• Buradasın

    Özelleştirme ve kamulaştırma nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özelleştirme ve kamulaştırma kavramları, mülkiyetin kamu ve özel sektör arasındaki geçişini ifade eder.
    Özelleştirme, kamu mülkiyetindeki varlıkların özel sektöre devredilmesi işlemidir 3. Bu işlem, genellikle ekonomik ve sosyal düzeni sağlamak, toplumsal refahı artırmak ve kamu hizmetlerini geliştirmek amacıyla yapılır 3.
    Kamulaştırma ise, devletin kamu yararını gözeterek özel mülkiyete ait taşınmaz malları bedelini ödeyerek mülkiyetine geçirme işlemidir 23. Bu işlem, Anayasa'nın 46. maddesine göre, gerçek karşılıklarının peşin ödenmesi şartıyla gerçekleştirilir 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler. Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir. Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir.

    Kamulaştırma Kanunu 10. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesi, kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması durumunda izlenecek süreci düzenler. Bu maddeye göre: 1. İdare, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte asliye hukuk mahkemesine başvurarak taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitini ve idare adına tescilini ister. 2. Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için bir duruşma günü belirler ve bu tarihi malike bildirir. 3. Duruşmada hakim, tarafları anlaşmaya davet eder; anlaşma sağlanması halinde bedel kesinleşir. 4. Belirlenen bedel, peşin veya taksitle ödenmek üzere hak sahibi adına bankaya yatırılır.

    Hukuki el atma 5 yıl içinde kamulaştırma yapılmazsa ne olur?

    Hukuki el atma durumunda, idarenin 5 yıl içinde kamulaştırma işlemini tamamlamaması halinde, taşınmaz malikleri idari yargıda tazminat davası açma hakkına sahiptir. Bu durumda, mahkeme idarenin kamulaştırma yükümlülüklerini yerine getirmesini sağlayacaktır.

    4046'ya göre özelleştirme yöntemleri nelerdir?

    4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun'a göre özelleştirme yöntemleri şunlardır: Satış. Kiralama. İşletme hakkının verilmesi. Mülkiyetin gayri ayni haklarının tesisi. Ayrıca, varlık satışı suretiyle yapılacak özelleştirme uygulamalarında kapalı teklif, pazarlık, elektronik ihale ve açık artırma usullerinden biri uygulanır.

    Kamulaştırma Kanunu 22 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 22. maddesi, kamulaştırmadan anlaşma yoluyla vazgeçme konusunu düzenler. Bu maddeye göre: 1. Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra, taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, bu durum idarece mal sahibi veya mirasçılarına tebliğ edilir. 2. Mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilirler. 3. İade işleminin, kamulaştırmanın ve bedelinin kesinleşmesinden sonra bir yıl içinde gerçekleşmesi halinde, kamulaştırma bedelinin faizi alınmaz. 4. Bu madde hükümlerine göre taşınmaz malı geri almayı kabul etmeyen mal sahibi veya mirasçıları, 23. maddeye göre geri alma haklarını da kaybederler. 5. Bu madde hükümleri, kamulaştırmanın kesinleşmesi tarihinden itibaren beş yıl geçmiş olması halinde uygulanmaz.

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırma usulünü düzenler. Bu maddeye göre: 1. Yurt savunması ihtiyacı veya acelelik kararı alınması durumunda, ilgili idarenin istemi üzerine mahkeme, yedi gün içinde o taşınmaz malın değerini tespit eder. 2. Bilirkişilerce belirlenen değer, idare tarafından mal sahibi adına bankaya yatırılır ve bu şekilde taşınmaz mala el konulur. 3. El koyma kararı, tapu müdürlüğüne bildirilir ve taşınmaz malın başkasına devir, ferağ veya temlikinin yapılamayacağı hükmü tapu kütüğüne şerh edilir. 4. El koyma kararından sonra taşınmaz mal, Kamulaştırma Kanunu'nun 20. maddesi uyarınca boşaltılır. Acele kamulaştırma, olağanüstü hallerde ve kamu yararı sebebiyle taşınmazların derhal kamulaştırılmasını sağlar.

    Arazi kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Arazi kamulaştırma bedeli, bilirkişiler tarafından yapılan değerlendirme ve keşifler sonucunda belirlenir. Hesaplama sürecinde aşağıdaki yöntemler kullanılır: Kıymet Takdiri Yöntemi: Taşınmazın arsa ve yapı özellikleri, konumu ve çevresel faktörler dikkate alınarak ekspertiz raporu ile belirlenen bedeldir. Piyasa Değeri Yöntemi: Kamulaştırma bölgesindeki gayrimenkul piyasası ve benzer taşınmazların satış fiyatları esas alınır. Gelir Yöntemi: Arazinin net geliri ve bu gelirin kapitalizasyonu üzerinden hesaplama yapılır. Hesaplama adımları: 1. Değerleme Uzmanı Seçimi: Yetkin bir uzman atanır. 2. Taşınmazın Fiziksel Özellikleri: Büyüklük, konum ve yapı durumu incelenir. 3. Emsal Değerler ve Piyasa Araştırması: Benzer taşınmazların satış fiyatları araştırılır. 4. Bedelin Hesaplanması: Tüm veriler kullanılarak matematiksel formüllerle bedel belirlenir. 5. Raporlama: Çalışmalar ve hesaplamalar rapor haline getirilir. Kamulaştırma bedeli belirlenirken taşınmazın mevcut durumu, piyasa değeri, bölgedeki benzer taşınmazların fiyatları ve kamulaştırma amacı gibi unsurlar dikkate alınır.