• Buradasın

    Şüpheli işlem bildirimi sınırı nasıl hesaplanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Şüpheli işlem bildirimi sınırı, genellikle 10.000 TL olarak belirlenmiştir 12. Bu limit, MASAK ve bankaların iç denetim sistemleri tarafından şüpheli işlem eşiği olarak kabul edilmektedir 1.
    Ancak, bu sınır sabit değildir ve kişinin mesleği, işlem geçmişi ile risk profiline göre daha düşük meblağlar da denetime tabi tutulabilir 1.
    Hesaplama kriterleri arasında:
    • İşlem türü 2. Nakit veya havale gibi işlemler farklı değerlendirilebilir 2.
    • Müşterinin durumu 2. Düzenli bir müşteri ile yeni bir müşteri arasında farklılıklar olabilir 2.
    Şüpheli işlem bildirimi, bu limitin aşılması durumunda bankalar ve finans kuruluşları tarafından MASAK'a yapılmak zorundadır 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    5549'a göre şüpheli işlem bildirimi nedir?

    5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun'a göre şüpheli işlem bildirimi, yükümlüler nezdinde veya bunlar aracılığıyla yapılan ya da yapılmaya teşebbüs edilen işlemlere konu malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir hususun bulunması halinde bu işlemlerin Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığına (MASAK) bildirilmesidir. Şüpheli işlem bildiriminde bulunması gerekenler: Yükümlüler. Yabancı kişi veya kuruluşların Türkiye'deki şube ve acenteleri. Şüpheli işlem bildiriminde bulunması gerekenler: İşlemin yapıldığı veya adına işlem yapılan kişinin kimliği. Şüphe duyulan eylemin detaylı açıklaması. Bildirim süresi: İşlemle ilgili şüphenin oluştuğu tarihten itibaren en geç 10 gün içinde yapılmalıdır.

    Şüpheli işlem bildirimini kim yapar?

    Şüpheli işlem bildirimini, 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun'a göre yükümlü kuruluşlar yapar. Bu kuruluşlar arasında: - serbest muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirler gibi meslek mensupları; - bankalar ve ödeme kuruluşları gibi finansal kuruluşlar; - kripto varlık hizmet sağlayıcıları bulunur.

    Tedbirler Yönetmeliği kapsamında hangi işlemler şüpheli işlem olarak değerlendirilir?

    Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelik kapsamında şüpheli işlem olarak değerlendirilen bazı durumlar: İşlem tutarı veya bağlantılı işlemlerin toplam tutarı belirli eşiklerin üzerinde olduğunda: 185.000 TL veya daha fazla işlemler; Elektronik transferler ve kripto varlık hizmet sağlayıcılarında 15.000 TL veya daha fazla işlemler. Daha önce elde edilen müşteri kimlik bilgilerinin yeterliliği ve doğruluğu konusunda şüphe duyulduğunda. Müşterinin yaptığı işlemlerin kar amacı gütmediği, yatırımlarının riskini ve maliyetlerini umursamaz göründüğü izlenimleri vermesi. Müşterinin, isimsiz veya hayali isimler kullanması. Şüpheli işlemler, işleme ilişkin şüphenin oluştuğu tarihten itibaren en geç on iş günü içinde ilgili mercilere bildirilmelidir.

    Şüpheli işlem bildiriminde hangi şüphe kategorileri seçilebilir?

    Şüpheli işlem bildiriminde seçilebilecek şüphe kategorileri, 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuatta belirlenmiştir. Seçilebilecek bazı şüphe kategorileri: Terörizmin Finansmanı: "SK-23 Terörizmin Finansmanı" veya "SK-35 Mal Varlığının Dondurulması Kararının İhlali". Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanı: "SK-36 Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanı". Yasadışı Yardım ve Bağış Toplama. Malvarlığının Dondurulması Kararının İhlali. Yükümlülüklere Aykırı Hareket Edilmesi. Müstehcenlik. Şüpheli işlem bildiriminde en az bir, en fazla üç şüphe kategorisi seçilebilir.

