• Buradasın

    Farabi ahlâkın kaynağı olarak neyi kabul eder?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Farabi, ahlâkın kaynağı olarak akılı kabul eder 25.
    Ona göre insan, aklı sayesinde iyi ve kötünün bilgisine ulaşabilir ve ahlaki önermeleri oluşturabilir 5.

    Konuyla ilgili materyaller

    Farabiye göre akıl nedir?

    Fârâbî'ye göre akıl, farklı anlamlarda kullanılmıştır: Halk için akıl, iyiyi tercih edip kötüden sakınan kişiyi nitelemek için kullanılır. Kelamcılar için akıl, bir konuda halkın geneli veya çoğunluğu arasında kabul gören ilk veya en meşhur görüştür. Doğuştan akıl, Aristoteles tarafından apriori bilgileri doğuştan bulunduran nefsin bir gücü olarak tanımlanır. Amelî akıl, neyin yapılıp neyin yapılmaması gerektiğini, iyi ve kötü, yararlı ve zararlı ayrımını konu edinir. Bilkuvve akıl, insanda baştan itibaren var olan, akılsalların tasavvurlarını kabul etmeye hazır olan maddesel bir istidattır. Fârâbî'ye göre akıl, etkin (Faal) akıl tarafından etkinleştirildiğinde bilfiil akıl ve kazanılmış (müstefad) akıl aşamalarına ulaşır.

    Ahlâkın temel kaynağı nedir kısa?

    İslam'a göre ahlakın temel kaynağı, Kur'an-ı Kerim ve onun ışığında oluşan sünnettir. Felsefi açıdan bakıldığında ise ahlakın temel kaynağı konusunda üç ana tez bulunmaktadır: 1. Dinî tez: Ahlak, hem yaratılış ve fıtrat kanunları anlamında hem de vahiy kaynaklı ilkeler ve kurallar anlamında kabul edilir. 2. Felsefi tez: Ahlak, akıl referanslıdır ve hem metafizik hem de pratik bir insani olgu olarak görülür. 3. Sosyolojik tez: Ahlakın toplumsal yönü üzerine geliştirilen teorilerdir.

    Farabinin en önemli katkısı nedir?

    Farabi'nin en önemli katkılarından bazıları şunlardır: Mantık ve dil felsefesi: Farabi, Aristo'nun Organon'una şerhler yazarak ve ayrı risaleler kaleme alarak mantık bilimine büyük katkılarda bulunmuştur. Sesin izahı: Farabi, ses titreşimlerinin dalgaların hareketine bağlı olduğunu ispatlayarak musiki aletlerinin yapımında gerekli olan kaideleri belirlemiştir. İlimlerin sınıflandırılması: Farabi, ilimleri beş ana başlık altında sınıflandırmış ve bu metot, 13. yüzyılda Avrupalı bilginler tarafından kabul görmüştür. İslam felsefesine katkı: Farabi, İslam felsefesine zihincilik mantığını getirmiş ve din ile felsefe arasında dil bilimi üzerinden bir ilişki kurmuştur. Eserlerin çevirisi: Farabi, Aristo'nun birçok eserini Arapça'ya çevirmiş ve İslam dünyasında antik felsefenin anlaşılmasını sağlamıştır.

    Farabi erdemli devlette yöneticinin özellikleri nelerdir?

    Farabi'ye göre erdemli devlette yöneticinin bazı özellikleri: Bilgelik: Yönetici, fa'âl akılla birleşmiş bir halde olmalı ve toplumu mutluluğa ulaştıran her fiile vakıf olmalıdır. Anlama ve ifade yeteneği: Kendisine söylenen her şeyi iyi kavrayabilmeli ve zihninde bulunan bir şeyi tam bir açıklıkla ifade edebilmelidir. Hafıza: Anladığı, gördüğü, işittiği ve sezdiği her şeyi zihninde tutabilmeli, unutmamalıdır. Uyanıklık ve zeka: En ufak delili anında fark edebilmeli ve ona göre hareket edebilmelidir. Cesaret ve azim: Yapılması gereken işlerde azimli ve kararlı olmalı, korku ve zaafa düşmemelidir. Adalet ve merhamet: Adil ve mazlum dostu olmalı, zulme karşı çıkmalı ve başkalarına karşı insaflı olmalıdır. Dünyevi arzulardan uzaklık: Yemeği, içmeyi, cinsel zevkler peşinde koşmayı sevmemeli ve dünyevi amaçlar peşinde koşmamalıdır. Yüksek ruhluluk: Yüksek ruhlu olmalı, şerefi ve ululuğu sevmelidir.

    Aristo ve Farabî'ye göre ahlakın kaynağı nedir?

    Aristoteles ve Fârâbî'ye göre ahlakın kaynağı akıldır. Bu konuda her iki filozofun görüşleri şu şekilde özetlenebilir: Aristoteles. Fârâbî. Aristoteles ve Fârâbî, ayrıca ahlaki önermelerin kaynağı olarak siyasi ve dini otoriteye de yer verirler.

    Ahlâkın kökeni nedir?

    Ahlâkın kökeni konusunda farklı görüşler bulunmaktadır: Biyolojik evrim: Akraba seçilimi, özgecilik ve karşılıklılık ilkesi gibi biyolojik süreçler, ahlâk kavramının oluşumunda rol oynar. Kültürel evrim: Ahlâk kuralları, gruplar ve takımlar halinde yaşarken oluşmuş ve zamanla sistemleşmiştir. Subjektif (öznel) köken: Ahlâkın doğuştan edinildiği ve kişinin yaratılışından kaynaklandığı görüşü vardır. Objektif (nesnel) köken: Ahlâkın toplum tarafından kazandırıldığı, aile, okul, çevre ve din gibi kurumlar aracılığıyla bireye aktarıldığı kabul edilir.

    Farabi erdemli yaşamanın ilkesini neye bağlar?

    Fârâbî, erdemli yaşamanın ilkesini mutluluk ve uyum kavramlarına bağlar. Fârâbî, erdemli yaşamayı şu unsurlara da bağlar: Adalet. Bilgelik. Yardımlaşma. Ölçülü davranışlar. Ayrıca, Fârâbî'ye göre, erdemli davranmak insanı sonsuz mutluluğa ulaştırır; erdemsiz davranışlar ise ruhun mutsuz olmasına yol açar.