Dadaizm, 1916'da Zürih'te Hugo Ball'in kafesinde ortaya çıkan kültürel ve sanatsal akımdır. Akımın ismi Fransızca'da "oyuncak tahta at" anlamına gelmektedir. Mantıksızlık ve varolan sanatsal düzenlerin reddedilmesi ana karakteridir. 1922'den sonra etkinliğini yitirip sürrealizme yönelmiştir
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, edebi akımlar konusunu ele almaktadır.. Video, edebi akımların Türkiye'deki edebiyatın yenileşmesindeki önemini vurgulayarak başlıyor ve ardından sembolizm, empresyonizm, ekspresyonizm, kübizm, dadaizm, fütürizm, sürrealizm ve egzistansiyalizm gibi çeşitli edebi akımları detaylı şekilde inceliyor. Her akım için ortaya çıkış tarihi, temel özellikleri, sanat anlayışı ve önemli temsilcileri hakkında bilgiler veriliyor.. Öğretmen, daha önceki derslerde bir beş eksi beş eksi altı edebi akımı anlattığını belirterek, bu derste kaldığı yerden devam ettiğini ifade ediyor. Özellikle sembolizmde öz şiir anlayışı, empresyonizmde izlenimcilik, ekspresyonizmde dışavurumculuk, kübizmde geometrik şekiller kullanımı, dadaizmde özgürlük anlayışı, fütürizmde modernizm, sürrealizmde hayal gücü ve egzistansiyalizmde varoluşsallık gibi konular üzerinde duruluyor.
Edebiyatçı toplumdan ve olaylardan bağımsız yaşayamaz. Edebi eserler topluma dair izlenimler ve kültürel ögeler barındırır. Edebiyat toplumsal hayatı belirlemede önemli rol oynar. Tanzimat'tan Milli Mücadele'ye kadar yazarlar toplumsal konulara değinmiştir
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından 20. yüzyıl edebiyat akımları hakkında bilgi verilmektedir.. Video, kübizm akımından başlayarak fütürizm, varoluşçuluk (eksik tansiyalizm), dadaizm ve sürrealizm akımlarını sırasıyla incelemektedir. Her akım için tanımı, temel ilkeleri ve önemli temsilcileri detaylı olarak açıklanmaktadır. Özellikle her akımın edebiyata nasıl yansıdığı, sanatçıların bu akımları nasıl kullandıkları ve bu akımların birbirleriyle ilişkisi vurgulanmaktadır.
Bu video, Açıkça TV'de yayınlanan bir Türk Dili ve Edebiyatı dersidir. Ders, Türkan Hoca tarafından sunulmaktadır.. Videoda edebiyat akımları konusu ele alınmaktadır. Sürrealizm, fütürizm, varoluşçuluk (existansiyalizm) ve dadaizm akımları detaylı olarak açıklanmaktadır. Her akım için temel özellikleri, temsilcileri ve Türk edebiyatındaki etkileri anlatılmaktadır. Özellikle ÖABT ve AYT sınavlarında çıkabilecek soru tipleri hakkında bilgiler verilmekte ve akımların oluşmasında etkili olan faktörler (toplumsal gelişim, siyasal değişim, felsefi anlayış) vurgulanmaktadır.
Bu video, Tunahan Hoca tarafından sunulan bir Türkçe edebiyat dersidir. Eğitimci, Türk edebiyatı konusunda bir deneme sınavını çözmektedir.. Videoda Türk edebiyatının farklı dönemlerinden ve önemli sanatçılarından sorular çözülmektedir. İlk bölümde Hoca Dehane, Yunus Emre, Alişir Nevai, Şeyh Galib, İbrahim Şinasi, Şemseddin Sami, Tevfik Fikret, Ahmet Haşim, Ömer Seyfettin, Garip Akımı ve Nazım Hikmet gibi önemli edebi figürler ele alınırken, ikinci bölümde Peyami Safa, Nurullah Ataç ve dadaizm gibi edebi akımlar hakkında sorular çözülmektedir.. Videoda ayrıca halk edebiyatı nazım türleri, Karagöz oyunu bölümleri ve edebi akımlar hakkında bilgiler verilmektedir. Video sonunda deneme sınavının PDF halinin açıklamalar kısmına bırakıldığı belirtilmiştir.
