Bloom ve ekibi 1948-1956'da bilişsel alan sınıflamasını geliştirdi. 1956'da yayınlanan taksonomi dünya çapında yaygın kabul gördü. Duyuşsal ve psikomotor alanlar sonradan geliştirildi
Erikson developed eight stages from infancy to late adulthood. Theory combines biological and sociocultural forces in development. Each stage presents a psychosocial crisis between conflicting forces. Successful resolution leads to corresponding virtues
Bu video, gelişim psikolojisi konusunda kapsamlı bir eğitim içeriğidir.. Video, gelişim psikolojisi alanındaki temel kavramları ve kuramları sistematik bir şekilde ele almaktadır. İlk bölümde gölgelenmiş kimlik, ipotekli kimlik, iyi çocuk eğilimi gibi kavramlar açıklanırken, ikinci bölümde Piaget'in bilişsel gelişim kuramı, Freud'un psikososyal gelişim kuramı, Erikson'un psikososyal gelişim kuramı, Colberg'in ahlak gelişim kuramı ve Chomsky'nin dil gelişimi kuramı gibi önemli teoriler örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca kimlik gelişimi, bağlanma kuramları, olgunlaşma, savunma mekanizmaları, bilişsel gelişim, küçük adımlar ilkesi, paralel oyun ve gelişim ilgisi gibi konular da detaylı olarak işlenmektedir. Her kuram için temel kavramlar, gelişim dönemleri ve örnekler sunulmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan eğitim içerikli bir ders formatındadır. Konuşmacı, gelişimsel rehberlik ve kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik (KPD) konularını açıklamaktadır.. Video, gelişimsel rehberliğin gelişim kuramlarına dayandığını ve bireyi her yönüyle geliştirmeyi amaçladığını anlatarak başlıyor. Ardından gelişim alanları (fiziksel ve psikomotor, bilişsel, duyuşsal) ve bunların temsilcileri (Freud, Erikson, Piaget, Colberg) hakkında bilgi veriliyor. Daha sonra KPD'nin gelişimsel rehberliğin uygulama boyutu olduğu ve Türkiye'deki eğitim sistemiyle ilgili olarak okul öncesi ve lise son sınıf arasındaki farklar açıklanıyor.
Ergenlik, çocukluktan yetişkinliğe geçiş dönemidir. Fiziksel, duygusal ve bilişsel değişimler yaşanır. Gençler kimlik gelişimi ve özerkleşme çabası içindedir
Beykent TV'de yayınlanan bu programda, Kavram Meslek Yüksekokulu öğretim görevlisi ve psikolog Feyza Baca, ergenlik dönemini detaylı bir şekilde ele alıyor.. Program, ergenlik döneminin tanımı, özellikleri ve bireysel farklılıklarını açıklıyor. Ergenlik döneminin 12-21 yaş aralığını kapsadığı, üç aşamada (erinlik, ilk ergenlik ve son ergenlik) incelendiği belirtiliyor. Video, ergenlik dönemindeki fiziksel, duygusal ve bilişsel gelişimler, aile ilişkilerindeki değişimler, riskli davranışlar ve psikolojik sorunlar üzerine odaklanıyor.. Programda ayrıca ergenlik döneminde yaşanan ben merkezciliğin artması, idealist düşüncelerin oluşması, anne-babaların rol model olması gerekliliği ve çocukların akranlarıyla sosyalleşme ihtiyacı gibi konular ele alınıyor. Ergenlik döneminde cinsel eğitimin önemi ve yeme bozuklukları, depresyon gibi psikolojik sorunlar hakkında da bilgiler paylaşılıyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Piaget'in bilişsel gelişim kuramının ikinci dönemini anlatan bir eğitim dersidir.. Videoda Piaget'in işlem öncesi dönemi (3-6 yaş aralığı) detaylı olarak incelenmektedir. İçerik, benmerkezcilik (egosantrizm), sihirli (büyüsel) düşünme, odaklanma ve canlandırmacılık gibi işlem öncesi dönemdeki önemli özelliklerin açıklanmasıyla ilerlemektedir. Özellikle benmerkezcilik ve odaklanma sınırlılığı üzerinde durularak, çocukların perspektif alamama ve birden çok fonksiyona sahip objelere odaklanamama gibi davranışları örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca monolog, toplu monolog, paralel oyun, hayali arkadaşlar gibi benmerkezci davranışların nasıl ortaya çıktığı ve odaklanmanın olumlu bir kavram olmadığı vurgulanmaktadır. Bir sonraki derste somut dönemde odaktan uzaklaşma becerisinin kazanılacağı belirtilmektedir.
