• Buradasın

    KİT'lerin yönetimi nasıl olacak?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    KİT'lerin (Kamu İktisadi Teşebbüsleri) yönetimi, yeni reform çalışmaları kapsamında şu şekilde olacaktır:
    1. CEO ve CFO Pozisyonları: KİT'lerde özel sektördeki gibi CEO (Yönetim Ofisleri Şefi) ve CFO (Finans Ofisleri Şefi) gibi kurumsal pozisyonlar oluşturulacaktır 12.
    2. Profesyonel Yönetim Kurulları: KİT'lerin yönetim kurulları daha profesyonel hale getirilecektir 2.
    3. Satın Alma Usulleri: Satın alma usulleri, kurumsal yönetim ilkeleri, verimlilik ve kârlılık ekseninde yeniden düzenlenecektir 2.
    4. Hesap Verebilirlik: Kamu işletmelerinin ve yönetim kurullarının hesap verebilirliği artırılacaktır 4.
    5. Teşvik Düzenlemeleri: Etkin olmayan teşvik programları sonlandırılacak ve bu teşviklere ayrılan ödenekler dezavantajlı kesimlere yönelik programlara aktarılacaktır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yönetişim nedir?

    Yönetişim, çeşitli aktörlerin ortak eylemlerini eşgüdümlemek ve yönetmektir. Yönetişimin bazı özellikleri: Devlet dışı toplumsal ve siyasal düzenleri ifade eder. Kurumların ve aktörlerin karşılıklı güç bağımlılığı ilişkilerini içerir. Kendi kendini yöneten özerk aktör ağlarının devlete dayanmadan işlevlerini yerine getirme kapasitesini anlatır. Birçok toplum bilim alanında (siyaset bilimi, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, iktisat, hukuk, işletme, iletişim) ve örgütsel ve yönetsel düzeylerde (yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası) uygulamaya konu olur. Yönetişimin bazı türleri: Uluslararası yönetişim: Küresel düzeyde, Birleşmiş Milletler gibi kuruluşların zayıf kaldığı yönetim biçimini ifade eder. Kurumsal yönetişim: İşletmelerdeki kural kalıplarını, yani şirketlerin yönetildiği ve kontrol edildiği sistemleri, kurumları ve normları tanımlar. İyi yönetişim, kamusal işlerin sorumlu bir biçimde yürütülmesi ve kamu kaynaklarının yönetimi olarak tanımlanır.

    KİT'ler ne zaman özelleştirilecek?

    Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın 20 Haziran 2024 tarihli açıklamasına göre, 19 Kamu İktisadi Teşebbüsü'nün (KİT) özelleştirileceği iddiaları gerçeği yansıtmamaktadır. Bakanlık, taslak aşamasında olan düzenlemelerin KİT'lerin daha etkin ve verimli çalışmalarını, kurumsal yapılarını güçlendirmelerini amaçladığını belirtmiştir.

    Kimler yönetici olabilir?

    Yönetici olabilecek kişiler: Gerçek kişiler: Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 34. maddesi, yöneticilerin gerçek kişi olması gerektiğini belirtse de, 61. madde devre mülk sözleşmelerinde tüzel kişilerin de yönetici seçilebileceğini açıkça ifade etmektedir. Eğitim ve deneyim sahibi kişiler: Yönetici olmak için üniversitelerin işletme, iktisat, endüstri mühendisliği gibi bölümlerinden mezun olmak, MBA gibi yönetim programları ile kendini geliştirmek, iş deneyimi kazanmak, liderlik ve iletişim becerilerini geliştirmek gereklidir. Yönetici seçilmek için diğer şartlar: En az 3-5 yıl mesleki deneyim; Planlama, organizasyon ve problem çözme becerisi; İleri düzeyde iletişim ve müzakere yeteneği; Zaman yönetimi ve hedef odaklı çalışma alışkanlığı; Tercihen yabancı dil bilgisi (özellikle İngilizce).

    KİT yönetim kurulu üyelerinin sorunları nelerdir?

    KİT yönetim kurulu üyelerinin başlıca sorunları şunlardır: Politik baskılar: Yönetim kurulu üyelerinin atanmasında ve görevden alınmasında politik etkiler önemli rol oynar. Sık yönetici değişiklikleri: Yöneticilerin sık sık değişmesi, karar alma süreçlerini olumsuz etkiler ve kurumların rasyonel bir yapıya kavuşmasını engeller. Ücret sistemi: Yönetim kurulu üyelerine ödenen ücretlerin net olarak belirlenmesi ve vergi dilimine göre değişmemesi, bazı durumlarda adaletsizliklere yol açabilir. Yetki sınırlamaları: Yöneticilerin yatırım, finansman ve personel politikaları gibi konularda yetkileri sınırlandırılmıştır. Özerklik eksikliği: KİT'lerin özerk bir yönetim yapısına sahip olmaması, kritik kararların hükümet tarafından belirlenmesine neden olur.

    İyi yönetişim ilkeleri nelerdir?

    İyi yönetişim ilkeleri şunlardır: Öngörülebilirlik (tutarlılık). Şeffaflık. Hesap verebilirlik. Sorumluluk. Hakkaniyet (adalet). Katılımcılık. Etkililik. Hukuka bağlılık. Yerindenlik. Ölçülülük.