Goethe romanı 1774 Şubat-Mayıs aylarında yazdı ve aynı yıl yayımladı. Roman, yazarın Lotte Buff'e olan aşkından ve çevresindeki yaşantılardan esinlendi. Goethe, Lotte'nin başkasıyla evlenmesi ve Maximiliane'nin başkasıyla evlenmesi deneyimlerini yaşadı
Bu video, bir konuşmacının İmmanuel Kant'ın felsefi düşüncelerini uzay görüntüleri eşliğinde anlattığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Adana'da yaşayan ve Kant'ın sözlerinden etkilenen biri olarak kendini tanıtmaktadır.. Video, bilginin kaynağı sorunu etrafında başlayıp, Kant'ın bilgi ve inanç arasındaki ilişki hakkındaki görüşlerini ele alıyor. Ardından zaman kavramı, entropi ve evrenin düzensizliğe doğru ilerleyişi inceleniyor. Son bölümde ise çocukluk anıları, özgür düşünme ve hayal gücünün önemi vurgulanarak, içimizdeki ahlak yasalarının ve hayallerin hala özgür olduğu mesajı veriliyor.. Videoda ayrıca modernist İslamcılar'ın ince ayar argümanı, taklidi iman ve tahkiki iman kavramları, Aydınlanma projesi ve kapitalizmin bu projeye etkisi gibi konular da ele alınıyor. Konuşmacı, felsefenin sadece teorik kalmaması, pratiğe geçirilmesi gerektiği mesajıyla videoyu sonlandırıyor.
Bu podcast, Cem Çiloğlu ve Didem Çiloğlu tarafından sunulan "Mistik Yol" serisinin on birinci bölümüdür. Sunuculardan biri İngilizce öğretmeni olarak da tanımlanmaktadır.. Podcast, karma ve reenkarnasyon kavramları üzerine odaklanarak başlıyor ve ruhsal gelişim, meditasyon, düşünce- duygu ilişkisi ve kader gibi konulara geniş bir yelpazede değiniyor. Konuşmacılar, kendi deneyimlerini paylaşarak karma kavramının işleyişini, reenkarnasyonun dinlerdeki yeri ve ruhsal gelişim sürecindeki zorlukların fırsatlar olduğu görüşünü ele alıyorlar.. Sohbette ayrıca Meli Phol'un "İçsel Gelişim, Farkındalık ve Aydınlanma Çalışmak" kitabı ve "Tüm Çağların Gizli Öğretileri" gibi kitaplar hakkında bilgiler verilmekte, kelimelerin anlamları ve bilinçaltının bunları nasıl algıladığı konuları da tartışılmaktadır. Konuşmacılar, mutluluğun içsel bir durum olduğunu, dışsal başarıların mutluluğa yol açmadığını ve herkesin kendi karmik yükünü taşıdığını vurgulayarak, ruhsal gelişim yolculuğunda önemli noktaları açıklıyorlar.
Bu video, bir konuşmacının Atatürk ve Atatürkçülük hakkındaki düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, Batı'nın Rönesans, Reform, Aydınlanma ve Sanayi Devrimi gibi devrimlerle geliştiğini, Türkiye'nin ise sadece Atatürk döneminde kısa bir süre aydınlanma yaşadığını belirtiyor. Atatürk'ün ölümüyle birlikte "fabrika ayarlarımıza" döndüğümüzü ve Atatürk'ün "canını zor kurtarmış" olduğunu vurguluyor. Ayrıca Atatürk'ün deist olduğunu ve bu görüşünü kaynaklarını göstererek savunduğunu ifade ediyor.
