• Buradasın

    Farabi'ye göre erdemli ve cahil toplum nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Fârâbî'ye göre erdemli toplum, "El-Medinetü'l-Fâzıla" (Erdemli Şehir) adlı eserinde, mutluluğu gaye edinen, bu uğurda güzel fiiller icra eden, hayrı işleyen bir bilgi toplumu olarak tasvir edilir 235. Bu toplumda, insanlar birbirine yardım eder ve erdemli kişiler tarafından yönetilir 235.
    Cahil toplum ise, Fârâbî tarafından "erdemli olmayan şehirler" olarak sınıflandırılır 235. Bu şehirler, cahiliye şehri, fasık şehir, değişebilen şehir ve sapkın şehir olmak üzere dört çeşittir 235. Erdemli olmayan şehirlerde insani değerler gelişmemiştir ve bu toplumlar niteliksiz, bozulmuş ve başkalaşmış olarak tanımlanır 235.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Farabi erdemli devlette yöneticinin özellikleri nelerdir?

    Farabi'ye göre erdemli devlette yöneticinin bazı özellikleri: Bilgelik: Yönetici, fa'âl akılla birleşmiş bir halde olmalı ve toplumu mutluluğa ulaştıran her fiile vakıf olmalıdır. Anlama ve ifade yeteneği: Kendisine söylenen her şeyi iyi kavrayabilmeli ve zihninde bulunan bir şeyi tam bir açıklıkla ifade edebilmelidir. Hafıza: Anladığı, gördüğü, işittiği ve sezdiği her şeyi zihninde tutabilmeli, unutmamalıdır. Uyanıklık ve zeka: En ufak delili anında fark edebilmeli ve ona göre hareket edebilmelidir. Cesaret ve azim: Yapılması gereken işlerde azimli ve kararlı olmalı, korku ve zaafa düşmemelidir. Adalet ve merhamet: Adil ve mazlum dostu olmalı, zulme karşı çıkmalı ve başkalarına karşı insaflı olmalıdır. Dünyevi arzulardan uzaklık: Yemeği, içmeyi, cinsel zevkler peşinde koşmayı sevmemeli ve dünyevi amaçlar peşinde koşmamalıdır. Yüksek ruhluluk: Yüksek ruhlu olmalı, şerefi ve ululuğu sevmelidir.

    Cahil kime denir?

    Cahil, halk arasında yol-yordam, ilim-irfandan haberdar olmayan kimse olarak tanımlanır. Cahilin içinde bulunduğu hâle de cehalet denir. Cahil kelimesi ayrıca şu anlamlara da gelebilir: öğrenim görmemiş, okumamış, bilgisiz; belli bir konuda yeterli bilgisi olmayan; (halk ağzında) deneysiz, genç, toy. Cehalet, ilk anda “bilgi-bilme”nin zıddı olarak bilinse de mahiyeti itibarıyla üç anlamı olan bir kelimedir: 1. Bilgiden yoksun olmak. 2. Bir konuda olanın tersine inanmak. 3. Bir konuda yapılması gerekenin tersini yapmak. Cehalet, ilmin zıddı olduğu gibi “hilm”in de zıddıdır. Toplumda yaygın olan “cehalet” türüne bakıldığında, bilgisizliğin değil, bilmesine rağmen gerçeğin/gerekenin aksini yapmanın daha yağın olduğu görülmektedir.

    Farabi erdemli yaşamanın ilkesini neye bağlar?

    Fârâbî, erdemli yaşamanın ilkesini mutluluk ve uyum kavramlarına bağlar. Fârâbî, erdemli yaşamayı şu unsurlara da bağlar: Adalet. Bilgelik. Yardımlaşma. Ölçülü davranışlar. Ayrıca, Fârâbî'ye göre, erdemli davranmak insanı sonsuz mutluluğa ulaştırır; erdemsiz davranışlar ise ruhun mutsuz olmasına yol açar.

    Farabi neden önemli sözleri?

    Farabi'nin önemli olmasının bazı nedenleri: İslam felsefesinin kurucusu olarak kabul edilmesi. Eserleri ve etkisi. Çeşitli alanlarda çalışmaları. Platon ve Aristo'nun düşüncelerinin batı dünyasında anlaşılması. Farabi'nin bazı önemli sözleri şunlardır: "Erdemlerin en büyüğü bilimdir". "İyi bir insan öldüğünde ona ağlamayın. Asıl onu kaybeden topluma ağlayın". "Yalancı bilge, kalp akçe gibidir". "Hiçbir şey kendi kendinin nedeni olamaz, çünkü nedenin kendisi oluşandan öncedir". "Düşünmek ruhun kendi kendisiyle konuşmasıdır".

    Farabi neyi savunur?

    Farabi'nin savunduğu bazı görüşler şunlardır: Felsefe ve din uzlaşması: Farabi, felsefeyi din ile uzlaştırmaya çalışmıştır. Sudur teorisi: Var oluşun üstün olandan aşağıya doğru, ancak ay altı âlemde aşağı olandan yukarı doğru olduğunu savunan sudur teorisine inanmıştır. Akılcılık: Düşünce sistemi, Aristo mantığına dayanan akılcı bir metafiziktir. Toplum ve yönetim: İdeal toplumun erdemli toplum olduğunu savunmuş, insanların mutluluğu için dayanışmanın önemini vurgulamıştır. Bilgi ve akıl: Felsefenin varlık olarak varlığın bilgisi olduğunu, aklın ise insanın sahip olabileceği en yüce değer olduğunu savunmuştur. İlimlerin tasnifi: İlimleri dil, mantık, matematik, fizik ve metafizik, medeni ilimler olarak beş ana başlık altında sınıflandırmıştır.

    Farabi ahlâkın kaynağı olarak neyi kabul eder?

    Farabi, ahlâkın kaynağı olarak akılı kabul eder. Ona göre insan, aklı sayesinde iyi ve kötünün bilgisine ulaşabilir ve ahlaki önermeleri oluşturabilir.

    Farabi erdemli devlette kimin yönetmesi gerektiğini savunur?

    Farabi, erdemli devlette hem filozof hem de peygamberlik özelliklerine sahip olan bir ilk başkanın yönetmesi gerektiğini savunur. Bu kişi, toplumun en mükemmel insanı olup, yüksek bir zekâya, fiziksel kusursuzluğa ve çeşitli erdemlere sahip olmalıdır.