Pre-Teen Development and Support
Pre-teens experience rapid growth spurts and secondary sexual characteristics. Motor skills and coordination improve during this period
- sedonasky.org
Pre-teens experience rapid growth spurts and secondary sexual characteristics. Motor skills and coordination improve during this period
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan eğitim içerikli bir ders formatındadır. Konuşmacı, gelişimsel rehberlik ve kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik (KPD) konularını açıklamaktadır.. Video, gelişimsel rehberliğin gelişim kuramlarına dayandığını ve bireyi her yönüyle geliştirmeyi amaçladığını anlatarak başlıyor. Ardından gelişim alanları (fiziksel ve psikomotor, bilişsel, duyuşsal) ve bunların temsilcileri (Freud, Erikson, Piaget, Colberg) hakkında bilgi veriliyor. Daha sonra KPD'nin gelişimsel rehberliğin uygulama boyutu olduğu ve Türkiye'deki eğitim sistemiyle ilgili olarak okul öncesi ve lise son sınıf arasındaki farklar açıklanıyor.
Kız çocukları ortalama 14 kg, 95 cm boyunda ve 14 kg ağırlığındadır. Erkek çocukları ortalama 14.6 kg, 95.3 cm boyunda ve 14 kg ağırlığındadır. Dil yetisi gelişmiş, benzer-farklı kavramlarını anlar ve saymayı öğrenmeye başlar. Hayal gücü ve taklit becerileri gelişir, yeni korkular geliştirebilir
Bu video, çoklu zeka kuramının kurucusu ile yapılan bir röportaj ve Sibel Hoca'nın yer aldığı bir sohbet formatında gerçekleşen etkinlikten kesitlerdir.. Videoda çoklu zeka kavramı detaylı olarak ele alınmaktadır. Konuşmacı, 25 yıl önce ortaya koyduğu teoriyi anlatarak insanların sözel, matematiksel, kinestetik, görsel, müzikal, sosyal, içsel, doğal ve varoluşsal olmak üzere dokuz farklı zekaya sahip olduğunu açıklamaktadır. Ayrıca, bu zekaların genetik faktörlerle ilişkisi, motivasyon, öğretim ve kültürel faktörlerin zekaların gelişimindeki rolü tartışılmaktadır.. Videoda ayrıca çoklu zeka kuramının eğitim sistemiyle ilişkisi, uzmanlığın bir konu üzerinde çok farklı biçimlerde düşünebilen kişiler olduğu ve çoklu zeka kuramının dikkate alınmasıyla öğrencilerin daha başarılı olabileceği vurgulanmaktadır. Dil ve mantık bileşimine sahip kişilerin okulla daha uyumlu olduğu belirtilmektedir.
Her 1000 erkek çocuktan birinde görülen genetik bir bozukluktur. Y kromozomlarının spermiyogenez sırasında ayrılamamasından kaynaklanır. Vakaların sadece yaklaşık %20'si rapor edilmiştir. Kalıtsal değildir, sadece sperm hücresi oluşumundaki hatadan kaynaklanır
Bu video, ergenlik dönemindeki gelişim ve anne-baba ilişkisi hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir.. Video, ergenlik dönemindeki büyük dönüşümün sancılarını ve bu dönemde yaşanan üç farklı boyutu (biyolojik, bilişsel ve toplumsal gelişim) anlatmaktadır. Ergenlik döneminde yaşanan değişimler, anne-babaların bu dönemde empati göstermesi, sabır ve dikkat gerektirdiğini vurgulamaktadır. Video, ergenlik döneminde yaşanan değişimlerin sonucunda yeni bir kimlik ve kişilik ortaya çıktığını belirterek sona ermektedir.
