• Buradasın

    İdarenin takdir yetkisini kimler denetleyebilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin takdir yetkisi, idari yargı yerleri tarafından denetlenebilir 13.
    Bu denetim, idarenin hukuka uygun hareket etmesini sağlar ve keyfi tutum ve işlemleri önler 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdarenin keyfi işlem yapması ne demek?

    İdarenin keyfi işlem yapması, idarenin yetki sınırlarını aşarak veya hukuka aykırı bir şekilde yasal yetkilerini kullanması anlamına gelir. Bu durum, aşağıdaki şekillerde ortaya çıkabilir: - Yetki gaspı: İdareye ait yetkilerin başka bir organ veya kişi tarafından kullanılması. - Hukuka uygun olmayan işlemler: İdari işlemlerin sebep, konu veya maksat unsurlarına aykırı olması. Keyfi işlemler, hukuk devleti ilkesine aykırıdır ve idarenin hukuka uygunluğunu zedeler.

    İdarenin sorumluluğu nedir?

    İdarenin sorumluluğu, idare tarafından yapılan bir işlem, eylem veya ihmalin bireylere zarar vermesi durumunda bu zararın tazmin edilmesi anlamına gelir. Bu sorumluluk, iki ana kategoriye ayrılır: 1. Kusura Dayalı Sorumluluk: İdarenin bir işlem veya eylemde bulunurken kusurlu davrandığı ve bu nedenle zarar verdiği durumlarda ortaya çıkar. 2. Kusursuz Sorumluluk: İdarenin herhangi bir kusuru olmaksızın, sadece eylemi veya işlemi dolayısıyla sorumlu tutulduğu durumlardır. İdari sorumluluğa başvurulabilecek hukuki yollar ise tam yargı davaları ve iptal davalarıdır.

    Devlet Denetleme Kurulu'nun yetkisi nedir?

    Devlet Denetleme Kurulu'nun yetkileri şunlardır: 1. Hukuka uygunluk denetimi: İdarenin hukuka uygun, düzenli ve verimli şekilde yürütülmesini sağlamak. 2. İnceleme ve araştırma: Tüm kamu kurum ve kuruluşlarında, meslek kuruluşlarında ve kamuya yararlı derneklerde idari soruşturma yapmak. 3. Koordinasyon: Kamu kurum ve kuruluşlarının teftiş ve denetim birimleri arasında koordinasyon ve uyumlaştırma faaliyetlerini yürütmek. 4. Uluslararası faaliyetler: Antlaşma ve sözleşmelerdeki esaslar çerçevesinde uluslararası kuruluş ve örgütlerde inceleme ve araştırma yapmak. 5. İyi yönetişim çalışmaları: Kamu yönetimi ve kamu hizmetlerinin sunumunda saydamlık, verimlilik ve etkinlik alanlarında çalışmalar yapmak. 6. Diğer görevler: Mevzuatta verilen diğer görevleri yerine getirmek ve Cumhurbaşkanının vereceği diğer işleri yapmak.

    Yetki türleri nelerdir?

    Yetki türleri iki ana başlık altında incelenir: 1. Kaynaklarına Göre Yetki Türleri: - Geleneksel Yetki: Doğuştan kazanılan, aile içinde babadan oğula veya veliaht bireylere aktarılan yetki türüdür. - Karizmatik Yetki: Kişinin iş yaptırma gücünü tanrı vergisi kişisel üstünlüğünden aldığı yetki türüdür. - Rasyonel Yetki (Yasal Yetki): Bireyin sahip olduğu yetkinin, yasal düzenlemelerle kişiye tanınan haklardan kaynaklandığı yetki türüdür. 2. Biçimsel Organizasyon İlişkilerine Göre Yetki Türleri: - Komuta Yetkisi: Emir verme ve iş yaptırma gücünü temsil eder, hiyerarşik yapıda yukarıdan aşağıya doğru takip eder. - Kurmay Yetki: Yöneticiye danışmanlık yapma hakkı verir, emir verme yetkisi yoktur. - Fonksiyonel Yetki: Bir yöneticinin uzmanlık alanı ile ilgili çalıştığı bölümün dışında bir başka bölüme karar verme ve bu kararları iletme yetkisini ifade eder.

    İdarenin somut takdir yetkisi nedir?

    İdarenin somut takdir yetkisi, idareye hukuk kuralları içinde tanınan hareket serbestisi anlamına gelir. Somut takdir yetkisinin sınırları şunlardır: - Hukuka uygunluk: İdare, takdir yetkisini kullanırken hukuka uygun hareket etmek zorundadır. - Keyfilik yasağı: İdare, takdir yetkisini keyfi biçimde kullanamaz; bu yetki, kamu yararını gözeterek ve haklı bir gerekçe göstererek kullanılmalıdır. - Eşitlik ilkesi: Takdir yetkisinin anayasanın eşitlik ilkesi çerçevesinde kullanılması, yargı denetimine tabidir. - Mevcut hukuk kurallarının aşılamaması: İdare, takdir yetkisini kullanırken mevcut hukuki kuralların ve kanunların sınırlarını aşamaz.

    İdarenin hizmet kusuru nedir?

    İdarenin hizmet kusuru, kamu hizmetinin kuruluşunda, düzenlenmesinde veya işleyişinde meydana gelen aksaklık, hukuka aykırılık, bozukluk, düzensizlik, eksiklik veya ihmalin ortaya çıkması halidir. Hizmet kusuru üç ana başlıkta toplanır: 1. Hizmetin kötü işlemesi: Kamu hizmetinin yapılması esnasında beklenen özen ve dikkate uygun yapılmaması. 2. Hizmetin geç işlemesi: Hizmetin olağan sayılamayacak bir gecikme ile yerine getirilmesi veya zamanında yapılmaması. 3. Hizmetin hiç işlememesi: İdarenin kamu hizmetini hiç sunmaması.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini iki aşamalı denetimle denetler: 1. Maddi ve hukuki olayların gerçeğe uygunluğu: İdarenin gösterdiği gerekçelerin ve maddi olayları nitelendirmesinin denetimi yapılır. 2. Yetkinin kullanılma amacı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı ve hizmetin gerekleri doğrultusunda kullanıp kullanmadığının kontrolü sağlanır. Ayrıca, anayasal ilkelere uygunluk da denetim kriterleri arasındadır; idare, eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti gibi ilkelere uygun hareket etmek zorundadır. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken açık hata oluşturup oluşturmadığını da değerlendirir.