Bu videoda uzman psikolog Aydın Yüksel, ergenlik dönemini anlatmaktadır.. Video, ergenlik döneminin tanımı ve özellikleri üzerine odaklanmaktadır. Ergenlik dönemi, çocukluktan yetişkinliğe geçiş ve değişim dönemi olarak tanımlanmakta, bu dönemde yaşanan fiziksel ve duygusal değişimler ele alınmaktadır. Ayrıca, sağlıklı aile ortamının ergenlik sürecindeki rolü ve ergenlik döneminde yaşanan sorunların belirtileri (okul başarısında düşme, okuldan kaçma, içe kapanma, öfke nöbetleri, aşırı güvensizlik, sosyal ortamlara girememe, mutsuzluk, dikkat eksikliği, hiçbir şeyden zevk almama, sınav kaygısı, takıntılı düşünceler) hakkında bilgiler verilmektedir.
Zeka, bilişsel problem çözme ve çevresel değişimlere uyum sağlama kapasitesidir. Zeka testleri ilk kez milattan önce 2200'lerde Çin'de hizmetçi alımında kullanılmıştır. Zeka kalıtımsal bir özellik olup, çevresel faktörlerden etkilenir
Ekolali, başkalarının söylediklerini istemsizce tekrarlama eylemidir. Özellikle konuşmayı öğrenen çocuklarda 3 yaşına kadar düzelir. İleri yaşlarda devam ederse gelişimsel gecikme belirtisi olabilir
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, Piaget'in bilişsel gelişim teorisindeki işlem öncesi dönem (3-6 yaş) özelliklerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, işlem öncesi dönemde çocukların yaşadığı sınırlılıkları ve kazanımlarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. Özelden özele akıl yürütme, tek yönlü sınıflama, tek yönlü sıralama, tersine çevirememe, korunumu kazanamama, sayısal bağımlılık, dolaylı gerçeği kavrayamama, yanlış bağdaştırma, senkrotizm, parça-bütün ilişkisi kuramama, yanlış inancı kavrayamama ve yapaycı düşünme gibi sınırlılıklar somut örneklerle açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca bu dönemde kazanılan üç önemli kazanım (kişi değişmezliği, cinsiyet değişmezliği ve işaretsel işlev) anlatılmakta ve işlem öncesi dönemin alt kategorileri (sembolik işlemler 3-4 yaş ve sezgisel işlemler 5-6 yaş) açıklanmaktadır. Öğretmen, ÖSYM sınavlarında bu konuların nasıl sorulabileceğine dair önemli bilgiler de paylaşmakta ve bir sonraki derste somut işlemler dönemi anlatılacağı bilgisini vermektedir.
Bu video, Emin Cihan Duyan tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, "İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre" adlı kitabın üçüncü ünitesi olan "Bebeklik Dönemi"nin genel çerçevesini anlatmaktadır.. Video, bebeklik dönemi (doğum sonrası iki yaşına kadar) kapsamında dört ana amaca odaklanmaktadır: bedensel büyüme ve gelişim, algısal gelişim, bilişsel gelişim ve sosyo-duygusal gelişim. Konuşmacı, bu dönemde yaşanan fizyolojik değişimleri (vücut oranları, iskelet sistemi, beyin gelişimi, sindirim sistemi, solunum sistemi, dolaşım sistemi), algısal gelişim, Piaget ve Vygotsky'nin kuramları çerçevesinde bilişsel gelişim, dil gelişimi ve sosyo-duygusal gelişim süreçlerini detaylı şekilde açıklamaktadır.
Bu video, ergenlik dönemindeki gelişim ve anne-baba ilişkisi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir.. Video, ergenlik dönemindeki büyük dönüşümün sancılarını ve bu dönemde yaşanan üç farklı boyutu (biyolojik, bilişsel ve toplumsal gelişim) anlatmaktadır. Ergenlik döneminde yaşanan değişimler, anne-babaların bu dönemde empati göstermesi, sabır ve dikkat gerektirdiğini vurgulamaktadır. Video, ergenlik döneminde yaşanan değişimlerin sonucunda yeni bir kimlik ve kişilik ortaya çıktığını belirterek sona ermektedir.
