Eğitim, bireyin davranışında yaşantıları yoluyla istendik değişmeler oluşturma sürecidir. Gelişim alanları birbiriyle etkileşim içindedir ve bir bütündür. Eğitim politikaları oluşturulurken tüm kesimlerin görüşleri alınmalıdır
Sınıflama ölçeği en az duyarlı, oranlı ölçek en duyarlı ölçek türüdür. Sıralama ölçeğinde nesneler belli ölçüte göre sıraya dizilir. Eşit aralıklı ölçekte başlangıç sıfır noktası vardır. Oranlı ölçekte gerçek sıfır noktası ve eşit aralıklar bulunur
Bu video, Doçent Doktor Akın Efendioğlu tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Ölçme Değerlendirme dersi kapsamında ölçmede hata türleri konusu anlatılmaktadır.. Videoda ölçmede karşılaşılan üç hata türü detaylı olarak açıklanmaktadır: sabit hata, sistematik hata ve tesadüfi hata. Her bir hata türünün ne olduğu, nasıl ortaya çıktığı ve ölçme sonuçlarına nasıl etki ettiği günlük hayattan ve eğitim alanından örneklerle anlatılmaktadır. Ayrıca güvenirliğin "ölçme sonuçlarının tesadüfi hatalardan arınlık düzeyi" olarak tanımlanması ve hata türleri ile güvenirlik-geçerlilik kavramları arasındaki ilişkiler tablo üzerinden özetlenmektedir.. Videoda özellikle tesadüfi hataların hem güvenirliği hem de geçerliliği düşürdüğü vurgulanmakta ve sistematik hataların yanlılıktan, belli bir sistematikten veya oranlamadan kaynaklanan hatalar olduğu açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan eğitim içeriğidir. Konuşmacı, ölçme aracında bulunması gereken özellikler hakkında bilgi vermektedir.. Video, ölçme aracında bulunması gereken üç temel özellik olan geçerlilik, güvenirlik ve kullanışlılık üzerine odaklanmaktadır. İlk olarak geçerlilik kavramı detaylı olarak incelenmekte, bir ölçme aracının amaca hizmet etme derecesi olarak tanımlanmaktadır. Geçerlilik için üç temel kriter (bilenle bilmeyeni ayırt etme, ölçtüğü özelliğe başka özellikler karıştırmama ve sabit-sistematik hatadan arınma) açıklanmaktadır. Video, geçerlilik katsayısının eksi bir ile artı bir arasında değer aldığı ve minimum 30 olması gerektiği bilgisiyle devam etmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan, ölçme ve değerlendirme konusunda güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, geçerlilik kavramını yapboz parçalarına benzeterek açıklamaktadır. Geçerlilik, yapı geçerli, kapsam geçerli, sonuçsal geçerlilik, yordama geçerli, uygunluk geçerliliği ve güvenirlik gibi parçalardan oluşmaktadır. Eğitimci, geçerliliği yüksek olan bir ölçme aracının kesinlikle güvenilir olduğunu, ancak güvenilir olan bir ölçme aracının geçerli olmayabileceğini vurgulamaktadır. Video, 2007 yılı bir soru çözümü ile konuyu pekiştirmekte ve son olarak önemli noktaları toparlamaktadır.
Ölçek geliştirme öncesi mevcut ölçeklerin uyarlanması veya yeni ölçek oluşturulması değerlendirilmelidir. Uyarlama daha az zaman ve maliyet gerektirir, ancak uzman bulma zorluğu vardır. Yeni ölçek geliştirmede önce literatür taraması yapılmalı, sonra çeviri ve uyarlama yapılmalıdır
Ölçme, bir değişkenin gözlenerek sayı veya sembolle eşleştirilmesi sürecidir. Doğrudan ölçme, özelliğin doğrudan gözlemlenebildiği ölçme türüdür. Dolaylı ölçme, özelliğin başka bir özellik yardımıyla ölçülmesidir. Türetilmiş ölçme, matematiksel bağıntılarla yapılan ölçümdür
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan madde istatistikleri dersinin son bölümüdür. Eğitimci, öğrencilere madde istatistikleri konusunu anlatmaktadır.. Video, maddenin varyansı, standart sapması ve güvenirliği kavramlarını detaylı şekilde ele almaktadır. Eğitimci önce maddenin varyansının tanımını ve hesaplanma yöntemini açıklar, ardından varyansın yorumlanması, farklılaşma durumları ve güçlük indeksiyle ilişkisini anlatır. Daha sonra maddenin standart sapması ve güvenirliği kavramlarını formüllerle açıklar ve örnek sorular üzerinden hesaplama yöntemlerini gösterir. Video, öğrencilerin bu kavramları anlamaları ve sınavlarda karşılaşabilecekleri soru kalıplarını öğrenmeleri için hazırlanmıştır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan ölçme ve değerlendirme konulu eğitim içeriğidir. Konuşmacı, ÖSYM sınavlarında görev aldığını belirterek deneyimlerini paylaşmaktadır.. Video, ölçme araçlarında bulunması gereken üç temel özellik olan güvenirlik, geçerlilik ve kullanışlılık konularını ele almaktadır. İlk olarak güvenirlik kavramı ve türleri (duyarlılık, objektiflik, tutarlılık ve kararlılık) açıklanmakta, ardından güvenirlik hesaplama yöntemleri (test tekrar test yöntemi, paralel formlar yöntemi, iç tutarlılık güvenirliği yöntemi) detaylı şekilde anlatılmaktadır. Son bölümde ise güvenirliği artırmak için çeşitli yöntemler ve puanlama güvenirliği konuları ele alınmaktadır.. Video, somut örnekler ve formüllerle desteklenerek, özellikle test güvenirliği için 0,72'nin üzerinde olması gerektiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, geçerlilik konusunun bir sonraki videoda anlatılacağı belirtilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı bilimsel araştırma yöntemleri kitabının altıncı ünitesindeki "veri toplama araçlarında bulunması gereken nitelikler" konusunu anlatmaktadır.. Video, veri toplama araçlarında bulunması gereken üç temel niteliği detaylı olarak ele almaktadır: güvenirlik, geçerlilik ve kullanışlılık. İlk bölümde güvenirlik kavramı test tekrar test yöntemi, eşdeğer formlar yöntemi, iç tutarlılık katsayısı ve bağımsız gözlemciler arası uyum gibi yöntemlerle açıklanırken, ikinci bölümde geçerlilik kavramı betimleyici, yorumlayıcı, kuramsal, genelleyici ve değerlendirici geçerlilik olarak tanımlanmaktadır.. Videoda ayrıca nitel araştırmalarda geçerliliğin nasıl ele alınacağı, güvenilir verilerin anlamlı oluşuyla sağlanması gerektiği ve birden fazla veri toplama aracı kullanılarak farklı veriler elde edilmesi gerektiği gibi konular da anlatılmaktadır.
Scale developed to assess adult spiritual well-being in Turkey. Initial 49-item scale reduced through expert feedback. Final scale contains 29 items across three dimensions
Bu video, bir öğretmen/eğitmen tarafından sunulan ölçme değerlendirme konulu kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, öğrencilere hitap ederek konuyu adım adım açıklamaktadır.. Video, ölçmenin standart hatası kavramını merkeze alarak, standart hata formülünün (sx = σ√(1-r)) detaylı açıklamasını, hesaplama yöntemlerini ve günlük hayattaki uygulamalarını içermektedir. Ayrıca merkezi yayılım istatistikleri (standart sapma, varyans, çeyrek sapma), güvenirlik (KR-20 katsayısı) ve geçerlilik kavramları da ele alınmaktadır.. Videoda, standart hata ve güven aralıklarının nasıl hesaplanacağı, "sayı doğrusu taktiği" adı verilen pratik çözüm yöntemleri ve ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tiplerinin çözümü adım adım gösterilmektedir. Eğitmen, formül yerine mantıksal yaklaşımlarla çözüm yöntemlerini de sunarak, öğrencilerin konuyu daha iyi anlamalarını sağlamaktadır.
SF-12, SF-36'ya göre daha kısa sürede uygulanabilen bir yaşam kalitesi ölçeğidir. Ölçek 8 alt boyut ve 12 maddeden oluşmaktadır. Hem hasta hem genel popülasyonda kullanılabilir
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan akademik bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, test ve değerlendirme konusunda hata türleri hakkında bilgi vermektedir.. Video, hata türlerinin sonuncusu olan tesadüfi (rastgele) hata türünü detaylı olarak açıklamaktadır. Tesadüfi hataların ölçme işlemine rastgele ve kuralsız karıştığı, kaynağı, yönü ve miktarı tam olarak bilinemeyen hata türü olduğu anlatılmaktadır. Eğitmen, tesadüfi hataların doğrudan güvenirliği, dolaylı olarak geçerliliği düşürdüğünü vurgulamakta ve bu hataların kişisel özelliklerden (öğretmen ve öğrenci), ortam koşullarından (ışık, ses, sıcaklık) ve şans başarısı gibi durumlardan kaynaklanabileceğini açıklamaktadır. Video, güvenilirlik ve geçerlilik konularına geçiş yapılacağı bilgisiyle sona ermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan KPSS sınavına hazırlanan öğretmenlere yönelik ölçme değerlendirme dersidir. Videoda Betül Hoca, Nurcan ve Yasemin gibi katılımcılar da yer almaktadır.. Video, ölçme değerlendirme konusunun ikinci ünitesini ele almaktadır. İçerikte ölçme araçlarında bulunması gereken temel özellikler olan amaca uygunluk, geçerlilik ve güvenlik kavramları detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca test sorularının nasıl hazırlanması gerektiği, soruların açık ve net olması, amaca uygunluğu ve güvenirlik gibi konular üzerinde durulmaktadır.. Videoda ayrıca soruların ünitelere ve kazanımlara dengeli dağılımı, bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerinde soruların sorulması gibi konular ele alınmaktadır. Güvenlik kavramı üzerinde özellikle durularak, güvenliği etkileyen faktörler (soru sayısının artırılması, düzeltme formülünün kullanılması, öğrencilerin motivasyonu, ortam koşulları, herkese aynı soru sorulması, soruların açık ve net