Osmanlı'da Değişim ve Reformlar
Tanzimat Fermanı ile kanun üstünlüğü kabul edildi. Islahat Fermanı ile azınlıklara okul açma hakkı verildi. II. Abdülhamit döneminde sosyal sigortalar sistemi kuruldu
- ogmmateryal.eba.gov.tr
Tanzimat Fermanı ile kanun üstünlüğü kabul edildi. Islahat Fermanı ile azınlıklara okul açma hakkı verildi. II. Abdülhamit döneminde sosyal sigortalar sistemi kuruldu
Bu video, bir konuşmacının İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin Osmanlıcılık anlayışını açıklayan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Tarık Zafer Tuna'nın "Türkiye'de Siyasal Partiler" isimli üç ciltlik eserini tavsiye ederek başlamaktadır.. Video, İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin kuruluşundan tasfiye sürecine kadar olan kongreleri ve tüzüklerindeki Osmanlıcılık vurgusunu incelemektedir. Konuşmacı, Osmanlıcılık kavramının sadece Osmanlı'yı sevmek anlamına gelmediğini, farklı etnik gruplardan, dinlerden ve mezheplerden insanların birliğini sağlayan bir siyasal cereyan olduğunu açıklamaktadır. Ayrıca, 1913-1918 yılları arasında İttihat ve Terakki'nin İslamcılık ve Turancılık düşünceleriyle de ilgilendiğini belirtmektedir.
Bu video, bir tarih dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından Meşrutiyet döneminde kurulan siyasi partiler ve fikir akımları hakkında bilgi verilmektedir.. Ders, Meşrutiyet döneminde kurulan siyasi partilerin tanıtımıyla başlayıp, özellikle İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin kuruluşu, kurucuları, yayın organları ve gücünü artıran gelişmeler detaylı olarak anlatılmaktadır. Daha sonra Osmanlıcılık, Batıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Turancılık ve Adem'i Merkeziyetçilik gibi fikir akımları ve bunların temsilcileri, etkili olduğu dönemler hakkında bilgiler verilmektedir. Video, tarih dersi olarak öğrencilere önemli tarihsel bilgileri aktarmayı amaçlamaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı Osmanlı Devleti'nin dağılmasını önlemek için ortaya atılan fikir akımlarını anlatmaktadır.. Video, Osmanlı Devleti'nin sosyal yapısı ve azınlık kavramıyla başlayıp, 19. yüzyılda Fransız hilalinin getirdiği milliyetçilik düşüncesiyle Osmanlı'nın çöküşüne değinmektedir. Ardından Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık olmak üzere dört fikir akımını detaylı olarak incelemektedir. Her fikir akımının temsilcileri, uygulama alanları ve geçerliliği hakkında bilgiler verilmekte, ayrıca harita üzerinden bu akımların Osmanlı Devleti'ndeki dağılımları gösterilmektedir.
İttihat ve Terakki 1889'da Mektebi Tıbbiye öğrencileri tarafından gizli teşkilat olarak kuruldu. Cemiyet önce Paris'teki örgütle birleşti, sonra Selanik'teki Osmanlı Hürriyet Cemiyeti ile birleşti. Başlangıçta sadece Türk ve Müslüman üyeleri kabul etti. Cemiyetin temel amacı Osmanlı birliğini sağlamak ve Meşrutiyeti yeniden ilan etmekti
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı Osmanlıcılık, İslamcılık, Batıcılık ve Türkçülük gibi dört önemli düşünce akımını anlatmaktadır.. Video, bu dört akımın Osmanlı İmparatorluğu'ndaki etkilerini ve günümüzdeki durumunu ele almaktadır. Konuşmacı, bu akımların bazılarının tamamen yok sayıldığını, bazılarının ise hala tartışıldığını belirtmektedir. Özellikle Milli Edebiyat döneminde öne çıkan Türkçülük, Milliyetçilik, Batıcılık ve Ziya Gökalp'in "Türkleşmek, Muasırlaşmak, İslamlaşmak" fikri detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca, Osmanlı Devleti'nin otokratik ve dini yönetimden demokratik ve sanayileşmiş Batı'ya geçiş sürecinde bu akımların rolü vurgulanmaktadır.
