• Buradasın

    Kamulastirma davalarında değer tespitinde hangi tarih esas alınır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma davalarında değer tespitinde esas alınan tarih, dava tarihi değil, karar tarihidir 5.
    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 24.4.2001 tarih ve 4650 sayılı Kanun ile değiştirilen 15. maddesinin son fıkrasına göre, bilirkişilerce yapılan değer tespitinde, idarenin belgeleri mahkemeye verdiği gün esas tutulur 5. Ancak, dava tarihine göre hesaplanan bedelin, karar tarihine kadar olan süre zarfında güncellenmesi sorunu devam etmektedir 5. Bu sorunu çözmek için, davaların kısa sürede sonuçlandırılması amaçlanmış ve basit yargılama usulü benimsenmiştir 5.
    Ayrıca, 4650 sayılı Kanunla değişik 2942 sayılı Kanun’un 10. maddesi gereğince açılan tespit ve tescil davalarında değerlendirmenin, aynı Kanunun 15/11 maddesi uyarınca dava tarihi itibariyle yapılması gerekir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırılan arazilerde gerçek değer ödenir mi?

    Evet, kamulaştırılan arazilerde gerçek değer ödenir. Anayasa'nın 35. ve 46. maddelerinde güvence altına alınan kamulaştırmanın anayasal öğelerinden biri "gerçek karşılık" olduğundan, kamulaştırılan arazinin gerçek bedelinin malike ödenmesi gerekmektedir. Ancak, 20.09.1971 tarihli anayasa değişikliği ile "gerçek karşılık" yerine "karşılık" ifadesi kullanılmış ve "rayiç değer" yerine "vergi değeri" esası getirilmiştir. 2019 yılında Anayasa Mahkemesi, Kamulaştırma Kanunu'nun 11. maddesinin (ı) bendinde yer alan ve objektif değer artışı oranını arazi bedelinin %50'si ile sınırlayan kuralı iptal etmiştir.

    Kamulastirma bedeli artırım davasında mahkeme nasıl karar verir?

    Kamulaştırma bedeli artırım davasında mahkeme, bilirkişi raporu ve dosya kapsamındaki diğer delilleri değerlendirerek taşınmazın gerçek kamulaştırma bedelini hükme bağlar. Mahkeme ayrıca şu şekilde de karar verebilir: Bedelde anlaşma. Keşif ve bilirkişi raporu. Mahkemenin verdiği karara karşı, tarafların kanunda öngörülen sınırlar dahilinde istinaf ve temyiz kanun yollarına başvurmaları mümkündür.

    İdare kamulaştırma bedelinin tespiti ve tescil davası nedir?

    İdare kamulaştırma bedelinin tespiti ve tescil davası, kamulaştırma işlemine konu olan taşınmazın değerinin belirlenmesi ve bu değerin mahkeme kararıyla tescil edilmesi için açılan bir davadır. Davanın amacı: - Taşınmazın gerçek değerinin bilirkişiler tarafından objektif ve adil bir şekilde tespit edilmesi. - Kamulaştırma bedelinin idare tarafından mülkiyet sahiplerine ödenmesi ve taşınmazın mülkiyetinin idareye geçmesi. Dava süreci: 1. Dava dilekçesi: İdare veya mülkiyet sahipleri tarafından asliye hukuk mahkemesine sunulur. 2. Bilirkişi heyeti: Mahkeme tarafından taşınmazın keşfi ve değerleme raporunun hazırlanması için atanır. 3. Raporun değerlendirilmesi: Taraflar ve bilirkişiler raporu üzerinde görüşür. 4. Mahkeme kararı: Taşınmazın bedeli belirlenir ve kararın kesinleşmesiyle bedel idare tarafından ödenir. Dava açma süresi: Mülkiyet sahipleri için kamulaştırma kararının tebliğinden itibaren 60 gün, idare için ise uzlaşmanın sağlanamaması halinde kamulaştırma kararının kesinleşmesinden itibaren 6 aydır.

    Kamulaştirma zaman aşımında hangi tarih esas alınır?

    Kamulaştırma zaman aşımında esas alınan tarih, el atmanın gerçekleştiği veya öğrenildiği tarihtir. Genel zaman aşımı süresi: Fiili el atmanın öğrenildiği tarihten itibaren 10 yıldır. Hak düşürücü süre: El atmanın gerçekleştiği tarihten itibaren 20 yıldır. Zaman aşımı süresinin başlangıcı, fiili el atmanın gerçekleştiği tarihten itibaren başlar.

    Kamulastirma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma bedeli hesaplanırken dikkate alınan bazı kriterler: Taşınmazın değeri. Taşınmazın kullanım alanı. Kamulaştırma amacı. Taşınmazın fiziksel durumu. İmar durumu ve planları. Hesaplama süreci genellikle şu adımları içerir: 1. Değerleme uzmanı seçimi. 2. Taşınmazın fiziksel özellikleri. 3. Emsal değerler ve piyasa araştırması. 4. Bedelin hesaplanması. 5. Raporlama. Kamulaştırma bedeli hesaplaması, uzmanlık gerektirdiğinden, bir avukat veya değerleme uzmanından yardım almak faydalı olabilir.

    Kamulastirma ve devletlestirme arasındaki fark nedir?

    Kamulaştırma ve devletleştirme arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Kamulaştırma: Özel mülkiyete sahip taşınmaz malların, devlet veya kamu kurumları tarafından kamu yararı için zorla veya satın alınarak edinilmesidir. 2. Devletleştirme: Özel sektöre ait işletmelerin ve mülklerin, devlet mülkiyetine geçirilmesidir. Özetle, kamulaştırma tekil mülklerle ilgilenirken, devletleştirme daha geniş bir mülkiyet değişimini ifade eder.

    Kamulastirma bedeli nasıl güncellenir?

    Kamulaştırma bedelinin güncellenmesi için aşağıdaki adımlar izlenmelidir: 1. Mahkeme Kararının Kesinleşmesi: Kamulaştırma süreci, idare tarafından mahkemeye başvurulması ve mahkemenin kamulaştırma bedelini belirlemesiyle başlar. 2. İdare ile İletişim: Kesinleşmiş mahkeme kararı ile kamulaştırmayı gerçekleştiren idare ile iletişime geçilmelidir. 3. Gerekli Belgelerin Hazırlanması: İdare, bedelin ödenmesi için gerekli belgeleri isteyecektir. Bu belgeler arasında: - Mahkeme kararının bir örneği; - Kimlik belgesi (TC kimlik kartı veya pasaport); - Banka hesap bilgileri (bedelin nereye yatırılacağı için) bulunmalıdır. 4. Ödeme Süreci: İdare, kamulaştırma bedelinin yatırılması gereken banka hesap bilgilerini sağlar. 5. İtiraz Hakkı: Belirlenen kamulaştırma bedelinin yetersiz olduğunu düşünüyorsanız, itiraz etme hakkınız bulunmaktadır. Bu süreç, hukuki bir işlem olduğundan, bir avukattan destek almak faydalı olabilir.