Bu video, Yaşayan Şehir Müzesi'nde gerçekleştirilen bir etkinliği göstermektedir. Müzenin yetkilisi, Osmanlı döneminde gelen gelenekleri ve eski adetleri tanıtma amacıyla düzenledikleri bu etkinliği anlatmaktadır.. Videoda, müzenin girişindeki bozacı ve şıracı alanının canlandırılması gösterilmektedir. Bu etkinlik, "Geleneklerimizi Yaşatıyoruz" projesi kapsamında düzenlenmekte ve bu sene ikinci yıl olup dördüncü etkinlik olarak sunulmaktadır. Müzeye gelen ziyaretçiler hem bozanın hem de Osmanlı şerbetinin şırının tadına bakabilmektedir.
"Teke Tek Özel" adlı televizyon programında, Harvard Üniversitesi'nde ders veren Profesör Dr. Gönül Tekin ile yapılan bir röportaj formatında sunulan bu video, edebiyat ve mitoloji üzerine kapsamlı bir sohbeti içermektedir.. Video, öncelikle Ahmet Şükrullah'ın Musiki Risalesi ve Osmanlı edebiyatının tarihsel gelişimi üzerine bilgiler sunarak başlıyor, ardından Çengname eserinin mitolojik unsurları ve Sümer medeniyetindeki Temmuz tanrısının özellikleri detaylı olarak ele alınıyor. Sohbet, Sümer mitolojisindeki Temmuz ve İnanma (İştar) tanrılarının hikayeleri, bu mitolojik anlatımların zaman içinde nasıl batıya doğru yayıldığı ve modern dinlerle ilişkisi üzerine bilgiler vererek devam ediyor.. Videoda ayrıca Sümer krallarının tanrıçayla gerçekleştirdikleri kutsal evlilik törenleri, Temmuz'un gökyüzündeki konumu (Orion yıldızı), İnanma'nın Venüs yıldızı olarak yer aldığı ve bu mitolojik unsurların Türk edebiyatındaki yerleri gibi konular da ele alınıyor. Son bölümde ise Amerika'da kutlanan Noel kutlamalarının Temmuz mitolojisine bağlanan anlamları açıklanıyor.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Osmanlı Divan Edebiyatı konusunu anlattığı eğitim dersidir.. Video, Divan Edebiyatı'ndaki nazım biçimlerini ve önemli şairleri kronolojik olarak ele almaktadır. İlk bölümde dörtlüklerle oluşan nazım biçimleri (rubai, tuyu, şarkı, terkibi bend, tercihi bend ve musammat) tanıtılmakta, ardından Gülşehri, Ahmet, Seyyid Nesimi, Şeyhi, Ali Şir Nevai, Fuzuli, Baki, Nabi ve Şeyh Galip gibi önemli şairlerin hayatları, eserleri ve edebi özellikleri anlatılmaktadır.. Ders, her şair için kısa biyografik bilgiler, şiir türleri, dil özellikleri, edebi anlayışları ve dönemin önemli eserleri hakkında detaylı bilgiler sunmaktadır. Özellikle Fuzuli'nin aşk şiirleri, Baki'nin aruz ustalığı, Nabi'nin didaktik şiirleri ve Şeyh Galip'in Mevleviliğe bağlılığı ve Sehbihidi akımının önemli temsilcilerinden biri olduğu vurgulanmaktadır.
Prof. Fahir İz'in hazırladığı eser, 14. yüzyıldan 19. yüzyıl ortasına kadar olan nesir metinlerini içermektedir. Kitap, nesir edebiyatının yedi ana koluna ayrılmıştır. Her üç cildin ilk iki cildi metinleri, üçüncü cildi notlar ve bibliyografyayı içermektedir
Gölge oyunu, kuklaların ışıkla konuşturulduğu geleneksel Türk-Osmanlı eğlencesidir. Günümüzde hala önemli bir yere sahiptir
1488'de İstanbul'da doğan Taşlıcalı Yahya, Arnavutluk'un Dukakin ailesine mensuptur. Devşirme olarak Acemi Oğlanlar Ocağı'na alındı ve Yeniçeri Ocağı'na katıldı. Kanuni döneminde çeşitli seferlere katılıp "Yayabaşı" rütbesini kazandı. Şehzade Mustafa'nın öldürülmesi üzerine yazdığı mersiye Rüstem Paşa'yı kızdırdı. 1582'de Bosna-Hersek'te vefat etti
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında bilgi verilmektedir.. Ders, 19. yüzyıl Türk edebiyatına genel bir bakışla başlayıp, modernleşme yolunda başlıklı konuyu ele almaktadır. İçerikte Osmanlı klasik edebiyatının sonunun başlangıcı, batılılaşma süreci, edebi yenilenme, zelotizm ve herodiyanizm tutumları, edebiyatın form, muhteva ve dil değişiklikleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca Tanzimat Fermanı'nın edebiyat üzerindeki etkisi ve 19. yüzyıl Türk edebiyatının genel özellikleri de açıklanmaktadır.
