• Buradasın

    İdari işlem sebep ve konu yönünden denetlenebilir mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Evet, idari işlemler sebep ve konu yönünden denetlenebilir.
    Sebep yönünden denetim, idari işlemin dayandığı maddi olayların veya hukuki nedenlerin hukuka uygun olup olmadığını inceler 12. İşlemin belirtilen sebebi gerçekçi olmalı ve kanuna uygun olmalıdır 1.
    Konu yönünden denetim ise idari işlemin doğrudan hukuki bir sonuç doğurması gereken konuya sahip olup olmadığını değerlendirir 13. İdarenin yetki alanına girmeyen veya yasalara aykırı bir konuda işlem yapılması hukuka aykırılığa yol açar 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdari işlemin tebliğ edilmemesi hangi hukuka aykırılık halidir?

    İdari işlemin tebliğ edilmemesi, şekil unsuruna aykırılık teşkil eder. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 7. maddesinde, dava açma süresinin idare mahkemelerinde altmış gün olduğu ve bu sürenin yazılı bildirimin yapıldığı tarihi izleyen günden başlayacağı kurala bağlanmıştır. Sübjektif idari işlemlerin ilgililer bakımından hukuksal sonuç doğurabilmesi için, işlemin yöneldiği kişiye yazılı olarak tebliğ edilmesi gerekir.

    İdari işlemlerin geri alınması ve kaldırılması arasındaki fark nedir?

    İdari işlemlerin geri alınması ve kaldırılması arasındaki fark şu şekildedir: 1. Geri Alma: Bu, hukuka aykırı olduğu tespit edilen bir idari işlemin, yapıldığı tarihten itibaren geçersiz kılınmasıdır. 2. Kaldırma: Bu ise hukuka uygun bir idari işlemin, idare tarafından geleceğe yönelik olarak ortadan kaldırılmasıdır.

    İdari işlemlerin hukuka aykırılık halleri nelerdir?

    İdari işlemlerin hukuka aykırılık halleri şunlardır: Yetki unsuru yönünden hukuka aykırılık: İdari işlem, kanunla veya düzenleyici işlemlerle belirlenen yetkili makam tarafından tesis edilmezse yetki yönünden hukuka aykırı olur. Şekil unsuru yönünden hukuka aykırılık: İdari işlemin oluşturulması sürecinde öngörülen usul ve şekil kurallarına uyulmaması (örneğin, gerekli onayların alınmaması, eksik imza, savunma hakkı tanınmaması) şekil yönünden hukuka aykırılık oluşturur. Sebep unsuru yönünden hukuka aykırılık: İdarenin sebepsiz işlem yapması veya gösterilen sebebin gerçekte mevcut olmaması ya da hukuki nitelendirmesinde hata yapılması hukuka aykırılık teşkil eder. Konu unsuru yönünden hukuka aykırılık: İdari işlemin konusunun imkansız veya kanuna aykırı olması hukuka aykırılık oluşturur. Amaç (maksat) unsuru yönünden hukuka aykırılık: İdarenin işlem tesis ederken kamu yararı dışında bir amaç gütmesi veya kişisel saiklerle hareket etmesi hukuka aykırılık oluşturur.

    İdarenin düzenleyici işlemleriyle suç ve ceza konulamaz ilkesi nedir?

    İdarenin düzenleyici işlemleriyle suç ve ceza konulamaz ilkesi, Türk Ceza Kanunu'nun (TCK) 2. maddesinin 2. fıkrasında yer alır. İlkenin detayları: Suç tanımı: İdare, yeni bir suç tanımı yapamaz. Ceza türü ve miktarı: Ceza türü ve miktarını belirleyemez. Güvenlik tedbirleri: Hapis, adli para cezası veya güvenlik tedbiri öngöremez. Ancak, idare mevcut kanuni suçun uygulanma şeklini açıklayabilir, yorumlayabilir veya teknik detayları düzenleyebilir. Bu ilke, hukuk devletinin temel prensiplerinden biridir ve bireylerin cezalandırılabilir fiiller konusunda önceden bilgi sahibi olmalarını sağlar.

    İdari işlem ne zaman hükümsüz hale gelir?

    İdari işlem, hukuka aykırı olduğu mahkeme tarafından tespit edildiğinde hükümsüz hale gelir. Bu süreçte: 1. İdari düzeltme yolu: İdari işleme karşı ilk olarak idari düzeltme yoluna başvurulabilir, bu yol sonuç vermezse veya kullanılmak istenmezse idari dava yoluna gidilebilir. 2. İdari dava: İdari yargı yerlerinde açılan dava sonucunda mahkeme, idari işlemin iptaline karar verirse, işlem ortadan kalkar ve hükümsüz olur. İdari dava açma süresi, işlemin tebliğinden itibaren 60 gündür.

    İdare Hukukunda idari işlem türleri nelerdir?

    İdare hukukunda idari işlemler, etkiledikleri kişi sayısına ve hukuki niteliklerine göre beş ana türe ayrılır: 1. Bireysel (Tekil) İşlemler. 2. Düzenleyici İşlemler. 3. Şartlı İşlemler. 4. Kurucu İşlemler. 5. Açıklayıcı İşlemler.

    İdari işlemin unsurları nelerdir?

    İdari işlemin unsurları şunlardır: 1. Yetki: İdari işlemi gerçekleştirecek organın bu işlemi yapma yetkisine sahip olması gerekir. 2. Şekil: İdari işlemler genellikle yazılı olmak zorundadır. 3. Sebep: İdari işlemin yapılması için hukuki ve fiili bir dayanak bulunmalıdır. 4. Konu: İşlemin konusu hukuka aykırı olmamalı ve mümkün olmalıdır. 5. Amaç: İdari işlemin amacı, kanunlara ve genel hukuka uygun olmalı, kamu yararını gözetmelidir. Bu unsurlardan birinin eksik olması veya hukuka aykırı olması, idari işlemin geçersiz olmasına yol açar.