• Buradasın

    İdari işlemlerin geri alınması ve kaldırılması arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdari işlemlerin geri alınması ve kaldırılması arasındaki temel fark, geri almanın hukuka aykırı işlemler için, kaldırmanın ise hukuka uygun işlemler için söz konusu olmasıdır 14.
    • Geri alma:
      • Hukuka aykırı bir idari işlemin, yapıldığı tarihten itibaren tüm sonuçlarıyla ortadan kaldırılmasıdır 123.
      • İşlem hiç yapılmamış sayılır 12.
      • Kazanılmış haklar ihlal edilmediği sürece, işlem tüm sonuçlarıyla geçmişe dönük olarak ortadan kalkar 1.
    • Kaldırma (ilga):
      • Hukuka uygun bir idari işlemin, geleceğe yönelik olarak sona erdirilmesidir 135.
      • İşlemin geçmişteki hukuka uygun etkileri korunur 1.
      • Kaldırma, işlemin sadece gelecekteki varlığına ve doğurabileceği muhtemel zararların önüne geçer 4.
    Ayrıca, geri alma işlemi genellikle dava açma süresi içinde yapılabilir; ancak açık hata, ilgilinin hilesi ve yokluk gibi ağır hukuka aykırılık hallerinde süre sınırlaması olmaksızın geri alma mümkündür 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdari işlemin kendiliğinden sona ermesi nedir?

    İdari işlemin kendiliğinden sona ermesi, işlemin belirli bir süre sınırlaması olmaksızın yürürlüğe girmesi ve süre dolduğunda ya da belirli bir tarihe ulaşıldığında otomatik olarak geçersiz hale gelmesi anlamına gelir. İdari işlemleri sona erdiren sebepler, idarenin iradesi dışındaki sebepler ve idarenin iradesine bağlı sebepler olmak üzere ikiye ayrılır. İdarenin iradesi dışındaki sebepler: İptal. Maddi sebepler. İdarenin iradesine bağlı sebepler: İlga (kaldırma). Geri alma.

    İdari işlemler nelerdir?

    İdari işlemler, idari makamlar tarafından kamu gücü kullanılarak, idare hukuku alanında sonuç doğurmaya yönelik olarak gerçekleştirilen irade açıklamalarıdır. Bazı idari işlem türleri: Tek taraflı işlemler. İki taraflı işlemler. Düzenleyici işlemler. Bireysel işlemler. İdari işlemlerin unsurları: Yetki. Şekil. Sebep. Konu. Amaç.

    İdari yargılama usulü kanunu nedir?

    İdari Yargılama Usulü Kanunu (İYUK), Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare mahkemeleri ve vergi mahkemelerinin görevine giren uyuşmazlıkların çözümünü düzenleyen kanundur. Kanunun bazı temel maddeleri: Kapsam ve nitelik. İdari dava türleri. İdari yargı yetkisi. Davaların açılması.

    İdari işlemler hangi hallerde sona erer?

    İdari işlemler, çeşitli nedenlerle sona erebilir: Sürenin dolması. İnfisahi şartın gerçekleşmesi. İptal. Maddi sebepler. Geri alma. Ayrıca, idarenin iradesi dışındaki sebepler de idari işlemleri sona erdirebilir.

    Butlan ile iptal arasındaki fark nedir?

    Butlan ve iptal arasındaki fark, hukuki işlemlerin geçersizliği bağlamında şu şekilde özetlenebilir: 1. Butlan: Bir hukuki işlemin, kurucu unsurlarının var olmasına rağmen, hukukun emredici hükümlerine aykırı olması nedeniyle baştan itibaren geçersiz olmasıdır. Butlan, mutlak ve nisbi olmak üzere ikiye ayrılır: - Mutlak butlan: İşlem sanki hiç yapılmamış gibi kabul edilir ve herhangi bir hukuki sonuç doğurmaz. - Nisbi butlan: İşlem, ilgili tarafın beyanıyla geçersiz hale gelir ve iptal edilinceye kadar geçerli sayılır. 2. İptal: Bir sözleşmede taraflardan birinin irade sakatlıkları (hata, hile, tehdit) nedeniyle sözleşmeyi iptal etme hakkıdır.

    İdari işlem iptalinde zamanaşımı süresi ne kadardır?

    İdari işlem iptalinde zamanaşımı süresi, genel olarak 60 gündür. Ancak, bazı özel durumlarda bu süre değişebilir, örneğin vergi davalarında süre 30 gündür.

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre iptal davası nedir?

    İdari Yargılama Usulü Kanunu'na göre iptal davası, idari işlemlerin yetki, şekil, sebep, konu ve amaç yönlerinden biri ile hukuka aykırı olmaları nedeniyle menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılan bir idari dava türüdür. İptal davasının bazı özellikleri: Dava açma süresi: Danıştay ve idare mahkemelerinde 60 gün, vergi mahkemelerinde ise 30 gündür. Görevli mahkemeler: İdare mahkemesi, vergi mahkemesi, bölge idare mahkemesi ve Danıştay. Sonuç: İdari işlemin tesis edildiği andan itibaren tüm sonuçlarıyla birlikte geçmişe etkili bir biçimde yürürlükten kalkması. Yerindelik denetimi yasağı: İdari mahkemeler yerindelik denetimi yapamaz.