Felsefe, evreni ve varoluşu sorgulayan bir düşünce sistemidir. Yunanca "philosophia" (bilgelik sevgisi) sözcüğünden türemiştir. Felsefenin amacı insanın varoluşunu anlaması ve anlamlandırmasıdır
Tarih, geçmişteki insan faaliyetlerini belgelere dayalı ve objektif inceleyen sosyal bilimdir. Tarih biliminde deney ve gözlem yapılamaz, sadece kaynaklar kullanılır. Olaylar neden-sonuç ilişkisi içinde incelenir ve dönemin koşulları dikkate alınır
Okumak, başkasının yardımı ve desteğiyle düşünmektir. Okumanın amacı bilgi depolamak değil, yargı gücünü artırmaktır. İnsan yazılanların tümünü okuyamaz, sınırlı sayıda yapıt vardır. Klasik eserler çağımızdaki sorunları kavrayamaz. Her yazar herkese seslenemez, herkes her yazarın sesini duyamaz
Bu video, Ramazan Bey ve Cengiz Bey'in komplo teorilerini gerçek olaylardan ayırt etme yöntemlerini tartıştığı bir sohbet formatındadır.. Videoda komplo teorilerinin ne olduğunu açıklayarak başlanıyor ve ardından gerçek komplo teorilerini ayırt etmek için beş temel kriter sunuluyor: iddia edilen kurumun varlığı, gücü, motivasyonu, nedensel mekanizmanın rasyonel bir şekilde tarif edilebilmesi ve bu yalanın uzun süre saklanabilmesi. Konuşmacılar, "dünyanın düz olduğu" ve "ay'a gidilmediği" gibi yaygın komplo teorilerini örnek alarak bu kriterleri uygulamalı olarak açıklıyor. Video, komplo teorilerinin nasıl analiz edilebileceğini öğrenmek isteyenler için faydalı bilgiler içermektedir.
Felsefe dersi genel kültür ve hayata bakış açısını derinden etkiler. Platon, Aristoteles, Kant gibi düşünürlerin eserleri incelenir. Felsefe bilgisi sanat, edebiyat, bilim ve politikayla kesişir
Safsata, akıl yürütmede yapılan yanlış çıkarsamalardır. İlk bakışta ikna edici görünse de sahte argümanlardır
Felsefe, belirli sorular üzerine mantıksal argümanlar kullanan bir düşünme biçimidir. Filozoflar genellikle sorgulamadan kabul edilen inançları incelerler. Felsefe tarihi ve konu-temelli çalışma birlikte kullanılmalıdır
Bu video, bir sunucu ve Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim görevlisi Profesör Dr. Niyazi Kahveci arasında geçen, yaklaşık elli dakika süren bir röportajdır. Konuşmacı, felsefe alanında uzman bir akademisyen olarak Trabzonlu olarak tanıtılmaktadır.. Video, stratejik düşünme, sistematik düşünme ve eleştirel düşünce becerilerinin önemi üzerine odaklanmaktadır. İçerikte felsefi metinlerin doğru okunma yöntemleri, beyin kullanımı, zihinsel bağ kurma ve mantık ilkeleri (özdeşlik, çelişmezlik, yeter sebep) gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca çocukların farklı yaşlarda farklı eğitim yöntemlerine ihtiyaç duyduğu ve Türkiye'de sistematik düşünme becerilerinin eksikliği vurgulanmaktadır.. Videoda ayrıca Rönesans dönemi sanatçıları (Leonardo da Vinci, Michelangelo), Uğur Mumcu ve Adnan Kahveci gibi şehit edilen kişiler hakkında bilgiler paylaşılırken, beynin düz kontak yerine çapraz kontak yaparak daha fazla bağlantı kurduğu ve bu sayede daha fazla bilgi işlemine imkan sağlandığı açıklanmaktadır. Video, toplumsal davranışlar, dinin yanlış kullanımı ve Atatürk'ün "vicdanı hür, fikri hür, düşünmesi hür" sözleriyle sonlanmaktadır.
