Arketip marka kişiliği, ünlü psikolog Carl Gustav Jung tarafından geliştirilen ve markaları 12 temel karakter yapısı içinde sınıflandıran bir kavramdır. Bu arketipler şunlardır: 1. Yaratıcı: Yenilikçi ve orijinal fikirlere sahip markalar. 2. Hükümdar: Liderlik ve sertlik simgesi, mükemmelliği ve düzeni temsil eder. 3. Sihirbaz: Vizyoner ve atik markalar, hayalleri gerçeğe dönüştürür. 4. Herkes: Kendini müşterileriyle eşit gören ve "ben de sizden biriyim" mesajı veren markalar. 5. Kahraman: Cesur, dürüst ve ilham verici markalar. 6. Asi: Düzene karşı çıkan ve farklı bir yol olduğunu savunan markalar. 7. Kâşif: Risk alan, heyecanlı ve deneyimsel markalar. 8. Masum: İyimser ve naif markalar, herkesin iyiliğini ister. 9. Âşık: Müşterileri ile derin ilişkiler kurmayı amaçlayan, tutku ve romantizmi simgeleyen markalar. 10. Bakıcı: Korumacı, şefkatli ve cömert markaları temsil eder. 11. Soytarı: Eğlenceli ve neşeli markalar. 12. Bilge: Yol gösterici, araştırmacı ve eğitici markalar.