Julia adlı ana karakter içindeki boşluktan rahatsız olur. Kitap duygu yönetimi, empati ve yas gibi konuları ele alır. Sanem Öge tarafından Türkçeye çevrilmiştir
Yas, sevilen birinin kaybından sonra ortaya çıkan uzun süreli acı tablosudur. Normal yas 6 ay-2 yıl sürer, patolojik yas daha uzun sürer. Travmatik yas beklenmedik ölümlerde görülür ve ciddi sorunlara yol açabilir
Evcil hayvan kaybı, insan kaybı kadar travmatik olabilir. Yas süreci zaman alabilir ve aceleye getirilemez. Üzüntüyü gizlemek yerine ifade etmek önemlidir. Suçluluk duygularını kabul etmek gerekir
Bu video, bir uzmanın kayıp sonrası yas süreci hakkında bilgi verdiği eğitici bir içeriktir.. Video, kayıp sonrası hayatın nasıl devam etmesi gerektiği beklentisinden başlayarak, kayıp sonrası yaşanan "kostazi" (biyolojik denge) bozulmasını açıklamaktadır. Yas sürecinin doğal bir reaksiyon olduğu, ancak hiç yas belirtisi göstermeme veya yas sürecinin durmaması klinik olarak riskli olduğu vurgulanmaktadır. Ayrıca, yas sürecinin standart bir süresi olmadığı, ancak genellikle altı aylık bir süreç olduğu belirtilmektedir.
Bu video, bir uzmanın deprem sonrası psikolojik destek ve yas süreci hakkında bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir.. Video, deprem sonrası yaşanan kayıpların psikolojik etkilerini ve yas sürecinin önemini anlatmaktadır. Konuşmacı, deprem sonrası yaşanan suçluluk duygusunun normal olduğunu, yas sürecinin yaşanması gerektiğini ve bu sürecin zaman içinde kişinin rahatlamasına yardımcı olacağını vurgulamaktadır. Ayrıca, kayıpların sadece travma değil, yas sendromu da yaratabileceğini ve bu süreçte yoksunluk duygusunun yaşanmasının önemini açıklamaktadır. Video, deprem sonrası yaşanan acıların paylaşılması ve birlikte yaşama duygusunun rehabilite etkisi sağlayabileceğini de belirtmektedir.
Bu video, bir konuşmacının kayıpla başa çıkma sürecini anlattığı eğitim içeriğidir. Konuşmacı, önceki bölümlerde olayın etkileriyle başa çıkma yöntemlerini ele aldığını belirtmektedir.. Video, yas sürecinin beş aşamasını (şok, inkar, öfke, depresyon ve kabullenme) detaylı olarak açıklamaktadır. Her bir aşamada yaşanan duygusal durumlar, takılma noktaları ve bunların nedenleri anlatılmaktadır. Özellikle öfke ve depresyon aşamalarında takılmaların nedenleri ve bunların nasıl giderilebileceği hakkında bilgiler verilmektedir.. Konuşmacı, yas sürecini sağlıklı bir şekilde yaşamak için duygularını ifade etmek için yakınlarla sohbet etmek, yazmak, mezar başında duygularını dile getirmek gibi pratik öneriler sunmaktadır. Video, bir sonraki bölümde yaşam kalitesini artırmak ve gelecek planı yapmak konusunun ele alınacağını belirterek sona ermektedir.
0-2 yaş arası bebekler ölümü algılayamaz, sadece yakınlarının yokluğunu fark ederler. 2-6 yaş arası çocuklar ölümün kalıcı olduğunu düşünemez, sihirli güçlere inanırlar. 6-9 yaş arası çocuklar ölümün son olduğunu anlar, kendilerini koruyucu görürler. 9-12 yaş arası çocuklar anne-baba ölümlerini kavrar ve kabuslar görürler. 13-18 yaş arası çocuklar ölümü yetişkin gibi algılar ve riskli davranışlar sergileyebilir
Yas, kayıp karşısında verilen fiziksel, duygusal ve davranışsal tepkilerdir. Yas süreci inkar, öfke, pazarlık, depresyon ve kabullenme evrelerinden oluşur. Her insanın yas süreci ve tepkileri birbirinden farklıdır
Yas, kayıp karşısında verilen doğal ve kişisel bir tepkidir. Yas süreci genellikle 6 ay ile 1 yıl arasında sürer. Yas sürecinde duygusal, zihinsel ve fiziksel belirtiler görülebilir
Bu video, bir uzmanın deprem travması ve kayıp sonrası yaşanan duygusal sorunlar hakkında bilgi verdiği bir soru-cevap formatındadır. Konuşmacı, seyircilerden gelen bir soruya yanıt vermektedir.. Videoda, deprem sonrası kayıp yaşayan bir kişinin yaşadığı suçluluk duygusu ve bunun nedenleri ele alınmaktadır. Uzman, deprem sonrası travma sonrası stres bozukluğu ve yas sürecinin önemini vurgulayarak, kayıpların çoklu boyutlarını (çocuk kaybı, maddi kayıplar, manevi kayıplar) açıklamaktadır. Ayrıca, kişilik özellikleri, geçmiş öykü ve yardım alma sürecinin önemine değinilmekte, tedavi için ilaç tedavisi ve psikoterapi kombinasyonunun gerekliliği belirtilmektedir.