Kant'ın "Aydınlanma Nedir?" metni Berlin Çarşamba Topluluğu'nun yayın organında yazılmıştır. Çarşamba Topluluğu 1783-1798 yılları arasında faaliyet gösteren gizli bir entelektüel gruptu. Topluluk üyeleri toplumun aydınlanması için batıl inançları sorgulayan makaleler yayınlamıştır
Bu video, kendisini "aydınlanmış varlık Ramta" olarak tanıtan bir konuşmacının mesihlik, tanrısal bilinç ve mutluluk konularında yaptığı dini bir anlatımdır. Konuşmacı, Mesih'in hizmetkarı olduğunu ve Tanrı'nın kusursuz oğlunun ideal formunun bir hizmetkarı olduğunu belirtmektedir.. Video, insanların aslında kendi içinde tanrı olduklarını ve kendi yarattıkları illüzyonlara kapana kıstıklarını vurgulayarak başlar. Konuşmacı, yedi mühür (yedi salgı bezi) kavramını anlatarak insanın tanrısallığını idrak etmesi sürecini açıklar. Anlatım, büyük ve küçük tanrılar arasındaki diyaloğa dayalı bir hikaye ile devam eder ve mutluluğun kaynağı olan kendi varlığımızda aranması gerektiğini vurgular.. Videoda ayrıca hissedinin hayatın ve Tanrı'nın gerçek anlamını oluşturan temel unsuru olduğu, mutluluğun dış faktörlerden ziyade kendi varlığımızın kusursuzluğundan kaynaklandığı ve mutluluğu elde etmek için kendimize olan güvenimizi artırmanın önemi anlatılmaktadır. Konuşmacı, "Ben tanrıyım" bildiriminin önemini vurgulayarak, sınırlılıktan sınırsızlığa geçiş sürecini ve bu sayede cennet alemine ulaşma yolunu açıklamaktadır.
Akla güven ve akılcı düşünce ön plana çıkmıştır. Siyasi ve dini otoritelere karşı çıkılmıştır. Düşünce özgürlüğü desteklenmiştir. Aydın ve yazarlar sınıfı oluşmuştur. Fransız İhtilali ve Sanayi Devrimi gerçekleşmiştir
15-17. yüzyıl felsefesine Platon, Aristo ve İ. Sina etki etmiştir. Batı, İslam, Yunan, Hint ve Mısır eserlerini Arapçadan çevirmiştir. Modern düşünce Antik Yunan'dan etkilenmiş, insan merkezlidir
Bu video, bir edebi ödül töreninde bir yazarın Cumhurbaşkanı'na hitap ettiği bir konuşma içeriğidir. Konuşmacı, kendisini "entellektüel muhacir" olarak tanımlamakta ve konuşmasının sonunda kızı Funda'nın arasından okuduğunu belirtmektedir.. Konuşma, "Aydınlanma Kutbundan Merhamet Kutbuna Hicret" teması etrafında şekillenmektedir. Konuşmacı, yasaların ötesinde kadim değerlerin esas olduğu toplumsal düzeni vurgulamakta ve 21. yüzyılın oligarşik yapısını eleştirmektedir. Ayrıca, yasal hakların her zaman helal olmadığını örneklerle açıklamakta ve toplumun kadim değerlerle olan bağlantısını koruma konusundaki endişelerini dile getirmektedir. Konuşma, sanatçılar ve edebiyatçıların dünyanın en kalbi dostları olduğunu belirterek sona ermektedir.