Bu video, Metin Hoca/Metin Uruk tarafından sunulan bir sosyal bilgiler eğitim içeriğidir. İlk bölümde 11. sınıf öğrencilerine tarih dersinin 2. dönem yazılı sınavına hazırlık amaçlı bir ders verilirken, ikinci bölümde Osmanlıcılık fikri ve Osmanlı'daki fikir akımları ele alınmaktadır.. Video, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde yazılı sınavı simüle eden bir çalışma sunulurken, ikinci bölümde Osmanlıcılık fikri, merkeziyetçilik, Türkçülük, Batıcılık ve İslamcılık gibi Osmanlı'daki fikir akımları açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca liberalizm, sanayi inkılabı, II. Mahmut, Kanuni Esasi ve Senedi İttifak gibi tarih konuları da ele alınmakta ve Osmanlıcılık fikrinin adalet, eşitlik ve hürriyet ölçüleri içinde tüm milletleri bir araya getirmeyi amaçladığı, Tanzimat ve Islahat fermanları ile demokratikleşme çalışmaları yaptığı belirtilmektedir.
Genç Osmanlılar tüm milletleri Osmanlıcılık etrafında toplamayı amaçladı. Kanun-i Esasi ve Meclis-i Mebusan'da tüm milletlere temsil hakkı verildi. Milliyetçilik akımının güçlenmesiyle etkisini kaybetti
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı tarihi dersidir. Eğitimci, öğrencilere Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerindeki siyasi gelişmeleri ve düşünce akımlarını anlatmaktadır.. Video, Osmanlı dağılma dönemine yönelik düşünce akımlarını (Batıcılık, Osmanlıcılık, İslamcılık, Turancılık ve Türkçülük) ele alarak başlamakta, ardından İkinci Meşrutiyet'in 1908'de ilanı, 1909'da gerçekleşen 31 Mart İsyanı ve sonrasında yaşanan siyasi değişimleri detaylı şekilde incelemektedir. Ders, sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini ve bu soruları çözmek için kodlama yöntemlerini de içermektedir.. Videoda ayrıca Türkçülük akımının önemli savunucuları (Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp, Yusuf Akçura, Mehmet Emin Yurdakul, İsmail Gaspıralı), İkinci Meşrutiyet döneminde kurulan partiler (İttihat ve Terakki, Hürriyet ve İtilaf, Ahrar, Osmanlı Demokrat, Osmanlı Sosyalist) ve Osmanlı'daki darbeler (Abdülaziz'in tahttan indirilmesi, 31 Mart Olayı, Baba Ali Baskını) hakkında bilgiler verilmektedir.
1904'te yayımlanan kitap, Osmanlı'da üç temel siyasi ideoloji tartışmasını başlattı. Osmanlıcılık, İslamcılık ve Türkçülük olmak üzere üç ana ideoloji tanımlandı. Osmanlıcılık, II. Mahmut döneminde ortaya çıktı ve zamanla etkisini kaybetti. İslamcılık, genç Osmanlılar tarafından oluşturuldu ve evrensel bir fikir olarak görüldü. Türkçülük henüz çocuk yaşta ve diğer Türk devletleri için henüz uygulanmadı
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan tarih dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, Osmanlı Devleti'nin dağılma dönemi içindeki basın ve yayın hareketleri ile çeşitli fikir akımlarını anlatmaktadır.. Video, Osmanlı Devleti'nin dağılma dönemi içindeki basın ve yayın hareketlerinden başlayarak, kadın hakları, Osmanlıcılık, Türkçülük, Batıcılık, İslamcılık ve Ümmetçilik gibi önemli fikir akımlarını kronolojik olarak ele almaktadır. Her fikir akımı için tarihsel gelişimi, temsilcileri ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş felsefesindeki yeri detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca Osmanlı'daki ilk gazeteler ve dergiler, kadın haklarını savunan gazeteler, Türkçülüğün güçlenme nedenleri ve savunucuları, Batıcılık ve İslamcılık akımlarının temsilcileri gibi konular da işlenmektedir. Dersin sonunda eğitimci, öğrencilere konu anlatımı kitaplarından okumalarını ve soru çözümü yapmalarını tavsiye etmektedir.
