Schopenhauer'e göre en mutsuz varlık insandır. İrade, dünyadaki tüm kötülüklerin kaynağıdır. Dünya, acı ve mutsuzluğun her yerde olduğu kötü bir yerdir. Kitap, iyimser dünya görüşüne karşı çıkarak kötümser bir bakış açısı sunar
Schopenhauer 1788-1860 yılları arasında yaşamış Alman filozoftur. Felsefesinin temel kavramları istenç, irade ve kötümserliktir. Dünyanın özü iradedir ve irade doğada zorunluluk olarak ortaya çıkar
Bu video, bir konuşmacının Einstein'ın Schopenhauer'ın "insan arzu ettiği gibi davranabilir ama arzu ettiği gibi arzu edemez" cümlesini okuduktan sonra yaşadığı değişimleri anlattığı bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, Einstein'ın bu cümleyi okuduktan sonra yaşadığı özgüven, mutluluk ve huzur artışını anlatarak, insanların genellikle kendilerini çok özel ve değerli sanarak sürekli çaba gösterdiğini açıklar. Video, "ot gibi yaşamak" kavramını vurgulayarak, evrenin ve doğanın basit, iddiasız ve çabasız bir yaşam tarzı benimsediğini anlatır.. Konuşmacı, Arthur Schopenhauer, Sigmund Freud ve Friedrich Nietzsche gibi ot gibi yaşayan basit insanların muhteşem özgüvenlerini örnek göstererek, daha fazla özgüvene giden yolun daha az iddiadan, ot gibi yaşamaktan ve basitliğin gücünden geçtiğini anlatır. Budizm öğretilerindeki çabasızlık kavramı ve evrendeki değişimlerin nasıl kabul edilmesi gerektiği örneklerle açıklanır.
Yaşam bilgeliği, yaşamı olabildiğince rahat ve mutlu sürdürme sanatıdır. Mutluluk öğretisi doğuştan gelen bir yanılgıya dayanır. İnsan yaşamının mülkleri dışsal, ruha ait ve bedene ait olarak üçe ayrılır
1936'da İstanbul'da doğdu, 1959'da İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nü bitirdi. 1965'te doktorasını tamamladı ve 1970'te doçent, 1978'de profesör oldu. 1969'da Hacettepe Üniversitesi Felsefe Bölümü'nü kurdu ve 2003'e kadar başkanlık yaptı
Soğuk havalarda kirpilerin dikenlerinden dolayı ayrı kalması metaforu. Schopenhauer ve Freud bu durumu toplumsal ilişkileri açıklamak için kullandı. İnsan yakınlığının karşılıklı zarar olmadan gerçekleşemeyeceğini öne sürer
Bu video, Arthur Schopenhauer'ın hayata karşı kötümser bakış açısını ve acıdan kaçma yöntemlerini anlatan bir eğitim içeriğidir. Schopenhauer, yaşamı kozmik bir felaket olarak gören ve evrenin yaşam olmadan daha iyi bir yer olacağını düşünen bir filozofdur.. Video, Schopenhauer'ın acı dolu dünya görüşünü açıklayarak başlar ve ardından onun yaşam istenci kavramını detaylandırır. Schopenhauer'a göre, hayatın doğası acıdan oluşmakta ve bu acıdan kaçmanın üç yolu vardır: çilecilik, merhamet ve sanat. Video, Schopenhauer'ın bu çözümlerini felsefi perspektifinden inceleyerek, özellikle sanat ve duyarlılık zevkleri (okuma, meditasyon, felsefe ve şiir) üzerinden acıdan kaçma yöntemlerini açıklar.
1788'de Danzig'de tüccar bir ailenin çocuğu olarak doğdu. 1803-1804'te Avrupa'yı dolaştı ve ticaret eğitimi aldı. 1805'te babasının ölümü üzerine Weimar'a taşındı. 1813'te Jena Üniversitesi'nde felsefe doktorasını tamamladı. 1820'de Berlin Üniversitesi'nde eğitmen olarak çalışmaya başladı
Bu video, "Dervişin Teselli Koleksiyonu" adlı kitaptan bir teselliyi okuyan bir konuşmacının sunumudır. Konuşmacı, kitabın 99 adet makaleden oluştuğunu ve her birinin farklı bakış açıları sunduğunu belirtiyor.. Video, "Dünya şu anda olduğundan daha güzel, yaşam daha üst bir versiyonda olamaz mıydı?" sorusuna cevap veriyor. Konuşmacı, dünyanın eksikliklerinin ve acılarının onun ideal versiyonunu oluşturduğunu, kusurların ve kötülüklerin mümkün dünyaların en idealinin ortaya çıkması için gerekli olduğunu açıklıyor. Leibniz ve Schopenhauer gibi filozofların görüşleri de paylaşılıyor. Video, konuşmacının kitabın kendisine sunduğu yeni bakış açıları ve ufkunu genişletme konusundaki deneyimlerini paylaşmasıyla sona eriyor.