1694'te Paris'te doğan Voltaire, 1778'de Ferney'de vefat etmiştir. Hukuk eğitimi almak yerine edebiyat kariyerine başlamıştır. Bastille'de hapsedilmiş, ardından İngiltere'ye sürgün edilmiştir. Marquise du Châtelet ile 21.000'den fazla kitap toplamıştır
1903'te Frankfurt'ta doğdu, 1969'da İsviçre'de vefat etti. Yahudi kökenli bir ailenin tek çocuğu olarak büyüdü. Frankfurt Üniversitesi'nde felsefe, müzikoloji ve sosyoloji eğitimi aldı. 1937'de Margarete Karplus ile evlendi
Bu video, iki konuşmacının Spinoza, Einstein ve Aydınlanma felsefesi hakkında yaptığı felsefi bir sohbeti içermektedir. Konuşmacılardan biri felsefe konusunda bilgi sahibi bir akademisyen gibi görünmektedir.. Video, Spinoza'nın felsefi görüşleri, tanrı anlayışı ve panteizm kavramı üzerine odaklanarak başlamakta, ardından düşünce özgürlüğü ve aşırı yüceltme mekanizması konularına geçmektedir. Konuşmacılar, Spinoza'nın düşünme ve düşündüklerini dile getirme özgürlüğüne verdiği önem, yerleşik kanlarla ilgili kuşkular öne sürmenin bir mahkum etme biçimi olduğu ve ahlakın dinin tekeline verilmesi gibi konuları tartışmaktadır.. Videoda ayrıca Hegel ve Kant'ın Spinoza hakkındaki eleştirileri, "nihilizm" suçlaması, Türkiye'de ateizm ve deizm gibi felsefi kavramların ele alınması ve 17. yüzyılda yaşanan bu durumlar da ele alınmaktadır.
Bu video, bir sunucu ve Profesör Dr. Süleyman Seyfi Öğün (Süleyman Hoca) arasında geçen, felsefe ve düşünce tarihi konularını ele alan akademik bir sohbet programıdır. Ayrıca Can Şaksu olarak tanımlanan bir konuşmacı da yer almaktadır.. Sohbet, Rönesans döneminden başlayarak 20. yüzyıla kadar uzanan bir tarih boyunca düşünce ve ideolojilerin gelişimini incelemektedir. Konuşmacılar, Rönesans'ın Batı kimliğine etkisi, Fatih Sultan Mehmet dönemindeki değişimler, 19. yüzyıl felsefesi, Alman felsefesi, Aydınlanma, muhafazakarlık ve devrimcilik gibi konuları ele almaktadır. Video, Türkiye'nin ideolojik yapısı ve düşünce tarihi üzerine bir program teşvikiyle sona ermektedir.. Sohbette ayrıca Rousseau'nun "aşağıdan aydınlanma" kavramı, Kant'ın "anlama" kavramı, Marx, Weber ve Freud gibi düşünürlerin felsefi katkıları, 20. yüzyılın "Keynes Yüzyılı" olarak adlandırılması ve Türkiye'nin ideolojik yapısının eksiklikleri gibi konular da tartışılmaktadır. Konuşmacılar, düşünce sistemlerinin zaman içinde nasıl evrim geçirdiğini ve modern dünyaya nasıl yol açtığını analiz etmektedir.
Bu video, "Çağdaş Sosyoloji Kuramları" dersinin üçüncü bölümü olup, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatındadır.. Video, postmodernizmin ortaya çıkışı, Aydınlanma düşüncesine tepkisi ve modern sanata karşı postmodern sanat anlayışını ele almaktadır. İçerikte postmodernizm ve postmodernite kavramları arasındaki farklar açıklanmakta, modernizm ile postmodernizm arasındaki karşılaştırmalar yapılmaktadır. Ayrıca Jean-François Lothard ve Friedrich Jameson'ın postmodernizme bakış açıları detaylı olarak incelenmektedir. Video, postmodernizmin tarihsel gelişimi, sanat alanındaki yansımaları ve bilgi anlayışının değişimi üzerine odaklanmaktadır.
