Sanat Akımlarının Gelişimi ve Özellikleri
Sanat akımları dönemin koşulları ve toplumsal değişimlerden etkilenmiştir. Her akım bir öncekine tepki olarak doğmuştur
- blog.n11.com
Sanat akımları dönemin koşulları ve toplumsal değişimlerden etkilenmiştir. Her akım bir öncekine tepki olarak doğmuştur
Natüralizm, 19. yüzyıl sonlarında Fransa'da ortaya çıkan bir düşünce akımıdır. Realizmin yetersiz bulunması nedeniyle ortaya çıkmıştır. Doğanın tüm gerçekliğini en gerçek haliyle ortaya koymayı amaçlar
Bu video, Mert Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersi formatındadır. Öğretmen, edebiyat ve sanat akımları hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Videoda öncelikle edebiyat akımları (klasizm, romantizm, realizm, natüralizm, şiirdeki akımlar) sistematik olarak anlatılmakta, ardından sanat akımları (kübizm, fütürizm, dadaizm, sürrealizm) ele alınmaktadır. Her akım için temel özellikleri, temsilcileri ve önemli kavramlar açıklanmaktadır.. Öğretmen özellikle sınavlarda çıkabilecek konulara vurgu yaparak, akımların birbirleriyle ilişkilerini ve temel kavramlarını (bilinçaltı, rüya, varoluş) detaylı şekilde anlatmaktadır.
Edebiyatçı toplumdan bağımsız yaşayamaz ve eserlerinde toplumsal izler bulunur. Edebiyat toplumsal sorunları dile getirir ve değişime etki eder. Türk edebiyatında Tanzimat'tan Cumhuriyet'e toplumsal konular ağırlık kazanmıştır
Realizmle aynı dönemde gelişen, Taine'in determinizm görüşünü edebiyata uygulayan akımdır. Sanatın doğanın bir kopyası olması gerektiğini savunur. İnsan davranışları soya çekim ve çevre etkisiyle oluşur
Bu video, öğretmenler tarafından sunulan Batı edebiyat akımlarını anlatan bir eğitim içeriğidir. Öğretmenler, edebi akımların özelliklerini ve birbirleriyle ilişkilerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, Batı edebiyatının kökenlerinden başlayarak akımların gelişimini kronolojik olarak ele almaktadır. İlk bölümde klasisizm akımı incelenirken, ikinci bölümde romantizm, realizm, natüralizm, parnasizm ve sembolizm gibi akımlar detaylı olarak anlatılmaktadır. Her akım için temel özellikleri, tepkisi olduğu akımlar, önemli yazarlar ve örnek eserler açıklanmaktadır.. Öğretmenler, akımları karşılaştırmalı olarak anlatarak öğrencilerin kavramasını kolaylaştırmak için günlük hayattan örnekler vermektedir. Ayrıca şiir akımlarının özellikleri ve aralarındaki farklar da detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, Ahmet Hoca tarafından sunulan bir edebiyat dersidir. Öğretmen ve öğrenci arasında geçen diyalog şeklinde ilerlemektedir.. Videoda edebiyat akımlarının roman ve hikaye alanındaki temsilcileri olan realizm ve natüralizm akımları detaylı olarak anlatılmaktadır. Realizm, 19. yüzyılda Fransa'da romantizme tepki olarak ortaya çıkan, günlük hayattaki olayları gerçekçi bir şekilde anlatan ve tasvir (betimleme) üzerine kurulu bir akımdır. Natüralizm ise aşırı gerçekçilik olarak tanımlanmakta, hayatın kötü yönlerini abartarak anlatan ve deney yöntemlerine başvuran bir akımdır. Her iki akımın da Türk edebiyatındaki temsilcileri (realizm için Tanzimat'ın ikinci dönem sanatçıları ve Servet-i Fünuncular, natüralizm için Hüseyin Rahmi Gürpınar) ve anahtar kelimeleri (realizm için tasvir, natüralizm için deney, soya çekim) açıklanmaktadır.
