Bu video, 1860 yılında Erzurum ili Narman kazasının Samikale köyünde doğan ve Hüseyin adında ünlü Doğu Anadolu aşığı Sümmani'nin hayatını ve eserlerini anlatan bir belgesel formatındadır.. Video, Sümmani'nin çocukluğundan başlayarak çobanlık yapmasından, onbir yaşında aşık olmasından, aşık erbabiye çırak olması ve şiir yazma sanatını geliştirmesine kadar olan süreci anlatır. Sümmani'nin Gülperi adlı sevgilisini arayışları, Doğu Anadolu aşıklık geleneğindeki önemli bir yeri, hem hece hem aruz vezniyle yazdığı şiirleri ve tasavvufi bilgisi ele alınır. Ayrıca Sümmani'nin farklı ezgileri, "Sümmani havaları" olarak bilinen Türk halk müziğindeki yeri ve "Sümmani kolu" adı verilen akımını kurması da videoda yer alır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, bir öğretmen ve öğrencisi arasında geçen diyalog şeklinde sunulmaktadır. Öğretmen, aşık edebiyatı konusunda bilgi aktarmaktadır.. Video, aşık tarzı halk edebiyatındaki nazım şekilleri ve türlerini detaylı şekilde ele almaktadır. Öncelikle koşma, semai, varsağı, destan gibi nazım şekilleri ve bunların hece ölçüleri (koşma: 11'li, semai ve varsağı: 8'li, destan: 11'li) açıklanmaktadır. Ardından koşmanın kafiye şekli (a b a b cccb dddb) ve konularına göre dört nazım türü (güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt) anlatılmaktadır. Her nazım şekli için örnekler verilmekte ve bir sonraki videoda aşık halk edebiyatının temsilcileri (şairler) hakkında bilgi verileceği belirtilmektedir.
Bu video, bir öğretmen ve öğrencinin yer aldığı eğitim dersi formatında hazırlanmıştır.. Videoda Türk halk edebiyatının iki önemli türü detaylı olarak incelenmektedir. İlk bölümde aşık edebiyatı ele alınırken, ikinci bölümde koşma ve sema türleri açıklanmaktadır. Aşık edebiyatı, İslam öncesi Türk edebiyatının devamı olarak tanımlanırken, koşma ve sema türlerinin özellikleri, konuları ve örnekleri detaylı şekilde anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca aşık edebiyatının sanatçılarının kendi isimlerini kullanması, hece ölçüsünün kullanımı, dörtlük biriminin tercih edilmesi, yarım uyak kafiyesi kullanımı gibi teknik özellikleri ve toplumsal, milli konuları işlediği belirtilmektedir. Koşma türüne ait çapraz kafiyeli ilk dörtlük, dörtlük nazım birimi ve sade dil kullanımı ile sema türüne ait hey hey seslenme sözleri, sekiz heceli ölçüsü ve kahramanlık konuları işleyen bir tür olduğu açıklanmaktadır.
Muharrem Ertaş, Kırşehirli bozlak ustası ve Neşet Ertaş'ın babasıdır. Aşık Veysel, yedi yaşında çiçek hastalığından gözlerini kaybetmiştir. Neşet Ertaş, Abdallık geleneğinin son büyük temsilcisidir. Aşık Mahzuni Şerif, dünyanın en büyük üç ozanı arasında gösterilmiştir
Halk edebiyatında sade dil ve hece ölçüsü kullanılır. Şiirler dörtlüklerden oluşur ve yarım kafiye içerir. Şiirlerin belirli adları yoktur, nazım biçimine göre adlandırılır. Nesir alanında şiire göre daha az eser verilmiştir
Sözlü edebiyatta saf Türkçe kullanılır, hece ölçüsü ve yarım kafiye hakimdir. Orhun Abideleri, Yenisey Yazıtları ve Uygur Metinleri önemli yazılı eserlerdir. Doğal destanlar: Alp Er Tunga, Şu, Oğuz Kağan, Bozkurt, Ergenekon
Bu video, İbrahim Kılıç tarafından sunulan bir edebiyat dersidir. Öğretmen, Türk edebiyatındaki aşık edebiyatı ve destanlar hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video iki ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde aşık edebiyatının sema, varsa ve destan nazım şekilleri incelenmekte, her birinin ölçü, kafiye örgüsü ve konu özellikleri karşılaştırılmaktadır. İkinci bölümde ise destanlarda işlenen konular (savaş, deprem, yangın, hastalık, eşkıyaların maceraları, atasözleri, hayvan destanları, yaş destanları) ve Türk edebiyat tarihindeki ünlü destanlar ele alınmaktadır.. Öğretmen, Karacaoğlan'ın aşık edebiyatındaki önemini vurgulamakta ve destanların yazarlarını ve konularını not almanın önemini belirtmektedir. Video, bir sonraki derste aşık edebiyatının nazım türlerinden bahsedeceğini duyurarak sonlanmaktadır.