Avrupa'da Ortaçağ'da kilise merkezli, Yeniçağ'da bilimsel düşünceyi reddeden düşünce hakimdir. Meşrutiyet, padişahın başkanlığında kurulan meclis yönetimine dayanan hükümet biçimidir. Osmanlıcılık, tüm milletleri adalet ve eşitlik ilkeleriyle bir arada tutmayı amaçlar
Osmanlıcılık, 19. yüzyılda tüm ulusları Osmanlılık ruhu içinde birleştirmeyi amaçlayan ideolojidir. Tanzimat Fermanı ile başlayan modernleşme sürecinde ortaya çıkmıştır. Fransız İhtilali'nin milliyetçilik fikirleri Osmanlı'yı olumsuz etkilemiştir
Bu video, bir öğretmen/eğitimci tarafından sunulan İnkılap Tarihi dersi soru çözümü formatındadır. Eğitimci, öğrencilere tarih konularındaki soruları adım adım açıklamaktadır.. Video, Haziran tarihinde yapılan deneme sınavının İnkılap Tarihi sorularının çözümlerini içermektedir. İçerikte Osmanlıcılık, Yunanlıların Paris Barış Konferansı raporu, Misak-ı Milli, milli cemiyetler, Maraş işgali, Mustafa Kemal'in görevleri, İsmet Paşa'nın Kazım Karabekir'e mektubu, Kütahya-Eskişehir savaşları, başkomutanlık yasası, Türk kadınının fedakarlığı ve Osmanlı Devleti'nin hakimiyet alanının daralması gibi konular ele alınmaktadır.. Her soru için seçenekler detaylı olarak incelenmekte ve doğru cevaplar açıklanmaktadır. Video, İnkılap Tarihi dersinde sınav hazırlığı yapan öğrenciler için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı Yusuf Akçura'nın "Siyasetin Üç Tarzı" adlı kitabını temel alarak Osmanlı Devleti'nin dağılmasını önlemeye yönelik ortaya çıkan ideolojileri anlatmaktadır.. Video, Osmanlı Devleti'nin dağılmaktan kurtulması için önerilen üç temel ideoloji üzerine odaklanmaktadır: Osmanlıcılık, İslamcılık (Ümmetçilik), Türkçülük, Türk Milliyetçiliği ve Batıcılık. Her ideolojinin kurucuları, temel prensipleri ve temsilcileri detaylı olarak açıklanmaktadır.. Videoda Namık Kemal, II. Abdülhamid, Yusuf Akçura, Ömer Seyfettin Akça, Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp, Tevfik Fikret ve Abdullah Cevdet gibi önemli isimlerin bu ideolojilerdeki rolleri ele alınmaktadır. Ayrıca Osmanlıcılık'ın başarısızlığı, II. Abdülhamid'in ümmetçilik politikasının çöküşü ve Birinci Dünya Savaşı'ndaki Arapların Osmanlı'ya karşı savaşması gibi tarihsel olaylar üzerinden bu ideolojilerin başarısızlıkları açıklanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı fikir akımları hakkında bir ders formatındadır. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek konuyu anlatmaktadır.. Video, Osmanlı'da beş temel fikir akımını (Osmanlıcılık, Türkçülük, Batıcılık, Adem Merkeziyetçilik ve İslamcılık) tek tek ele almaktadır. Her akım için tanımı, tarihsel gelişimi, önemli temsilcileri ve Osmanlı Devleti'ne etkileri açıklanmaktadır. Eğitimci, özellikle Namık Kemal, Ziya Paşa, Ziya Gökalp, Mehmet Akif Ersoy gibi önemli fikir akımlarının temsilcilerini ve bunların Osmanlı'nın yıkılışına etkilerini vurgulamaktadır. Video, bu fikir akımlarının ortak amacı olan Osmanlı'yı yıkılmaktan kurtarmak için ortaya atıldığı ve hiçbiri bu amacı gerçekleştiremediği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Osmanlı fikir akımları hakkında bir ders formatındadır. