• Buradasın

    İdarenin takdir yetkisi alt ve üst sınır somut mudur?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin takdir yetkisi alt ve üst sınırları somut değildir, çünkü bu yetki kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlıdır 12.
    İdare, bu yetkiyi kullanırken kanunların belirlediği çerçeveler içinde kalmak zorundadır ve bu çerçeveler yargı denetimine tabidir 25.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdarenin takdir yetkisini kimler denetleyebilir?

    İdarenin takdir yetkisi, yargı mercileri tarafından denetlenebilir. Yargı organları, idarenin takdir yetkisini kullanırken: Yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarını denetler. Hukuka uygunluk denetimi yapar, ancak yerindelik denetimi yapamaz. Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka ve yasanın amacına uygun olup olmadığını denetleyebilir. Ayrıca, idare takdir yetkisini kullanırken anayasal ilkelere uymak zorundadır ve bu ilkelere aykırı davranışlar yargısal denetime tabidir.

    İdarenin keyfi davranması nasıl önlenir?

    İdarenin keyfi davranışları, aşağıdaki mekanizmalar ve hukuk kuralları ile önlenmeye çalışılır: İdare Hukuku: İdarenin işlem ve eylemleri, hukuk kuralları çerçevesinde sınırlanır. İdari Yargı: İdari yargı mercileri, idari işlemlerin hukuka uygunluğunu denetler ve idarenin yetki sınırlarını aşmasını engeller. Suçta ve Cezada Kanunilik İlkesi: Anayasa'nın 38. maddesi gereği, yasaklanan eylemler ve cezalar kanunda açıkça belirtilmelidir. Takdir Yetkisinin Denetimi: İdareye tanınan takdir yetkisi, kamu yararı ve hukuk devleti ilkelerine bağlı kalmak zorundadır. Ayrıca, vatandaşlar idarenin işlemlerine karşı idari yargıya başvurabilir ve bilgi edinme hakkına sahiptir.

    İdarenin yıkım kararı takdir yetkisi var mı?

    İdarenin yıkım kararı takdir yetkisi vardır, ancak bu yetki mutlak ve sınırsız değildir. İdarenin yıkım kararı verirken dikkate alması gereken bazı unsurlar: Yetki: Yıkım kararı, yetkili merciler tarafından alınmalıdır. Sebep: Yıkım kararı, kanuna dayanmalı ve açıkça belirtilen nedenlerden birinin gerçekleşmesi durumunda verilmelidir. Kamu yararı: İdare, yıkım kararını kamu yararı amacıyla kullanmalıdır. Orantılılık: Yıkım kararı, mülkiyet hakkı ile kamu yararı arasında adil bir denge kurmalıdır. İdarenin takdir yetkisi, yetki, şekil, sebep, konu ve amaç unsurları yönünden kullanılamaz.

    İdarenin hangi kararları takdir yetkisidir?

    İdarenin takdir yetkisi, hukuk kurallarının idareye bıraktığı serbest hareket imkanıdır ve aşağıdaki durumlarda ortaya çıkar: Sebep unsuru: Yasaların sebebi gösterdiği durumlarda takdir yetkisinden bahsedilemez, ancak göstermediği veya birden fazla sebep gösterdiği durumlarda idarenin takdir yetkisi vardır. Kolluk görevleri: "Ahlaka ve edebe aykırılık" gibi belirsiz kavramların içini doldurmada idarenin takdir yetkisi bulunur. Değerlendirme işlemleri: Kamulaştırma bedelinin tespiti, bir öğrenciye not verilmesi, jürinin bir adayı başarılı ya da başarısız bulması gibi işlemlerde bir değerlendirme yapılması takdir yetkisini gerektirir. Ayrıca, izin verme ve ceza verme gibi kararlar da idarenin takdir yetkisi kapsamına girer.

    İdare Hukukunda idari işlem türleri nelerdir?

    İdare hukukunda idari işlemler, etkiledikleri kişi sayısına ve hukuki niteliklerine göre beş ana türe ayrılır: 1. Bireysel (Tekil) İşlemler. 2. Düzenleyici İşlemler. 3. Şartlı İşlemler. 4. Kurucu İşlemler. 5. Açıklayıcı İşlemler.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.

    Sınır değeri kim belirler?

    Sınır değer, Kamu İhale Genel Tebliği'ne göre ihale komisyonu tarafından belirlenir. Ancak, Kamu İhale Kurumu da ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama ölçütleri belirleme yetkisine sahiptir. Ayrıca, ilgili bakanlıklar tarafından farklı katsayılar yayınlanmadığı sürece, sınır değer katsayısı olarak "Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği"nde yer alan iş gruplarına göre belirlenen değerler kullanılır.