Bu video, Aşık Nurşani'nin (gerçek adı Ali Ayhan) hayatını ve sanatını anlatan biyografik bir belgeseldir. 1 Şubat 1959'da İslahiye'nin İkizkuyu köyünde doğan Nurşani, bağlama çalma sanatını on yaşlarında öğrendi ve şiir yazmaya 1972-1973 yıllarında başladı.. Video, Nurşani'nin çocukluğundan başlayarak Almanya'ya göçü, müzik kariyeri ve siyasi görüşlerini kronolojik olarak anlatıyor. 1979'da Avrupa'dan dönemediği, Almanya'da Angelica Hanım ile evlendiği, iki çocuk sahibi olduğu ve 1976'da ilk plakını çıkardığı belirtiliyor. Ayrıca 18 kayıtlı kaset ve CD'si olan Nurşani'nin 120 bestesi olduğu, Aşık Veysel, Davut Sulari, Mahsuni Şerif gibi aşıkların söyleyiş tarzından etkilendiği ve şiirlerinin toplumsal, siyasal ve kişisel sorunları işlediği vurgulanıyor.
Bu video, Tarık Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Tarık Hoca, şifreli edebiyat konusunda bilgi vermektedir.. Videoda 16. ve 19. yüzyıllar arasında aşık edebiyatında heceyle yazan dört büyük şair anlatılmaktadır. Tarık Hoca, bu şairleri "hecenin oğulları" olarak adlandırarak Dadaloğlu, Köroğlu, Karacaoğlan ve Kayıkçıoğlu Kul Mustafa'yı tanıtmaktadır. Ayrıca tekke edebiyatında sadece heceyi kullanan Pir Sultan Abdal'ın da bahsedildiği belirtilmektedir. Video, bu şairlerin hece ölçüsünü kullandıklarını vurgulayarak sona ermektedir.
Halk edebiyatı âşık, anonim ve tekke-tasavvuf olmak üzere üç ana bölüme ayrılır. Âşık edebiyatı İslamiyet öncesi başlamış, bağlama eşliğinde söylenmiştir. Anonim edebiyat halkın ortak malı olup sade bir dil kullanır. Tekke edebiyatı dini ve tasavvufi konuları işler
Aşık edebiyatı, 16. yüzyıldan beri halk şiirinin ve sözlü edebiyatın önemli bir parçasıdır. Aşıklar hem yaratıcı hem de icracı olarak görev yapar. Sanatlarını genellikle köylük yerler ve göçebe topluluklarda icra ederler. Aşıklar şiirlerini sözlü olarak, genellikle düğün ve kahve toplantılarında sunarlar
Halk edebiyatı sözlü geleneklere dayanan kültürel değerleri yansıtan eserlerdir. Koşma, halk ozanları tarafından saz eşliğinde söylenen aşık edebiyatı türüdür. Şiirler çoğunlukla 11'li hece ölçüsüyle ve dörtlüklerden oluşur. "abab, cccb, dddb" kafiye düzeni kullanılır
Eğitim Kafe kanalında yayınlanan bu eğitim videosunda, bir konuşmacı Türk halk edebiyatı ve aşık edebiyatı hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, aşık edebiyatının genel özellikleri ve nazım biçimleriyle başlayıp, koşma, semai, varsağı ve destan gibi halk edebiyatı türlerini ele almaktadır. Konuşmacı, her bir nazım biçiminin hece ölçüsü, kafiye örgüsü ve konularını açıklamakta, Köroğlu, Aşık Seyrani ve Karacaoğlan gibi şairlerin dörtlüklerinden örnekler vermektedir.. Videoda ayrıca aşık edebiyatının saz eşliğinde söylenen şiirlerden oluştuğu, sözlü olmasına rağmen cönk defterlerinde toplandığı ve içten, canlı bir anlatım tarzı kullandığı belirtilmektedir. Güneydoğu Anadolu'da kullanılan "bire behey" gibi ifadeler de açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 10. sınıf öğrencilerine 1. dönem edebiyat yazılı