Bu video, felsefi bir konuyu açıklayan bir anlatım formatındadır. Konuşmacı, Schopenhauer ve Spinoza gibi felsefe düşünürlerinin görüşlerini aktarmaktadır.. Video, insanın istediği şeyleri gerçekleştirebilmesine rağmen neyi isteyeceğini seçemediğini vurguluyor. Konuşmacı, Schopenhauer'un "bir insan istediğini yapabilir ama neyi isteyeceğini isteyemez" sözünü ve Spinoza'nın taşın havaya atıldığında düşmeyi istediğini söyleyeceği örneğini paylaşarak, istençlerin peşinden giderken bu istençlerin kendisini kontrol edemediğini açıklıyor.
"Kitap Dünyam" kanalının sahibi tarafından sunulan bu video, 2020 yılında gerçekleştirilecek okuma ve film maratonunun tanıtımını içermektedir.. Video, üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde maratonun genel yapısı ve planları açıklanırken, ikinci bölümde edebiyat, bilim ve film alanlarında okunacak kitaplar detaylı olarak anlatılmaktadır. Son bölümde ise Ocak ayının yönetmeni olarak Tarkovsky'nin "Ivan'in Çocukluğu" filmi seçilmiş ve izleyicilerle birlikte izleme planı yapılmıştır.. Maraton, Tanzimat döneminden başlayarak Şemseddin Sami'nin "Talat ve Fıtnat", Ahmet Mithat Efendi'nin "Felatun Bey ile Rakım Efendi", Schopenhauer'ın "Hikmet-i Cedidesi", David Eagleman ve Anthony Brand'ın "Beyinden" gibi eserler ve "Düşünbilim" dergisinin Hitchcock dosyası gibi bilim kitapları ile Tarkovsky'nin "Ivan'in Çocukluğu" filmi gibi filmlerle ilerleyecek. Ayrıca Telegram uygulaması üzerinden gruplarla iletişim kurulacağı ve maratonun nasıl katılınacağı hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, dolarizm felsefesini tanıtan eğitici bir içeriktir.. Video, dolarizmin temel prensiplerini açıklayarak başlar ve bu felsefenin mutluluğa haz yoluyla erişilebileceğini savunan hedonizmle karşıt olduğunu belirtir. Dolarizmin etik ve teolojik temelleri, kinikler, stoalılar ve Schopenhauer gibi önemli filozoflarla ilişkisi anlatılır. Son bölümde ise dolarizmin resmi bir öğreti olarak 1935 yılında Fransa'da Julian Teppe ve arkadaşlarının çalışmalarıyla nasıl ortaya çıktığı açıklanır.
Bu video, Schopenhauer'ın "dünyamız dev bir hapishane olabilir mi?" sorusunu ele alan bir felsefi anlatımdır. Konuşmacı, Schopenhauer'ın düşüncelerini ve bu benzetmeyi detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, Schopenhauer'ın dünyayı bir hapishane olarak benzetmesinin nedenlerini ve bu benzetmenin günlük hayattaki benzerliklerini incelemektedir. Schopenhauer'ın acı ve mutluluk hakkındaki görüşleri, yaşamın zorluklarını kabullenme ve şefkat göstermenin önemi ele alınmaktadır. Video, Schopenhauer'ın "kabullenin" tavsiyesiyle ve insanların birbirlerine karşı daha toleranslı olmaları gerektiği mesajıyla sonlanmaktadır.
Bu video, iki kişi arasında geçen felsefi bir sohbeti içermektedir. Konuşmacılar Schopenhauer'in mutluluk ve başarı hakkındaki görüşlerini tartışmaktadır.. Videoda Schopenhauer'in "büyük beyinler mutluluk peşinde koşsaydı insanlık olarak hiç bir ilerleme sağlayamazdık" sözü ele alınmaktadır. Michelangelo'nun Sistine Şapeli'ni yaparken yaşadığı ızdırap, Nazım Hikmet'in "yaşamayı ciddiye alacaksın" sözleri ve Madam Curie'nin röntgen icatı için hayatını feda etmesi gibi örnekler üzerinden, başarı ve mutluluğun farklı yönleri tartışılmaktadır.
Bu video, iki konuşmacının Charlie Chaplin'in "Verdo" (Verdoux) filmini detaylı olarak analiz ettiği bir sohbet formatındadır. Konuşmacılar filmin tarihsel bağlamını, felsefi yansımalarını ve politik içeriğini ele almaktadır.. Video, 1947'de çekilen "Verdo" filminin anti-kahraman yapısı, Schopenhauer felsefesinin filmdeki yansımaları ve kara komedi unsurlarını incelemektedir. Konuşmacılar, filmin 1930'lar ve 1940'ların tarihsel bağlamında nasıl yorumlanabileceğini, finansal bunalım ve savaşların seri katillerin ortaya çıkmasına etkisini ve filmin Amerika'da sansürle yaşadığı zorlukları tartışmaktadır.. Videoda ayrıca Ana Bella karakterinin psikolojik yapısı, Chaplin'in katilini nasıl yarattığı, filmdeki gerilim-komedi karışımı ve slapstick sahnelerin kullanımı ele alınmaktadır. Film, Hitler ve Mussolini'nin montajını içeren, dünya silahlanma hırsını ele alan ve politik mesaj veren bir yapıt olarak incelenmekte, insan psikolojisi ve seri katillerle ilgili derin ve nitelikli bir içerik sunmaktadır.
