Yufkacılık, son demlerini yaşayan geleneksel bir meslektir. Her mahallede bir yufkacı dükkanı bulunur. Yufkacılar genellikle erkek çalışanlardan oluşur
Bu video, 72 yaşındaki Sakarya Taraklı'dan gelen, 60 yıllık deneyime sahip kaşıkçılık sanatçısı Sabri Özşahin ile yapılan bir röportajdır. Röportajı Fatma Hanım gerçekleştirmektedir.. Videoda kaşıkçılık sanatı detaylı olarak ele alınmaktadır. Sabri Bey, şimşir ve kayın ağacından yapılan kaşıkların özellikleri, üretim süreci, sağlık faydaları ve teknik detayları hakkında bilgi vermektedir. Ayrıca kaşık yapımının el yapımı ve makineli kaşıklardan farkları, kullanılan aletler ve mesleğin geleceğine dair düşünceleri paylaşılmaktadır.. Röportajda ayrıca sanat sokağında sunulan diğer geleneksel sanatlar (bardak süslemeleri, gümüş işleri, tahta oymacılığı) tanıtılmakta ve geleneksel mesleklerin (semer yapımı, terzi gibi) günümüzdeki durumu ele alınmaktadır. Sabri Bey, bu mesleklerin okullarda ders olarak konulması gerektiğini ve devletin bu konudaki sorumluluğunu vurgulamaktadır.
İşkur kursları işsizlere ücretsiz mesleki eğitim imkanı sunuyor. Kurslar haftada en az 30, en fazla 40 saat süreyle düzenleniyor. Toplam kurs süresi en fazla 160 gün olarak planlanıyor
Bu video, Gaziantep'te unutulmaya yüz tutmuş mesleklerden biri olan yemenciliği tanıtan bir belgesel formatındadır. Videoda Gaziantepli yemenci Hayri Usta ile röportaj yapılmakta ve Bakırcılar Çarşısı'nda yemencilik ürünleri gösterilmektedir.. Video, yemenciliğin tarihini, yapım tekniklerini ve günümüzdeki durumunu anlatmaktadır. Yemenciliğin Orta Asya'dan gelen, bin yıllık bir geçmişe sahip bir ayakkabı olduğu, yapımında beş tür hayvan derisinin kullanıldığı ve sağlık açısından faydalı olduğu açıklanmaktadır. Ayrıca, Gaziantep'in yemencilik sektöründeki önemi, Hayri Usta'nın Hollywood filmlerinde (Harry Potter, Truva, Eragon, 300 Spartalı) ayakkabı ürettiği ve Brad Pitt'in imzalı bir resim gönderdiği bilgisi paylaşılmaktadır. Video, yemencilik ürünlerinin çeşitliliğini gösteren bir alışveriş sahnesiyle sonlanmaktadır.
Kalaycılık, bakır kaplamada gelişen teknolojiyle gerilemiş ve kapanmıştır. Değirmenciler, doğal enerjiyle çalışan ve un üreten önemli mesleklerdi. Süpürgecilik, Edirne'ye özgü bir sanat ürünü olarak önemini yitirmiştir
Bu belgesel, Türkiye'nin farklı bölgelerinde geleneksel meslekleri yaşatan insanların hikayelerini anlatıyor. Erzurum'da Murat ve ailesi, Çanakkale'de Sefer ve Ramazan, Hatay'da Emel ve Havva, Tire'de Raife ve eşi Nurettin gibi karakterler yer alıyor.. Belgesel, Anadolu'da yaylalarda hayvancılık, Çanakkale'de çilek üretimi, Hatay'da ipek böcekçiliği ve ipek kumaş üretimi, son olarak Tire'de urgancılık gibi geleneksel meslekleri konu alıyor. Her bölümde, bu meslekleri sürdüren insanların zorlukları, miras kalan sanatları ve gelecek için mücadeleleri anlatılıyor.. Belgesel, geleneksel üretim yöntemlerinin önemini vurgulayarak, bu mesleklerin günümüzde nasıl korunabileceğini gösteriyor. Özellikle Raife'nin babasının babadan yadigar kalan dolapları kullanarak urgancılık sanatını devam ettirmesi ve Tire Kent Müzesi'nde urgana dönüştürme sürecini göstermesi, bu mesleklerin yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu vurguluyor.