1870'te Manastır'da doğdu, 1934'te İstanbul'da vefat etti. Askeri Tıbbiye'den mezun olup Paris'te cilt hastalıkları ihtisası yaptı. Mersin, Rodos ve Cidde'de karantina hekimliği ve sıhhiye müfettişliği yaptı. Darülfünûn'da Türk Edebiyatı Tarihi dersleri verdi
Divan edebiyatı Arap ve Fars edebiyatından etkilenmiştir. Fuzuli, Baki, Aşık Paşa gibi özel şairler yetişmiştir. Osmanlıca aşk kelimeleri şiirlerin duygusal yoğunluğunu artırmıştır
Divan edebiyatı 13. yüzyıldan 19. yüzyıl sonlarına kadar sürmüştür. Divan şiirleri Arapça, Farsça ve Türkçenin özelliklerini birleştiren Osmanlı Türkçesiyle yazılmıştır. Divan şiirinde hem bireysel hem toplumsal konular işlenmiştir
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı rika yazısını öğretme dersidir. Eğitimci, "Hakiki Kolay Elifba" adlı kitaba dayanarak öğretim yapmaktadır.. Videoda rika yazısının temel özellikleri, harflerin yazım şekilleri ve okunuşları detaylı olarak gösterilmektedir. Eğitmen, tahta üzerinde vav, f, kaf, çeltik, elif, lam elif gibi harfleri göstermekte ve "kazak", "adaş", "kardaş", "kavun", "karpuz" gibi örnek kelimelerle rika yazısının nasıl okunup yazılacağını anlatmaktadır.. Video, kitabın 9-32. sayfalarındaki içerikleri kapsamakta ve Niyazi Misri Hazretleri'nin "Eşrat-ı Saad" adlı risalesinden bir bölüm okunarak İslami terimler de açıklanmaktadır. Gelecek derslerde rika okumalarının devam edeceği belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından sunulmaktadır. Öğretmen, matbu bir vesika okuyarak Binbir Gece Masallarının mukaddimesini (önsözünü) anlatmaktadır.. Videoda, Binbir Gece Masallarının tarihi ve kökeni hakkında bilgiler verilmektedir. Masalların binlerce seneden beri Doğu medeniyetlerinde büyükleri ve küçükleri eğlendiren, milyonlarca insanı tatlı kış geceleri geçiren bir efsane olduğu belirtilmektedir. Masalların Hintliler tarafından Çinlilerden, İran'a, oradan da Arabistan'a ve İslam ülkelerine nakledildiği, her millet tarafından biraz daha süslenerek ve ilaveler yapılarak günümüzdeki haline geldiği anlatılmaktadır. Ayrıca, Osmanlı döneminde yazılmış bir kitaptan alınan bu mukaddime, iki padişah kardeşin hikayesini içermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan tarih dersi formatındadır. Eğitimci, Çağatay edebiyatı hakkında bilgi vermektedir.. Video, Çağatay edebiyatının ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve bu edebiyatın Osmanlı sahası dışında Doğu Türkçesi ile verilen eserlerden oluştuğunu belirtiyor. Daha sonra Çağatayca dilinin kökeni, Çağatay Devleti'nin coğrafi kapsamı ve üç önemli sanatçı (Ali Şir Nevai, Babür Şah ve Ebul Gazi Bahadır Han) hakkında detaylı bilgiler veriliyor. Her sanatçı için önemli eserleri, bu eserlerin içerikleri ve Türk edebiyatındaki yeri açıklanıyor. Video, bu dönem edebiyatının deneme sınavlarında ve AYT'de çok fazla değinilen bir dönem olmadığını belirterek sonlanıyor.
