Bu video, Nasrettin Hoca'nın gerçek bir tarihi kişilik olup olmadığı konusunu ele alan bilgilendirici bir içeriktir. Video, Nasrettin Hoca'nın 1208 yılında Sivrihisar'ın Hortu köyünde doğuşundan başlayarak hayatını kronolojik olarak anlatmaktadır.. Video, Nasrettin Hoca'nın gerçek kişiliğinin varlığı hakkındaki çeşitli görüşleri, onun fıkiralarının içeriğini ve farklı kültürlerdeki benzer karakterlerini incelemektedir. Ayrıca, Nasrettin Hoca'nın fıkralarının kategorileri, halk bilimcilerin görüşleri ve günümüzde onun anısına düzenlenen etkinlikler hakkında bilgiler sunulmaktadır. Video, Nasrettin Hoca'nın gerçek bir tarihi kişilik olup olmadığı sorusunu sorgulayarak izleyicilere düşündürmektedir.
Ord. Prof. Köprülü'ye göre Türk edebiyatının en önemli eseridir. Muharrem Ergin'e göre Türk dilinin en güzel eserlerinden biridir. Türklerin mitolojik ve destanî hayatlarının aynasıdır. Dil, edebiyat, halk bilimi ve tarih gibi birçok bilim dalının inceleme alanına girer
Atasözleri ve deyimler halkın tecrübelerinden ve kültürel birikimlerinden doğmuştur. Yüzyıllar boyunca toplumsal normları ve pratik bilgeliği aktarmışlardır
Deyimler, halk arasında yaygın kullanılan kalıplaşmış söz öbekleridir. Deyimlerdeki kelimelerin yeri değiştirilemez ve çoğunlukla mecazi anlamdadır. Deyimlerde teşbih ve mecaz-i mürsel en çok kullanılan söz sanatlarıdır
Bu video, bir komedi sketçidir. Karakterler arasında Emrecan (bir çocuk), Selami (Emrecan'ın dayısı), Şefkat (Emrecan'ın dayısının eşi), Emrecan'ın ablası ve Emrecan'ın koruyucu ailelik için araştırma yapan müfettişler bulunmaktadır.. Video, Emrecan'ın matematik ödevini Selami'nin kahvehane köşelerinde çözmeye çalışmasıyla başlar. Selami, matematik problemlerini "yarmak", "kusmak" gibi halk diline indirgemiştir. Daha sonra Emrecan'ın koruyucu ailelik için araştırma yapan müfettişlerin Selami'ye telefon etmesi ve Selami'nin bu durumdan haberdar olmaması olayı yaşanır. Video, Selami'nin bu duruma nasıl tepki vereceğini merak ederek sona erer.
Japanese names are used worldwide in Japan and Japanese communities. Names can have multiple meanings depending on Japanese characters
Kurtla ilgili atasözleri Türk lehçelerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Kurt, kurtluğu ve zayıflığını temsil eden bir karakter olarak tasvir edilir. Kurt tüyünü değiştirir ama huyunu değiştirmez
Bu video, iki kişi arasında geçen kısa bir diyalogu içermektedir. Konuşmacılar Seferoğulları Temel Allığım hakkında konuşmaktadırlar.. Videoda bir kişi Seferoğulları Temel Allığım'ın durumunu sorgulayarak başlıyor ve "kim yaptı bunu" diye soruyor. Diğer kişi ise "su uyur, oğulları uyumaz" diyerek tepki veriyor ve tencere yuvarlandığını belirtiyor. Video, "seninki benden kara" ifadesiyle sona eriyor.
Kıbrıs Türklerinde bilmece için "bilmece", "mesel" ve "mani" sözcükleri kullanılmıştır. Gökçeoğlu'na göre bilmeceye "Mesel mesel meymetas" tekerlemesiyle başlanırdı. Kıbrıs'ta mani, bilmece yerine kullanılan bir sözcüktür
Bu video, bir Türkçe kelime ve bulmaca yarışması programıdır. Programda sunucu Neşe Hanım ve yarışmacı Yusuf Bey yer almaktadır. Yusuf Bey, mecazi bir insan olarak tanıtılmakta ve okuma yazmayı öğrendiğinden beri 25 yıldır bulmaca çözdüğünü belirtmektedir.. Videoda yarışmacılara çeşitli Türkçe kelimeler, ifadeler ve bulmacalar sorulmaktadır. İlk bölümde mecazi anlamlar, tiyatro terimleri, yabancı kökenli kelimeler ve halk ağzında kullanılan ifadeler üzerine sorular sorulurken, ikinci bölümde dokuz harfli tek kelimeden oluşan bir eylem ve "çekik gözlü uzakdoğuluların fizyonomik özelliklerinden dolayı aldıkları bir lakap" gibi bulmaca soruları ele alınmaktadır.. Yarışmacılar her soru için dört dakika süre verilmekte ve doğru cevaplar için puan kazanmaktadır. Yusuf Bey, kazandığı ödülün bir kısmını hayır kurumlarına bağışlamayı planladığını belirtmektedir.
