• Buradasın

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilen bazı yönleri:
    • Mülkiyet hakkının sınırlanması: Kanunun 38. maddesi, mülkiyet hakkının özüne dokunan bir sınırlama getirdiği ve hak arama özgürlüğünü kısıtladığı için Anayasa'nın 13., 35. ve 46. maddelerine aykırı bulunmaktadır 25.
    • Kamulaştırmasız el koyma: İdarenin, kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, hukuka aykırı olarak değerlendirilmekte ve mal sahiplerine tazminat hakkı doğurmaktadır 45.
    • Eksik veya geç ödeme: İdarelerin bazen kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, maliklerin bedelin artırılması için dava açmasına neden olmaktadır 4.
    • Kamu yararı kavramının kötüye kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkar amacıyla kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi, kamu yararı ilkesine aykırı olarak değerlendirilmektedir 4.
    • İstisnai düzenlemeler: Anayasa Mahkemesi, 2942 sayılı Kanun'un 38. maddesini, 4.11.1983 tarihinden sonraki dönem için de uygulanmasının haklı bir temeli bulunmadığı gerekçesiyle iptal etmiştir 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırmayı düzenler. Bu maddeye göre, yurt savunması ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca ya da Cumhurbaşkanlığınca karar alınacak hallerde veya özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz mallar, kıymet takdiri dışındaki işlemler sonradan tamamlanmak üzere ilgili idarenin istemi ile mahkemece yedi gün içinde tespit edilir. İdare, bu tespit edilen değeri mal sahibi adına bir bankaya yatırarak taşınmaz mala el koyabilir. Acele kamulaştırma, kamulaştırma sürecinin olağan yolundan farklı olarak, taşınmazın malikinde mülkiyet hakkını korurken idarenin taşınmaz üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabilmesini sağlar. 27. madde davaları, bedel ve tescil yönünden bağlayıcı değildir.

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki fark nedir?

    Kamulaştırma ve kamulaştırmasız el atma arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Amaç: Her iki durumda da amaç, kamu yararı çerçevesinde mülkiyet hakkına müdahale etmektir. 2. Yasallık: Kamulaştırma, yasal bir süreçtir ve idare hukuku kapsamında değerlendirilir. 3. Mülkiyetin Geçişi: Kamulaştırmada mülkiyet, idareye malik rızası aranmaksızın geçer. 4. Tazminat: Kamulaştırmada mülkiyet sahibine tazminat ödenir. 5. Yargı Yeri: Kamulaştırma işlem iptali davaları idare mahkemelerinde, maddi hataların düzeltilmesi davaları ise adli yargıdaki mahkemelerde görülür.

    Kamulaştırma yetkisi kime aittir?

    Kamulaştırma yetkisi, Anayasa ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre devlet ve kamu tüzel kişilerine aittir. Kamulaştırma yapabilecek kurum ve kişiler: Kamu tüzel kişilikleri: Belediyeler, il özel idareleri, bakanlıklar gibi kamu kurumları. Kanunla yetkilendirilmiş özel tüzel kişiler: Enerji projeleri kapsamında elektrik, doğal gaz ve petrol iletim şirketleri gibi. Özel hukuk tüzel kişileri veya gerçek kişilerin kamulaştırma yapma yetkisi yoktur.

    2942'ye göre kamulaştırma ne zaman yapılır?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma, aşağıdaki durumlarda yapılır: Kamu hizmetlerinin yürütülmesi: Kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yükümlü olunan kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz mallar, kaynaklar ve irtifak hakları kamulaştırılabilir. Büyük enerji ve sulama projeleri: Bakanlar Kurulunca kabul edilen büyük enerji ve sulama projeleri ile iskân projelerinin gerçekleştirilmesi için. Yeni ormanların yetiştirilmesi: Yeni ormanların yetiştirilmesi amacıyla. Kıyıların korunması: Kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda. İmar planları: Uygulama imar planlarında umumi hizmetlere ve resmî kurumlara ayrılmak suretiyle mülkiyet hakkının özüne dokunacak şekilde tasarrufu hukuken kısıtlanan taşınmazlar hakkında, imar programlarının yürürlüğe girmesinden itibaren beş yıllık süre içerisinde. Kamulaştırma işlemi, idarenin yeterli ödeneği temin etmesinden sonra başlatılabilir.

    Kamulaştirma kanunu 46 madde nedir?

    Anayasa'nın 46. maddesi, kamulaştırma ile ilgilidir ve şu şekildedir: > "Devlet ve kamu tüzel kişileri; kamu yararının gerektirdiği hallerde, gerçek karşılıklarını peşin ödemek şartıyla, özel mülkiyette bulunan taşınmaz malların tamamını veya bir kısmını, kanunla gösterilen esas ve usullere göre, kamulaştırmaya ve bunlar üzerinde idarî irtifaklar kurmaya yetkilidir." Bu maddeye göre, kamulaştırma bedeli ile kesin hükme bağlanan artırım bedeli nakden ve peşin olarak ödenir.

    Kamulaştırma bedelini kim belirler?

    Kamulaştırma bedelini, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesi belirler. Mahkemenin belirlediği bilirkişi kurulu, bedelin tespitini etkileyecek tüm ölçütleri dikkate alarak rapor düzenler. Ayrıca, sermaye piyasası kurulunun kabul ettiği değerleme standartlarına uygun, gerekçeli bir değerlendirme raporu hazırlanır. Kamulaştırma bedelinin tespiti ve tesciline ilişkin davalarda davacı, kamulaştırma işlemini yapan idaredir; davalı ise taşınmaz mal sahibidir.

    Kamulaştırma hangi anayasa maddesinde düzenlenmiştir?

    Kamulaştırma, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 46. maddesi ile düzenlenmiştir. Bu maddeye göre, devlet ve kamu tüzel kişileri; kamu yararı gerektirdiğinde, özel mülkiyette bulunan taşınmazları, gerçek bedelini peşin ödemek şartıyla kamulaştırabilir.