Bu video, bir tarih programı formatında olup, sunucu ve konuk arasında geçen bir sohbeti içermektedir. Konuk, tarih konusunda bilgi sahibi bir akademisyen olarak görünmektedir.. Programda iki ana konu ele alınmaktadır. İlk olarak, Cemal Granda'nın "Şahidim" adlı kitabına dayandırılan, Atatürk'ün "Bütün Kemaller eşektir, ben adımı Kamal yapıyorum" dediği iddiası tartışılmaktadır. Konuk, bu iddianın gerçekliğini sorgulamakta ve Osmanlı'da isimlerin nasıl kullanıldığını açıklamaktadır. İkinci konu ise, izleyici sorusu olarak Atatürk'ün genel zihniyetinde ve Türkiye'deki seküler düşüncede Ziya Gökalp'in etkisi üzerine bir tartışma içermektedir. Konuk, Ziya Gökalp'in Türkiye'deki seküler düşünceye etkisini değerlendirmekte ve İttihat Terakki zihniyetinin günümüzde de devam ettiğini belirtmektedir.
Şiir on dörtlükten oluşur ve 7'li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Türkçenin özünü ve halk dilini savunur. İstanbul Türkçesi ve Türkçeleşmiş sözcükler vurgulanır. Şiir didaktik (öğretici) bir yapıya sahiptir
1876'da Diyarbakır'da doğdu, 1924'te İstanbul'da vefat etti. İttihat ve Terakki Cemiyeti'ne katıldı, 1898'de tutuklandı. 1900'de Diyarbakır'a sürgün edildi, 1908'e kadar burada çalıştı. 1912'de İstanbul'a geldi, İstanbul Üniversitesi'nde sosyoloji profesörü oldu
Bu video, tarih öğretmeni Gökhan Öz tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, tarihin önemli konularını anlatmaktadır.. Videoda insanlığın yerleşik hayata geçişi ve tarımın bu süreçteki rolü tartışılmaktadır. Ayrıca teokrasi, hükümdarlık ve Osmanlı padişahları hakkında bilgiler verilmektedir. Öğretmen, "önce tahlis kütüğüne sahip çıkacaksın, sonra tep yani vatanın milletteyini alacaksın" sözünü Ziya Gökalp'in sözü olarak aktarmakta ve Bilge Kağan'ın savaş meydanında ölen tek Osmanlı padişahı olduğunu belirtmektedir.
Ziya Gökalp'ın Türk Medeniyeti Tarihi, 1925'te Maarif Vekâleti tarafından yayımlandı. Eser beş kitaptan oluşmaktadır: Din, Mantık, Devlet, Aile ve İktisat. Gökalp eseri tamamlayamadan 24 Ekim 1924'te vefat etti
Milli Edebiyat, 1911-1923 yılları arasını kapsayan edebi dönemdir. Dönemin başlangıcı Ömer Seyfettin'in "Yeni Lisan" makalesiyle 1911'dir. Dört temel fikir akımı: Osmanlıcılık, İslamcılık, Batıcılık ve Türkçülük
Bu video, Türk sosyolojisinin önemli isimlerinden Ziya Gökalp ve Prens Sabahattin hakkında bir eğitim dersi formatında sunulmaktadır. Dersin sonunda üç açık uçlu soru (iki kısa ve bir uzun cevaplı) sorulacağı belirtilmektedir.. Video, öncelikle Ziya Gökalp'in hayatı, milliyetçi, toplumcu ve modern bir toplum oluşturma anlayışı, kültür-uygarlık ayrımı, halkçılık anlayışı, dil ve edebiyat, din, eğitim ve ekonomi sosyolojisi konularındaki görüşlerini ele alıyor. Ardından Prens Sabahattin'in hayatı, merkeziyetçi yönetim anlayışı, eğitim politikaları, bireyci toplum yapısı, dinin toplumsal yapıyla bağlantısı ve ekonomik kalkınma için özel girişimcilik önemi gibi sosyolojik görüşleri inceleniyor.. Video, her iki düşünürün Türk sosyolojisine katkılarını vurgulayarak, Prens Sabahattin'in Sosyal Ekolü'nün temsilciliğini ve bu ekolü etkileyen sosyologları da anlatıyor.
