• Buradasın

    İdarenin hangi kararları takdir yetkisidir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin takdir yetkisi, hukuk kurallarının idareye bıraktığı serbest hareket imkanıdır ve aşağıdaki durumlarda ortaya çıkar 1:
    • Sebep unsuru: Yasaların sebebi gösterdiği durumlarda takdir yetkisinden bahsedilemez, ancak göstermediği veya birden fazla sebep gösterdiği durumlarda idarenin takdir yetkisi vardır 14.
    • Kolluk görevleri: "Ahlaka ve edebe aykırılık" gibi belirsiz kavramların içini doldurmada idarenin takdir yetkisi bulunur 1.
    • Değerlendirme işlemleri: Kamulaştırma bedelinin tespiti, bir öğrenciye not verilmesi, jürinin bir adayı başarılı ya da başarısız bulması gibi işlemlerde bir değerlendirme yapılması takdir yetkisini gerektirir 1.
    Ayrıca, izin verme ve ceza verme gibi kararlar da idarenin takdir yetkisi kapsamına girer 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdarenin yıkım kararı takdir yetkisi var mı?

    İdarenin yıkım kararı takdir yetkisi vardır, ancak bu yetki mutlak ve sınırsız değildir. İdarenin yıkım kararı verirken dikkate alması gereken bazı unsurlar: Yetki: Yıkım kararı, yetkili merciler tarafından alınmalıdır. Sebep: Yıkım kararı, kanuna dayanmalı ve açıkça belirtilen nedenlerden birinin gerçekleşmesi durumunda verilmelidir. Kamu yararı: İdare, yıkım kararını kamu yararı amacıyla kullanmalıdır. Orantılılık: Yıkım kararı, mülkiyet hakkı ile kamu yararı arasında adil bir denge kurmalıdır. İdarenin takdir yetkisi, yetki, şekil, sebep, konu ve amaç unsurları yönünden kullanılamaz.

    İdari işlemin yetki unsuru nedir?

    İdari işlemin yetki unsuru, idari işlemi gerçekleştirme gücüne sahip olan makamın yasal olarak sahip olduğu yetki ve yetki alanını ifade eder. Bu yetki, genellikle anayasa, kanunlar, tüzükler, yönetmelikler veya diğer mevzuat hükümleri tarafından belirlenir.

    İdarenin yetkileri neden sınırlıdır?

    İdarenin yetkileri, hukuk devleti ilkesi gereği sınırlıdır. Bu sınırlamalar şu şekilde özetlenebilir: 1. Yargı Denetimi: İdare, yargı kararlarına uymak zorundadır ve bu kararları değiştiremez veya yerine getirmeyi geciktiremez. 2. Takdir Yetkisi: İdareye verilen takdir yetkisi, belirli hukuk kurallarıyla sınırlıdır ve bu yetki keyfi olarak kullanılamaz. 3. Kanuni İdare İlkesi: İdarenin yetki ve görevleri, kanunla düzenlenir ve idarenin faaliyetleri kanuna aykırı olamaz. Bu sınırlamalar, idarenin yetkilerini kötüye kullanmasını ve hukuk kurallarına aykırı hareket etmesini önlemek için gereklidir.

    Takdir yetkisi ve takdir marji aynı şey mi?

    Takdir yetkisi ve takdir marjı kavramları farklı anlamlara sahiptir: 1. Takdir Yetkisi: İdareye, kanunların ayrıntılı düzenleme yapmaksızın genel bir çerçeve içinde hareket etme serbestisi tanır. 2. Takdir Marjı: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) hukukunda, devletlerin yerel organlarının bir hakla ilgili daha önce gerçekleştirdiği eylemler veya işlemler nedeniyle yargılanması aşamasında belirli bir takdir alanı olması anlamına gelir.

    Takdir etmek ne anlama gelir?

    Takdir etmek, bir sözü veya davranışı beğenmek ve bunu karşı tarafa bildirmek anlamına gelir. Takdir etmek kelimesi ile eş ve yakın anlamlı sözcükler şunlardır: beğeni; övgü; methiye; Tahsin; alkışlamak; önemini anlamak. Örnek cümle: "Onun ne olursa olsun mücadeleden vazgeçmeyişini takdir ediyorum."

    İdarenin takdir yetkisi alt ve üst sınır somut mudur?

    İdarenin takdir yetkisi alt ve üst sınırları somut değildir, çünkü bu yetki kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlıdır. İdare, bu yetkiyi kullanırken kanunların belirlediği çerçeveler içinde kalmak zorundadır ve bu çerçeveler yargı denetimine tabidir.

    Danıştay idarenin takdir yetkisini nasıl denetler?

    Danıştay, idarenin takdir yetkisini hukuka uygunluk denetimi yaparak denetler. Bu denetimde kullanılan bazı ölçütler şunlardır: Anayasal ilkeler: Eşitlik, sosyal devlet, hukuk devleti ve demokratik yönetim gibi ilkeler esas alınır. Sebep unsuru: İşlemin gerekçesinin yeterli ve somut olup olmadığı incelenir. Kamu yararı: İdarenin takdir yetkisini kamu yararı doğrultusunda kullanıp kullanmadığı değerlendirilir. Yerindelik: Kararın kamu hizmetinin gereklerine uygun olup olmadığı göz önünde bulundurulur. Temel hak ve özgürlükler: Temel hak ve özgürlükleri etkileyen işlemlerde ölçülülük ve orantılılık ilkelerine uygunluk kontrol edilir. Danıştay, idarenin takdir yetkisini kullanırken keyfi davranmadığını ve yasal sınırlar içinde kaldığını tespit etmeye çalışır.