    Şüpheli bulgular ne demek?

    Şüpheli bulgular, tıbbi görüntüleme ve muayene sonuçlarında belirlenen, kesin bir tanı koymadan önce daha fazla inceleme gerektiren anormal işaretlerdir. Bu bulgular, hastanın sağlık durumu hakkında önemli ipuçları sağlayabilir ancak kesin bir tanı koymak için daha ileri tetkikler gereklidir. Şüpheli lezyonların bulunabileceği bazı bölgeler şunlardır: Baş ve boyun bölgesi. Göğüs bölgesi. Karın bölgesi. Üst ve alt ekstremiteler. Dermatolojik alanlar.

    Masakın şüpheli işlem bildirimi nasıl yapılır?

    Şüpheli işlem bildirimi (ŞİB) yapmak için aşağıdaki adımlar izlenmelidir: 1. Online İşlemler Sistemi: Yükümlüler, şüpheli işlem bildirimlerini onlineislemler.masak.gov.tr adresinden yapabilir. 2. Giriş ve Seçim: Siteye giriş yaptıktan sonra, "Şüpheli İşlem Bildirimi" menüsünden "Yeni Şüpheli İşlem Bildirimi" seçeneği seçilir. 3. Bilgi Girişi: Bildirim ile ilgili bilgiler (aciliyet, bildirim kategorisi vb.) girilir ve kaydedilir. 4. Kişi Bilgileri: Bilgiler kaydedildikten sonra, kişi bilgileri alanına ilerlenir. 5. Referans Numarası: Otomatik olarak verilen referans numarası not edilir; bu numara, başka bir bildirime ek yapılmak istendiğinde veya başkanlığa bilgi verilecek konularda belirtilmelidir. Gerçek kişiler için gerekli bilgiler: T.C. Kimlik Numarası (TCKN); Ad, soyad; İşlem ile bağlantısı; Kimlik, adres ve iletişim bilgileri (zorunlu). Tüzel kişiler için bu alanlar kaydedilmeden ilerlenebilir. Bildirimlerin elektronik ortamda yapılması esastır, zorunlu hallerde kağıt ortamında da yapılabilir.

    Şüpheli işlemler hangi kategorilere ayrılır?

    Şüpheli işlemler, suça ilişkin şüphe kategorileri ve işlemlere ilişkin tipler olmak üzere iki ana kategoriye ayrılır. Suça ilişkin şüphe kategorileri şu şekildedir: tefecilik; fuhuş; göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti; uyuşturucu kaçakçılığı; silah kaçakçılığı; tarihi eser kaçakçılığı; gümrük kaçakçılığı ve hayali ihracat; bilişim suçları; vergi kaçırma; sermaye piyasalarına ilişkin suçlar. İşlemlere ilişkin tipler ise şu şekildedir: müşterinin kimlik tespiti ve şüpheli işlem bildiriminde bulunmaya çalışması; müşterinin yasal veya idari olarak ibrazı veya doldurulması gereken bir belgeyi ibraz etmemesi; müşterinin sahip olduğu ve alımı/satımı şüpheli görülen malvarlığı ile ilgili yeterli derecede bilgiye sahip olmaması; ticari faaliyet gösteren kişi veya kuruluşların faaliyetleri kapsamında olağan olarak tekrarı gereken işlemlerin münferit işlem olarak kalması; müşterinin bilinen mesleği ve faaliyetleri, gelir kaynakları ve gelir düzeyi ile ilgisi kurulamayan, dikkat çekici sıklıkta ve tutarda işlem yapmak istemesi; riskli ülkeler veya off-shore merkezlerden veya bu ülke ve merkezlere; makul açıklama yapılmadan belli bir zaman aralığında önemli tutarlara ulaşan transferlerin yapılması.