Bu video, Özcan adlı bir sunucunun Osmanlı şairi Nabi hakkında bilgi verdiği eğitici bir içeriktir. Sunucu, Nabi'nin hayatını, eserlerini ve şiirlerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, Nabi'nin (asıl adı Yusuf) hayatı, eğitimi ve kariyeri hakkında bilgilerle başlayıp, önemli eserlerini (Surname, Tuhvetül Haremeyn, Hayriye) ve şiirlerini (Sakın Terk-i Edepten Kuy-i Mahbubu Hüdadır Bu ve Bağı Dehrin Hem Hazan'ın Hem Baharın Görmuşüz) okuyarak açıklamalarla devam etmektedir. Nabi'nin hikemi tarzı şiirlerinin özellikleri ve dönemin toplumsal durumunun şiirlerine yansıması da videoda ele alınan konular arasındadır.
TRT Diyanet Televizyonu'nun "Şair" programında, Yazarlar Birliği Başkanı ve Fars Doğu Dilleri Bölüm Başkanı Hicabi Hoca ile Dumlupınar Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. Mustafa Güneş Hoca konuk olarak yer alıyor. Program, Hacı Bayram Veli Hazretleri'nin yakınında Ak Medresede çekilmiş.. Programın ana konusu, 1936 yılında vefat eden Yozgatlı Hüzni'nin mutasavvıf ve arif şair olarak değerlendirilmesi. Videoda Yozgatlı Hüzni'nin hayatı, Nakşibendiyye ailesinden geldiği, askerlik sonrası imamlık yaptığı, Fuzuli'den etkilendiği ve Cumhuriyet'in ilk yıllarında yaşamış önemli bir şair olduğu anlatılmaktadır. Ayrıca Hüzni'nin divanı, şiirlerindeki hicivler, aruz vezni ve Osmanlı şiiri üzerine bilgiler paylaşılmaktadır.. Programda ayrıca Hamdi'nin "Tuhfetü'l-Uşak", Ergun Çelebi'nin "Gencname" ve Şeyh'in "Harname" gibi klasik eserler de ele alınmakta, Osmanlı dönemindeki eğitim sistemi ve dil öğrenimi hakkında bilgiler verilmektedir. Konuşmacılar, Hüzni'nin şiirlerinin 15-16. yüzyılların dilini kullanarak yazıldığı ve günümüzde anlamak için sözlük bilgisinin önemini vurgulamaktadır.
Bu video, Konya'dan gelen ve sabah 8'de stüdyoya girip akşam 9'da çıkan bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı edebiyatı ve dilbilgisi dersidir.. Videoda Osmanlı edebiyatının son dönemleri, Divan edebiyatının sona ermesi, Tanzimat dönemi ve Batılaşma süreci ele alınmaktadır. Ayrıca Osmanlı'da edebiyatın belagat olarak adlandırılması, bu belagatın üç ana bölümü (meani, beyan ve bedi) ve 19. yüzyılda belagat'ın yerini retorik'e bırakması açıklanmaktadır.. Eğitimci, bir sonraki videoda nazım şekilleri, türleri, edebiyatın alanı, araştırmaları, edebi sanatlar, aruz vezni, mitoloji ve tezkireler gibi konuları ele alacağını belirtmektedir. Videoda Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Cevdet Paşa, Şemseddin Sami gibi önemli şairler ve yazarlar hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, Semerkant Yayınları'ndan neşredilen Tefsir Nevakib adlı eserin tanıtımını yapan bir bilgilendirme içeriğidir. Konuşmacı, eserin tarihçesini ve önemini anlatmaktadır.. Video, Tefsir Nevakib'in 15. yüzyılda Nakşibendi ulemasından Hüseyin Vaiz Kaşifi tarafından Farsça olarak yazıldığını ve daha sonra Osmanlıca'ya çevrildiğini anlatmaktadır. Eserin farklı isimleri (Tefsiru Meht Nevahid, Tefsir-i Mevt, Tefsir-i Mevakib) ve Osmanlı'da Sultan Abdülhamid Han tarafından kurulan ilmi heyetin bu eseri incelediği belirtilmektedir. Son olarak, Semerkant'ta yaklaşık üç yıl süren titiz çalışma sonucu eserin günümüz Türkçe'sine aktarıldığı bilgisi paylaşılmaktadır.