Bu video, Fatih adlı bir konuşmacının Türkiye'deki gençlik eğitimi ve toplumsal sorunlar hakkında düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Sinan Bey adlı bir kişiyle daha önce Türkiye'deki gençlere nasıl eğitim verileceğine dair bir tartışma yaşadığını anlatmaktadır.. Videoda konuşmacı, Türkiye'de yetiştirilmeye ihtiyacı olan akılcı, eleştirel düşünen gençlere vurgu yapmaktadır. Vicdanlı olmanın önemini kabul ederken, vicdanın kaynağı olarak egoizmi ve korku yerine akıl ve eleştirel düşünceyi öne çıkarmaktadır. Ayrıca, kadın ve çocuklara karşı kötü muameleler, erkeklerin kadınları tarla olarak görmeleri gibi toplumsal sorunlara da değinmektedir. Konuşmacı, başarılı öğrencilerin neredeyse hepsinin kız öğrenciler olduğunu ve bunların Türkiye'de kalmak istemediğini belirterek, ülkenin haline dair endişelerini dile getirmektedir.
Bu video, filozof kavramını açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, filozofun kim olduğunu, felsefenin anlamı ve filozofların bakış açısının zaman ve kültürle nasıl şekillendiğini anlatmaktadır. Filozofun varlık, bilgi ve eylemde doğruları aradığı, eleştirel ve yaratıcı zekaya sahip olduğu, çelişkili yargılardan kaçındığı ve hakikati arayış içinde olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca filozofun tevazu sahibi, zihni açık, disiplinli ve tutarlı düşünceler ileri süren bir düşünür olduğu belirtilmektedir.
Bu video, bir öğretmen/eğitimci tarafından sunulan felsefe dersi formatında hazırlanmış eğitim içeriğidir. Özellikle felsefe 1 dersi için önemli bilgiler içermektedir.. Video, felsefenin ne olduğunu, özelliklerini ve nasıl sorular sorduğunu anlatmaktadır. Felsefenin akla ve mantığa dayanan, sistemli ve tutarlı bir etkinlik olduğu, hakikatin peşinde koşan ve varlığı bütün olarak inceleyen bir disiplin olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca felsefenin günlük hayattan ve bilimsel kesin bilgilerden farklı olarak, evrenin oluşumu, insanın varlığı, ahlaki eylem, ideal düzen, varlık, tanrı ve güzellik gibi tartışmalı konulara odaklandığı açıklanmaktadır.. Videoda felsefenin kelime anlamı (bilgelik sevgisi, hakikat arayışı), tarihteki ilk filozoflar (Tales ve Pisagor) ve filozofun özellikleri hakkında bilgiler de verilmektedir. Eğitimci, felsefenin eleştirel ve akla dayalı olduğunu, kendi kişisel görüşlerini katmamanın önemini ve felsefenin sürekli hakikatin peşinden koşmak olduğunu vurgulamaktadır.
Bu video, bir konuşmacının felsefe eğitimi ve stratejik düşünce konularını ele aldığı eğitim içeriğidir. Konuşmacı, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi'ndeki felsefe bölümünü tanıtmakta ve eğitim sistemi hakkında görüşlerini paylaşmaktadır.. Video iki ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde felsefe bölümünün sosyal bilimler alanına giren, analitik ve eleştirel düşünmeyi öne çıkaran bir bölüm olduğu, ders içerikleri ve mezuniyet sonrası iş imkanları anlatılmaktadır. İkinci bölümde ise eğitim modeli, düşünce kuruluşlarının önemi ve stratejik düşünmenin gerekliliği ele alınmaktadır.. Konuşmacı, felsefenin tarihsel gelişimini, Türkiye'deki felsefe geleneğini ve Yıldırım Beyazıt Üniversitesi'ndeki felsefe bölümünün 2010 yılında kurulduğunu belirtmektedir. Ayrıca, üniversitelerde kitap kritikleri, öğrencilerin batı dillerini öğrenmesi ve bilginin stratejik kullanımı konularında görüşlerini paylaşmaktadır.