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek konuyu anlatmaktadır.. Video, Osmanlı'da beş temel fikir akımını (Osmanlıcılık, Türkçülük, Batıcılık, Adem Merkeziyetçilik ve İslamcılık) tek tek ele almaktadır. Her akım için tanımı, tarihsel gelişimi, önemli temsilcileri ve Osmanlı Devleti'ne etkileri açıklanmaktadır. Eğitimci, özellikle Namık Kemal, Ziya Paşa, Ziya Gökalp, Mehmet Akif Ersoy gibi önemli fikir akımlarının temsilcilerini ve bunların Osmanlı'nın yıkılışına etkilerini vurgulamaktadır. Video, bu fikir akımlarının ortak amacı olan Osmanlı'yı yıkılmaktan kurtarmak için ortaya atıldığı ve hiçbiri bu amacı gerçekleştiremediği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, "İnkılap Tarihi Sokağı" adlı bir eğitim dersidir. Öğretmen, Osmanlı Devleti'nin dağılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı dönemde ortaya atılan fikir akımlarını anlatmaktadır.. Video, Osmanlı Devleti'nin dağılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı dönemde ortaya atılan dört fikir akımını detaylı olarak ele almaktadır: Osmanlıcılık, İslamcılık (Ümmetçilik), Türkçülük (Turancılık) ve Batıcılık. Her bir fikir akımının temel prensipleri, uygulanma şekilleri ve sonuçları açıklanmaktadır. Osmanlıcılık'ın Tanzimat ve Meşrutiyet fermanlarıyla uygulanması, İslamcılık'ın Birinci Dünya Savaşı'ndaki başarısızlığı, Türkçülük'ün Kurtuluş Savaşı'nda başarılı olması ve Batıcılık'ın başarısızlığı gibi konular işlenmektedir.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, İnkılap Tarihi dersinin soru çözümlerini içermektedir. Videoda Mustafa Kemal'in hayatı ve fikir akımları hakkında sorular ele alınmaktadır.. Video, üç farklı soru ve çözümünden oluşmaktadır. İlk soru Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık akımları hakkında bilgi vermektedir. İkinci soru Mustafa Kemal'in çocukluğu ve askeri rüştiyeye girmesindeki etkili faktörleri incelemektedir. Üçüncü soru ise Mustafa Kemal'in fikir hayatı, okuduğu eserler ve Suriye cephesindeki askeri kararları hakkında soruları içermektedir. Her soru için doğru cevaplar açıklanmaktadır.
Bu video, "Serbestiyete" adlı eğitim platformunda sunulan bir tarih dersidir. Konuşmacı, 19. yüzyılda ortaya çıkan ve Osmanlı Devleti'nin yıkılmasına kadar sürdürülen Osmanlıcılık fikrini anlatmaktadır.. Video, Osmanlıcılık fikrinin tarihsel kökenlerini, 1789 Fransız İhtilali sonrası yayılan milliyetçilik ve romantizm akımlarına karşı bir panzehir olarak ortaya çıkışını açıklamaktadır. Tanzimat, İslahat ve Kanuni Esasi ile şekillenen bu fikir, Osmanlı Devleti'nin sınırları içindeki müslüman ve gayrimüslimlerin yasalar karşısında eşit olması anlamına gelmiştir. Ders, Osmanlıcılık fikrinin toplumda benimsenme sürecini, Berlin Antlaşması ve Balkan Hezimeti sonrası yaşadığı düşüşü ve başarısızlığının nedenlerini detaylı şekilde ele almaktadır. Bir sonraki derste İslamcılık ve Türkçülük gibi fikir akımlarının işleneceği belirtilmektedir.