Bu video, bir öğretmenin fen bilimleri dersinde bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenler konusunu anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda, bilimsel deneylerde kullanılan bu temel kavramlar detaylı olarak açıklanmaktadır. Öğretmen önce teorik bilgileri vererek bu kavramların ne anlama geldiğini anlatmakta, ardından ampul sayısı, sıvı cinsi, su verilip verilmemesi ve besin tok tutma süresi gibi çeşitli örneklerle konuyu pekiştirmektedir. Her örnek için deney düzenekleri, bağımlı değişken, bağımsız değişken ve kontrol edilen değişkenler ayrıntılı olarak incelenmektedir.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere LGS (Lise Giriş Sınavı) fizik dersinde bağımlı, bağımsız ve kontrol değişkenleri konusunu anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Videoda öncelikle bu üç kavramın tanımları yapılmakta, ardından ağaç yetiştirme, süt içmenin boy uzamasına etkisi ve maske kullanımının COVID-19'a yakalanma üzerindeki etkisi gibi günlük hayattan örneklerle konu pekiştirilmektedir. Daha sonra basınç konusu üzerinden çeşitli LGS soruları çözülmekte, süngerdeki çökme miktarı, katı basıncının cismin temas eden yüzey alanına bağlılığı ve eğik düzlemdeki kuvvetlerin yüksekliği gibi konular ele alınmaktadır.. Öğretmen, her soruda bağımsız ve bağımlı değişkenlerin nasıl belirleneceğini, kontrol değişkenlerinin ne olduğunu ve deney düzenlerinin nasıl hazırlanması gerektiğini detaylı olarak açıklamaktadır. Bu konu, ilerleyen ünitelerde de soru olarak karşımıza çıkacağı için öğrencilerin iyi kavraması gerektiği vurgulanmaktadır.
Değişken, en az iki değer alabilen ve değişebilen her şeydir. Değişkenler süreksiz (geçişsiz) ve sürekli (geçişli) olarak sınıflandırılır. Bağımlı değişken, araştırmanın sonucunu etkileyen değişkendir. Bağımsız değişken, bağımlı değişkendeki değişimi sağlayan değişkendir
Bu video, bir öğretmen ve Tonguç adlı bir öğrenci arasında geçen fizik dersi formatındadır. Öğretmen, modelleme konusunu anlatmaktadır.. Videoda modelleme kavramı Einstein'in sözleriyle açıklanarak başlanmakta ve günlük hayattan örneklerle (baraj yapımı, Boğaz Köprüsü'nün modellemesi) pekiştirilmektedir. Daha sonra modelleme yaparken değişkenlerin önemi vurgulanmakta, bağımsız ve bağımlı değişkenler arasındaki ilişki yay sabiti örneği üzerinden açıklanmaktadır. Video, 9. sınıf fizik dersinin 9. videosu olduğunu belirterek sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan KPSS sınavına hazırlık amaçlı istatistik dersidir. Eğitmen, değişkenler konusunu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Videoda öncelikle bağımsız ve bağımlı değişkenlerin tanımları ve aralarındaki ilişki açıklanmakta, ardından çeşitli örnekler üzerinden bu kavramlar uygulamalı olarak gösterilmektedir. Daha sonra karıştırıcı değişken kavramı ele alınmakta ve son bölümde öğretmenlerin haftalık ders saati sayısının hangi değişken türüne örnek olduğu sorusu çözülmektedir.. Videoda ayrıca düzenli uyku, yağmur ve şemsiye satışları, reklam ve alışveriş, bilgisayar programları ve matematik öğrenme, güdülenme ve başarı gibi günlük hayattan örnekler kullanılarak konu pekiştirilmektedir. Video, ölçme kavramına geçiş yapılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Regresyon, değişkenlerin grup ortalamasına doğru çekilmesidir. Galton 19. yüzyılda regresyon yöntemini geliştirmiştir. Pearson korelasyon katsayısını geliştirerek regresyon denklemini oluşturmuştur
Bu video, elektrik devreleri ve ampul parlaklığı konusunu anlatan bir eğitim içeriğidir. Video, pekiştirme istasyonu, ünite sonu istasyonu ve C şeklinde üç bölümden oluşmaktadır.. Video, özdeş pil ve ampuller kullanılarak oluşturulan devrelerde ampul parlaklığına etki eden faktörleri (pil sayısı ve ampul sayısı) incelemektedir. İçerikte devre şemaları çizilerek ampul parlaklığını artırmak veya azaltmak için yapılan değişiklikler gösterilmekte, bağımsız ve bağımlı değişken kavramları açıklanmakta ve hipotez testi örnekleri sunulmaktadır. Ayrıca elektrik devresinde kullanılan semboller (pil, anahtar, bağlantı kablosu, ampul) ve bunların sembollerle gösterilmesinin önemi de anlatılmaktadır.