Bu video, ergenlik dönemindeki çocukların gelişimini anlatan bir eğitim içeriğidir. E. Nokta ve Davranış Bilimleri Enstitüsü ile işbirliği içinde hazırlanmıştır.. Video, ergenlik döneminin çocukluktan yetişkinliğe atılan ilk adım olduğunu vurgulayarak başlıyor. Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimin etkileri, ergenlik dönemine ait özellikler, ebeveynlerin ve ergenlerin şikayetçi oldukları konular, ebeveynlerin yaptıkları yanlışlar ve kimlik gelişiminin tamamlandığı bu kritik döneme ilişkin anne babaların bilmesi ve yapması gerekenler ele alınıyor. Video, 12-18 yaş arası ergenlik gelişimi üzerine odaklanıyor.
Psikoloji, insan ve hayvan davranışlarını bilimsel olarak inceleyen bilimdir. Eğitim psikolojisi, davranış değişikliği ilkelerini araştırır. Eğitim psikolojisi, gelişim ve öğrenme psikolojisini kapsar
Erikson developed eight stages from infancy to late adulthood. Theory combines biological and sociocultural forces in development. Each stage presents a psychosocial crisis between conflicting forces. Successful resolution leads to corresponding virtues
Sosyal beceriler, sosyal ilişkileri başlatan ve sürdüren sözel veya sözel olmayan davranışlardır. Sosyal gelişim, bireyin topluma uyum sağlama sürecidir. Sosyal yeterlik, çocukların sosyal becerilerini etkili kullanabilme yeteneğidir
Bu video, bir özel eğitim öğretmeni tarafından sunulan, otizm ve zeka geriliği konusunda bilgilendirici bir içeriktir. Konuşmacı, otizmli çocukların zeka seviyeleri ve zihinsel yetersizlik arasındaki farkları açıklamaktadır.. Video, otizmli çocukların zeka seviyelerinin nasıl değerlendirildiğini, zihinsel yetersizliğin temel özelliklerini ve otizmle ilişkisini anlatmaktadır. Ayrıca zeka geriliğinin seviyeleri, otizmli bireylerin zeka durumları ve bazı otizmli bireylerin üstün zeka yetenekleri de ele alınmaktadır. Video, otizmli bireylerin hem olumlu hem de olumsuz yönlerini değerlendirmenin önemini vurgulayarak, ailelerin bu konudaki objektif düşünmelerinin gerekliliğini belirtmektedir.
Bu video, gelişim psikolojisi konusunda kapsamlı bir eğitim içeriğidir.. Video, gelişim psikolojisi alanındaki temel kavramları ve kuramları sistematik bir şekilde ele almaktadır. İlk bölümde gölgelenmiş kimlik, ipotekli kimlik, iyi çocuk eğilimi gibi kavramlar açıklanırken, ikinci bölümde Piaget'in bilişsel gelişim kuramı, Freud'un psikososyal gelişim kuramı, Erikson'un psikososyal gelişim kuramı, Colberg'in ahlak gelişim kuramı ve Chomsky'nin dil gelişimi kuramı gibi önemli teoriler örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca kimlik gelişimi, bağlanma kuramları, olgunlaşma, savunma mekanizmaları, bilişsel gelişim, küçük adımlar ilkesi, paralel oyun ve gelişim ilgisi gibi konular da detaylı olarak işlenmektedir. Her kuram için temel kavramlar, gelişim dönemleri ve örnekler sunulmaktadır.
Bu video, gelişimsel desteği gereksinimi olan ergenlik dönemi öğrencileri için hazırlanmış bir eğitim dersidir. Konuşmacı, ergenlik döneminin temel özellikleri ve gelişimsel yetersizlik olan ergenlerin özellikleri hakkında bilgi vermektedir.. Video, ergenlik döneminin tanımı ve özellikleriyle başlayıp, bu dönemin biyolojik, bilişsel, duygusal, benlik, kimlik ve kişilik, toplumsal gelişim alanlarını detaylı şekilde ele almaktadır. Ayrıca ergenlik döneminde yaşanabilecek duygusal ve davranışsal sorunlar, madde kullanımı ve diğer riskli davranışlar, okul yaşamı ve meslek seçimi konuları da işlenmektedir. Son bölümde ise gelişimsel yetersizlik olan ergenlerin özellikleri ve normal gelişim gösteren ergenlerden farkları açıklanmaktadır.
