AYT Edebiyat Yazar-Eser Eşleştirmeleri
Batı edebiyatının kaynağı Eski Yunan ve Latin edebiyatıdır. Homeros'un İlyada ve Odissea destanları Batı edebiyatının ilk büyük eserleridir. Aissopos (Ezop) hayvan masallarının babasıdır
- sinavtime.com
Batı edebiyatının kaynağı Eski Yunan ve Latin edebiyatıdır. Homeros'un İlyada ve Odissea destanları Batı edebiyatının ilk büyük eserleridir. Aissopos (Ezop) hayvan masallarının babasıdır
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan tarih dersi formatındadır. Konuşmacı, Rönesans ve Reform hareketlerini detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, önce Rönesans'ın tanımı, nedenleri, İtalya'da ortaya çıkışı ve temel düşünce sistemi olan hümanizm hakkında bilgiler vermektedir. Ardından Rönesans'ın farklı Avrupa ülkelerindeki etkileri ve sonuçları anlatılmaktadır. Daha sonra Reform hareketlerinin tanımı, nedenleri, Luther'in Almanya'da başlattığı hareket ve diğer ülkelerdeki yayılımı ele alınmaktadır. Son olarak Reform hareketlerinin sonuçları ve Avrupa'nın bu süreçteki gelişimi değerlendirilmektedir.
Bu video, bir eğitim dersi formatında Rönesans heykel sanatını anlatan ve ortaçağ heykel sanatıyla karşılaştıran bir içeriktir. Konuşmacı, daha önce Cotto ve ressamlardan bahsettiği bir serinin devamı olarak bu konuyu ele almaktadır.. Video, Rönesans heykel sanatının gelişimini, hümanizm düşüncesinden nasıl beslendiğini ve ortaçağ heykel sanatından nasıl farklılaştığını açıklamaktadır. İlk bölümde Donatello'nun Davut heykeli gibi önemli örnekler üzerinden Rönesans heykelinin özellikleri anlatılırken, ikinci bölümde Notre Dame Katedrali'nin son yer kapısındaki heykellerle ortaçağ heykel sanatının özellikleri karşılaştırılmaktadır.. Videoda ayrıca Floransa'daki San Marco Manastırı ve Medici ailesinin koleksiyonunun heykel sanatının gelişimindeki rolü, Rönesans döneminde heykellerin saray avlularında, sokaklarda ve meydanlarda nasıl yer aldığı, atlı heykellerin ortaya çıkışı ve sanatçıların kişiliklerinin heykel sanatına yansıması gibi konular da ele alınmaktadır.
Rönesans, Avrupa'da "yeniden doğuş" anlamına gelen bir harekettir. İlk olarak İtalya'da başlamış, sonra diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır. Ekonomik canlanma ve zenginleşme, Ortaçağ'dan Yeniçağ'a geçişi hızlandırmıştır
15-16. yüzyıllarda İtalya'da başlayan kültürel ve bilimsel yenilenme hareketidir. Haçlı seferleri ve matbaa sayesinde Avrupa'ya yayılmıştır. İlk olarak Hümanizma akımıyla edebiyat alanında başlamıştır. İtalya savaşları ve papa ziyaretleri ile diğer Avrupa ülkelerine yayılmıştır. Pozitif düşünce ve skolastik düşüncenin yıkılmasına yol açmıştır
Bu video, Kadir Gümüş adlı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeninin 11. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, konuyu kodlayarak ve simbatçılar kullanarak daha etkili bir şekilde aktarmayı amaçlamaktadır.. Video, edebiyat ve toplum ilişkisi konusunu ele almaktadır. İlk bölümde toplum ve edebiyat kavramları tanımlanmakta, edebiyatın toplumu nasıl etkilediği ve toplumun edebiyatı nasıl etkilediği açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise hümanizm akımı detaylı olarak incelenmekte, 14. yüzyılda İtalya'da ortaya çıkışı, temel özellikleri ve önemli hümanist yazarlar tanıtılmaktadır.. Video, edebiyatın sosyoloji, tarih, coğrafya, felsefe ve psikoloji gibi bilim dallarıyla ilişkisini anlatmakta ve örnek sorular, boşluk doldurma alıştırmalarıyla desteklenmektedir. Ayrıca Türk edebiyatının hümanizm akımından etkilenmediği belirtilmektedir.