Nicel veriler sayılabilir ve ölçülebilir özelliktedir. Nitel veriler deneğin niteliklerini belirtir. Değişkenler bağımlı ve bağımsız olarak sınıflandırılır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere bağımlı, bağımsız ve sabit değişken kavramlarını anlattığı eğitim içeriğidir. Özellikle LGS sınavına hazırlanan öğrenciler için hazırlanmıştır.. Videoda öncelikle bu kavramların tanımları yapılmakta, ardından çeşitli deney örnekleri üzerinden bu kavramlar açıklanmaktadır. Dinometre deneyi, bitki büyüme deneyi, basınç deneyi ve sıvı yoğunluğu deneyi gibi farklı örnekler üzerinden bağımsız değişken, bağımlı değişken ve kontrol değişken kavramları detaylı olarak incelenmektedir. Video, bir soru çözümüyle sonlanmaktadır.
Bu video, Merve Öğretmen'in Meras Akademi YouTube kanalında sunduğu bir eğitim dersidir. Öğretmen, elektrik devreleri konusunda bilgi vermektedir.. Videoda ampul parlaklığını etkileyen değişkenler detaylı olarak anlatılmaktadır. Öncelikle ampulün ışık vermemesi durumunda olası nedenler (anahtar açık olması, bağlantı kablosu kopuk olması, pil yetersizliği) açıklanmakta, ardından ampul parlaklığının ampul sayısı ve pil sayısına göre nasıl değiştiği örneklerle gösterilmektedir. Ayrıca bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişken kavramları elektrik devreleri üzerinden açıklanmakta ve konuyla ilgili örnek sorular çözülmektedir.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere deney sorularında karşılaşılan temel kavramları anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Videoda bağımsız değişken, bağımlı değişken ve kontrol edilen değişken kavramları detaylı olarak açıklanmaktadır. Öğretmen, her bir kavramı tanımladıktan sonra müzik dinlemenin ders çalışmasına etkisi, güneş ışığının çiçeğin büyümesine etkisi, ağırlığın basıncı üzerindeki etkisi ve yayların uzama miktarına etkisi gibi çeşitli örneklerle konuyu pekiştirmektedir. Ayrıca, 5-8. sınıflarda karşılaşılan bu konunun deney sorularında nasıl sorulduğu ve hangi değişkenlerin nasıl belirleneceği de anlatılmaktadır.
Araştırmada sonucu temsil eden değişkendir. Bağımsız değişkenlere bağlı olarak değişim gösterir. Araştırmacı doğrudan müdahale edemez. Genellikle "y" harfi ile temsil edilir
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından kontrollü deneylerde kullanılan değişkenler hakkında bilgi verilmektedir.. Videoda kontrollü deneylerde bağımlı, bağımsız ve kontrol değişkenleri kavramları yay deneyi üzerinden açıklanmaktadır. Öğretmen önce deneyin mantığını anlatıp, ardından iki farklı deney örneği üzerinden bu değişkenleri göstermektedir. İlk deneyde yayın uzama miktarı ile asılan ağırlık arasındaki ilişki, ikinci deneyde ise yayın kalınlığı ile uzama miktarı arasındaki ilişki incelenmektedir. Video, kontrollü deneylerin bilimin temelini oluşturduğunu vurgulayarak sonlanmaktadır.
Bu video, nicel araştırma yöntemlerini açıklayan bir eğitim içeriğidir. Konuşmacı, nicel araştırma kavramını ve temel unsurlarını detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, nicel araştırma kavramının tanımıyla başlayıp, araştırma amacının açıklanmasıyla devam ediyor. Ardından değişkenler (sürekli, süreksiz, nicel ve nitel) ve özellikle bağımlı-bağımsız değişkenler detaylı olarak ele alınıyor. Son olarak nicel araştırma aşamaları (problem belirleme, hipotez oluşturma, veri toplama ve analiz, bulguların raporlanması) anlatılıyor. Video, bir sonraki bölümde nicel araştırma modelleri ve örneklem yöntemlerinin ele alınacağını belirterek sona eriyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan TYT Biyoloji kampının 14. günüdür. Eğitimci, öğrencilere kitap üzerinden bilimsel yöntem basamaklarını anlatmaktadır.. Video, bilimsel yöntem basamaklarının detaylı açıklamasını içermektedir. Eğitimci önce bilimsel yöntemin tanımını yaparak, ardından gözlem, veri toplama, problem tespiti, hipotez kurma, tahminler yapma, kontrollü deneyler, rapor etme ve teori/kanun oluşturma aşamalarını sırasıyla açıklamaktadır. Ayrıca nitel ve nicel gözlem, hipotez kurma kriterleri ve tahminlerin nasıl yapılacağı gibi konulara örneklerle değinilmektedir.. Videoda kontrollü deney yapma aşamasına odaklanılarak bağımlı-bağımsız değişken kavramları bitki örnekleri üzerinden detaylı şekilde anlatılmaktadır. Son bölümde ise hayal kurmanın önemi vurgulanmakta ve öğrencilere ödev verilmektedir.
Bağımlı değişken, deneyin sonuçlarını ve ölçülen değişiklikleri temsil eder. Bağımsız değişken, araştırmacının kontrol ettiği ve değiştirdiği değişkendir. İki değişken arasındaki ilişkiyi anlamak için bu terimler kullanılır
Araştırmada bilinçli olarak değiştirilen değişkendir. Etkisi araştırılan ve değiştirilen değişken olarak adlandırılır. Örnek: Müziğin ders çalışmaya etkisi araştırıldığında müzik bağımsız değişkendir