• Buradasın

    İdarenin takdir yetkisini kimler denetleyebilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin takdir yetkisi, yargı mercileri tarafından denetlenebilir 125.
    Yargı organları, idarenin takdir yetkisini kullanırken:
    • Yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarını denetler 25.
    • Hukuka uygunluk denetimi yapar, ancak yerindelik denetimi yapamaz 15.
    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka ve yasanın amacına uygun olup olmadığını denetleyebilir 3.
    Ayrıca, idare takdir yetkisini kullanırken anayasal ilkelere uymak zorundadır ve bu ilkelere aykırı davranışlar yargısal denetime tabidir 34.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.

    İdarenin sınırsız takdir yetkisini hangi ilke sınırlar?

    İdarenin sınırsız takdir yetkisini sınırlayan temel ilkeler şunlardır: Hukuka uygunluk: İdare, takdir yetkisini hukuk kuralları çerçevesinde kullanmak zorundadır. Kamu yararı: Takdir yetkisi, nihai olarak kamu yararına hizmet etmelidir. Yerindelik denetimi yasağı: İdare, yerindelik denetimi yapamaz; yani bir işlemin sadece ihtiyaca uygun olup olmadığını değerlendiremez. Ölçülülük ilkesi: Kararlarda oranlılık, elverişlilik ve gereklilik dengesine dikkat edilmelidir. Eşitlik ilkesi: Takdir yetkisi, nesnel ölçütlere göre ve eşit şekilde kullanılmalıdır. Ayrıca, Anayasa'nın 125. maddesinin 4. fıkrasında yer alan "Yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır" hükmü de idarenin takdir yetkisini sınırlar.

    İdarenin hangi kararları takdir yetkisidir?

    İdarenin takdir yetkisi, belirli durumlarda karar verme özgürlüğü tanır, ancak bu yetki keyfilik anlamına gelmez. İdarenin takdir yetkisine sahip olduğu kararlardan bazıları: Sebep unsuru ile ilgili kararlar. Konu unsuru ile ilgili kararlar. Yabancılara yönelik kararlar. Takdir yetkisi, aşağıdaki durumlarda kullanılamaz: Yetki unsuru. Şekil unsuru. Amaç unsuru.

    İdare mahkemeleri güvenilir mi?

    İdare mahkemelerinin güvenilirliği konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. İdare mahkemeleri, bireylerin devlet karşısında haklarını koruyabilecekleri önemli bir başvuru merciidir. Ancak, bazı kaynaklarda idare mahkemelerinin kararlarının tutarlı olmadığı ve benzer dosyalar için farklı kararlar verilebildiği belirtilmektedir. İdare mahkemelerinde açılacak davalarda yapılacak en küçük hata, hak kaybına neden olabileceğinden, süreci uzman bir avukatla yürütmek hayati öneme sahiptir.

    Yetki nedir?

    Yetki, bir görevi, bir işi yasaların verdiği imkânlara göre, belli şartlarla yürütmeyi sağlayan hak, salahiyet, mezuniyettir. Türk Dil Kurumuna göre yetki kelimesi iki farklı anlama gelir: 1. Bir görevi ifa etmesi için tüzel ya da gerçek kişilere tanınan hak. 2. Bir işi yapmaya muktedir olmak. Yetki, kazanılmış bir hak değil, yasa ve yönetmeliklerle verilen bir haktır.

    Kesin yetki ve kesin olmayan yetki nedir?

    Kesin yetki ve kesin olmayan yetki, hukuk muhakemelerinde mahkemelerin yetkisine ilişkin iki farklı durumu ifade eder. 1. Kesin Yetki: Bu, kanunla belirlenmiş tek veya sınırlı sayıda mahkemenin yetkili olduğu durumları ifade eder. 2. Kesin Olmayan Yetki: Bu, genel yetkili mahkemenin yetkisinin korunduğu ve yetkili mahkemelerin yasada sınırlı sayıda olmadığı durumları ifade eder.

    İdare hukuku nedir?

    İdare hukuku, temeli anayasada belirlenen, idarenin faaliyet ve örgütlenmesine ilişkin kurallar öngören, kamuya tanınan üstünlük ve ayrıcalıklar ile bireye tanınan hak ve hürriyetlerin dengelenmesini sağlayan hukuk dalıdır. İdare hukukunun temel ilkeleri: Hukuk devleti ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin hukuka uygun olması gerektiğini ifade eder. Sosyal devlet ilkesi: Devletin temel hizmetleri ücretsiz sağlaması ve dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılaması gerektiğini belirtir. Eşitlik ilkesi: İdarenin herkese eşit şekilde hizmet sunması gerektiğini vurgular. İdarenin kanuniliği ilkesi: İdarenin tüm işlem ve eylemlerinin yasal dayanağı olması gerektiğini belirtir. Merkezden yönetim - yerinden yönetim ilkesi: Türk idari yapılanmasındaki iki temel yönetim sistemini ifade eder. İdarenin bütünlüğü ilkesi: Tüm idari kuruluşların bir bütün olarak idareyi oluşturduğunu belirtir. İdare hukukunun kaynakları: Anayasa; Kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler; Tüzükler; Yönetmelikler; Diğer düzenleyici işlemler; Doktrin (öğreti); İçtihatlar; Teamüller; Genel ilkeler. İdare hukukunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıklar, idari yargıda (idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay) çözümlenir.