• Buradasın

    İmar uygulamasında su geçit hakkı nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İmar uygulamasında su geçit hakkı, başka bir güzergahtan su getirme imkanı yoksa ve bu yol ekonomik açıdan çok büyük bir yük getirmeyecekse, taşınmaza zarar vermeyecek şekilde kurulabilir 1.
    Su geçit hakkının kurulabilmesi için:
    • Mutlak veya nispi geçit ihtiyacının olması gerekir 12.
    • Alternatif güzergahların araştırılmış olması ve orantısız genişlikte mecra irtifakı kurulmamış olması gerekir 1.
    Geçit hakkı, genel yola ulaşacak şekilde kesintisiz bir biçimde yapılmalıdır 2. Bu hak, tapu kütüğüne tescil edilmeksizin doğsa da, sürekli nitelikte olanlar beyanlar sütununda gösterilir 5.
    Geçit hakkı davaları, taşınmazın aynına ilişkin olduğundan, taşınmazın bulunduğu yer mahkemesinde görülür 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Geçit hakkı bedelini kim öder?

    Geçit hakkı bedelini, lehine geçit hakkı tesis edilecek taşınmaz maliki öder. Bedel belirlenirken yalnızca yolun geçeceği alanın rayiç bedeli değil, aleyhine geçit hakkı tesis edilecek taşınmazdaki değer kaybı ve taşınmazın gelirlerindeki azalma da dikkate alınır. Belirlenen bu bedel, mahkemenin belirlediği süre içerisinde mahkeme veznesine veya başkaca belirlenen yerlere hükümden önce depo edilir.

    Geçit hakkı nedir?

    Geçit hakkı, genel yola bağlantısı olmayan veya yeterli bağlantısı bulunmayan taşınmaz malikinin, komşu taşınmaz üzerinden, bedelini ödeme suretiyle yol elde etme hakkıdır. Bu hak, 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu'nun 747. maddesinde düzenlenmiştir. Geçit hakkının kurulabilmesi için gerekli şartlar: Taşınmazların tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tabi olması. Geçit ihtiyacının olması. Geçit hakkı, taşınmaz mülkiyetini sınırlayan bir irtifak hakkı olup, mahkeme kararı ile tesis edilir.

    Geçit hakkının bedeli nasıl belirlenir?

    Geçit hakkının bedeli, mahkeme tarafından yapılacak keşif sonucu, teknik bilirkişilerin sundukları rapor doğrultusunda belirlenir. Bedelin belirlenmesinde dikkate alınan bazı unsurlar: Yüklü taşınmazın uğrayacağı değer kaybı; Tahsis edilen kısmın değeri; Taşınmazda meydana gelen gelir azalması; Taşınmaz üzerindeki ağaç ve bina gibi unsurların bedelleri. Bedelin ödenmesi: Belirlenen bedel, mahkemenin belirlediği süre içerisinde mahkeme veznesine veya başkaca belirlenen yerlere hükümden önce depo edilir. Bedele faiz ilave edilemez. Güncellik: Dava ile karar tarihi arasında uzun bir süre geçmişse, değişen ekonomik koşullar ve paranın alım gücü dikkate alınarak geçit bedelinin objektif kriterlerle güncel rayiçlere göre yeniden belirlenmesi gerekir.

    İmar hukuku nedir?

    İmar hukuku, şehirlerin planlı ve düzenli bir şekilde gelişimini sağlamak, yapılaşmayı kontrol etmek ve çevre düzenlemesini gerçekleştirmek amacıyla uygulanan özel bir hukuk dalıdır. İmar hukukunun temel amaçları: Yerleşim alanlarının planlı gelişmesini sağlamak. Yapılaşma düzenini korumak. Kamu düzenini inşa etmek. İmar hukukunun kapsadığı konular: İmar planları. Yapı ruhsatları. İskan belgeleri. Kamulaştırma işlemleri. İmar hukuku, idari işlemlere dayalı ve teknik bir yapıya sahip olduğu için bu alanda uzmanlaşmış avukatların hizmet vermesi önemlidir.

    İmarlı arsaya su abonesi alınır mı?

    İmarlı arsaya su aboneliği alınabilir, ancak bu süreç bazı koşullara bağlıdır. Gerekli belgeler: tapu belgesi; imar durumu belgesi; kimlik belgesi; inşaat ruhsatı. Başvuru, arsanın bağlı bulunduğu su idaresine yapılır. İskân olmadan su aboneliği genellikle mümkün değildir, ancak bazı belediyelerde iskân belgesi olmadan sadece inşaat süresince kullanılabilen geçici abonelik alınabilir.

    İmar Kanunu 29 maddesi nedir?

    İmar Kanunu'nun 29. maddesi, "ruhsat müddeti" ile ilgilidir. Bu maddeye göre: Yapıya başlama süresi, ruhsat tarihinden itibaren iki yıldır. Bu süre zarfında yapıya başlanmazsa veya başlanıp beş yıl içinde tamamlanmazsa verilen ruhsat hükümsüz sayılır ve yeniden ruhsat alınması zorunlu hale gelir. Başlanmış inşaatlarda kazanılmış haklar saklıdır. Ruhsat yenilenmesi ve plan tadili sırasında ayrıca harç alınmaz. İnşaat sahasında artış, bağımsız bölümlerin brüt alanında veya niteliğinde değişme olması durumunda yeniden hesaplanacak harçtan, önceden ödenen harç tutarı düşülür.

    İmar Kanunu 18. madde nedir?

    İmar Kanunu 18. madde, imar planına uygun düzgün imar parseli oluşturmak amacıyla, bir bölgedeki parsellerin maliklerinin rızası aranmaksızın birleştirilmesi ve yeniden düzenlenmesini sağlar. Bu madde kapsamında: Arsa terk etme (kamulaştırma) yapılır; arsaların bir kısmı, altyapı ve kamusal alanlar için belediyeye terk edilir. Denkleştirme yapılır; arsa sahiplerinin mağdur olmaması için terk edilen alanların karşılığı olarak yeni düzenlemeler yapılır. Düzenleme ortaklık payı (DOP) kesintisi yapılır; parsellerden, kamusal alanların finansmanı için belirli bir oran kesilir. Bu madde, özellikle hızlı şehirleşmenin yaşandığı büyük kentlerde, altyapı hizmetlerinin karşılanması, sosyal donatılar oluşturulması ve çevre düzenlemesinin sağlanması için sıkça uygulanır.