Dadaizm, 1. Dünya Savaşı'nda Zürih'te ortaya çıkan savaş karşıtı sanat akımıdır. Akımın adı Tristan Tzara'nın rastgele harflerden oluşturduğu "Dada" kelimesinden gelir. Dada kelimesi Fransızca'da "tahta at", Slav dilinde "evet" anlamına gelir
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan çağdaş sanat akımları ve sanatçılar hakkında kapsamlı bir eğitim içeriğidir.. Video, Marcel Duchamp etrafında çağdaş sanatın dönüşümünü ele alarak başlıyor ve ardından modern sanat akımlarını kronolojik olarak incelemektedir. Dadaizm, soyut dışavurumcu akım, popüler kültür etkileri ve kavramsal sanat gibi akımlar detaylı şekilde anlatılırken, Picabia, Mondrian, De Chirico, Joseph Albers, Christo ve Jean-Claude gibi önemli sanatçıların çalışmaları da ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca Duchamp'ın "Bisiklet Tekerleği" ve "Pisuar" gibi ikonik eserleri, hazır nesneler kavramı ve bu eserlerin sanat anlayışına getirdiği sorgulamalar da incelenmektedir. Türkiye'deki modern sanat örnekleri ve İstanbul Bienali gibi etkinliklerdeki çalışmaları da içerikte yer almaktadır.
Bu videoda bir fotoğrafçı, kendi mesleki yolculuğunu ve fotoğraf projelerini anlatıyor. İstanbul'a grafik ve sanat üzerine gelişi, önce görsel efektler ve sinema efektleri alanında çalışması, sonra fotoğrafçılığa geçişi hakkında bilgi veriyor.. Video, konuşmacının önceki mesleklerinden fotoğrafçılığa geçiş sürecini, üç boyutlu düşünme yeteneğinin fotoğraf sanatına nasıl katkıda bulunduğunu ve "Flatland" adlı fotoğraf projesini anlatıyor. Bu projede günlük yaşam mekanlarını dadaist ve kübist bir bakış açısıyla, perspektif ve boyut oynamalarıyla farklı göstererek izleyicilere yeni bir sorgulama sunuyor. Konuşmacı, gelecekte dördüncü boyutu anlatan video destekli bir proje ve algı ile oynayan diğer projelerde çalışacağını belirtiyor.
I. Dünya Savaşı yıllarında Avrupa'da ortaya çıkan kültürel ve sanatsal akımdır. İlk merkezi 1916'da Zürih'te, 1917'de Berlin'de Hugo Ball tarafından kuruldu. Amerika'da 1915, Fransa'da 1920'lerde yaygınlaştı
Birinci Dünya Savaşı yıllarında ortaya çıkan Dada, mantığa ve sanatsal düzene karşı çıktı. Sanat, müzik, şiir, tiyatro ve politikayı birleştiren bir akımdı. 'Dadaizm' yerine 'Dadaizm' denmemesi gerektiği savunuldu
Sanat akımları dönemin koşulları ve toplumsal değişimlerden etkilenmiştir. Her akım bir öncekine tepki olarak doğmuştur
Bu video, Mert Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersi formatındadır. Öğretmen, edebiyat ve sanat akımları hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Videoda öncelikle edebiyat akımları (klasizm, romantizm, realizm, natüralizm, şiirdeki akımlar) sistematik olarak anlatılmakta, ardından sanat akımları (kübizm, fütürizm, dadaizm, sürrealizm) ele alınmaktadır. Her akım için temel özellikleri, temsilcileri ve önemli kavramlar açıklanmaktadır.. Öğretmen özellikle sınavlarda çıkabilecek konulara vurgu yaparak, akımların birbirleriyle ilişkilerini ve temel kavramlarını (bilinçaltı, rüya, varoluş) detaylı şekilde anlatmaktadır.