Bu video, turancılık düşüncesinin tarihsel gelişimini anlatan eğitici bir içeriktir.. Video, turancılığın Türkçülük düşüncesinin siyasi yönü olduğunu açıklayarak başlıyor ve dünyadaki tüm Türkleri bir ülkede birleştirmeyi amaçladığını belirtiyor. İçerik, turancılığın İttihat ve Terakki Partisi döneminde nasıl benimsendiğini, Ziya Gökalp'in bu düşünceyi yaymasındaki rolünü, I. Dünya Savaşı sırasında Osmanlı Devleti'nin turancı politikasını ve Kurtuluş Savaşı sırasında Misak-ı Milli'nin yerini almasını kronolojik olarak anlatıyor.
1911'de Genç Kalemler dergisinde başlayan hareket, Türkçülük akımını başlattı. Mehmet Emin Yurdakul, yalın dil ve hece ölçüsüyle ilk milli şair oldu. Ziya Gökalp, Türkçülük sistemini düzene bağladı ve aruz ölçüsünü benimsedi. Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı'nın şairi olarak aruzu tercih etti
Bu video, Kadir Gümüş tarafından sunulan bir Türk Dili ve Edebiyatı dersidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak ve öğrencilere sorular sorarak interaktif bir şekilde dersi ilerletmektedir.. Video, milli edebiyat döneminin başlangıcını, temel prensiplerini ve önemli sanatçılarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. Selanik'te Ali Canip Yöntem, Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp'in "Genç Kalemler" dergisini kurması, Türkçenin modernleşmesi için dilbilgisi kuralları ve milli edebiyatın temel ilkeleri anlatılmaktadır. Ayrıca Mehmet Emin Yurdakul, Ali Canip Yöntem, Ziya Gökalp, Rıza Tevfik Bölükbaşı ve Halide Nusret Zorlu Tuna gibi önemli milli edebiyat sanatçılarının hayatları, eserleri ve edebi özellikleri detaylı olarak incelenmektedir.. Videoda Türkçülüğün temel ilkeleri, "Türkçülüğün Esasları" adlı eser, "Turancılık" ve "Türkiye Türkçülüğü" kavramları, Türkçülüğün programı gibi konular da ele alınmaktadır. Öğretmen, ders notlarında yer alan bilgilerin sınavlarda çıkabileceği vurgusuyla öğrencilere sınav hazırlığı konusunda da yardımcı olmaktadır.
Bu video, Ziya Gökalp'ın vefatının 100. yılı münasebetiyle düzenlenen bir anma etkinliğinde bir konuşmacının sunumunu içermektedir. Konuşmacı, Kırıkkale Üniversitesi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi'nde Türk Dili ve Edebiyatı alanında çalışmış bir akademisyendir.. Konuşma, Ziya Gökalp'ın Türk sosyolojisindeki, fikir ve edebiyat hayatındaki önemli yeri üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacı, Gökalp'ın 19. asır sonundan 20. asır başına kadar olan dönemdeki fikir ortamını, Osmanlı İmparatorluğu'nun son asırdaki durumunu ve Gökalp'ın Türk diline olan hassasiyetini anlatmaktadır. Ayrıca, Gökalp'ın "Türkleşmek, İslamlasmak, Muasırlaşmak" adlı eseri, Kars ve Diyarbakır hakkındaki değerlendirmeleri gibi önemli eserleri de ele alınmaktadır.