Bu video, Emin Cihan Duyan tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, "İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre" adlı kitabın üçüncü ünitesi olan "Bebeklik Dönemi"nin genel çerçevesini anlatmaktadır.. Video, bebeklik dönemi (doğum sonrası iki yaşına kadar) kapsamında dört ana amaca odaklanmaktadır: bedensel büyüme ve gelişim, algısal gelişim, bilişsel gelişim ve sosyo-duygusal gelişim. Konuşmacı, bu dönemde yaşanan fizyolojik değişimleri (vücut oranları, iskelet sistemi, beyin gelişimi, sindirim sistemi, solunum sistemi, dolaşım sistemi), algısal gelişim, Piaget ve Vygotsky'nin kuramları çerçevesinde bilişsel gelişim, dil gelişimi ve sosyo-duygusal gelişim süreçlerini detaylı şekilde açıklamaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, konuşmacı Piaget'in gelişim teorisindeki duyu motor (sensori) dönemini anlatmaktadır.. Video, duyu motor döneminin (0-2 yaş) özelliklerini detaylı şekilde ele almaktadır. Bu dönemde çocukların çevresindeki unsurları duyular yoluyla öğrenmeye çalıştıkları, refleks davranışlardan zamanla amaçlı davranışlara geçiş gösterdikleri anlatılmaktadır. Konuşmacı, reflekslerin tamamen ortadan kaybolmadığını, var kalma reflekslerinin yaşam boyu devam ettiğini ve şemaların doğumla gelen reflekslerden bilinçli davranışlara dönüştüğünü açıklamaktadır. Video, bir sonraki derste devresel tepkilerin ele alınacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan akademik bir ders formatında olup, oyunun tarihsel gelişimini ve çeşitli düşünürlerin oyun hakkındaki görüşlerini ele almaktadır.. Video, oyunun Antik Yunan'dan günümüze uzanan tarihini ve bu süreçte önemli bilim insanlarının (İbn-i Sina, Montaigne, Montessori, Huizinga, Aristoteles, Rousseau, Pastörize, Frobel, Freud ve Piaget) oyun hakkındaki görüşlerini detaylı şekilde incelemektedir. İçerik, oyunun tanımı, farklı yaş gruplarındaki önemi ve faydaları hakkında bilgiler sunmaktadır.. Video sonunda eğitimci, bahsedilen düşünürlerin oyun hakkındaki görüşlerini kodlayarak hatırlatmakta ve izleyicilere soru sorarak interaktif bir öğrenme ortamı sunmaktadır. Ayrıca Birleşmiş Milletler'in "oyun çocuğun hakkıdır" görüşü ve oyunun yaratıcılık, vücut eğitimi, ahlaki değerler ve bilişsel gelişim açısından önemi de vurgulanmaktadır.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, Piaget'in bilişsel gelişim teorisindeki işlem öncesi dönem (3-6 yaş) özelliklerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, işlem öncesi dönemde çocukların yaşadığı sınırlılıkları ve kazanımlarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. Özelden özele akıl yürütme, tek yönlü sınıflama, tek yönlü sıralama, tersine çevirememe, korunumu kazanamama, sayısal bağımlılık, dolaylı gerçeği kavrayamama, yanlış bağdaştırma, senkrotizm, parça-bütün ilişkisi kuramama, yanlış inancı kavrayamama ve yapaycı düşünme gibi sınırlılıklar somut örneklerle açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca bu dönemde kazanılan üç önemli kazanım (kişi değişmezliği, cinsiyet değişmezliği ve işaretsel işlev) anlatılmakta ve işlem öncesi dönemin alt kategorileri (sembolik işlemler 3-4 yaş ve sezgisel işlemler 5-6 yaş) açıklanmaktadır. Öğretmen, ÖSYM sınavlarında bu konuların nasıl sorulabileceğine dair önemli bilgiler de paylaşmakta ve bir sonraki derste somut işlemler dönemi anlatılacağı bilgisini vermektedir.
