• Buradasın

    İdare Hukukunda idari işlem türleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdare hukukunda idari işlem türleri şunlardır:
    • Tek taraflı ve iki taraflı işlemler 3. Tek taraflı işlemler, idarenin tek taraflı iradesiyle oluşturulan işlemlerdir (ruhsat verme, izin verme, ceza verme gibi) 3. İki taraflı işlemler ise idare ile özel kişiler arasında karşılıklı irade beyanıyla oluşan işlemlerdir (idari sözleşmeler bu tür işlemlere örnektir) 3.
    • Düzenleyici, bireysel ve genel kararlar 35. Düzenleyici işlemler, genel ve soyut hukuk kuralları koyan işlemlerdir (yönetmelik, tüzük gibi) 3. Bireysel işlemler, belirli bir kişi veya olayla ilgili olan işlemlerdir (izin verme, ceza verme gibi) 3. Genel kararlar ise belirli bir kişi veya olayla sınırlı kalmaksızın, bir grup kişiyi veya durumu ilgilendiren işlemlerdir 3.
    • Şartlı ve şartsız işlemler 3. Şartlı işlemler, hukuki sonucun ortaya çıkmasının belirli bir şartın gerçekleşmesine bağlandığı işlemlerdir 3. Şartsız işlemler ise hukuki sonucun, işlemin tebliği ile hemen doğduğu işlemlerdir 3.
    • Sübjektif ve objektif işlemler 3. Sübjektif işlemler, idarenin takdir yetkisini kullandığı işlemlerdir (bir inşaat ruhsatı başvurusunu değerlendirmek gibi) 3. Objektif işlemler ise idarenin takdir yetkisini kullanmadan, sadece kanunlara uygunluk kontrolü yaptığı işlemlerdir 3.
    • Yapıcı ve belirleyici işlemler 3. Yapıcı işlemler, yeni bir hukuki durum oluşturan işlemlerdir (bir sözleşme imzalamak gibi) 3. Belirleyici işlemler ise mevcut bir hukuki durumu tespit eden işlemlerdir (bir hakkın varlığını tespit etmek gibi) 3.
    • Yararlanıcı ve yükümlülendirici işlemler 3. Yararlanıcı işlemler, bir kişiye hak kazandıran işlemlerdir (atama kararı gibi) 3. Yükümlendirici işlemler ise bir kişiye yükümlülük getiren işlemlerdir (ceza kararı gibi) 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Mükerrer idari işlem nedir?

    Mükerrer idari işlem, aynı işlemin birden fazla kez gerçekleştirilmesi anlamına gelir. Örneğin, bir rütbede bekleme süresinin dolmasına rağmen terfi işleminin yapılmaması durumunda, ilgilinin her başvurusu terfi işleminin süregelen etkisi nedeniyle öncekinden bağımsız ve başvuru yapılan tarih itibariyle hukuki sonuç doğuracaktır. Ayrıca, idareye yapılan mükerrer başvurular, belirli koşullarda dava açma süresini canlandırabilir.

    İdare hukuku için hangi kaynaklar?

    İdare hukukunun kaynakları şunlardır: Yazılı kaynaklar: Anayasa. Kanunlar. Tüzükler. Yönetmelikler. Yazılı olmayan kaynaklar: Örf ve adet hukuku. Yardımcı kaynaklar: Yargı içtihatları. Doktrin.

    Hukuk devletinde idarenin denetlenmesi nasıl yapılır?

    Hukuk devletinde idarenin denetlenmesi yargısal ve yargı dışı yollarla gerçekleştirilir. Yargısal denetim kapsamında, idarenin eylem ve işlemleri bağımsız yargı yerlerince denetlenir. Bu denetimde iki ana sistem uygulanır: 1. Yargı birliği: İdarenin genel-adli yargı yerlerince denetlenmesi. 2. İdari yargı sistemi: İdari eylem ve işlemlerin, özel bir yargı sistemi tarafından denetlenmesi. Yargı dışı denetim yolları ise şunlardır: - Siyasi denetim: Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin, soru, genel görüşme, meclis araştırması, meclis soruşturması gibi mekanizmalarla idareyi denetlemesi. - İdari denetim: İdarenin, hiyerarşi ve idari vesayet denetimi gibi kendi iç mekanizmalarıyla kendini denetlemesi. - Ombudsman denetimi: Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından yapılan denetim. - Medya denetimi: Medyanın oluşturduğu eleştiri ortamının, zaman zaman en etkin denetim mekanizması haline gelmesi.

    İdare Hukukunda hangi konular var?

    İdare hukukunda ele alınan bazı konular: İdari teşkilatlar. İdari işlemler. İdari sözleşmeler. İdarenin sorumluluk sınırları. İptal davası. Tam yargı davası. Yürütmeyi durdurma davası. Kamu ihale şartnameleri ve idari sözleşmeler. Kamulaştırma, acele kamulaştırma ve imar mevzuatına ilişkin uyuşmazlıklar. İdari yaptırımlar. Ayrıca, memur suçları ve bu suçların cezai ve idari sonuçları da idare hukukunun konuları arasındadır.

    Kamu hukuku nedir?

    Kamu hukuku, devlet ve vatandaşlar veya devletin kendi kurumları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk alanıdır. Kamu hukukunun bazı dalları: anayasa hukuku; idare hukuku; ceza hukuku; vergi hukuku; mali hukuk; yargılama hukuku; icra-iflas hukuku; devletler genel hukuku. Kamu hukukunun özellikleri: Devlet, ilişkilerde üstün konumdadır. Kurallar emredici niteliktedir, taraflar bu kuralları değiştiremez. Kamu yararı temel ilkedir. Uyuşmazlıklar genellikle resen incelenir.

    Düzenleyici ve bireysel idari işlemler nedir?

    Düzenleyici ve bireysel idari işlemler, idari işlemlerin iki ana türüdür. Düzenleyici idari işlemler: Genel ve soyut hukuk kuralları koyan işlemlerdir. Tüzük, yönetmelik, sirküler, genelge gibi türleri vardır. İdarenin takdir yetkisini kullanmadan, sadece kanunlara uygunluk kontrolü yaptığı işlemlerdir. Bireysel idari işlemler: Belirli bir kişi veya olayla ilgili olan işlemlerdir. Ruhsat verme, izin verme, ceza verme gibi türleri vardır. Kişisel, özel ve sübjektif hukuki durumlar yaratan, belli bir kişiye veya belirli sayıdaki kişilere yönelik işlemlerdir.

    Vergi hukuku ve idare hukuku arasındaki ilişki nedir?

    Vergi hukuku ve idare hukuku arasındaki ilişki şu şekilde özetlenebilir: Vergi hukuku, idare hukukunun bir parçasıdır. Sıkı bir ilişki içindedirler. Kamu düzeninin sağlanmasında birlikte çalışırlar. Bazı davalar ortaktır. Vergi ve idare hukuku konularında uzman bir avukata danışmak, hukuki süreçlerin doğru yönetilmesi açısından önemlidir.