• Buradasın

    Yola yakın parseller neden kamulaştırılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yola yakın parsellerin kamulaştırılmasının birkaç nedeni vardır:
    • Kamu yararı: Kamulaştırma, toplumsal faydayı artırmak ve kamu hizmetlerini etkinleştirmek amacıyla yapılır 35.
    • Yol yapımı ve altyapı projeleri: Otoyol, yol, yeşil alan gibi kamusal alanların oluşturulması için 14.
    • İmar planları: İmar planlarına göre, yol inşaatının yapımı için gerekli alanların sağlanması 4.
    Kamulaştırma işlemi, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu ve bu kanunu değiştiren 4650 sayılı Kanun hükümlerine göre gerçekleştirilir 5. Bu süreçte, taşınmazın gerçek değeri belirlenir ve maliklere ödenir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa taşınmaz maliki, taşınmazın bedelinin ödenmesi talebiyle dava açabilir. Bu dava, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesinde açılır. Ayrıca, malikin taşınmazı, imar planında yeşil saha, park, okul gibi kamuya ayrılan bir alan üzerinde bulunuyorsa veya imar uygulaması sebebiyle düşen düzenleme ortaklık payı yüzde kırk beşin üzerindeyse, 5 yıllık süre her malik yönünden ayrıca değerlendirilir. Dava açmadan önce idareye başvurma ve uzlaşma görüşmelerinin yapılması zorunlu değildir. Her dava farklı koşullara sahip olduğu için kesin bir süre vermek zor olabilir. Hukuki konularda doğru bilgi ve yönlendirme için bir avukata danışılması önerilir.

    Parseller ne anlama gelir?

    Parsel, imar kanunu veya imar yönetmeliği ile belirlenen kurallara göre ayrılarak sınırlandırılan arazi parçalarının her birine verilen isimdir. Parsellerin bazı özellikleri: Tek bir kişiye veya daha fazla kişiye ait olabilir. Farklı boyutlarda ve genişliklerde olabilir. Özel kişilere ait olabildiği gibi kamu kuruluşlarına, özel vakıf ve kuruluşlara da ait olabilir. İmar parseli ve kadastro parseli olarak iki türü vardır. Parseller, birleşerek bütünü yani araziyi oluşturur.

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilen bazı yönleri: Mülkiyet hakkının sınırlanması: Kanunun 38. maddesi, mülkiyet hakkının özüne dokunan bir sınırlama getirdiği ve hak arama özgürlüğünü kısıtladığı için Anayasa'nın 13., 35. ve 46. maddelerine aykırı bulunmaktadır. Kamulaştırmasız el koyma: İdarenin, kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, hukuka aykırı olarak değerlendirilmekte ve mal sahiplerine tazminat hakkı doğurmaktadır. Eksik veya geç ödeme: İdarelerin bazen kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, maliklerin bedelin artırılması için dava açmasına neden olmaktadır. Kamu yararı kavramının kötüye kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkar amacıyla kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi, kamu yararı ilkesine aykırı olarak değerlendirilmektedir. İstisnai düzenlemeler: Anayasa Mahkemesi, 2942 sayılı Kanun'un 38. maddesini, 4.11.1983 tarihinden sonraki dönem için de uygulanmasının haklı bir temeli bulunmadığı gerekçesiyle iptal etmiştir.

    Acel kamulaştırma parsele etkisi nedir?

    Acele kamulaştırmanın parsele etkileri şunlardır: El koyma: Acele kamulaştırma kararıyla taşınmaza el konur, ancak tapu devri gerçekleşmez. Bedel tespiti: Taşınmazın değeri idare tarafından belirlenir ve malik adına bankaya yatırılır. Kullanım: İdare, taşınmazı hemen kullanmaya başlayabilir. Yasal süreç: Malik ile uzlaşma sağlanamazsa idare, bedel tespiti ve tescil davası açar. Acele kamulaştırma, yalnızca kamu yararı gerektiren ve aciliyet arz eden durumlarda uygulanabilen istisnai bir yöntemdir.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli şu şekilde hesaplanır: 1. Taşınmazın piyasa değeri belirlenir. 2. Emsal değerler dikkate alınır. 3. Taşınmazın fiziksel durumu, imar durumu ve diğer özel koşulları değerlendirilir. Hesaplama süreci, genellikle bir değerleme uzmanı veya bilirkişi heyeti tarafından yürütülür. Kamulaştırma bedelinin tespiti ve artırılması için hukuki destek almak önemlidir.

    Kamulaştırma sınırı yola yakın olursa ne olur?

    Kamulaştırma sınırının yola yakın olması, çeşitli sorunlara yol açabilir: Tabela, pano, çit gibi tesisler için yer kalmaması. Traktör yolu veya servis yolu yapılamaması. Gelecekteki kavşaklar ve bağlantılar için yeniden kamulaştırma gerekliliği. Daha yüksek bedel ödeme zorunluluğu. Ayrıca, imar planı ile kamulaştırma sınırının uyumlu olması gerekir; aksi takdirde mahkemeden dönme veya uygulamada iptal riski vardır. Kamulaştırma sınırı belirlenirken, yol eksenine paralel ve kesintisiz bir hat oluşturulması önemlidir.

    Kamulaştırma bedelini kim belirler?

    Kamulaştırma bedelini, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesi belirler. Mahkemenin belirlediği bilirkişi kurulu, bedelin tespitini etkileyecek tüm ölçütleri dikkate alarak rapor düzenler. Ayrıca, sermaye piyasası kurulunun kabul ettiği değerleme standartlarına uygun, gerekçeli bir değerlendirme raporu hazırlanır. Kamulaştırma bedelinin tespiti ve tesciline ilişkin davalarda davacı, kamulaştırma işlemini yapan idaredir; davalı ise taşınmaz mal sahibidir.