Tanzimat Fermanı'ndan sonra (1839) başlayan edebi değişim dönemidir. Hak, adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk kez bu dönemde kullanılmıştır. Yazı dili halkın anlayacağı seviyeye yaklaştırılmaya çalışılmıştır. Tiyatro, halkı aydınlatma aracı olarak görülmüştür
Bu video, Kadir Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Öğretmen, öğrencilere Batı edebiyat akımlarını anlatmaktadır.. Videoda Batı edebiyat akımları kronolojik olarak ele alınmaktadır. Hümanizm (Simbatçılar), Klasizm (Feraceli), Romantizm (Psikoloji Sever), Realizm, Natüralizm ve Parnasizm akımları detaylı olarak açıklanmaktadır. Her akım için temel özellikleri, önemli temsilcileri ve Türk edebiyatındaki etkileri kodlama yöntemiyle anlatılmaktadır.. Öğretmen, konuyu daha iyi anlamak için bir oyun oynamakta ve akımları karşılaştırmalı bir tablo ile özetlemektedir. Video, bir sonraki derste devam edeceğini belirterek sona ermektedir.
Moliere, didaktik şiir türünde fabllar yazmıştır. Ezop'tan önce fabl türünde eserler vermiştir
Bu video, Türk edebiyatının önemli yazarlarından Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın hayatını ve eserlerini anlatan bilgilendirici bir içeriktir. 17 Ağustos 1864'te İstanbul'da doğan ve 8 Mart 1944'te Heybeliada'da vefat eden Gürpınar, edebi herhangi bir gruba dahil olmayan bağımsız bir sanatçı olarak anılır.. Video, Gürpınar'ın kişisel hayatı, edebi kişiliği ve eserleri hakkında bilgiler sunmaktadır. Yazarın natüralist çerçevede eserler verdiği, İstanbul'un sokaklarını edebiyata taşıdığı, sade bir dil kullandığı ve yanlış batılılaşma, cehalet ve batıl inanç konularını mizahla eleştirdiği anlatılmaktadır. Ayrıca "Şık", "Mürebbiye", "Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç" gibi önemli eserlerinin özetleri verilmektedir.
Bu video, felsefi bir ders veya sunum formatında, evrenin insan zihnine doğru bilgilere ulaşabilmesi için gerekli şartları ele almaktadır.. Video, evrenin insan zihnine doğru bilgilere ulaşabilmesi için üç şartın (evrenin rasyonel yapısı, gerekli zihinsel donanıma sahip olunması ve evren ile zihin arasındaki uyum) olduğunu açıklamaktadır. İçerikte teizm, deizm ve natüralizm gibi farklı dünya görüşlerinin bu konudaki yaklaşımları karşılaştırılmakta, özellikle teist yaklaşımın insan zihninin doğru bilgiye ulaşma kapasitesine sahip olduğunu ve bu kapasitenin rasyonel bir temeli olduğunu vurgulanmaktadır.. Videoda Darwin, Alvin Plantinga gibi bilim insanlarının ve düşünürlerin bu konudaki görüşleri de paylaşılmakta, Kur'an'ın teist varlık anlayışını inşa ederek zihnin doğruya ulaşma kapasitesine dair ön kabulü desteklediği belirtilmektedir. Natüralist paradigmaya göre ise zihnin yetenekleri dünyada yaşayabilmek için var olmuştur ve zihnin varoluş sebebi doğru bilgiye ulaşmak değildir.