olması) detaylı olarak anlatılmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan ölçme ve değerlendirme dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, ölçme araçlarının güvenilirliği konusunu detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, ölçme araçlarının güvenilirliği kavramını temelinden ele alarak başlamakta, güvenirliğin temel kavramlarını (duyarlılık, objektiflik, tutarlılık, kararlılık) açıklamaktadır. Ardından güvenirliği olumsuz veya olumlu etkileyen faktörler ve güvenlikle geçerlilik arasındaki ilişki anlatılmaktadır. Son bölümde ise güvenilirliğin nasıl belirleneceği beş başlık altında incelenmekte, özellikle test tekrar test yöntemi, paralel test yöntemi, testi yarılama yöntemi, Kuder-Richardson (KR-20 ve KR-21) yöntemleri ve Cronbach alfa yöntemleri detaylı olarak açıklanmaktadır.. Her bir güvenilirlik belirleme yönteminin mantığı, uygulama şekli, korelasyon katsayısı, korelasyonu düşüren hata kaynakları ve hangi test türlerinde kullanılabileceği hakkında bilgiler verilmektedir. Özellikle test tekrar test yönteminin başarı testlerinde kullanılmaması gerektiği vurgulanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından öğretmen adaylarına yönelik sunulan eğitim içeriğidir. Konuşmacı, ölçme işleminde ortaya çıkan hataları ve bunların ölçme işleminin geçerliliği ve güvenirliğine etkisini anlatmaktadır.. Video, ölçme işleminde hataların tanımı ile başlayıp, üç temel hata türünü (sabit hatalar, sistematik hatalar ve tesadüfi hatalar) detaylı şekilde açıklamaktadır. Her bir hata türü için örnekler verilmekte ve bu hataların ölçme işleminin geçerliliğini nasıl etkilediği anlatılmaktadır.. Ayrıca, ölçme ortamının, ölçen kişinin ve ölçülen grubun performans üzerindeki etkileri de incelenmektedir. Sabit ve sistematik hataların uygulama sonucu ortaya çıktığında düzeltilebileceği, tesadüfi hataların ise rastgele ortaya çıktığı ve önüne geçilmesinin zor olduğu vurgulanmaktadır. Video, ölçme işleminin eğitim sürecinin bir parçası olduğunu vurgulayarak sona ermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan ölçme ve değerlendirme konulu bir ders anlatımıdır. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuyu detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, ölçme hatalarının üç temel türünü (sabit, sistematik ve tesadüfi hata) ve testlerin üç temel özelliğini (güvenilirlik, geçerlilik ve kullanışlılık) ele almaktadır. Her bir kavram günlük hayattan örneklerle açıklanmakta, ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tipleri üzerinde durulmaktadır.. Videoda ayrıca güvenirlik katsayısının 0-1 aralığında olduğu ve minimum 70 olması gerektiği, geçerlilik kavramının sabit ve sistematik hataların doğrudan etkilediği, somut ve soyut özelliklerin ölçülmesindeki farklılıklar ve madde ayırt ediciliği (Rj) konuları da açıklanmaktadır. Video, soru-cevap bölümüyle devam ederek öğrencilerin sorularını yanıtlamaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan, ölçme araçlarının güvenirlik ve geçerlilik kavramlarını açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, güvenirlik ve geçerlilik kavramlarının ne olduğunu, birbirinden nasıl farklı olduğunu ve birbirleriyle olan ilişkisini detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde güvenirlik kavramı (kararlılık, tutarlılık, duyarlılık ve objektiflik) ve geçerlilik kavramı (araya başka özellikler katmadan ölçebilme) açıklanırken, ikinci bölümde farklı şekiller üzerinden amaca uygun atışlar, kararlı ve tutarlı ölçümler gibi kavramlar kullanılarak dört farklı durum analiz edilmektedir.. Videoda ayrıca geçerlilikin güvenirlik katsayısının karekökünü geçemeyeceği ve güvenilir bir ölçme aracının geçerli olmayabileceği örneklerle gösterilmektedir. Hedef tahtası örneği üzerinden kavramlar görselleştirilmiştir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir eğitmen tarafından ölçme değerlendirme konusunda bilgi verilmektedir.. Video, ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler konusunu ele almaktadır. Eğitmen önce bu konunun önemini vurgulayarak başlıyor, ardından ölçme araçlarında bulunması gereken üç temel niteliği (kullanışlılık, güvenirlik ve geçerlilik) açıklıyor. Özellikle güvenirlik kavramını detaylı olarak inceliyor ve güvenirlik ile tutarlılık, kararlılık ve duyarlılık arasındaki ilişkileri açıklıyor. Video, eğitim ortamında ölçme araçlarının önemi ve doğru hazırlanması gerektiği mesajıyla devam ediyor.