• Buradasın

    Divan şiiri ve bikr-i mana nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Divan şiiri, klasik Türk edebiyatı, eski Türk edebiyatı veya yüksek zümre edebiyatı olarak da adlandırılır 4. Aşk (ilahi ve beşerî), soyut ve evrensel konular, efsaneler, tarihî ve dinî konular gibi çeşitli temaları işler 4. Arapça ve Farsça etkisindedir, Osmanlı Türkçesi şeklinde ifade edilir 4.
    Bikr-i mana, daha önce söylenmemiş yeni bir anlam, yeni bir söz bulma arayışıdır 14. Divan şairleri, şiirlerinde özgün ve taze bir anlatım peşindeydiler 4.
    Bikr-i mana, aynı zamanda "bikr-i fikr" ve "bikr-i mazmun" ile birlikte kullanılır 1. Bu terimler, sözün güzel ve ince söylenmesi, yeni ve farklı bir anlatım biçimi anlamına gelir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Divan şiirinde en çok hangi beyitler kullanılır?

    Divan şiirinde en çok kullanılan beyitler hakkında bilgi bulunamadı. Ancak, divan şiirinden bazı beğenilen beyitler şunlardır: Fuzûlî: "Ger derse Fuzûlî ki güzellerde vefâ var / Aldanma ki şair sözü elbette yalandır". Nef'i: "Ehl-i dildür diyemem sînesi sâf olmayana / Ehl-i dil birbirini bilmemek insaf değil". Baki: "Âvâzeyi bu âleme Davûd gibi sal / Bâkî kalan bu kubbede bir hoş sadâ imiş". Nazîm: "Fikret-i hatt-ı yâr var serde / Arzû-yı bahar var serde". Nedim: "Güllü dîbâ giydin ammâ korkarım âzâr eder / Nâzenînim sâye-i hâr-ı gül-i dîbâ seni".

    Divan şiirinde ten ne anlama gelir?

    Divan şiirinde "ten" kelimesi, genellikle "beden" veya "vücut" anlamında kullanılmıştır. Eski Türk inançlarında: "Ten", bedensel varlığı simgelerken, ruh daha soyut bir kavram olarak değerlendirilmiştir. İslamiyet sonrası: Bedensel varlık ve ruh arasındaki ilişki dini bir bağlamda ele alınmış, tenin ölümle birlikte yok olacağı, ancak ruhun ebedi olduğu anlayışı pekişmiştir. Ayrıca, divan şairleri, "ten" kelimesini tevriye, müşakele gibi söz sanatları aracılığıyla farklı anlamlar yüklemek için de kullanmışlardır.

    Bikri mana hangi akıma aittir?

    Bikri mana, herhangi bir edebî akıma ait değildir; divan şiirinde kullanılan bir terimdir. Divan şiirinde, bikr-i mana, daha önce söylenmemiş yeni konular ve anlatım yolları bulma arayışını ifade eder.

    Divan şiirinde beyit nasıl bulunur?

    Divan şiirinde beyit bulmak için şu özelliklere dikkat edilebilir: Mısra Sayısı: Beyit, iki mısradan meydana gelen nazım parçasıdır. Ölçü ve Anlam İlişkisi: Beyit, aynı ölçüde yazılmış ve anlamca birbirine yakın iki dizeden oluşur. Nazım Biçimleri: Gazel, kaside, mesnevi, kıt’a gibi nazım biçimlerinde beyit kullanılır. İlk ve Son Beyit İsimleri: Gazelde ilk beyte matla, son beyte makta denir. Beyit, aynı zamanda Batı edebiyatında “kuple” olarak bilinir.

    Divan şiirinde kaç çeşit gazel vardır?

    Divan şiirinde birçok gazel türü bulunmaktadır. İşte bazı örnekler: Âşıkane Gazel: Aşk, acı ve mutluluk gibi duyguları işleyen gazeller. Rindâne Gazel: Yaşamdan zevk alma felsefesini anlatan gazeller. Şûhâne Gazel: Kadın güzelliği ve aşk zevklerini zarif bir şekilde işleyen gazeller. Hikemi Gazel: Ahlak ve edeple ilgili öğütler veren gazeller. Sofiyâne Gazel: Tasavvuf ve din konularını işleyen gazeller. Musammat Gazel: İç kafiye kullanılarak yazılan gazeller. Mülemma Gazel: İki veya daha fazla dille yazılan gazeller. Bu türlerin dışında da birçok farklı gazel türü bulunmaktadır.

    Divan şiirinde kaside nedir?

    Divan şiirinde kaside, genellikle din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan bir şiir formudur. Kasidenin bazı türleri: Tevhid: Allah’ın birliğini konu alan kasidelerdir. Münacat: Allah’a yakarış ve dua içeren kasidelerdir. Naat: Hz. Muhammed, dört halife ve on iki imam için yazılan kasidelerdir. Methiye: Övgü temalı kasidelerdir. Mersiye: Ölüm konulu kasidelerdir. Hicviyye: Eleştiri ve yergi içeren kasidelerdir. Kasideler, ayrıca nesib bölümünde işlenen konuya veya rediflerine göre de adlandırılabilir. Kasidenin bazı bölümleri: Nesib (Teşbib): Kasidenin başlangıç bölümüdür. Girizgâh: Övgüye geçiş yapılan bölümdür. Medhiye: Övülmek istenen kişinin yüceltildiği ana bölümdür. Tegazzül: Kasidenin içinde yer alan gazel bölümüdür. Fahriye: Şairin kendini övdüğü bölümdür. Dua: Övülen kişiye ve Allah’a dua edilen bölümdür.

    Divan şiiri nasıl yazılır örnek?

    Divan şiiri yazmak için aşağıdaki nazım şekillerinden yararlanılabilir: Gazel: Beyitler halinde yazılır, beyit sayısı beş ile onbeş arasında değişir. Örnek: > İlm kesbiyle pâye-i rıf’at > Arzû-yı muhal imiş ancak > Işk imiş her ne var âlemde > İlm bir kîyl ü kâl imiş ancak. Mesnevi: Her beytin kendi içinde kafiyeli olduğu nazım şeklidir. Örnek: > Bir merhaleden güneşle derya görünür > Bir merhaleden her iki dünyâ görünür > Son merhale bir fasl-ı hazandır ki sürer > Geçmiş gelecek cümlesi rüya görünür. Şarkı: Bestelenmek için yazılan, çoğunlukla dört dizelik bendlerden oluşan nazım şeklidir. Örnek: > Sevdiğim canım yolunda hâke yeksan olduğum > Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum > Ey benim aşkınla bülbül gibi nâlân olduğum > Iyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum. Örnekler için aşağıdaki kaynaklar da incelenebilir: prfakademi.com; isev.org.tr; turkedebiyati.org.