• Buradasın

    Özelleştirme ve kamulaştırma nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özelleştirme ve kamulaştırma kavramları, mülkiyetin kamu ve özel sektör arasındaki geçişini ifade eder.
    Özelleştirme, kamu mülkiyetindeki varlıkların özel sektöre devredilmesi işlemidir 3. Bu işlem, genellikle ekonomik ve sosyal düzeni sağlamak, toplumsal refahı artırmak ve kamu hizmetlerini geliştirmek amacıyla yapılır 3.
    Kamulaştırma ise, devletin kamu yararını gözeterek özel mülkiyete ait taşınmaz malları bedelini ödeyerek mülkiyetine geçirme işlemidir 23. Bu işlem, Anayasa'nın 46. maddesine göre, gerçek karşılıklarının peşin ödenmesi şartıyla gerçekleştirilir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırma Kanunu 10. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesi, kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması durumunda izlenecek süreci düzenler. Bu maddeye göre: 1. İdare, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte asliye hukuk mahkemesine başvurarak taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitini ve idare adına tescilini ister. 2. Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için bir duruşma günü belirler ve bu tarihi malike bildirir. 3. Duruşmada hakim, tarafları anlaşmaya davet eder; anlaşma sağlanması halinde bedel kesinleşir. 4. Belirlenen bedel, peşin veya taksitle ödenmek üzere hak sahibi adına bankaya yatırılır.

    4046'ya göre özelleştirme yöntemleri nelerdir?

    4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun'a göre özelleştirme yöntemleri şunlardır: Satış. Kiralama. İşletme hakkının verilmesi. Mülkiyetin gayri ayni haklarının tesisi. Ayrıca, varlık satışı suretiyle yapılacak özelleştirme uygulamalarında kapalı teklif, pazarlık, elektronik ihale ve açık artırma usullerinden biri uygulanır.

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler. Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir. Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir.

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa taşınmaz maliki, taşınmazın bedelinin ödenmesi talebiyle dava açabilir. Bu dava, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesinde açılır. Ayrıca, malikin taşınmazı, imar planında yeşil saha, park, okul gibi kamuya ayrılan bir alan üzerinde bulunuyorsa veya imar uygulaması sebebiyle düşen düzenleme ortaklık payı yüzde kırk beşin üzerindeyse, 5 yıllık süre her malik yönünden ayrıca değerlendirilir. Dava açmadan önce idareye başvurma ve uzlaşma görüşmelerinin yapılması zorunlu değildir. Her dava farklı koşullara sahip olduğu için kesin bir süre vermek zor olabilir. Hukuki konularda doğru bilgi ve yönlendirme için bir avukata danışılması önerilir.

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırmayı düzenler. Bu maddeye göre, yurt savunması ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca ya da Cumhurbaşkanlığınca karar alınacak hallerde veya özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz mallar, kıymet takdiri dışındaki işlemler sonradan tamamlanmak üzere ilgili idarenin istemi ile mahkemece yedi gün içinde tespit edilir. İdare, bu tespit edilen değeri mal sahibi adına bir bankaya yatırarak taşınmaz mala el koyabilir. Acele kamulaştırma, kamulaştırma sürecinin olağan yolundan farklı olarak, taşınmazın malikinde mülkiyet hakkını korurken idarenin taşınmaz üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabilmesini sağlar. 27. madde davaları, bedel ve tescil yönünden bağlayıcı değildir.

    Kamulaştırma Kanunu 22 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu 22. madde, "Kamulaştırmadan Vazgeçme" başlığı altında, tarafların anlaşması suretiyle kamulaştırmadan vazgeçmeyi düzenler. Maddeye göre: Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra, taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, durum idarece mal sahibi veya mirasçılarına duyurulur. Mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilir. Kamulaştırmadan tek taraflı vazgeçme ise idarenin, kamulaştırmanın her safhasında, yetkili merciin kararı ile mümkündür.

    Arazi kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Arazi kamulaştırma bedeli, bilirkişiler tarafından yapılan değerlendirme ve keşifler sonucunda belirlenir. Hesaplama sürecinde aşağıdaki yöntemler kullanılır: Kıymet Takdiri Yöntemi: Taşınmazın arsa ve yapı özellikleri, konumu ve çevresel faktörler dikkate alınarak ekspertiz raporu ile belirlenen bedeldir. Piyasa Değeri Yöntemi: Kamulaştırma bölgesindeki gayrimenkul piyasası ve benzer taşınmazların satış fiyatları esas alınır. Gelir Yöntemi: Arazinin net geliri ve bu gelirin kapitalizasyonu üzerinden hesaplama yapılır. Hesaplama adımları: 1. Değerleme Uzmanı Seçimi: Yetkin bir uzman atanır. 2. Taşınmazın Fiziksel Özellikleri: Büyüklük, konum ve yapı durumu incelenir. 3. Emsal Değerler ve Piyasa Araştırması: Benzer taşınmazların satış fiyatları araştırılır. 4. Bedelin Hesaplanması: Tüm veriler kullanılarak matematiksel formüllerle bedel belirlenir. 5. Raporlama: Çalışmalar ve hesaplamalar rapor haline getirilir. Kamulaştırma bedeli belirlenirken taşınmazın mevcut durumu, piyasa değeri, bölgedeki benzer taşınmazların fiyatları ve kamulaştırma amacı gibi unsurlar dikkate alınır.