• Buradasın

    Öğretmen liderliği ölçeği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğretmen liderliği ölçeği, öğretmenlerin liderlik davranışlarını ve yeteneklerini ölçmek için geliştirilmiş bir araçtır 34.
    Bu ölçekler genellikle farklı boyutlar içerir:
    • Öğretim ve mesleki gelişime liderlik etmek 13.
    • Öğretmen liderlerin özellikleri 13.
    • Okul çapında karar alma sürecine katılım 13.
    • Çeşitlilik ve sürekli gelişim 13.
    Türkiye'de kullanılan bazı öğretmen liderliği ölçekleri:
    • Beycioğlu ve Aslan (2010) tarafından geliştirilen ölçek, "Kurumsal Gelişme", "Mesleki Gelişim" ve "Meslektaşlarla İşbirliği" isimli üç boyuttan oluşur 24.
    • Demir (2014) tarafından geliştirilen Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği'nde ise "Mesleki İşbirliği", "Yönetici Desteği" ve "Destekleyici Çalışma Ortamı" olmak üzere üç alt boyut bulunur 3.
    • Wang ve Xia (2020) tarafından geliştirilen ölçek, "Öğretim ve mesleki gelişime liderlik etmek", "Öğretmen liderlerin özellikleri", "Okul çapında karar alma sürecine katılım" ve "Çeşitlilik ve sürekli gelişim" olmak üzere dört boyuttan oluşur 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan araştırmalar nelerdir?

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan bazı araştırmalar şunlardır: Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: MEB tarafından 2004 ve 2017 yıllarında yayınlanan yeterlikler, "mesleki bilgi", "mesleki beceri", "tutum ve değerler" olmak üzere üç ana alanı kapsar. Öğretmen Öz-yeterlikleri: Bandura'nın öz-yeterlik kavramına dayanan araştırmalar, öğretmenlerin belirli bir performansı başarılı bir şekilde gerçekleştirme kapasitesine olan inançlarını inceler. Öğretmen Yeterliklerinin Bibliyometrik Analizi: Öğretmen yeterlikleri üzerine yapılan araştırmaların tematik yoğunlaşmalarını ve entelektüel yapısını belirlemek için bibliyometrik analizler gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlik Nitelikleri ve Öğrenci Başarısı: Öğretmen niteliklerinin öğrenci akademik başarısıyla ilişkisi üzerine çalışmalar yapılmıştır. 21. Yüzyıl Öğretmen Yeterlilikleri: Yüksek Öğretim Kurulu tarafından, 21. yüzyıl için belirlenen yeterlilikler; alan hakimiyeti, öğretme-öğrenme süreci yeterliliği, öğrenci kişilik hizmetleri ve kişisel/mesleki özellikler gibi ana başlıklarda toplanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin kişisel ve mesleki niteliklerini, öğrenci ilişkileri, öğretim becerileri ve sınıf yönetimi gibi boyutlar çerçevesinde inceleyen araştırmalar da bulunmaktadır.

    Öğretmen eğitiminde hangi yaklaşımlar vardır?

    Öğretmen eğitiminde kullanılan bazı yaklaşımlar şunlardır: Mikro-Öğretim: Öğretmen adaylarının öğretim becerilerini geliştirmek için kullanılan bir yöntemdir. Program ve Öğretimi Sistematik Geliştirme (SCID): Eğitimin gerçek gereksinimlerden doğmasını sağlamak için sistem yaklaşımının kullanılmasını içerir. Yeterliğe Dayalı Eğitim (CBE): Öğretmen adaylarının teorik bilgileri uygulamaya koymalarını ve performanslarını somut göstergelerle değerlendirebilmeyi hedefler. Performansa Dayalı Öğretmen Eğitimi (PBTE): Öğretmen adaylarının uygulama temelinde değerlendirilmesini sağlar. Davranışçı Yaklaşım: Öğrencilere bilgiyi tekrarlama, ezberleme ve olayları hatırlama gibi beceriler kazandırmayı amaçlar. Yapılandırıcı Yaklaşım: Öğrenci merkezli öğrenme ve bireysel farklılıklara duyarlılık gibi yöntemleri içerir. Ayrıca, öğretmen eğitiminde geleneksel, bilişsel ve eşzamanlı model gibi farklı yaklaşımlar da bulunmaktadır.

    Öğretmen liderliğinin boyutları nelerdir?

    Öğretmen liderliğinin boyutları genel olarak beş ana kategoride toplanmaktadır: 1. Okul Amaçlarının Paylaşılması ve Geliştirilmesi. 2. Eğitim Programı ve Öğretim Sürecinin Yönetimi. 3. Öğretim Sürecinin Denetimi, Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi. 4. Öğretmenlerin Desteklenmesi ve Geliştirilmesi. 5. Düzenli Öğretme-Öğrenme Çevresi ve İkliminin Oluşturulması.

    Liderlik ölçeği kaç maddeden oluşur?

    Liderlik ölçeklerinin madde sayıları farklılık göstermektedir: Liderlik Tarzı Davranış Ölçeği: 59 maddeden oluşur. Sürdürülebilir Liderlik Ölçeği: 10 maddeden oluşur. Değer Temelli Liderlik Ölçeği: 31 maddeden oluşur. Hizmetkâr Liderlik Ölçeği: 7 maddeden oluşur. Öz Liderlik Ölçeği: 29 maddeden oluşur.

    Öğretmenlerin yeterliklerine yönelik yapılan çalışmalar nelerdir?

    Öğretmenlerin yeterliklerine yönelik yapılan bazı çalışmalar şunlardır: Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2017 yılında güncellenen yeterlikler, "mesleki bilgi", "mesleki beceri", "tutum ve değerler" olmak üzere üç ana yeterlik alanı ve 11 alt yeterlik ile 65 göstergeden oluşmaktadır. Okul Temelli Mesleki Gelişim (OTMG): Öğretmenlerin mesleki bilgi, beceri, değer ve tutumlarını geliştirmeyi amaçlayan bir programdır. Özel Alan Yeterlikleri: İlköğretim ve ortaöğretim kademeleri için farklı alanlarda (örneğin, Türkçe, fen ve teknoloji, matematik) yeterlikler hazırlanmıştır. Öğretmen Yeterlikleri Komisyonu: 1999 yılında MEB ve üniversite temsilcilerinden oluşan komisyon, "eğitme-öğretme yeterlikleri", "genel kültür bilgi ve becerileri" ve "özel alan bilgi ve becerileri" başlıklarında yeterlikler belirlemiştir. Uluslararası Standartlar: ABD, Avustralya, Finlandiya gibi ülkelerde öğretmen yeterlikleri veya standartları belirlenmiş, bu çalışmalar Türkiye'deki düzenlemeleri etkilemiştir.

    Etkili öğretmenlik modeli nedir?

    Etkili öğretmenlik modeli, öğretmenlerin öğrencilerinin öğrenmesini en iyi şekilde destekleyecek şekilde ilham verici ve akademik başarılarını artırıcı yöntemler kullanmasını ifade eder. Bu model, çeşitli beceriler ve özellikler gerektirir: İletişim becerileri. Sabır ve empati. Öğrenci odaklılık. Disiplin ve yönetim becerileri. Sürekli öğrenme. Yaratıcılık ve yenilikçilik. Teknoloji kullanımı. İşbirliği ve takım çalışması.