Bileyicilik, yorgancılık, çömlekçilik gibi geleneksel meslekler yerini modern eşyalara bıraktı. Bastonculuk, bakır dövmeciliği, sedefçilik gibi yöresel meslekler yok oldu. Şerbetçilik, lostracılık, sütçülük gibi meslekler teknolojik değişimle azaldı
Külekçilik, tahta kovalarla yapılan geleneksel saklama kaplarıydı. Sepetçilik, ağaç dallarından örülen sepetlerle eşya taşımada kullanılırdı. Çömlekçilik, plastik kapların yaygınlaşmasıyla önemini yitirdi
Bu belgesel, 1965'ten beri motosiklet akrobatlığı yapan 60 yaşındaki Bekir Akça ve oğlu Ertan'ın hayatını konu alıyor. Ayrıca Efsane 55 Motosiklet Gösteri Merkezi'nde çalışan Ali Usta gibi diğer akrobatlar da videoda yer alıyor.. Belgesel, motosiklet akrobatlarının günlük hayatını, motosiklet tamirhanesindeki çalışmalarını ve gösteri hazırlıklarını gösteriyor. Akrobatların raylarda yüksek hızlarda dönmeleri, duvarlara tırmanmaları ve çeşitli tehlikeli manevralar yapmaları gibi gösteriler detaylı olarak anlatılıyor. Video, bu geleneksel mesleğin günümüzdeki durumunu, eskiden panayırlarda yaygın olan bu gösterilerin azaldığını ve yeni neslin farklı eğlence alternatifleri olduğunu vurguluyor.. Belgeselde ayrıca akrobatların mesleğe olan bağlılıkları, aile hayatlarındaki etkileri ve mesleğin geleceğine dair endişeleri de ele alınıyor. Konuşmacılar, mesleğin hayatta kalabilmesi için çocuklarının bu mesleği devam ettirmesi gerektiğini ve Türkiye'de ve yurt dışında da ilgi göreceğini belirtiyorlar.
Terzilik, ilk çağlardan beri hayvan derilerinden giysi yaparak başladı. Çıraklık sistemi 10-15 yıl sürerdi ve ustalar çok sayıda çırak yetiştirirdi. İlk büyük ustalar çoğunlukla Yahudi ve Ermeni azınlıklar arasından gelirdi. 1952-54 olayları sonrası azınlıkların göçü mesleğe darbe vurdu
Bu video, "Gezelim Tozalım" adlı bir gezi programının bir bölümüdür. Sunucu, Ankara'nın Çavuş Kasabası ve Mutlu Kasabası gibi köyleri ziyaret ederek yerel sanatçılar, köy sakinleri ve geleneksel mesleklerle tanışıyor.. Video, Çavuş Kasabası'ndaki Şenlik ve Festivali ile başlıyor, ardından köylerdeki sanatçılar, geleneksel meslekler ve yerel yaşam tarzı hakkında bilgiler sunuluyor. Program, kırmızı çamur etkinlikleri, resim sergileri, sıcak demircilik, tarhana yapımı ve organik tarım gibi çeşitli yerel aktiviteleri gösteriyor. Son bölümde ise Mutlu Kasabası'ndaki Pınarı olarak bilinen balık havuzları ve yerel yemekler tanıtılmaktadır.. Videoda yerel sanatçılar (Figen, Poyraz Topal, Leyla Cansız), tanınmış isimler (İşıl Kara, Cemil Bekçi, Yüksel Aksu) ve geleneksel mesleklerde çalışan insanlar (86 yaşındaki demirci Musa Kaçar ve oğulları) ile röportajlar yapılmaktadır. Ayrıca köylerdeki kerpiç evler, haşhaş yetiştirme ve teneke kebabı gibi yerel kültürel değerler de gösterilmektedir.
Bu belgesel, Türkiye'nin farklı bölgelerindeki yerel halkın günlük yaşamını, tarım ve el sanatları faaliyetlerini konu alıyor. Kekil ailesi, Aslantaş ailesi, biçerciler, Kiraz ailesi ve Ahlat taşı ustası Saffet gibi çeşitli karakterlerin hikayeleri anlatılıyor.. Video, Anadolu'nun zorlu coğrafi koşullarında yaşayan insanların dayanışma ve aile birliğinin önemini vurguluyor. Dört ana bölümden oluşuyor: Kayseri'nin Yahyalı ilçesindeki keçi yetiştiriciliği, Kahramanmaraş'ın Karapınar köyünde defne ağaçları toplama, İzmir Ödemiş'te kiraz hasadı ve Bitlis Ahlat'ta ahlat taşı ustalığı.. Belgeselde her bir meslek için detaylı süreçler gösteriliyor: keçi yetiştiriciliği, defne ağaçları toplama, kiraz hasadı ve ahlat taşı işlenme. Ayrıca, bu mesleklerin Anadolu tarihindeki önemi, taşların estetik özellikleri ve günlük hayatta sağladığı faydalar da vurgulanıyor.
Bu video, yorgancılık mesleğini yapan ustalarla yapılan bir röportajdır. Ustalar, 1976'dan beri bu mesleği yapan ve emekli olduktan sonra hobi olarak devam ettiren kişilerdir.. Videoda yorgancılık mesleğinin günümüzdeki durumu ele alınmaktadır. Ustalar, sanayileşme ve fabrikalaşma nedeniyle mesleğin önemini kaybettiğini, çırak gelmediğini ve el emeğini diktiren olmadığını anlatmaktadır. Ayrıca, yorganların elli sene kadar dayanabildiği halde, bu mesleğin kazançlı olmadığı için gençlerin bu mesleği tercih etmediği ve ustaların yevmiye ile geçimlerini temin edemediği belirtilmektedir.