1876'da Diyarbakır'da doğdu, geniş ve münevver bir ailede yetişti. İstanbul'da baytarlık eğitimi aldı, 1898'de tutuklandı. İttihat ve Terakki'nin Diyarbekir şubesini kurdu ve bölge müfettişi oldu. Malta'ya sürgün edildi, 1921'de Türkiye'ye döndü. 1924'te İstanbul'da öldü
Bu video, Ziya Gökalp'in "Altın Destan" adlı şiirinin okunduğu bir performanstır. Şiir, "hüzün şairi" olarak anılan Ziya Gökalp'in eseridir.. Video, Türk yurdu ve vatan kavramlarını işleyen bir şiirin okunmasını içermektedir. Şiirde sürüden ayrılan koyunlar, dağların çökmesi, ırmakların selleri gibi metaforlar kullanılarak Türk yurdunun durumu anlatılmaktadır. Şiir, "Türk yurdu uykuda" ifadesiyle başlayıp, "herkesin gözünde vatan öz yurdu" ve "çitler yağsı derenin kurdu ya diller turan'da hanlıklar kurdu" gibi ifadelerle devam etmektedir.
Bu video, bir sohbet formatında gerçekleşen, Türkçülük kavramını ele alan bir konuşmayı içermektedir. Konuşmacılar arasında Sayın Hakan Salih, Berhan Bey ve diğer katılımcılar bulunmaktadır.. Videoda Türkçülük kavramının ne anlama geldiği, tarihsel kökenleri ve günümüzdeki yorumlanması tartışılmaktadır. Konuşmacılar, Türkçülüğün ırkçılık olarak algılanmasının yanlış olduğunu, Ziya Gökalp ve Hüseyin Nihal Atsız gibi düşünürlerin eserlerinden alıntılarla Türkçülüğün ırk değil, Türk terbiyesi ile yetiştirilmiş nesillerin Türkiye'yi yönetmesi sevdası olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca, Türk milletinin Kürt, Ermeni, Rum gibi farklı halkların bir araya gelerek oluşturduğu bir birlik olduğu ve 15 Temmuz gecesi yaşanan olayların Türk milliyetçiliğinin önemini gösterdiği belirtilmektedir.
Bu video, bir sohbet formatında olup konuşmacılar arasında Profesör Çekkoviç, Profesör Tolman ve diğer akademisyenler bulunmaktadır. Konuşmacılar arasında Belgrad'da bir buluşma ve Viyana'da bir görüşme anlatılmaktadır.. Video, Türk milliyetçiliği kavramı etrafında şekillenmektedir. Konuşmacılar, kendi aile geçmişlerini ve etnik kökenlerini paylaşarak, Türk milliyetçiliğinin Ziya Gökalp ve Atatürk'ün anlayışlarıyla nasıl tanımlanabileceğini tartışmaktadır. Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşundaki Türk göçmenlerin rolü ve vatan sevgisi konuları da ele alınmaktadır.
Bu video, milli edebiyat şairi Ziya Gökalp'in hayatı ve edebi kişiliği hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir. Konuşmacı, Ziya Gökalp'in edebiyatımızdaki önemini ve temel düşüncelerini anlatmaktadır.. Video, Ziya Gökalp'in modern anlamda ilk Türkolog olduğunu, önce Turancı sonra Türkiye Türkçüsü olduğunu ve Türkçülüğün esaslarını (Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Altın Işık, Kızıl Elma, Yeni Hayat) açıklamaktadır. Konuşmacı, Ziya Gökalp'in soyadının "Gökalp" olduğunu ve bu ismin "Alpler" ve "Türk" kavramlarıyla ilişkisini vurgulayarak, şairin milli edebiyatçı kimliğini ve Türkçülük anlayışını somutlaştırmaya çalışmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 11. sınıf edebiyat dersinin bir bölümüdür. Hoca, milli edebiyat döneminde şiiri detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda milli edebiyat döneminin (1911-1923) temel özellikleri, tarihsel arka planı ve önemli şairleri ele alınmaktadır. Milli edebiyatın Türkçülük fikri üzerine kurulu olduğu, sade dil, hece ölçüsü, memleket sorunları ve birlik gibi temel unsurları vurgulanmaktadır. Ayrıca dönemin simge şairleri (Ziya