Bu video, komplo teorileri serisinin ikinci bölümü olup, bir konuşmacı tarafından sunulan bilgilendirici bir içeriktir. İlk videoda düz dünya teorisi ele alınırken, bu videoda Illuminati ve dünya egemenliği iddiaları incelenmektedir.. Video, Illuminati kavramının tarihsel gelişimini, 1776'da Bavaria'da kurulduğunu ve başlangıçta akılcılığın ve din özgürlüğünün savunucusu olduğunu anlatmaktadır. Ardından Masonluk, Tapınak Şövalyeleri, Sion Tarikatı, Kurukafa Kemik Örgütü, Benai Brit, Bohemyan Kulübü ve Trilateral Komisyon gibi diğer gizli örgütlerin tarihsel kökenleri ve amaçları ele alınmaktadır.. Konuşmacı, Illuminati'nin artık var olmadığı görüşünü savunurken, günümüzde hala var olan gizli ezoterik örgütlerin ilk Illuminati ile arasında büyük farklar olduğunu belirtmektedir. Ayrıca, doların üzerindeki "göz" sembolünün Illuminati'nin sembolü olmadığı, bu sembolün aslında "Tanrı'nın her şeyi gören gözü" anlamına geldiği açıklanmaktadır. Video, bilimsel araştırmalar ve eleştirel düşünce ile bu tür komplo teorilerinin nasıl ele alınabileceği konusunda da bilgiler içermektedir.
Bu videoda sinema eğitmeni Aslı Özcan, on yıllık sinema eğitimi ve altı yıllık ilkokul gruplarıyla sinema etkinliği deneyimlerini paylaşıyor.. Aslı Özcan, MOS okulunda 3. sınıftan 7. sınıfa kadar olan çocuklarda sinema etkinliği düzenliyor. Etkinlik, seçilen filmleri izleme, tartışma ve eleştirel bakış açısı kazandırmayı amaçlıyor. Seçilen filmler hem animasyonlu hem kurmaca olup, ilerleyen süreçlerde belgesellerle çocukların çeşitli bilgi birikimlerine sahip olmaları hedefleniyor.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, korkuluk safsatası (veya saman adam safsatası) konusunu açıklamaktadır.. Video, korkuluk safsatasının ne olduğunu tanımlayarak başlıyor ve ardından bir diyalog örneği üzerinden bu safsatanın nasıl işlediğini gösteriyor. Örnek diyalogda Ahmet'in işçilere ikramiye verilmesi konusundaki önerisi ve Aslı'nın bu öneriyi yanlış yorumlayarak çürütmeye çalışması gösteriliyor. Video, korkuluk safsatasının temel hatasını ve nasıl tespit edileceğini açıklıyor.
Bu video, bir konuşmacının felsefeye yeni başlayanlar için hazırladığı eğitim içeriğidir.. Video üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde felsefenin tanımı, dalları ve tarihsel gelişimi anlatılmaktadır. İkinci bölümde felsefenin insanlara sorgulama, eleştirel düşünme ve evrensel boyutta düşünme becerilerini öğrettiği vurgulanmaktadır. Son bölümde ise felsefe tarihinden seçilen büyük filozofların (Buda'dan başlayarak Wittgenstein'e kadar) önemli sözleri ve felsefi düşünceleri kronolojik olarak sunulmaktadır.. Video, felsefenin bilimden farklarını, Anadolu'nun batısında özellikle Efes ve Milet'te geliştiğini ve filozof kavramının ne anlama geldiğini de açıklamaktadır. Her filozof için kısa bir tanıtım ve onların önemli felsefi düşünceleri aktarılmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı felsefi düşüncenin temel özelliklerini anlatmaktadır.. Video, felsefi düşüncenin en önemli özelliği olan sorgulamayı vurgulayarak başlıyor ve ardından yığma, eleştirel olma, refleksif olma, rasyonel olma, sistemli olma, tutarlı olma ve evrensel olma gibi felsefi düşünceyi oluşturan temel özelliklerini sırasıyla açıklıyor. Her bir özellik için kısa açıklamalar yapılarak, bu özelliklerin felsefi düşünceyi nasıl şekillendirdiği anlatılıyor.