Bu video, Atatürk'ün okuma alışkanlıkları ve etkilendiği düşünürler hakkında bilgi veren bir belgesel formatındadır.. Video, Atatürk'ün kitaplarına düşkünlüğü ve okuduğu kitap türlerini anlatarak başlar. Ardından Atatürk'ün akılcılık ve pozitivizm eksenindeki muhakeme becerisinin etkilendiği düşünürler (Ziya Gökalp, Namık Kemal, Şehbenderzade Ahmet Hilmi) ve Fransız Devrimi ulusalcılığından etkilendiği belirtilir. Son bölümde ise Atatürk'ün Jean-Jacques Rousseau ve Voltaire gibi Aydınlanma devri yazarlarını önem verdiği ve askeri metinlerden çeviriler yaptığı, birçok konuda kitap yazdığı ve sayısız eseri Türkçeye çevirdiği bilgisi paylaşılır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan TYT Fizik Kampı'nın yedinci haftasında optik ünitesinin ilk konusu olan aydınlanmayı anlatan eğitim içeriğidir.. Video, ışığın dalga ve tanecik teorisi, ışık şiddeti ve ışık akısı kavramlarını açıklayarak başlıyor, ardından ışık akısının birimi olan lümenin tanımı ve hesaplamaları anlatılıyor. Daha sonra aydınlanma şiddeti kavramı, ışık şiddeti ile aydınlanma arasındaki ilişki ve formüller detaylı şekilde açıklanıyor. Video, ÖSYM tadında sorular ve deney gösterimleriyle konuyu pekiştiriyor.. Eğitmen, konuları günlük hayattan örneklerle (masa lambası, avize) ve kendi kodlamasıyla anlatarak öğrencilerin konuyu daha kolay anlamasını sağlamaya çalışıyor. Ayrıca yağ lekesi deneyi ve yağ lekesi görünmeme durumu gibi pratik örneklerle konuyu somutlaştırmaktadır.
Bu video, bir felsefe programı formatında olup, sunucu ve çeşitli akademisyenler arasında (Dücane Cündioğlu Hocaefendi, Türkiye Büyük Millet Meclisi Milli Eğitim Komisyonu Başkanvekili ve diğer profesörler) geçen felsefi bir sohbeti içermektedir.. Videoda aydınlanma kavramı, Platon'un mağara metaforu, Aristoteles'in etos ve mitos kavramları, doğru ve iyi arasındaki çelişki gibi felsefi temalar ele alınmaktadır. Ayrıca İslam dünyasındaki bilimsel ve felsefi gelişmeler, 9. ve 12. yüzyıllar arasındaki tercüme faaliyetleri, Endülüs ve Sicilya'daki kozmopolit ortamlar, Kindi, Farabi ve İbni Sina gibi düşünürlerin etkisi detaylı olarak incelenmektedir.. Konuşmacılar, İslam dünyasındaki bilimsel gelişmelerin Batı'daki gelişmelere paralel olduğunu, Moğol saldırıları ve Haçlı seferleri gibi olayların felsefi düşünceyi nasıl etkilediğini ve inanç ile düşünce arasındaki ilişkiyi tartışmaktadır. Ayrıca Türkiye'deki eğitim sistemi, evrim teorisi ve dini inançlar arasındaki ilişki gibi güncel konular da tartışılmaktadır.
Bu video, Beyza ve diğer konuşmacıların yer aldığı, varoluşsal ve felsefi konuları ele alan bir sohbet programıdır. Konuşmacılardan biri Kanai'de çalışmış ve Şenay adında bir makyözle tanışmış.. Sohbet, zaman, korku, köklenme, "ben" ve "biz" olma süreci, kolektif bilinç ve kişisel gelişim gibi temel varoluşsal konuları ele almaktadır. Konuşmacılar, kısa vadeli kazançların uzun vadede felaketlere yol açabileceğini, korkunun insanı nasıl kontrol altına aldığını ve herkesin kendi özgün kimliğini ve potansiyelini ortaya çıkarması gerektiğini vurgulamaktadır.. Video ayrıca, COVID-19 pandemisi sırasında yaşanan kıtlık bilinci, vicdanın doğası, yargılamanın zararları ve özbilgi konularını da ele almaktadır. Konuşmacılar, insanların kendi deneyimlerini yaşayarak gelişmeleri gerektiğini, başkalarının peşinden gitmemesi gerektiğini ve aydınlanma yolculuğunda kısayol olmadığını belirterek, kendi varlığını kabul etmenin önemini vurgulamaktadır.