Bu video, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni Kadir Gümüş tarafından sunulan AYT sınavına hazırlık dersinin bir bölümüdür. Öğretmen, Batı edebiyatındaki önemli akımları öğrencilere anlatmaktadır.. Videoda Ekspresyonizm, Dışavurumculuk, Fütürizm, Dadaizm, Sürrealizm, Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk), Letizm (Harfçilik) ve Kübizm gibi akımlar detaylı şekilde ele alınmaktadır. Her akım için temel özellikleri, temsilcileri ve Türk edebiyatındaki etkileri açıklanmaktadır.. Özellikle Sürrealizm akımının Sigmund Freud'un bilinçaltı teorilerinden etkilenerek ortaya çıktığı ve Türk edebiyatında İkinci Yeni akımını etkilediği vurgulanmaktadır. Ayrıca Jean-Paul Sartre'nin varoluşsalizm akımını edebiyata nasıl entegre ettiği ve letizm akımının Cumhuriyet döneminde farklı yapılarla kaynaşması olduğu bilgisi de paylaşılmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı batı edebiyatı ve sanat akımlarına dair dadaizm konusunu anlatmaktadır.. Videoda dadaizmin öncüsü Romen asıllı şair Tristan Tzara'nın akımın adının nasıl belirlendiği anlatılmaktadır. Dadaizmin birinci dünya savaşı sonrası oluşan bunalım ortamında ortaya çıktığı, geleneklere karşı çıktığı ve kuralsızlığı savunduğu açıklanmaktadır. Ayrıca Andre Breton, Louis Aragon ve Paul Elward gibi dadaistlerin ilk ürünlerini bu akımın özelliklerine dayalı olarak verdikleri belirtilmektedir.
Bu video, Melek Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Hoca, edebi akımlar serisinin ikinci bölümünde kıyıda köşede kalmış edebi akımları anlatmaktadır.. Videoda sürrealizm (gerçeküstücülük), fütürizm (gelecekçilik), egzistansiyalizm (varoluşçuluk), dadaizm, kübizm, empresyonizm, ekspresyonizm (dışavurumculuk) ve letrizm (harfçilik) gibi akımlar tanıtılmaktadır. Her akım için kısa bir tanım, temsilcileri ve temel özellikleri açıklanmaktadır. Hoca, akımları anahtar kelimelerle özetleyerek ve bazı akımların Türk edebiyatındaki temsilcilerini belirterek (sürrealizm için Garipçiler ve İkinci Yeniciler, fütürizm için Nazım Hikmet, ekspresyonizm için Franz Kafka) konuyu pekiştirmektedir.
Bu video, iki farklı röportajdan oluşan bir içeriktir. İlk bölümde İstanbul'da turneye gelen "Nina" adlı oyunun oyuncuları Erdal Beşikçioğlu, Elvin Beşikçioğlu ve Ünsal Coşar ile yapılan röportaj yer alırken, ikinci bölümde Sakıp Sabancı Müzesi Müdürü Nazan Ölçer, Akbank Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Murat Göllü ve Marina Abramoviç Enstitüsü Direktörü Thanos ile yapılan röportajlar bulunmaktadır.. Video, önce Çehov'un "Martı" eserinden esinlenerek Vişne tarafından yazılan "Nina" adlı oyunun tanıtımı ve ardından Belgrad'da gerçekleşen ve Ocak ayında Sakıp Sabancı Müzesi'nde açılacak olan Marina Abramoviç sergisi hakkında bilgiler sunmaktadır. İlk bölümde oyunun içeriği, karakterleri ve sahneleme yaklaşımı ele alınırken, ikinci bölümde serginin detayları ve İstanbul'a getirilmesi için yapılan çabalar anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca "Nina" oyununun Bolşevik Devrimi döneminde geçen, Nina'nın aşk hikayesini ve bu hikayenin devrimle nasıl bağdaştırıldığını anlattığı, dadaizm ve absürt yaklaşımlarla zenginleştirildiği belirtilmektedir. Marina Abramoviç sergisi ise üç ay sürecek ve zorlu bir proje olarak tanıtılmaktadır.
