• Buradasın

    Öğretmen liderliği ölçeği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğretmen liderliği ölçeği, öğretmenlerin liderlik davranışlarını ve yeteneklerini ölçmek için geliştirilmiş bir araçtır 34.
    Bu ölçekler genellikle farklı boyutlar içerir:
    • Öğretim ve mesleki gelişime liderlik etmek 13.
    • Öğretmen liderlerin özellikleri 13.
    • Okul çapında karar alma sürecine katılım 13.
    • Çeşitlilik ve sürekli gelişim 13.
    Türkiye'de kullanılan bazı öğretmen liderliği ölçekleri:
    • Beycioğlu ve Aslan (2010) tarafından geliştirilen ölçek, "Kurumsal Gelişme", "Mesleki Gelişim" ve "Meslektaşlarla İşbirliği" isimli üç boyuttan oluşur 24.
    • Demir (2014) tarafından geliştirilen Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği'nde ise "Mesleki İşbirliği", "Yönetici Desteği" ve "Destekleyici Çalışma Ortamı" olmak üzere üç alt boyut bulunur 3.
    • Wang ve Xia (2020) tarafından geliştirilen ölçek, "Öğretim ve mesleki gelişime liderlik etmek", "Öğretmen liderlerin özellikleri", "Okul çapında karar alma sürecine katılım" ve "Çeşitlilik ve sürekli gelişim" olmak üzere dört boyuttan oluşur 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Öğretmenlerin yeterliklerine yönelik yapılan çalışmalar nelerdir?

    Öğretmenlerin yeterliklerine yönelik yapılan bazı çalışmalar şunlardır: Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2017 yılında güncellenen yeterlikler, "mesleki bilgi", "mesleki beceri", "tutum ve değerler" olmak üzere üç ana yeterlik alanı ve 11 alt yeterlik ile 65 göstergeden oluşmaktadır. Okul Temelli Mesleki Gelişim (OTMG): Öğretmenlerin mesleki bilgi, beceri, değer ve tutumlarını geliştirmeyi amaçlayan bir programdır. Özel Alan Yeterlikleri: İlköğretim ve ortaöğretim kademeleri için farklı alanlarda (örneğin, Türkçe, fen ve teknoloji, matematik) yeterlikler hazırlanmıştır. Öğretmen Yeterlikleri Komisyonu: 1999 yılında MEB ve üniversite temsilcilerinden oluşan komisyon, "eğitme-öğretme yeterlikleri", "genel kültür bilgi ve becerileri" ve "özel alan bilgi ve becerileri" başlıklarında yeterlikler belirlemiştir. Uluslararası Standartlar: ABD, Avustralya, Finlandiya gibi ülkelerde öğretmen yeterlikleri veya standartları belirlenmiş, bu çalışmalar Türkiye'deki düzenlemeleri etkilemiştir.

    Liderlik ölçeği kaç maddeden oluşur?

    Liderlik ölçeklerinin madde sayıları farklılık göstermektedir: Liderlik Tarzı Davranış Ölçeği: 59 maddeden oluşur. Sürdürülebilir Liderlik Ölçeği: 10 maddeden oluşur. Değer Temelli Liderlik Ölçeği: 31 maddeden oluşur. Hizmetkâr Liderlik Ölçeği: 7 maddeden oluşur. Öz Liderlik Ölçeği: 29 maddeden oluşur.

    Öğretmen liderliğinin boyutları nelerdir?

    Öğretmen liderliğinin boyutları genel olarak beş ana kategoride toplanmaktadır: 1. Okul Amaçlarının Paylaşılması ve Geliştirilmesi. 2. Eğitim Programı ve Öğretim Sürecinin Yönetimi. 3. Öğretim Sürecinin Denetimi, Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi. 4. Öğretmenlerin Desteklenmesi ve Geliştirilmesi. 5. Düzenli Öğretme-Öğrenme Çevresi ve İkliminin Oluşturulması.

    Öğretmen eğitiminde hangi yaklaşımlar vardır?

    Öğretmen eğitiminde dört ana yaklaşım bulunmaktadır: davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı ve hümanistik. 1. Davranışçı Yaklaşım: Öğretmenin bilgiyi transfer ederek davranışta kalıcı değişiklik oluşturduğu, öğretmenin bilginin ilk kaynağı olduğu bir yaklaşımdır. 2. Bilişsel Yaklaşım: Öğrencilerin bilişsel yapılandırma aracılığıyla yeni bilgi öğrenmelerine yardımcı olmayı amaçlar, öğretmen aktif bir rehber rolünde öğrencilerin kendi öğrenme stratejilerini kullanmalarına yardımcı olur. 3. Yapılandırmacı Yaklaşım: Öğrenme için fırsatlar yaratmayı ve öğrencilere rehberlik ederek onların grup içindeki çalışmalarını kolaylaştırmayı hedefler, öğretmen kaynak bakımından zengin bir öğrenme ortamı hazırlar. 4. Hümanistik Yaklaşım: Öğretmenin kolaylaştırıcı, demokratik ve rehber özellikleri yanında öğrencilerden biri olduğu, öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumlu olduğu bir yaklaşımdır.

    Etkili öğretmenlik modeli nedir?

    Etkili öğretmenlik modeli, öğrencilerin öğrenmesini en üst düzeye çıkarmak için belirlenmiş stratejiler bütünüdür. Etkili öğretmenlik modelinin temel unsurları: 1. Öğretim Niteliği: Müfredatın ve ders içeriklerinin, öğrencilerin kolayca anlayabilecekleri bir temele dayanması. 2. Öğretim Düzeyini Uygun Hale Getirme: Farklı öğrenme düzeyine sahip öğrenciler için konuların anlamlı bir bütün haline getirilmesi. 3. Teşvik Etme (Güdüleme): Öğrencilerin öğrenmek için harekete geçirilmesi veya öğretmenler tarafından teşvik edilmesi. 4. Zaman Yönetimi: Öğretim sürecinin zamanının verimli kullanılması. Ayrıca, etkili öğretmenler iletişim becerileri, empati, yaratıcılık ve teknoloji kullanımı gibi özelliklere de sahip olmalıdır.

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan araştırmalar nelerdir?

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan bazı araştırmalar şunlardır: 1. Veysel Okçu ve İbrahim Gider'in Araştırması (2019): Siirt il merkezindeki ilkokul, ortaokul ve lise eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin sahip olduğu ve sahip olması gereken nitelikleri belirlemeyi amaçlamıştır. 2. Banks ve Thompson'un Araştırması: Etkili öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu nitelikleri; sağlıklı, enerjik ve coşkulu olmak, iyi iletişim kurabilmek, zeki ve konusuna hakim olmak gibi başlıklar altında toplamıştır. 3. Yüksek Öğretim Kurulu'nun Araştırması: 21. yüzyılın öğretmen yeterliliklerini; alan hakimiyeti, öğretme-öğrenme süreci yeterliliği, öğrenci kişilik hizmetleri ve kişisel ve mesleki özellikler olarak dört ana grupta toplamıştır. 4. Nuray Senemoğlu'nun Araştırması: Öğretmenlerin, öğrencilerde yaratıcılığı geliştirebilmeleri için akıcı, esnek ve orijinal bir düşünme gücüne sahip olmaları gerektiğini vurgulamıştır. 5. Mehmet Şahin'in Araştırması (2011): Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışlarını; içerik bilgisi, kişilik özellikleri, mesleki yeterlik ve öğrencilere karşı tutum özellikleri açısından incelemiştir.