Gökalp, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Mehmet Emin Yurdakul) ve beş hececi şairler (Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel) hakkında bilgiler verilmektedir. Video, Mehmet Emin Yurdakul'un "Cenge Giderken" adlı şiirinin incelenmesiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 11. sınıf edebiyat dersinde şiir ünitesini anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, Milli Edebiyat dönemi (1911-1923) ve bu dönemdeki üç ana şiir anlayışını (sade dil ve heceyle yazılan şiir, saf şiir ve halkın yaşam tarzını yansıtan manzumeler) detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde dönemin sosyal-siyasi yapısı ve şairler (Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul, Beş Hececiler) incelenirken, ikinci bölümde saf şiir anlayışı ve temsilcileri (Ahmet Haşim, Yahya Kemal Beyatlı) anlatılmaktadır. Son bölümde ise Cumhuriyet döneminin ilk yıllarındaki şiir anlayışı ve Türkiye dışındaki çağdaş Türk şiirinde öne çıkan isimler (Bahtiyar Vahapzade, Şehriyar, Cengiz Aytmatov) tanıtılmaktadır.. Video, sınavlarda çıkabilecek bilgiler üzerine odaklanarak, şairlerin edebi özellikleri, eserleri ve şiir anlayışlarının özellikleri hakkında detaylı bilgiler sunmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türk edebiyatı tarihi konulu kapsamlı bir ders anlatımıdır. Öğretmen, özellikle ÖSYM ve ÖABT sınavlarına hazırlanan öğrencilere yönelik bilgiler vermektedir.. Video, milli edebiyatın başlangıcından başlayarak Türk edebiyatının önemli dönemlerini ve yazarlarını kronolojik olarak ele almaktadır. Genç Kalemler dergisi, Yeni Lisan hareketi, Nev Yunanilik, Naile hareketi gibi edebi hareketler ile Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Halide Edip Adıvar, Yahya Kemal Beyatlı, Reşat Nuri Güntekin, Refik Halit Kara, Rıza Tevfik Bölükbaşı, Hamdullah Suphi Tanrıöver, İbrahim Alaaddin, Fuat Köprülü, Müfide Ferit Aydemir, Nurettin Ferruh ve Ebubekir Hazım Tepeyran gibi önemli yazarların hayatları, eserleri ve edebi anlayışları detaylı olarak anlatılmaktadır.. Videoda her yazar için önemli tabirler, yazdıkları eserler, edebi özellikleri ve tarihsel bağlamı açıklanmakta, ayrıca Fuat Köprülü'nün Türk edebiyatını İslamiyet öncesi, İslam ve Batı etkisinde gelişen Türk edebiyatı olarak üç ana bölüme ayıran çalışmaları üzerinde durulmaktadır.
Bu video, Kadir Gümüş adlı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeninin sunduğu bir eğitim dersidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak öğrencilere milli edebiyat dönemi konusunu anlatmaktadır.. Videoda 1911-1923 yılları arasındaki milli edebiyat dönemi kronolojik olarak ele alınmaktadır. Öncelikle Osmanlıcılık, İslamcılık, Batıcılık ve Türkçülük akımları tanıtılmakta, ardından Türkçülüğün tarihsel gelişimi, önemli düşünürlerin katkıları ve milli edebiyat hareketinin başlangıcı anlatılmaktadır. Ders, Ziya Gökalp ve Mehmet Emin Yurdakul gibi önemli isimlerin çalışmaları ve "Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak" felsefesi üzerine odaklanmaktadır.. Videoda ayrıca Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Vefik Paşa, Ebu Gazi Bahadıran, Süleyman Paşa, Ali Suavi, Şemsettin Sami, Necip Bas ve Bursalı Mehmet Tahir gibi önemli düşünürlerin milliyetçilik ve Türkçülük konularındaki katkıları da ele alınmaktadır. Ders, bir sonraki derste milli edebiyat hareketinin devamının anlatılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.