Bu video, Schopenhauer'ın bir aforizmasını içeren kısa bir metin sunumudur. Video, "İş Dünyası" başlığı altında Schopenhauer'ın düşüncelerini aktarmaktadır.. Videoda, zengin ve ruhsuz insanların durumları karşılaştırılmaktadır. Zengin insanın yalnızken kendi düşünceleriyle ve hayalleriyle eğlence bulduğu, ruhsuz kişinin ise sürekli aktivitelerde olsa bile can sıkıntısından kurtulamadığı belirtilmektedir. Ayrıca iyi, ılımlı ve yumuşak bir karakterin kısıtlı koşullarda hoşnut olabileceği, hırslı, kıskanç ve kötü birinin ise tüm zenginliğe karşı hoşnut olmadığı vurgulanmaktadır. Video, Schopenhauer'ın aforizmasının "İş Bankası Yayınları" tarafından sunulduğu bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, Arthur Schopenhauer'ın aşk kavramını metafiziksel açıdan ele aldığı felsefi bir ders veya sunum formatındadır. Konuşmacı, aşkın temelindeki yaşam iradesi ve türün devamı için önemli rolü üzerine detaylı bir analiz sunmaktadır.. Video, aşkın edebiyat, tiyatro ve sanat içindeki önemi ile başlayıp, aşkın temelindeki cinsel iç tepenin ve türün devamı için önemli rolünü açıklamaktadır. Schopenhauer'ın görüşlerine göre, aşkın bireyin rahatından ziyade türün geleceğine yönelik olduğunu, içgüdülerin bireyi aldatarak türün amaçlarına hizmet ettiğini ve aşkın şiddetiyle uyumun derecesi arasındaki ilişkiyi ele almaktadır.. Videoda ayrıca, cinsel tercihlerin temelindeki düşünceler, erkek-kadın arasındaki fiziksel ve manevi uyum, mutlak ve göreli düşünceler arasındaki farklar ve ten rengi gibi faktörlerin aşk seçimlerindeki etkileri incelenmektedir. Konuşmacı, Platon, Shakespeare, Goethe gibi edebi örneklerle aşkın metafiziksel boyutunu destekleyen yorumlar sunarak, aşkın bireyin kişisel mutluluğundan ziyade türün menfaatlerine hizmet ettiğini vurgulamaktadır.
Bu video, bir anlatıcı tarafından sunulan felsefi bir anlatımdır. Anlatıcı, "Mamudo Kurban" karakteri ve Hindistan'da Rafael Samuel'in anne-babasına karşı açtığı dava örneği üzerinden başlayıp, felsefe tarihindeki önemli düşünürlerin görüşlerini kronolojik olarak incelemektedir.. Video, "Hiç doğmamış olmanın doğmuş olmaya göre daha iyi olup olmadığı" sorusunu ele alarak, Antik Yunan felsefesinden başlayarak Stoacılar, Epikürcüler, Kinistler, Teognis, Sophokles, Hegesias, Mahsuni Şerif, Voltaire, Flaubert, Dostoyevski, Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche, Tolstoy, Kropotkin ve Chernichevsky gibi düşünürlerin bu konudaki görüşlerini incelemektedir.. Anlatım, hayatın anlamsızlığı, acı ve kötülük temaları etrafında şekillenmekte ve Schopenhauer'ın felsefesiyle modern pesimizmin nasıl ortaya çıktığını açıklamaktadır. Video, hayatın anlamsızlığının gerçekliğini kabul etmekle birlikte, bu gerçekliği yeni manalar yaratarak karşı koyulması gerektiğini vurgulayarak sona ermektedir.
Bu video, bir konuşmacının diyalektik (eristik) ve tartışma teknikleri hakkında sunduğu kapsamlı bir eğitim dersidir. Konuşmacı, Aristoteles'in "Topik" eserindeki kavramlar ve Schopenhauer'ın tartışmalar hakkındaki düşünceleri aktarmaktadır.. Video, tartışmaların temel yapısını, Aristoteles'in kavram ilişkilerini ve 382 adet topos (lokus) sistemini açıklayarak başlar. Ardından tartışmalarda kullanılan çeşitli hileleri (çürütmeler) sistematik olarak numaralandırarak ve örneklerle açıklar. Hileler arasında konuya yönelik ve insana yönelik çürütmeler, genişletme genişletme, eşatlılık, mutlaklaştırma, oyunu gizleme, otorite gösterme, anlamazdan gelme, kişiselleştirme gibi teknikler bulunmaktadır.. Konuşmacı, Aristoteles'in tartışmaları kazanmak için kullanılan hileleri detaylı şekilde ele alırken, günlük hayattan örnekler vererek bu tekniklerin nasıl uygulandığını göstermektedir. Video, tartışmaların yapısını ve insan davranışlarını anlamak isteyenler için faydalı bilgiler içermektedir.