Beykent TV'de yayınlanan bu programda, Kavram Meslek Yüksekokulu öğretim görevlisi ve psikolog Feyza Baca, ergenlik dönemini detaylı bir şekilde ele alıyor.. Program, ergenlik döneminin tanımı, özellikleri ve bireysel farklılıklarını açıklıyor. Ergenlik döneminin 12-21 yaş aralığını kapsadığı, üç aşamada (erinlik, ilk ergenlik ve son ergenlik) incelendiği belirtiliyor. Video, ergenlik dönemindeki fiziksel, duygusal ve bilişsel gelişimler, aile ilişkilerindeki değişimler, riskli davranışlar ve psikolojik sorunlar üzerine odaklanıyor.. Programda ayrıca ergenlik döneminde yaşanan ben merkezciliğin artması, idealist düşüncelerin oluşması, anne-babaların rol model olması gerekliliği ve çocukların akranlarıyla sosyalleşme ihtiyacı gibi konular ele alınıyor. Ergenlik döneminde cinsel eğitimin önemi ve yeme bozuklukları, depresyon gibi psikolojik sorunlar hakkında da bilgiler paylaşılıyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan Piaget'in bilişsel gelişim kuramının ikinci dönemini anlatan bir eğitim dersidir.. Videoda Piaget'in işlem öncesi dönemi (3-6 yaş aralığı) detaylı olarak incelenmektedir. İçerik, benmerkezcilik (egosantrizm), sihirli (büyüsel) düşünme, odaklanma ve canlandırmacılık gibi işlem öncesi dönemdeki önemli özelliklerin açıklanmasıyla ilerlemektedir. Özellikle benmerkezcilik ve odaklanma sınırlılığı üzerinde durularak, çocukların perspektif alamama ve birden çok fonksiyona sahip objelere odaklanamama gibi davranışları örneklerle anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca monolog, toplu monolog, paralel oyun, hayali arkadaşlar gibi benmerkezci davranışların nasıl ortaya çıktığı ve odaklanmanın olumlu bir kavram olmadığı vurgulanmaktadır. Bir sonraki derste somut dönemde odaktan uzaklaşma becerisinin kazanılacağı belirtilmektedir.
Bu video, bilimsel bir anlatım formatında, doğum sırası etkisinin (ilk doğan avantajı) nedenlerini ve kardeşlerin farklılıklarının evrimsel kökenlerini açıklayan bir eğitim içeriğidir.. Video, iki veya daha fazla çocuğu olan ailelerde birinci doğan çocukların genellikle daha başarılı, daha çok para kazanan ve daha üst pozisyonlarda yer aldığını belirterek başlıyor. Ardından bu örüntünün genetik, sağlık, aile dinamikleri veya gelir düzeyi gibi olası açıklamalarının neden doğru olmadığı anlatılıyor. Son olarak, ebeveyn bilişsel stimülasyonu kavramı üzerinden ilk doğan avantajının evrimsel biyolojik temelleri ve nedenleri detaylı şekilde açıklanıyor.. Videoda ayrıca, doğum sırasına bağlı olarak aile dinamiklerinin nasıl değiştiği, ilk doğan çocukların toplumsal normlara uygun yetiştirilmesiyle ikinci ve sonraki doğan çocukların daha farklı alanlarda kendilerini geliştirmesi ve ebeveynlerin çocuklarının gelişimine olan inançlarının bu süreçte önemli bir rol oynadığı vurgulanıyor.