Bu video, keçelik mesleğini yapan İsmail Erkuş ve Recep Onur Gümüş ile yapılan bir röportajdır. İsmail Erkuş 1965 Afyonkarahisar doğumlu, dedesinden gelen bu mesleği yaklaşık 50 yıldır devam ettirmektedir. Recep Onur Gümüş ise 1992 doğumlu, Çayırba kasabasından Afyonkarahisar'dan ve dededen gelen bu mesleği 1992'den beri sürdürmektedir.. Video, kepenek yapımının tüm aşamalarını detaylı olarak anlatmaktadır. Yeni doğmuş kuzuların yünlerinin kırılması, atölyeye gelmesi, makinede inceltilmesi, şekil verilmesi, kalıp makinesine verilmesi, pişirilmesi ve kurutulması gibi tüm süreçler gösterilmektedir. Ayrıca kepeklerin izolasyon özellikleri, kurşun geçirmezliği ve çobanlar için önemi vurgulanmaktadır. Video, keçelik mesleğinin geleceğine dair endişeler ve bu mesleğin çeşitli kullanım alanları hakkında bilgiler içermektedir.
Bu video, bir deri mont tamiri uzmanıyla yapılan röportajdır. Konuşmacı, 30 yıldır bu mesleği devam ettirmekte ve Manisa'da tek deri mont tamiri dükkanı sahibidir.. Röportajda konuşmacı, meslek hayatına nasıl başladığını, 1988 yıllarında Manisa'daki açığı fark ederek bu sektörde faaliyet göstermeye başladığını anlatıyor. Teknolojinin gelişimi ve büyük firmaların piyasaya sunduğu suni ürünlerle rekabet edememe sorunları, mesleğin geleceğine dair endişeleri ve çırak yetiştirmek için devletten destek beklediği konuları ele alınıyor. Ayrıca, 20-25 yıllık müşterileri olduğunu ve onların deri montlarını düzenli olarak tamir ettirdiğini belirtiyor.
Bu video, Teknik Oto Sanayi Sitesi'nde çalışan Sadullah Usta ve Ayhan Usta'nın günlük tornacı işlerini gösteren bir belgesel formatındadır. İki usta 23 yıldır ortak olarak çalışmakta ve 45 yıllık meslek tecrübelerine sahiptir.. Videoda, şamandıra borusuna diş açma, baga çekme ve salıncak burçları değiştirme gibi tornacı işleri adım adım gösterilmektedir. Ustalar, mesleğin önemini vurgulayarak, günümüzde çırak yetişmemesinin ve gençlerin sanayilere gitmemesinin Türkiye'nin geleceği için endişe verici olduğunu belirtmektedirler. Ayrıca, eski kuşak ustaların son nesli olduklarını ve gelecekte tamircilerin azalacağı konusunda görüşlerini paylaşmaktadırlar.
Bu video, Bolu'nun en büyük ilçesi olan Gerede'nin tanıtımını yapan bir belgesel formatındadır.. Video, Gerede'nin coğrafi ve kültürel özelliklerini anlatmaktadır. İlk olarak Gerede'nin soğuk havası ve Evliya Çelebi'nin seyahatnamesindeki övgüsü ile başlayıp, Esentepe (Arkut Dağı) ve Keçi Kalesi gibi doğal güzellikleri tanıtmaktadır. Ardından Kiliseli Han ve Yıldırım Beyazıt Hamamı gibi tarihi eserler gösterilmektedir. Son bölümde ise Gerede'nin deri işçiliği ve delicilik gibi geleneksel meslekleri ve bunların günümüzdeki durumu anlatılmaktadır.
Bu video, bir demirci çıraklık hikayesini anlatan kısa bir film veya dizi sahnesidir. Karakterler arasında bir çırak ve ona çıraklık yapan demirci Aybek bulunmaktadır.. Videoda, çıraklık yapan Aybek'in demircilik mesleğine olan bağlılığı ve çıraklık süresinin kısa olacağı konusu ele alınmaktadır. Aybek, çekiç eline yakıştığını belirterek demirci olma yolunda ilerlediğini ve artık "demirci Aybek" olarak anılmasını istemektedir.
Bu belgesel, kalaycılık mesleğini ve bu mesleği yıllardır sürdüren bir kalaycı ile kalfasını konu alıyor. Kalaycı, dokuz yaşında babasını kaybettiğinde çıraklığa başlamış ve kalfası ise dokuz-on yaşında kalaycıya teslim edilmiş.. Video, kalaylama işleminin adımlarını gösteriyor: önce eşyaların kumla temizlenmesi, ardından kalay ocağına getirilmesi, nişadır ve eritilmiş kalay ile birlikte ateşte kalaylanması ve son olarak pamukla silinerek yepyeni hale getirilmesi. Ayrıca, bakır mutfak eşyalarının yılda en az bir kez kalaylanması gerektiği, restoran ve otellerde bakır kapların turistik amaçlarla yeniden kullanılmaya başlanmasıyla kalaycılığın yitip gitmesini önlemiş olduğu belirtiliyor.