• Buradasın

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilme nedenleri şunlardır:
    1. Hukuka Aykırı Kamulaştırma: İdarenin kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, bu durumun hukuka aykırı olması ve taşınmaz malikine tazminat hakkı doğurması 1.
    2. Eksik veya Geç Ödeme: İdarelerin kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, bu da malikin haklarını ihlal etmesi 1.
    3. Kamu Yararı Kavramının Kötüye Kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkarlar için kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi 1.
    4. Objektif Değer Artışı Sınırı: Kamulaştırmadan arta kalan kısımdaki değer artışının %50'yi geçmesi durumunda, sadece %50'si nispetinde indirim yapılması, bu durumun sosyal devlet ve mülkiyet hakkının korunması açısından yetersiz kalması 2.
    5. Hak Arama Engelleri: Kamulaştırma işlemlerine itiraz etmek veya hak talep etmek isteyen kişilere getirilen yirmi yıllık hak düşürücü süre, bu da adil yargılanma hakkını kısıtlaması 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırma bedelini kim belirler?

    Kamulaştırma bedelini öncelikle idarenin kıymet takdir komisyonu belirler. Eğer idare ve taşınmaz sahibi bedel konusunda anlaşamazsa, asliye hukuk mahkemesinde kamulaştırma bedelinin tespiti için dava açılır ve bu davada bilirkişiler tarafından taşınmazın değeri belirlenir.

    2942'ye göre kamulaştırma ne zaman yapılır?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma, aşağıdaki durumlarda yapılır: Kamu hizmetlerinin yürütülmesi: Kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yükümlü olunan kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz mallar, kaynaklar ve irtifak hakları kamulaştırılabilir. Büyük enerji ve sulama projeleri: Bakanlar Kurulunca kabul edilen büyük enerji ve sulama projeleri ile iskân projelerinin gerçekleştirilmesi için. Yeni ormanların yetiştirilmesi: Yeni ormanların yetiştirilmesi amacıyla. Kıyıların korunması: Kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda. İmar planları: Uygulama imar planlarında umumi hizmetlere ve resmî kurumlara ayrılmak suretiyle mülkiyet hakkının özüne dokunacak şekilde tasarrufu hukuken kısıtlanan taşınmazlar hakkında, imar programlarının yürürlüğe girmesinden itibaren beş yıllık süre içerisinde. Kamulaştırma işlemi, idarenin yeterli ödeneği temin etmesinden sonra başlatılabilir.

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırma usulünü düzenler. Bu maddeye göre: 1. Yurt savunması ihtiyacı veya acelelik kararı alınması durumunda, ilgili idarenin istemi üzerine mahkeme, yedi gün içinde o taşınmaz malın değerini tespit eder. 2. Bilirkişilerce belirlenen değer, idare tarafından mal sahibi adına bankaya yatırılır ve bu şekilde taşınmaz mala el konulur. 3. El koyma kararı, tapu müdürlüğüne bildirilir ve taşınmaz malın başkasına devir, ferağ veya temlikinin yapılamayacağı hükmü tapu kütüğüne şerh edilir. 4. El koyma kararından sonra taşınmaz mal, Kamulaştırma Kanunu'nun 20. maddesi uyarınca boşaltılır. Acele kamulaştırma, olağanüstü hallerde ve kamu yararı sebebiyle taşınmazların derhal kamulaştırılmasını sağlar.

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki fark nedir?

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Amaç: Her iki durumda da amaç, kamu yararı çerçevesinde mülkiyet hakkına müdahale etmektir. 2. Yasallık: Kamulaştırma, yasal bir süreçtir ve idare hukuku kapsamında değerlendirilir. 3. Mülkiyetin Geçişi: Kamulaştırmada mülkiyet, idareye malik rızası aranmaksızın geçer. 4. Tazminat: Kamulaştırmada mülkiyet sahibine tazminat ödenir. 5. Yargı Yeri: Kamulaştırma işlem iptali davaları idare mahkemelerinde, maddi hataların düzeltilmesi davaları ise adli yargıdaki mahkemelerde görülür.

    Kamulaştirma kanunu 46 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 46. maddesi, devlet ve kamu tüzel kişilerinin, kamu yararının gerektirdiği hallerde özel mülkiyette bulunan taşınmaz malları kamulaştırma yetkisini düzenler. Bu maddeye göre: - Kamulaştırma bedeli peşin olarak ödenir. - Kamulaştırmanın yasal bir dayanağı olmalıdır ve bu dayanak Anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik veya uluslararası anlaşma olabilir. - Kamulaştırmaya konu olan taşınmaz mal, özel mülkiyete tabi olmalıdır.

    Kamulaştırma yetkisi kime aittir?

    Kamulaştırma yetkisi devlete ve diğer kamu tüzel kişilerine aittir.

    Kamulaştırma hangi anayasa maddesinde düzenlenmiştir?

    Kamulaştırma, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 46. maddesinde düzenlenmiştir.