Bu video, bir soru-cevap formatında damarların yapısı ve halk arasında yaygın olan "damar damar üstüne binmesi" ifadesinin anlamı hakkında bilgi vermektedir.. Videoda, damarların vücudumuzda kilometrelerce uzunlukta yapılar olduğu ve kanın taşınmasında görev aldıkları anlatılmaktadır. Damarların sabit yerlerde seyrettiği, yer değiştirmediği belirtilmektedir. Bu nedenle "damar damar üstüne binmesi" ifadesinin aslında kas ağrılarını tarif etmek için halk arasında kullanılan bir ifade olduğu açıklanmaktadır.
Bu video, Tuğba Öztürk tarafından sunulan bir Türkçe dersi soru çözüm videosudur. Videoda bir hoca ve öğrenci arasındaki fıkra ile başlanmakta ve ardından çeşitli Türkçe soruları çözülmektedir.. Video, Türkçe dilbilgisi ve edebiyat konularını içeren 11 farklı sorunun çözümünü kapsamaktadır. Sorular arasında hal ekleri, atasözleri, öznel-nesnel yargılar, doğru-yanlış bilgiler, yabancı kelimeler ve mantık problemleri bulunmaktadır. Her soru için önce soru sorulmakta, ardından çözüm yöntemi açıklanmakta ve doğru cevap belirtilmektedir. Video, Türkçe dersinde karşılaşılan temel konuları pekiştirmek isteyen öğrenciler için faydalı bir kaynaktır.
Bu video, Türk halk bilgisini ve atıfları içeren bir sunum veya şiirsel bir anlatım formatındadır.. Video, çeşitli Türk atasözleri, halk bilgisi ve hayvanlarla ilgili atıflardan oluşmaktadır. İçerikte fare, aslan, çakal, karınca, örümcek, keçi, karga, ayı ve bülbül gibi hayvanlarla ilgili halk bilgisi ve öğretilerini içeren sözler yer almaktadır. Video, Türk kültürü ve halk bilgisini öğrenmek isteyenler için faydalı olabilir.
Bu video, bir kelime tahmin oyunu formatında çekilmiş olup, Hülya Hanım ve diğer katılımcılar arasında geçmektedir.. Videoda, halk ağzında aksi, huysuz, asık suratlı kişilere yakıştırılan bir sözcük tahmin edilmektedir. Katılımcılar "nokta nokta adam" ve "nokta nokta kadın" gibi ipuçları vererek kelimeyi bulmaya çalışırlar. Kelime "melun" olarak tahmin edilir ve "lanetlenmiş" anlamına geldiği açıklanır. Oyun, kelime harflerini tahmin etme ve kelime anlamını bulma şeklinde ilerler.
Bu video, "mercimeği fırına vermek" deyiminin Osmanlı döneminde nasıl ortaya çıktığını anlatan bir anlatımdır. Videoda Kezban ve Ahmet adlı iki karakter yer almaktadır.. Video, Osmanlı zamanında Anadolu'daki mahalle fırınlarının kadınlar tarafından işletildiğini ve bu fırınlarda ekmek pişirme sonrası insanların çömlekler, pencereler, güveçler, sakatatlar, nohut ve mercimek gibi zor pişen yiyecekleri getirdiklerini anlatıyor. Kezban'ın sevgilisi Ahmet ile buluşmak için mercimeklerle fırına gitmesi, dedikoducu teyzelerin bu durumu Kezban'ın annesine bildirmesi ve Kezban'ın annesinin "mercimekleri fırına sürmeye gitti" cevabı, bu deyimin kökenini oluşturuyor.
Bu video, masal türünün özelliklerini ve yapısını açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, masalın tanımı ile başlayıp, gerçek dışı öğeler içermesi, sözlü gelenek içinde yer alması ve nesilden nesile aktarılması gibi özelliklerini anlatmaktadır. Masalların yazım amacı, okuyuculara öğüt vermek ve hayal gücünü geliştirmek olduğu belirtilmektedir. Ayrıca masalların eğiticilik esaslı olduğu, genellikle iyiler hep kazanır ve kötüler hep kaybeder şeklinde sonlandığı vurgulanmaktadır. Video, masalın etimolojik kökenini de açıklamakta ve Anadolu'da halk tarafından kullanılan alternatif kelimeleri paylaşmaktadır.