Bu video, yetişkinlerin kafasını karıştıran bir konuyu ele alan bilgilendirici bir içeriktir.. Video, çocukların mezarlığa götürülmesinin sakıncası olmadığını ancak dikkat edilmesi gereken hususları açıklamaktadır. Defin töreninde çocukların bulunmaması gerektiği, çok uzun süre mezarlıkta tutulmaması gerektiği belirtilmektedir. Ancak çocukların yas sürecinin tamamına tanık olmaları, olayları anlamalarını kolaylaştırıp kendilerini güvende hissettirmeleri açısından faydalı olabilir.
Bu video, Gökhan Çınar adlı psikolog tarafından sunulan, kayıp ve yas süreci üzerine bir seminer formatındadır. Gökhan Çınar, psikoloji lisansı ve klinik psikoloji yüksek lisansı yapmış, Gestalt psikoterapi eğitimini tamamlamış bir uzmandır.. Seminerde yas sürecinin evreleri, kayıpların türleri ve yasın sağlıklı nasıl tutulabileceği detaylı şekilde ele alınmaktadır. Video, bir sunumla başlayıp yaklaşık yarım saatlik soru-cevap bölümüyle devam etmektedir. Konuşmacı, kendi kardeşinin kaybı deneyiminden yola çıkarak yas sürecini anlatmakta ve kayıpların hayat üzerindeki etkilerini açıklamaktadır.. Seminerde yas sürecinin beş aşamalı modeli (şok, inkar, öfke, depresyon, kabullenme), sağlıksız yas biçimleri (yaşanamayan, tamamlanmamış, gecikmiş yas vb.) ve kayıplarla başa çıkma stratejileri gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, kayıpların bireyler üzerindeki psikolojik etkileri, duygusal süreçler ve kayıpların hayatın yeni bir uzlaşma biçimi olarak görülmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Bu podcast, Ceren Yardan tarafından sunulan "Onbir Dakika" programının yedinci bölümüdür. Program, gündemin ağırlığından görünmez hale gelmiş meseleleri onbir dakikada anlamaya çalışmaktadır.. Bu bölümde romantik ilişkilerdeki ayrılık ve kalp kırıklığı konusu ele alınmaktadır. Psikolog Guy Vinç'in "Hafter Fix ve Broken Heart" kitabından yola çıkarak ayrılık acısının toplum tarafından nasıl algılandığı, yas sürecinin aşamaları, ayrılık acısının fiziksel etkileri ve hormonlarla ilişkisi anlatılmaktadır. Ayrıca, ayrılık sürecinde kurulan anlatıların ve zamansallığın deneyim üzerindeki etkileri de incelenmektedir. Program, ayrılık acısıyla başa çıkma önerileriyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir röportaj formatında olup, sunucu ve Yasemin Hoca adlı Türkiye Psikiyatri Derneği'nden bir psikiyatrist arasında geçen sohbeti içermektedir.. Röportaj, doğal afetler ve beklenmedik ölümlerin insanlara etkileri, yas sürecinin evreleri ve kayıp sonrası psikolojik destek ihtiyaçları üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacılar, yas sürecinin ortalama iki ay sürdüğünü, kayıp haberinin nasıl verilmesi gerektiğini ve yakınların nasıl destek olabileceğini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Videoda ayrıca, kayıp sonrası yaşanan duygusal süreçler, yas tutma aşamaları ve bu süreçte dikkat edilmesi gereken noktalar ele alınmaktadır. Türkiye Psikiyatri Derneği, İzmir Şubesi ve Manisa Ruh Sağlığı Hastanesi gibi kurumların sunduğu psikolojik destek hizmetleri hakkında bilgiler verilmekte ve geleneksel taziye uygulamalarının acıyı hafifletmeye nasıl yardımcı olduğu da tartışılmaktadır.
Bu video, bir kişinin annesiyle yaşadığı fronto temporal demans sürecini anlattığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, annesinin bu hastalığa yakalandığını ve kısa sürede tüm yetilerini kaybettiğini belirtiyor.. Videoda konuşmacı, annesinin hastalığından ve yas sürecinden bahsediyor. Fronto temporal demans, hızlı ilerleyen ve günlük hayat yetilerini kaybettiren bir hastalık olarak tanımlanıyor. Konuşmacı, bu süreçte sadece bir insanı kaybetmediğini, aynı zamanda o insanla kurduğu ilişkiyi ve kendi kimliğini de kaybettiğini vurguluyor. Konuşmacı, bu konuyu konuşmaya hazır olmadığını ve daha kötü etkilemek istemediğini de belirtiyor.