Bu video, Kadir Hoca tarafından sunulan bir Türk edebiyatı dersidir. Öğretmen, Servet-i Fünun dönemi (1896-1901) hakkında kapsamlı bilgiler vermektedir.. Videoda Servet-i Fünun dönemi tanıtılıp, dönemin kuruluşu, önemli sanatçıları (Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Halis Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ahmet Cemil) ve edebi özellikleri detaylı şekilde ele alınmaktadır. Ders, dönemin edebi akımları (parnasizm, sembolizm, natüralizm, realizm), edebi terimleri (anjan buman, serbest müstezat, sone, terza rima, triyole, balat) ve önemli eserlerin (Tevfik Fikret'in "Haluk'un Defteri" ve "Şermin", Ahmet Cemil'in "Aşk-ı Memnu", "Kırık Ayaklar" ve "Nesli Ahir") analizi içermektedir.. Öğretmen, sanatçıların kişisel hayatları, edebi tarzları ve dönemin edebi özellikleri hakkında kodlamalar yaparak öğrencilerin ezberlemesini kolaylaştırmakta, ayrıca mensur şiir kavramını da tanıtmaktadır. Video, Serveti Fünun dönemine devam edileceği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, Rüşte Hoca tarafından "Günde Edebiyat Kampı" kapsamında sunulan bir edebiyat dersidir. Eğitimci, öğrencilere hitap ederek Tanzimat edebiyatının detaylı bir anlatımını yapmaktadır.. Videoda Tanzimat edebiyatının 1839'da Tanzimat Fermanı ile başlayıp 1860'da Tercüman-ı Ahval gazetesi ile edebiyat dönemine dönüştüğü anlatılmaktadır. Tanzimat I ve Tanzimat II dönemlerinin özellikleri karşılaştırmalı olarak incelenmekte, her iki dönemdeki şiir, roman, hikaye ve tiyatro türlerinin özellikleri ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca romantizm, natüralizm ve realizm gibi önemli akımlar açıklanmakta ve bir sonraki derste tek tek sanatçıların inceleneceği bilgisi verilmektedir. Tanzimat I döneminde toplumsallık ve halk için sanat anlayışı hakimken, Tanzimat II döneminde bireysellik ve sanat için sanat anlayışı öne çıkmıştır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Türkçe edebiyat dersinin bir bölümüdür. Eğitimci, sınav hazırlığı için önemli olan Servet-i Fünun dönemi sanatçısı Hüseyin Rahmi Gürpınar hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın edebi özellikleri, sanat anlayışı ve eserleri üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacı, Hüseyin Rahmi'nin "sokağa ayna tutan" yazar olarak, natüralizm akımının başarılı temsilcisi olduğunu ve günlük hayatın çirkinliklerini edebiyata taşıdığını anlatmaktadır. Ayrıca Hüseyin Rahmi'nin romanlarının töre romanı özelliği taşıdığı ve İstanbul'un yoksullarının ve orta sınıfının yaşamını betimlediği vurgulanmaktadır.. Videoda "İffet", "Şıpsevdi" ve "Tesadüf" gibi önemli eserlerinden bahsedilmekte ve üniversite sınavlarında çıkmış sorular paylaşılmaktadır. Bir sonraki videoda Ahmet Rasim hakkında bilgi verileceği belirtilmiştir.
Bu video, Charles Darwin'in hayatı ve evrim teorisi hakkındaki eleştirel bir inceleme sunmaktadır. Darwin'in bilim adamı olmasına rağmen okullardan atıldığı, işe tutunamadığı ve maceraperest bir gezgin olduğu belirtilmektedir.. Video, Darwin'in evrim teorisinin kökenlerini, dedesi Erasmus Darwin ve dostu Thomas Huxley'in etkisini ele almaktadır. Darwin'in 19. yüzyıl cehalet döneminde canlıların sonradan edindikleri özelliklerin sonraki nesillere geçebileceğini zannederek evrim teorisini ortaya attığı, genetik kanunlarından haberi olmadığı ve fosillerin yokluğuna şaşırdığı iddia edilmektedir. Ayrıca Darwin'in natüralizm felsefesine ve masonluk örgütüne olan bağı vurgulanarak, evrim teorisinin putperest inançlarla ilişkisi tartışılmaktadır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, bir öğretmen ve öğrenci arasında edebi akımlar hakkında bir soru-cevap şeklinde ilerlemektedir.. Videoda, sınavlarda sıkça çıkan edebi akımlar konusu ele alınmaktadır. Öğretmen, "roman, sanat ve hakikat" ifadesiyle başlayan bir parçayı analiz ederek realizm akımını açıklamaktadır. Ayrıca realizmin devamı olan natüralizm, şiir, sürrealizm, klasizm ve varoluşçuluk gibi akımlar hakkında bilgi verilmektedir. Video, bir sınav sorusunun çözümü şeklinde ilerlemekte ve doğru cevabın "Bursa" olduğu belirtilmektedir.