Rönesans, 14-16. yüzyıllarda Avrupa'da yeniden doğuş dönemidir. Eski Yunan ve Roma kültürünün canlandığı düşünce ve sanat hareketidir. Hümanizm akımı ve Osmanlı'dan kaçan bilginler bu dönemin temelini oluşturdu. Matbaa, pusula ve barut gibi buluşlar bilginin yayılmasını hızlandırdı. Dante'nin İtalyanca eserleri yerel dilin gelişmesine katkıda bulundu
Edebiyat ve toplum birbirini etkiler ve geliştirir. Edebiyat toplumun kültürel birikimini oluşturur. Edebiyat toplumsal varoluş ve milli kimliğin inşasında önemli araçtır. Toplumsal değişim ve dönüşümde edebiyat önemli rol oynar
Hümanizm, 14-16. yüzyıllarda Avrupa'da kabul gören felsefi düşünce akımıdır. Terim, 15. yüzyıl İtalya'sında klasik edebiyatla ilgilenenlere verilen "umanista" sözcüğünden gelir. Rönesans'ta ortaya çıkmış, Aydınlanma Çağı'nda güçlenmiştir
Bu video, Classico.com'dan Cemal Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, 11. sınıf birinci ünite kapsamında edebi akımlar ve özellikleri ile ilgili soru çözümlerini paylaşmaktadır.. Videoda edebi akımlar (hümanizm, klasizm, romantizm, realizm, naturalizm, sembolizm, parnasizm ve postmodernizm) hakkında sorular çözülmektedir. Öğretmen, her soruyu adım adım çözerken akımların özelliklerini, tarihsel gelişimlerini ve birbirleriyle ilişkilerini açıklamaktadır. Özellikle anahtar sözcüklerin soru çözümünde önemini vurgulayarak, öğrencilerin akımların özelliklerini ezberlemek yerine temel akımları ve temsilcilerini öğrenmelerini tavsiye etmektedir.. Video, edebiyat dersinde edebi akımlar konusunu pekiştirmek isteyen öğrenciler için faydalı bir kaynaktır. Video sonunda eğitmen, ikinci bir testin de olduğunu belirtmektedir.
Bu video, konuşmacının kişisel deneyimlerini ve düşüncelerini paylaştığı bir monolog formatındadır. Konuşmacı, 19 yaşında Türk Milliyetçiler Derneği'nin Akçaabat şubesini açmış ve şube başkanlığı yapmış biridir.. Konuşmacı, milliyetçilik ve ırkçılık arasındaki farkı vurgulayarak, Türk milliyetçisi olduğunu ancak ırkçı olmadığını belirtiyor. Kendisi, ecdadının gayri dinden milyonlarca insana tahammül ettiğini ve mevki verdiğini anlatıyor. Ayrıca, dininin müsaade ettiği kadar milliyetini tuttuğunu ve herkesin Adem Aleyhisselam'ın evladı olduğunu, bunun üzerinde hümanizmin de olduğunu ifade ediyor. Video, konuşmacının karşılaştığı tezadı düzeltemeyeceğini belirterek sona eriyor.
Bu video, Rönesans dönemi ve bunun Avrupa'yı nasıl yeniden şekillendirdiğini anlatan kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rembrandt, Caravaggio gibi sanatçılar ile Francesco Petrarca, Michel de Montaigne, Desiderius Erasmus, Martin Luther, John Calvin, Nicolaus Copernicus, Galileo Galilei gibi düşünürlerin çalışmaları ele alınmaktadır.. Video, Rönesans'ın karanlık köşelerine ışık tutarak başlayıp, Ortaçağ Avrupa'sında feodalizm sisteminin yapısını, ticaretin genişlemesi ve burjuvazinin doğuşuyla feodal sistemin zayıflamasını anlatmaktadır. Ardından hümanizm akımının ortaya çıkışı, Reformasyon hareketi, Bilimsel Devrim ve siyaset felsefesindeki değişimler ele alınmaktadır. Son bölümde ise coğrafi keşiflerin Rönesans'ın küresel bir fenomen haline gelmesine etkisi incelenmektedir.. Video, bir sonraki bölümde Bacon, İngiliz felsefesi, İtalyan papalığı ve Alman idealizmi gibi konuların ele alınacağını belirterek sona ermektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türkçe edebiyat dersidir. Eğitimci, ÖSYM sınavlarına hazırlık amacıyla edebi akımları detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, edebi akımların tanımı ve özellikleriyle başlayıp, Batı'dan gelen bu akımların Türk edebiyatına etkisini açıklamaktadır. Ardından Eski Yunan ve Latin edebiyatının kaynakları ele alınmakta, ardından Hümanizm, Klasizm ve Romantizm akımları sırasıyla incelenmektedir. Her akım için önemli yazarlar, eserler ve akımların özellikleri detaylı şekilde anlatılmaktadır.. Video, bir sonraki derste realizm akımının ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır. Eğitimci, bu akımların Divan edebiyatına benzerliklerini de vurgulamakta ve özellikle romantizmin Fransız İhtilali ortamında doğduğu, özgürlükçü bir akım olduğu, duygu ve hayal üzerine kurulu olduğu, zıtlıklar içeren ve bireyselliğe odaklanan bir akım olduğu konusunda detaylı bilgiler vermektedir.