Her 1000 erkek çocuktan birinde görülen genetik bir bozukluktur. Y kromozomlarının spermiyogenez sırasında ayrılamamasından kaynaklanır. Vakaların sadece yaklaşık %20'si rapor edilmiştir. Kalıtsal değildir, sadece sperm hücresi oluşumundaki hatadan kaynaklanır
Bu video, bir öğretmenin tahtada notlar alarak çocuk gelişimi konusunu anlattığı eğitim dersi formatındadır. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuyu detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, çocuk gelişiminin farklı dönemlerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk olarak gelişimi etkileyen faktörler (kalıtım, çevre ve zaman) anlatılmakta, ardından doğum öncesi, doğum sırasında ve doğum sonrası çevre etkileri incelenmektedir. Daha sonra ilk çocukluk, son çocukluk ve ergenlik dönemlerinin fiziksel gelişimi, becerileri ve materyal tercihleri detaylı şekilde incelenmektedir.. Video, Ericson ve Freud'un kişilik gelişim teorilerine göre farklı anne-baba tutumlarının gelişim üzerindeki etkilerini, ergenlik döneminde yaşanan problemleri (sivilce, şişmanlık, anoreksia, jinekomasti) ve erken/geç ergenliğin psikolojik etkilerini de içermektedir. Ayrıca ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tipleri hakkında bilgiler verilmektedir.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatında olup, oyunun tarihsel gelişimini ve çeşitli düşünürlerin oyun hakkındaki görüşlerini ele almaktadır.. Video, oyunun Antik Yunan'dan günümüze uzanan tarihini ve bu süreçte önemli bilim insanlarının (İbn-i Sina, Montaigne, Montessori, Huizinga, Aristoteles, Rousseau, Pastörize, Frobel, Freud ve Piaget) oyun hakkındaki görüşlerini detaylı şekilde incelemektedir. İçerik, oyunun tanımı, farklı yaş gruplarındaki önemi ve faydaları hakkında bilgiler sunmaktadır.. Video sonunda eğitimci, bahsedilen düşünürlerin oyun hakkındaki görüşlerini kodlayarak hatırlatmakta ve izleyicilere soru sorarak interaktif bir öğrenme ortamı sunmaktadır. Ayrıca Birleşmiş Milletler'in "oyun çocuğun hakkıdır" görüşü ve oyunun yaratıcılık, vücut eğitimi, ahlaki değerler ve bilişsel gelişim açısından önemi de vurgulanmaktadır.
Bu video, diskalkuli (matematik öğrenme güçlüğü) konusunda bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, diskalkuli hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, diskalkuli ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve bu durumun beynin gelişimsel bir sorunu olduğunu belirtiyor. Diskalkuli belirtileri, Türkiye'deki rastlanma oranı, erken tanı ve tedavi önemi anlatılıyor. Ayrıca diskalkuli olan çocukların diğer yetilerinin gelişmiş olabileceği, Türkiye'de bu konudaki eğitim imkanlarının sınırlı olduğu ve dünya genelinde özellikle Amerika ve İngiltere'de özel enstitüler bulunduğu bilgisi paylaşılıyor.
Bu video, bilimsel bir anlatım formatında, doğum sırası etkisinin (ilk doğan avantajı) nedenlerini ve kardeşlerin farklılıklarının evrimsel kökenlerini açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, iki veya daha fazla çocuğu olan ailelerde birinci doğan çocukların genellikle daha başarılı, daha çok para kazanan ve daha üst pozisyonlarda yer aldığını belirterek başlıyor. Ardından bu örüntünün genetik, sağlık, aile dinamikleri veya gelir düzeyi gibi olası açıklamalarının neden doğru olmadığı anlatılıyor. Son olarak, ebeveyn bilişsel stimülasyonu kavramı üzerinden ilk doğan avantajının evrimsel biyolojik temelleri ve nedenleri detaylı şekilde açıklanıyor.. Videoda ayrıca, doğum sırasına bağlı olarak aile dinamiklerinin nasıl değiştiği, ilk doğan çocukların toplumsal normlara uygun yetiştirilmesiyle ikinci ve sonraki doğan çocukların daha farklı alanlarda kendilerini geliştirmesi ve ebeveynlerin çocuklarının gelişimine olan inançlarının bu süreçte önemli bir rol oynadığı vurgulanıyor.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı Piaget'in gelişim teorisindeki duyu motor (sensori) dönemini anlatmaktadır.. Video, duyu motor döneminin (0-2 yaş) özelliklerini detaylı şekilde ele almaktadır. Bu dönemde çocukların çevresindeki unsurları duyular yoluyla öğrenmeye çalıştıkları, refleks davranışlardan zamanla amaçlı davranışlara geçiş gösterdikleri anlatılmaktadır. Konuşmacı, reflekslerin tamamen ortadan kaybolmadığını, var kalma reflekslerinin yaşam boyu devam ettiğini ve şemaların doğumla gelen reflekslerden bilinçli davranışlara dönüştüğünü açıklamaktadır. Video, bir sonraki derste devresel tepkilerin ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, gelişimsel desteği gereksinimi olan ergenlik dönemi öğrencileri için hazırlanmış bir eğitim dersidir. Konuşmacı, ergenlik döneminin temel özellikleri ve gelişimsel yetersizlik olan ergenlerin özellikleri hakkında bilgi vermektedir.. Video, ergenlik döneminin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, bu dönemin biyolojik, bilişsel, duygusal, benlik, kimlik ve kişilik, toplumsal gelişim alanlarını detaylı şekilde ele almaktadır. Ayrıca ergenlik döneminde yaşanabilecek duygusal ve davranışsal sorunlar, madde kullanımı ve diğer riskli davranışlar, okul yaşamı ve meslek seçimi konuları da işlenmektedir. Son bölümde ise gelişimsel yetersizlik olan ergenlerin özellikleri ve normal gelişim gösteren ergenlerden farkları açıklanmaktadır.