• Buradasın

    Kentsel dönüşüme karar vermek için kaç kişi gerekir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    9 Kasım 2023 tarihinde yapılan yasa değişikliği ile kentsel dönüşüm kararı için hak sahiplerinin salt çoğunluğunun onayı yeterli olmaktadır 14.
    Eskiden bu tür kararların alınabilmesi için binadaki arsa paylarının en az üçte ikisinin (2/3) onayı gerekiyordu 24.
    Örneğin, binanızda toplam 1000 arsa payı varsa, en az 501 arsa payına sahip maliklerin aynı yönde oy kullanması, kararın alınması için yeterlidir 4. Burada önemli olan kişi sayısı değil, sahip olunan arsa payının toplamıdır 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kentsel dönüşümde ihtiyaç nedeniyle tahliye nasıl yapılır?

    Kentsel dönüşümde ihtiyaç nedeniyle tahliye, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ve bu kanunun Uygulama Yönetmeliği'ne göre yapılır. Tahliye süreci şu şekilde ilerler: 1. Riskli yapı tespiti: Binanın riskli yapı olarak tespit edilmesi gerekir. 2. Tebligat: Belediye, riskli yapının tahliyesi için hak sahiplerine tebligat gönderir. 3. Tahliye süresi: Tebligatın ardından maliklere 90 günden fazla olmamak üzere süre tanınır. 4. Tahliye: Maliklerin, riskli yapıyı belirtilen süre içinde tahliye etmeleri gerekir. 5. Tahliye gerçekleşmezse: 90 gün içinde tahliye gerçekleşmezse, ilgili kurum veya idare tarafından yapının idari makamlarca zorla tahliye edileceği bildirilir. 6. Zorla tahliye: Verilen süre içinde tahliye gerçekleşmezse, tahliye ve yıkım işlemleri mülkî amirler tarafından sağlanacak kolluk kuvveti desteğiyle yapılır. Kiracılar için özel düzenlemeler: Kiracıların tahliye hakkı yoktur, sadece itiraz hakları bulunur. Tahliye süresi içinde kiracılar, su, elektrik ve doğalgaz hizmetlerini kapattırmak zorundadır. Kiracılar, tahliye sonrasında kira yardımı gibi haklardan faydalanabilir.

    Kat mülkiyetli ev kentsel dönüşüme girerse ne olur?

    Kat mülkiyetli bir ev kentsel dönüşüme girdiğinde aşağıdaki süreçler yaşanır: 1. Risk Tespiti: Yapı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlara başvuruyla riskli yapı tespiti için incelenir. 2. Riskli Yapı Kararı: Yapı riskli çıkarsa, bu durum tapuya şerh edilir. 3. İtiraz Hakkı: Yapı malikleri, 15 gün içinde karara itiraz edebilir. 4. Tahliye ve Yıkım: Maliklere yapıyı tahliye etmeleri için 60 gün süre verilir, bu süre içinde yapı yıkılmazsa idare tarafından yıkılır. 5. Anlaşma ve İnşaat: Maliklerin en az 2/3 çoğunluğu ile yeniden bina yaptırma, kat karşılığı inşaat sözleşmesi imzalama gibi kararlar alınır. 6. Kamulaştırma: Anlaşmaya varılamayan durumlarda, azınlık paylarının satışı veya acele kamulaştırma uygulanabilir. Kentsel dönüşüm sürecinde maliklere kira yardımı ve konut kredi desteği gibi devlet yardımları sağlanabilir.

    Kentsel dönüşümde yerinde dönüşüm nasıl olacak?

    Kentsel dönüşümde yerinde dönüşüm, hak sahiplerinin kendi arsalarında, istedikleri firmaya inşa ettirerek sürece dahil olmaları anlamına gelir. Yerinde dönüşüm süreci: 1. Ön başvuru: Hak sahipleri, yerinde dönüşüm projesine ön başvuru yapar. 2. Salt çoğunluk: Mülklerine ilişkin gerekli salt çoğunluk sağlanır. 3. Sözleşme ve yapım: Sözleşme akdi ile birlikte projelendirme, inşaat izni/ruhsatlandırma süreci tamamlanır. Yerinde dönüşüm kapsamında sağlanan destekler: Konut bağımsız birimler için 750.000 TL hibe ve 750.000 TL kredi desteği. İşyeri bağımsız birimler için 400.000 TL hibe ve 400.000 TL kredi desteği. Proje ve ruhsat işlemleri için her konut veya dükkan başına 40.000 TL hibe desteği. Önemli noktalar: Kira yardımı yapılmaz. AFAD hak sahipliğinden feragat edilmelidir. Birden fazla konut veya işyeri olan hak sahipleri, en fazla 3 bağımsız birim için destek alabilir.

    Kentsel dönüşüm için yüzde kaç riskli olmalı?

    Kentsel dönüşüm için bir yapının riskli sayılabilmesi, ekonomik ömrünü tamamlamış olması veya yıkılma ya da ağır hasar görme riski taşıması gibi en az bir şartın sağlanmasına bağlıdır. 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında, riskli yapı tespiti için çoğunluk kararı gerekliliği de bulunmaktadır. Eğer 2/3 çoğunluk sağlanamazsa, acele kamulaştırma yapılabilir ve hisseler rayiç bedel üzerinden devredilir.

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'nda hangi değişiklikler yapıldı?

    2023 yılında yürürlüğe giren 7471 sayılı kanunla Kentsel Dönüşüm Kanunu'nda yapılan bazı değişiklikler şunlardır: Kentsel Dönüşüm Başkanlığı'nın Kurulması. Rezerv Yapı Alanı Tanımında Değişiklik. Karar Yeter Sayısının Değiştirilmesi. Tebligat Usullerinin Düzenlenmesi. Yıkım Sürecinin Hızlandırılması.

    Kentsel Dönüşümde 2/3 çoğunluk nasıl hesaplanır?

    Kentsel Dönüşümde 2/3 çoğunluk, sahip olunan hisseler (arsa payları) oranında hesaplanır. Örneğin, bir parsel üzerinde birden fazla yapı bulunması halinde her bir yapı için ayrı ayrı 2/3 çoğunluk sağlanmaya çalışılır. 09.11.2023 tarih 32364 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 7471 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 10. Maddesi kapsamında “en az üçte iki” ibareleri “salt” şeklinde değiştirilmiştir.

    Hangi binalar kentsel dönüşüme girmez?

    6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'a göre, aşağıdaki binalar kentsel dönüşüme girmez: 1. Henüz tamamlanmamış ve ikamet edilmeyen inşaat halindeki yapılar. 2. Metruk (terk edilmiş ve kullanılmayan) yapılar. Bunun dışında, ekonomik ömrünü tamamlamış veya yıkılma ya da ağır hasar görme riski taşıyan tüm binalar kentsel dönüşüm kapsamına girebilir.