Bu video, bir festival kapsamında düzenlenen sanat terapisi formatında bir workshop'tır. Konuşmacı, Berna ve Filiz adlı kişilerle birlikte yas sürecini ele almaktadır.. Videoda, yasın beş kapısını (kişisel kayıplar, çocukluk sevgisizlikleri, dünyanın acıları, umutta bulamadıklarımız ve atalarımızın yasları) temsil eden bir çember çizim çalışması gerçekleştirilmektedir. Katılımcılar kendi yas süreçlerini sembolik olarak renkler ve şekillerle ifade ederek çember üzerinde çizimler yapmaktadırlar. Festivalin sonunda ise beş mum yakılarak ve çeşitli sembolik nesnelerle bir şükür alanı oluşturularak bir ritüel gerçekleştirilmektedir.. Workshop, katılımcıların kişisel deneyimlerini paylaşmaları ve birbirlerinin sıcaklığını hissedebilmeleri amacıyla düzenlenmiştir. Ayrıca videoda sekiz tane kayıp türü (kimlik kaybı, anlam kaybı, güven kaybı, inanç kaybı, gelecek kaybı, finansal kayıp, sağlık kaybı ve arkadaş kaybı) de ele alınmaktadır.
Bu videoda bir psikolog, Kurban Bayramı arefesinde mezarlıkta aile büyüklerini ziyaret ederken kayıp ve yas süreci hakkında bilgiler paylaşıyor.. Video, kayıp sonrası yaşanan duygusal süreçleri detaylı şekilde ele alıyor. Psikolog, inkar duygusunun doğal olduğunu ancak uzun sürmesinin zararlı olabileceğini anlatırken, kaybedilen kişinin eşyalarını dağıtmak, destek almak ve fiziksel sağlığı korumak gibi yas sürecinde dikkat edilmesi gereken noktaları açıklıyor. Ayrıca, kaybedilen bir insanla ilgili duyguların içeride kaldığında ruh sağlığını etkileyebileceğini ve öfke, özlem ve suçluluk gibi duyguların nasıl ifade edilebileceğini mektup yazma gibi pratik önerilerle anlatıyor.. Video, kayıp sonrası yaşanan varoluşsal krizi ve bu süreçte insanın yaşadığı duygusal zorlukları psikolojik bir bakış açısıyla inceliyor. Kayıp sonrası güçlü olmak zorunda olmadığı, ağlamak ve kendini kapatmak gibi duyguların normal olduğu vurgulanıyor.
"Psiko" adlı programın onuncu bölümüdür. Programda sunucu ve psikolog Nuri Şap yer almaktadır. Nuri Şap, kamp süreci yaşadığını ve gelecekte düzenleyeceği kampları paylaşıyor.. Video, gerçek kendilik, yanılsama anı, sınırlar ve kişilik bozuklukları gibi konuları ele alıyor. İlk bölümde anne-bebek ilişkisi ve bebeğin doğumu sırasında ruhsal olarak hala anne rahminde kaldığı anlatılırken, sonraki bölümlerde narsisizm, borderline, şizoid ve şizotip kişilik bozuklukları detaylı şekilde inceleniyor. Son bölümde ise yas süreci, melankoli ve bunların psikolojik etkileri ele alınıyor.. Programda kişilik bozukluklarının temelinde hangi olayların benim içimde olur, hangileri dışarıda olur ayrımının yapılamaması olduğu, sınırların belirgin olması gerektiği ve yas sürecinin normal bir biyolojik tepki olduğu vurgulanıyor. Ayrıca, Nuri'nin 6,5 yaşında babasını kaybetmesi ve bunun kendisine etkileri hakkında kişisel bir deneyim paylaşımı da programın sonunda yer alıyor.
Bu video, terapsikoloji alanında düzenlenen bir eğitim semineridir. Şanver Hoca, Eyüp Hoca, Caner Hoca, Fatiha Hoca ve Bilal Bey gibi uzmanlar tarafından sunulan interaktif bir içerikte, katılımcıların sorular sorabileceği bir format kullanılmaktadır.. Seminer, yas sürecinin psikolojik boyutlarını, kayıpların insan üzerindeki etkilerini ve yas tutmanın hayatın farklı dönemlerindeki önemini ele almaktadır. Elizabeth Kübler-Ross'un yas sürecinin beş aşaması (inkar, öfke, pazarlık, depresyon ve kabullenme), duygusal regülasyon teknikleri ve yas sürecinin bireysel ve kültürel göstergeleri detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Seminerde ayrıca, tutulamamış yasların kişilik bozukluğu oluşturabileceği, kaybedilen kişiyle olan ilişkilerin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği ve yas sürecinin bireysel olarak nasıl yaşanması gerektiği konuları da ele alınmaktadır. Anadolu'daki yas tutma adetleri gibi kültürel pratikler de videoda yer almaktadır.