlı tek mısradır
Bu video, bir konuşmacının İslam, laiklik ve Türk müslümanlığının tarihsel gelişimi hakkında verdiği kapsamlı bir ders formatındadır. Konuşmacı, 1960 ihtilali döneminde hapis yattığını ve şahsi deneyimlerini paylaşmaktadır.. Videoda İslam'ın temel değerleri, Türk dilinin korunması, laikliğin İslam'a etkileri ve Kemalizm ile İslam arasındaki ilişkiler ele alınmaktadır. Konuşmacı, Türkiye'nin Tanzimat'tan günümüze kadar yaşadığı Batılaşma sürecini, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın tarihsel gelişimini ve İslam'ın terakkiyle ilişkisini anlatmaktadır. Ayrıca, akıl ve din arasındaki ilişki, Allah'ın sıfatları ve İslam hukuku gibi dini konular da detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Konuşmacı, Türk alfabesindeki değişikliklerin etkileri, İslam'ın birleştiren bir unsur olduğu vurgusu, Diyanet'in hem Kemalist hem de Müslüman bir zümre üretmek için nasıl kullanıldığı ve İslam'ın hakimiyetindeki toplumda ceza uygulamalarının nasıl olması gerektiği gibi konulara da değinmektedir. Video, İslam'ın terakkiyle çelişkili olmadığı, aksine İslam'ın hırs ve gayreti vurguladığı görüşüyle Türkiye'nin tarihsel sürecini eleştirel bir bakış açısıyla incelemektedir.
Bu video, bir televizyon programı formatında olup, sunucu Oya, felsefeci Ahmet Hoca, bilim insanı Celal Şengör ve çeşitli akademisyenlerin katıldığı bir sohbeti içermektedir. Program, bayram hediyesi olarak sunulmuş ve pandemi sonrası ilk kez evinden çıkan Celal Şengör'ün katılımıyla gerçekleşmiştir.. Video, "aydınlanma" kavramını merkeze alarak tarihsel gelişimini, temel kavramlarını ve etkilerini ele almaktadır. Konuşmacılar, Yunan aydınlanmasından Batı aydınlanmasına, Fransız Aydınlanması'na kadar olan süreçleri, önemli düşünürlerin (Kant, Descartes, Hume, Voltaire, Adam Smith) fikirlerini ve bu hareketin Türkiye'deki yansımalarını (Atatürk'ün reformları, Tanzimat) tartışmaktadır.. Sohbet, akıl ve din arasındaki ilişki, aklın sınırları, matbaanın Aydınlanma'ya etkisi ve Aydınlanmanın bugünkü toplum üzerindeki kalıcı etkileri gibi konuları da kapsamaktadır. Ayrıca, Rönesans, 17. yüzyıl bilim devrimi, Ansiklopedi projesi ve dünya edebiyatındaki çeviriler gibi konular da detaylı olarak incelenmektedir.
Bu video, Türk edebiyatının ilk realist romanı olarak kabul edilen Recaizade Mahmut Ekrem'in "Araba Sevdası" romanının anlatımıdır. Videoda ana karakter Bihruz Bey'in hayatı ve aşk hikâyesi detaylı olarak aktarılmaktadır.. Video, 1898 yılında yayımlanan romanın Tanzimat sonrası Osmanlı İmparatorluğu'ndaki batılılaşmayı ironik bir anlatımla eleştirdiğini belirterek başlar. Ardından Bihruz Bey'in eğitim hayatı, babasının ölümü sonrası mirasını nasıl harcadığı ve Çamlıca Parkı'nda tanıştığı Periveş adlı sarışın kadına olan aşk hikâyesi anlatılır. Hikaye, Bihruz'un Periveş'e mektup yazması, onu beklemesi ve sonunda gerçeklerin ortaya çıkmasıyla gelişir.. Videoda ayrıca Bihruz'un Periveş'in ölümünden sonra arabasını kaybetmesi, kendini dine vermesi ve bir gün Periveş'i tekrar görüp gerçeklerin ortaya çıkmasıyla bir kez daha yıkılması gibi olaylar da anlatılmaktadır. Bihruz'un Fransızca bilgisi, alafranga zübbesi tavrı ve Periveş'e olan tutkusu detaylı şekilde aktarılmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı tarihi dersidir. Eğitimci, öğrencilere yönelik hazırlanmış bir ders anlatımı yapmakta ve önemli tarihsel bilgileri vurgulamaktadır.. Video, Osmanlı İmparatorluğu'nun dağılma dönemi ve ilahi adet-tanzimat reformlarını kronolojik olarak ele almaktadır. İçerik, II. Mahmut dönemindeki Sened-i İttifak ve Vaka-i Hayriye'den başlayarak, Tanzimat Fermanı ve İslahat Fermanı'nın ilan edilmesi, Abdülmecid, Abdülaziz ve II. Abdülhamit dönemlerindeki önemli reformlar, Kanuni Esasi'nin ilanı, Birinci ve İkinci Meşrutiyet dönemlerini kapsamaktadır.. Video, ÖSYM sınavlarında çıkabilecek önemli tarih bilgilerini vurgulamaktadır. Özellikle kurulan yeni kurumlar (Meclis-i Maarif-i Umumiye, Dar'ül Muallim, Jandarma Teşkilatı, Ziraat Bankası, Darülaceze, Darülhayra), teknolojik gelişmeler (ilk telgraf hattı, ilk demiryolu hattı) ve önemli olaylar (İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin yükselişi, 31 Mart Darbesi) detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı İmparatorluğu'nun 19. yüzyıl siyasi tarihi hakkında kapsamlı bir ders formatındadır. Eğitimci, KPSS sınavlarına hazırlanan öğrencilere yönelik bilgiler içermektedir.. Video, Osmanlı İmparatorluğu'nun dağılma dönemi olan 19. yüzyılın kronolojik gelişmelerini ele almaktadır. İçerik, 1806-1812 Rus-Osmanlı savaşları ile başlayıp, Sırp ve Rum isyanları, Kırım Savaşı, Berlin Antlaşması, Tanzimat ve İslahat dönemlerini, Kanuni Esasi'nin ilanı ve meşrutiyet süreçlerini kapsamaktadır. Ayrıca II. Abdülhamit dönemindeki siyasi ve kültürel gelişmeler de detaylı şekilde anlatılmaktadır.. Ders, Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa güçleriyle olan ilişkilerini, iç reformları (Tanzimat ve İslahat Fermanları), eğitim, hukuk, ekonomi ve siyasi alanlardaki yenilikleri, önemli savaşları ve antlaşmaları kronolojik olarak incelemektedir. Video, Osmanlı İmparatorluğu'nun iflası ve Umumiye İdaresi'nin kuruluşuyla sonlanırken, bir sonraki videoda İnkılap tarihine geçileceği belirtilmektedir.