• Buradasın

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler 4.
    Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir 245.
    Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırma kanununun 2 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 2. maddesi, bu kanunun uygulanmasında kullanılan bazı tanımları içerir. Bu tanımlardan bazıları şunlardır: İdare: Yararına kamulaştırma hak ve yetkisi tanınan kamu tüzelkişilerini, kamu kurum ve kuruluşlarını, gerçek ve özel hukuk tüzelkişilerini ifade eder. Taşınmaz mal veya kaynağın bulunduğu yer: Taşınmaz malın tapuda kayıtlı olduğu, değilse tapu siciline kayıtlı olması gereken il veya ilçeyi ifade eder.

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilen bazı yönleri: Mülkiyet hakkının sınırlanması: Kanunun 38. maddesi, mülkiyet hakkının özüne dokunan bir sınırlama getirdiği ve hak arama özgürlüğünü kısıtladığı için Anayasa'nın 13., 35. ve 46. maddelerine aykırı bulunmaktadır. Kamulaştırmasız el koyma: İdarenin, kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, hukuka aykırı olarak değerlendirilmekte ve mal sahiplerine tazminat hakkı doğurmaktadır. Eksik veya geç ödeme: İdarelerin bazen kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, maliklerin bedelin artırılması için dava açmasına neden olmaktadır. Kamu yararı kavramının kötüye kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkar amacıyla kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi, kamu yararı ilkesine aykırı olarak değerlendirilmektedir. İstisnai düzenlemeler: Anayasa Mahkemesi, 2942 sayılı Kanun'un 38. maddesini, 4.11.1983 tarihinden sonraki dönem için de uygulanmasının haklı bir temeli bulunmadığı gerekçesiyle iptal etmiştir.

    Kamulaştırma Kanunu 10. madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesi, kamulaştırmanın satın alma usulü ile yapılamaması durumunda izlenecek süreci düzenler. Bu maddeye göre: 1. İdare, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte asliye hukuk mahkemesine başvurarak taşınmaz malın kamulaştırma bedelinin tespitini ve idare adına tescilini ister. 2. Mahkeme, idarenin başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün sonrası için bir duruşma günü belirler ve bu tarihi malike bildirir. 3. Duruşmada hakim, tarafları anlaşmaya davet eder; anlaşma sağlanması halinde bedel kesinleşir. 4. Belirlenen bedel, peşin veya taksitle ödenmek üzere hak sahibi adına bankaya yatırılır.

    Kamulaştırma hangi anayasa maddesinde düzenlenmiştir?

    Kamulaştırma, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 46. maddesi ile düzenlenmiştir. Bu maddeye göre, devlet ve kamu tüzel kişileri; kamu yararı gerektirdiğinde, özel mülkiyette bulunan taşınmazları, gerçek bedelini peşin ödemek şartıyla kamulaştırabilir.

    67 ve 68 sayılı kanunlar ile 6830 ve 2942 sayılı kanunların kamulaştırma bedellerinin ödenme şekli nedir?

    67 ve 68 sayılı kanunlarla 6830 ve 2942 sayılı kanunların kamulaştırma bedellerinin ödenme şekline dair bilgi bulunamadı. Ancak, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedelinin ödenme şekli şu şekildedir: Tarafların anlaşması halinde. Tarafların anlaşamaması halinde. Kamulaştırma bedelinin ilk taksiti, 3. maddenin 2. fıkrasına göre yapılan kamulaştırmalarda, yine peşin ve nakit olarak hak sahibi adına veya tespit edilememişse ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere ilgili bankaya yatırılır.

    2942'ye göre kamulaştırma ne zaman yapılır?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma, aşağıdaki durumlarda yapılır: Kamu hizmetlerinin yürütülmesi: Kanunlarla ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle yükümlü olunan kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz mallar, kaynaklar ve irtifak hakları kamulaştırılabilir. Büyük enerji ve sulama projeleri: Bakanlar Kurulunca kabul edilen büyük enerji ve sulama projeleri ile iskân projelerinin gerçekleştirilmesi için. Yeni ormanların yetiştirilmesi: Yeni ormanların yetiştirilmesi amacıyla. Kıyıların korunması: Kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda. İmar planları: Uygulama imar planlarında umumi hizmetlere ve resmî kurumlara ayrılmak suretiyle mülkiyet hakkının özüne dokunacak şekilde tasarrufu hukuken kısıtlanan taşınmazlar hakkında, imar programlarının yürürlüğe girmesinden itibaren beş yıllık süre içerisinde. Kamulaştırma işlemi, idarenin yeterli ödeneği temin etmesinden sonra başlatılabilir.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.