• Buradasın

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli şu şekilde hesaplanır:
    1. Taşınmazın piyasa değeri belirlenir 12. Bu değer, benzer özelliklere sahip taşınmazlar üzerinden yapılacak karşılaştırmalarla belirlenir 1. Ayrıca, taşınmazın durumu, kullanım amacı ve üzerinde herhangi bir hak veya sınırlama olup olmadığı gibi faktörler de göz önünde bulundurulur 1.
    2. Emsal değerler dikkate alınır 12. Emsal, dava tarihinden önce satışı gerçekleşmiş, özel amaçlı olmayan, dava konusu taşınmaza nitelik olarak benzeyen ve yakın konumda bulunan satış sözleşmeleridir 2.
    3. Taşınmazın fiziksel durumu, imar durumu ve diğer özel koşulları değerlendirilir 14. Taşınmazın büyüklüğü, konumu, yapı durumu, kullanım amacı, imar planındaki yeri ve üzerindeki yapıların niteliği gibi unsurlar göz önünde bulundurulur 14.
    Hesaplama süreci, genellikle bir değerleme uzmanı veya bilirkişi heyeti tarafından yürütülür 123.
    Kamulaştırma bedelinin tespiti ve artırılması için hukuki destek almak önemlidir 45.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Arsa kamulaştırma oranı nasıl hesaplanır?

    Arsa kamulaştırma oranı, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre şu şekilde hesaplanır: Emsal Yöntemi: Arsalarda, kamulaştırılma gününden önceki özel amacı olmayan emsal satışlara göre satış değeri dikkate alınır. Değerlendirme Kriterleri: İmar durumu, yeşil alan veya iskan sahası olup olmadığı, üzerinde bina bulunup bulunmadığı, binanın yaşı ve türü gibi faktörler göz önünde bulundurulur. Hesaplama Süreci: 1. Bilirkişi Heyeti: Mahkeme tarafından gayrimenkulü değerlemeye yetkin bilirkişilerden oluşan bir heyet oluşturulur. 2. Keşif: Bilirkişi heyeti, taşınmazda keşif yaparak taşınmazın konumunu ve durumunu inceler. 3. Rapor: Bilirkişiler, taşınmazın değerini belirten raporlarını mahkemeye sunar. Kamulaştırma bedeli, mahkeme kararı ile belirlenir ve idare tarafından ödenir.

    Kamulaştırma Kanunu 22 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu 22. madde, "Kamulaştırmadan Vazgeçme" başlığı altında, tarafların anlaşması suretiyle kamulaştırmadan vazgeçmeyi düzenler. Maddeye göre: Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra, taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, durum idarece mal sahibi veya mirasçılarına duyurulur. Mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilir. Kamulaştırmadan tek taraflı vazgeçme ise idarenin, kamulaştırmanın her safhasında, yetkili merciin kararı ile mümkündür.

    Kamulaştırma Kanunu 10. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesi, kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması durumunda izlenecek süreci düzenler. Bu maddeye göre: 1. İdare, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte asliye hukuk mahkemesine başvurarak taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitini ve idare adına tescilini ister. 2. Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için bir duruşma günü belirler ve bu tarihi malike bildirir. 3. Duruşmada hakim, tarafları anlaşmaya davet eder; anlaşma sağlanması halinde bedel kesinleşir. 4. Belirlenen bedel, peşin veya taksitle ödenmek üzere hak sahibi adına bankaya yatırılır.

    Kamulaştirma bedeli geri alınabilir mi?

    Kamulaştırma bedelinin geri alınması mümkündür, ancak belirli şartların sağlanması gerekmektedir. Bu şartlar şunlardır: Kamulaştırma bedelinin kesinleşmesi. Beş yıllık bekleme süresinin dolması. Kamulaştırılan taşınmazla ilgili işlem yapılmaması. Bir yıl içinde dava açılması. Bedelin faiziyle birlikte iadesi. Özel kanunlarda kamulaştırılan malın geri verilemeyeceğine dair hüküm bulunması halinde geri alma hakkı kullanılamaz.

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler. Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir. Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir.

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa taşınmaz maliki, taşınmazın bedelinin ödenmesi talebiyle dava açabilir. Bu dava, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesinde açılır. Ayrıca, malikin taşınmazı, imar planında yeşil saha, park, okul gibi kamuya ayrılan bir alan üzerinde bulunuyorsa veya imar uygulaması sebebiyle düşen düzenleme ortaklık payı yüzde kırk beşin üzerindeyse, 5 yıllık süre her malik yönünden ayrıca değerlendirilir. Dava açmadan önce idareye başvurma ve uzlaşma görüşmelerinin yapılması zorunlu değildir. Her dava farklı koşullara sahip olduğu için kesin bir süre vermek zor olabilir. Hukuki konularda doğru bilgi ve yönlendirme için bir avukata danışılması önerilir.

    Kamulaştırma Kanunu madde 13 nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 13. maddesi, 24/04/2001 tarihli 4650 sayılı Kanun ile yürürlükten kaldırılmıştır. Bu madde, kamulaştırma sürecinde tebligatın nasıl yapılacağına dair düzenlemeleri içeriyordu. Güncel yasal çerçevede tebligat işlemleri için farklı hükümler geçerlidir.