sınavına hazırlık amacıyla verdiği eğitim dersidir. Öğretmen, Milli Eğitim Bakanlığı'nın senaryolarına dayanarak sınavda kesin çıkacak konuları anlatmaktadır.. Video, İslam'dan önceki Türk şiiri, aşık edebiyatı, anonim şiiri, sözlü kültür, şiirde ahenk, milli-manevi değerler, dil bilgisi konuları (tamlamalar ve fiilimsiler) gibi geniş bir yelpazede konuları kapsamaktadır. Öğretmen, her konuyu detaylı şekilde açıklamakta, örneklerle pekiştirmekte ve sınav sorularını çözerek konuları uygulamalı olarak göstermektedir.. Videoda ayrıca masalların özellikleri, bölümleri, Türk edebiyatı türleri (koşma, taşlama, türkü, masal), yazım kuralları ve isim-sıfat anlamları gibi konular da ele alınmaktadır. Öğretmen, öğrencilere yazılı sınavına hazırlık için sayfa 4'ten 31'e kadar olan bölümleri tekrar etmeleri tavsiyesiyle videoyu sonlandırmaktadır.
Bu video, "Yüz Türk Edebiyatçısı" programının bir bölümüdür ve folklor ve halk edebiyatı araştırmacısı Cahit Öztelli'nin hayatını ve çalışmalarını anlatmaktadır. Program, Öztelli'nin Yunus Emre adlı kitabının önsözünden bir alıntıyla başlamaktadır.. Video, Öztelli'nin 1910'da Erzincan'da doğumundan 1978'de Ankara'da ölümüne kadar olan hayatını kronolojik olarak anlatmaktadır. Öztelli'nin eğitim hayatı, öğretmenlik kariyeri, Türk Ansiklopedisi'nde redaktörlük yapması, Milli Folklor Enstitüsü'nün müdürlüğünü yürütmesi ve Türk Dil Kurumu'nda yönetim kurulu üyeliği gibi önemli görevleri ele alınmaktadır. Ayrıca, Öztelli'nin özellikle aşık edebiyatı araştırmalarındaki çalışmaları, Karacaoğlan, Köroğlu, Dadaloğlu ve Kuloğlu gibi şairler hakkındaki araştırmaları ve bu şairlerin şiirlerinden örnekler sunulmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, bir eğitmen tarafından halk edebiyatı konusunda soru çözümleri sunulmaktadır.. Video, halk edebiyatı, tasavvuf terimleri, aşık edebiyatı, teke edebiyatı ve halk-divan edebiyatı karşılaştırması gibi konularda toplam 13 soru ve cevap içermektedir. Her soru için doğru cevap verilmekte ve kısa açıklamalarla desteklenmektedir. Video, halk edebiyatı konusunda sınav hazırlığı yapan öğrenciler için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türk halk edebiyatı dersidir. Eğitimci, öğrencilere sorular sorarak ve cevapları açıklamak suretiyle ders anlatmaktadır.. Videoda Türk halk edebiyatı, özellikle aşık edebiyatı ve tekke tasavvuf edebiyatı hakkında kapsamlı bilgiler verilmektedir. Kayıkçı Kul Mustafa, Aşık Veysel, Karacaoğlan, Dadaloğlu, Köroğlu, Abdurrahim Karakoç, Erçişli Emrah, Seyrani, Bayburtlu Zihni, Eşrefoğlu Rumi, Kaygısız Abdal, Pir Sultan Abdal, Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Mevlana gibi önemli şairlerin hayatları, eserleri ve edebi türleri hakkında sorular çözülmektedir.. Video, sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini içermekte ve her soru için doğru cevaba nasıl ulaşılacağını açıklamaktadır. Ayrıca Köroğlu ve Kiziroğlu hikayesi detaylı olarak anlatılmakta ve Yunus Emre ile Mevlana'nın karşılaştırılması da yapılmaktadır.