Bu video, 1. sınıf felsefe ders kitabının sayfa 80'indeki soruların cevaplarını içeren eğitim materyalidir.. Video, felsefe ders kitabındaki soruları ve cevaplarını sırasıyla sunmaktadır. İçerikte Bacon, Galileo, hümanizm ve Rönesans gibi felsefi kavramlar ele alınmakta, ayrıca İslam coğrafyasından Avrupa'ya yapılan çeviri faaliyetlerinin etkileri ve hümanizmin günümüzdeki yeri hakkında açık uçlu soruların cevapları verilmektedir. Video, öğrencilere derslerinde yardımcı olmak amacıyla hazırlanmıştır.
Bu video, fikir adamı ve denemeci Cemil Meriç'in hayatını ve düşüncelerini anlatan bir belgesel formatındadır. 1917'de Reyhanlı'da doğan Meriç, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Filolojisi Bölümü'nden mezun olduktan sonra lise öğretmenliği ve üniversitede sosyoloji okuttu.. Video, Meriç'in hayatı hakkında kısa bir biyografik bilgiyle başlayıp, ardından kültür kavramının tarihsel gelişimini ele alıyor. Meriç, İslam dünyasında kültürün edep, irfan ve hars olarak geçtiğini, Cumhuriyet sonrası ise Fransızca'dan gelen "kültür" kelimesinin yaygınlaştığını anlatıyor. Ayrıca Batı'da kültür kavramının edebi ve hümanizm anlamına geldiği, Amerika'dan gelen kültür anlayışının ise medeniyet manasına geldiği konusunda açıklamalar yapıyor.
"Nostalji Vakti" programında sunucu, sinemada Cevat Abi ile çalışmış ve "Ayşecik" filminde başrolde yer almış oyuncu Meral Kurtuluş ile röportaj yapıyor.. Röportajda Meral Kurtuluş, sinemada yaşadığı deneyimleri, Romanya'dan Türkiye'ye gelişini ve Cevat Abi ile tanışma hikayesini anlatıyor. Ayrıca Zeynep Değirmenci ile olan ilişkisini, sinemayı neden bıraktığını ve Maltepe Beşçeşmeler Mahallesi'ndeki eski günlerini hatırlıyor. Röportajın ikinci bölümünde ise Meral Kurtuluş, kendisini hümanist bir insan olarak tanımlıyor ve arkadaşlarına nasıl yardım ettiğini anlatıyor.. Meral Kurtuluş, internette kendisinin 2008 yılında öldüğü iddiasını yalanlıyor ve kendisini "herkesin sevdiği, pırlanta gibi insanlar" olarak tanımlıyor. Ayrıca arkadaşlarına yiyecek ve börekler getirdiğini, onları sevdiğini ve onlarla birlikte olduğunu ifade ediyor.
Bu video, Kadir Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, öğrencilere Batı edebiyat akımlarını anlatmaktadır.. Videoda Batı edebiyat akımları kronolojik olarak ele alınmaktadır. Hümanizm (Simbatçılar), Klasizm (Feraceli), Romantizm (Psikoloji Sever), Realizm, Natüralizm ve Parnasizm akımları detaylı olarak açıklanmaktadır. Her akım için temel özellikleri, önemli temsilcileri ve Türk edebiyatındaki etkileri kodlama yöntemiyle anlatılmaktadır.. Öğretmen, konuyu daha iyi anlamak için bir oyun oynamakta ve akımları karşılaştırmalı bir tablo ile özetlemektedir. Video, bir sonraki derste devam edeceğini belirterek sona ermektedir.
Bu video, bir konuşmacının kutsal metinler, özellikle İncil ve Kur'an'daki önemli figürler ve kavramlar hakkında bilgi verdiği bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, elli yıllık iştigal alanına sahip olduğunu belirterek, kutsal metinlerdeki mesajları ve İslam kavramlarını açıklamaktadır.. Video, İncil'deki Barabbas hikayesi üzerinden başlayıp, Kur'an'daki Tume bin Ubeylik (Barabbas) figürüne geçiş yapmaktadır. Konuşmacı, kötülük toplumunun belirgin özelliklerinden biri olan zalimlere yardakçılık konusunu ele alırken, Kur'an'daki "Firavunları kim yarattı?" ayetinin matematiksel yorumunu da paylaşmaktadır. Ayrıca Karl Marx'ın deizmi, ümmet kavramının gerçek anlamı ve İslam'ın hümanistlik anlayışı gibi konulara değinilmektedir. Konuşmacı, bu konuları kendi yazdığı bir kitapta da ele aldığını belirtmektedir.