Bu video, Volkan Severcan tarafından sunulan "Sanat Terimleri" programının bir bölümüdür. Sunucu, 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan dadaizm akımını tanıtmaktadır.. Video, dadaizmin tarihsel arka planını, temel özelliklerini ve sanat dünyasına etkilerini anlatmaktadır. Dadaizmin geleneksel sanat kurallarını reddetmesi, absürdite ve rastgelelik temalarını vurgulaması, resim, heykel ve edebiyat alanlarındaki etkileri detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca Marcel Duchamp, Sophie Tzara, Hannah Höch, Hans Richter, Kurt Schwitters, Francis Picabia gibi önemli dadaist sanatçıların eserleri ve Tristan Tzara'nın manifestosu gibi önemli eserler de videoda gösterilmektedir.
Bu video, Okyanus Kolejleri'nden çeşitli öğrencilerin projelerini tanıttıkları bir sunum formatındadır. Videoda Metehan Demirci, Rü Anavatansever, Zeynep Sormaz, Azra Olcay, Rana Kayaya, Elifnurtürk, Merve Taşdemir, Busen Az Kırıcıoğlu ve Pelin Özkale gibi öğrenciler yer almaktadır.. Videoda öğrenciler kendi projelerini kısaca anlatmaktadır. Metehan Demirci, görme ve işitme engelli bireyler için özel bir ilaç kutusu geliştirmiştir. Rü Anavatansever ve Zeynep Sormaz, radyasyondan korunmak için kurşun yerine ulex kullanarak daha hafif ve ekonomik bir beton üretmişlerdir. Azra Olcay ve Rana Kayaya, dadaizm akımından yola çıkarak lise öğrencilerine şiir sevdirmeyi amaçlamışlardır. Elifnurtürk ve Merve Taşdemir, doğal bebeklerle kültürel mirasları korumayı ve işsizlik oranını azaltmayı hedeflemişlerdir. Son olarak Busen Az Kırıcıoğlu ve Pelin Özkale, gül sirkesinden yenilebilir film üreterek gıdaların raf ömrünü uzatmayı amaçlamışlardır.
Bu video, bir edebiyat hocasının "beyin yakan kitaplar" serisini tanıttığı bir kitap inceleme içeriğidir. Konuşmacı, edebiyatla ilgilenen izleyicilere hitap ederek kitapları detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Videoda konuşmacı, beş farklı "beyin yakan" kitabı tanıtmaktadır. İlk olarak Lujaragon'un "Paris Köylüsü", ardından Hasan Ali Toptaş'ın "Bin Hüzünlü", Nabakov'un "Lolita", Behçet Necatigil'in çevirisi olan "Kör Baykuş" ve son olarak Cortazar'ın "Hayvan Hikayeleri" kitaplarını ele almaktadır. Her kitap için kısa bir özet ve neden "beyin yakan" olarak nitelendirildiğini açıklamaktadır.. Konuşmacı, bu kitapların zorluğunu vurgulayarak, normal okurlar için değil, edebiyatla ilgilenenler için önemli olduğunu belirtmektedir. Ayrıca, bu kitapların sürrealizm, dadaizm, postmodern Türk edebiyatı gibi farklı akımları ve 1914-1918 Dünya Savaşı sonrası psikolojik durumu ele aldığını da açıklamaktadır.