• Buradasın

    Kamulaştırma Kanunu 27. madde nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 27. maddesi, acele kamulaştırmayı düzenler 124.
    Bu maddeye göre, yurt savunması ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca ya da Cumhurbaşkanlığınca karar alınacak hallerde veya özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz mallar, kıymet takdiri dışındaki işlemler sonradan tamamlanmak üzere ilgili idarenin istemi ile mahkemece yedi gün içinde tespit edilir 124.
    İdare, bu tespit edilen değeri mal sahibi adına bir bankaya yatırarak taşınmaz mala el koyabilir 124.
    Acele kamulaştırma, kamulaştırma sürecinin olağan yolundan farklı olarak, taşınmazın malikinde mülkiyet hakkını korurken idarenin taşınmaz üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabilmesini sağlar 4. Ancak bu yetki, bazı şartlara bağlanmıştır 4.
    1. madde davaları, bedel ve tescil yönünden bağlayıcı değildir 2. Bu nedenle, 27. madde davası sonucunda acele kamulaştırma kararı alındıktan sonra, ilgili taşınmazlar için yeniden Kamulaştırma Kanunu'nun 10. maddesine göre bedel tespit ve tescil davası açılması gerekir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.

    67 ve 68 sayılı kanunlar ile 6830 ve 2942 sayılı kanunların kamulaştırma bedellerinin ödenme şekli nedir?

    67 ve 68 sayılı kanunlarla 6830 ve 2942 sayılı kanunların kamulaştırma bedellerinin ödenme şekline dair bilgi bulunamadı. Ancak, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedelinin ödenme şekli şu şekildedir: Tarafların anlaşması halinde. Tarafların anlaşamaması halinde. Kamulaştırma bedelinin ilk taksiti, 3. maddenin 2. fıkrasına göre yapılan kamulaştırmalarda, yine peşin ve nakit olarak hak sahibi adına veya tespit edilememişse ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere ilgili bankaya yatırılır.

    Kamulaştırmasız el atma hangi kanuna tabidir?

    Kamulaştırmasız el atma, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na tabidir. Ancak, bu konuda özel bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, 5999 sayılı kanunla Kamulaştırma Kanunu'na eklenen geçici 6. madde ve sonrasında Anayasa Mahkemesi'nin 30.06.2022 tarihli kararı üzerine 16.11.2022 tarihli 7421 sayılı kanunla eklenen geçici 19. madde ile düzenlemeler yapılmıştır. Ayrıca, 26.11.2022 tarih ve 32025 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile kamulaştırmasız el atmadan doğan uyuşmazlıkların adli yargıda görüleceği hüküm altına alınmıştır.

    Kamulaştırmada 2942 sayılı kanun 4650 sayılı kanun nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu, kamu yararının gerektirdiği hallerde taşınmaz malların devlet veya kamu tüzel kişileri tarafından kamulaştırılmasını düzenler. 4650 sayılı Kanun, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nda değişiklik yaparak çeşitli düzenlemeler getirmiştir: Ödenek şartı: İdarelerce yeterli ödenek temin edilmeden kamulaştırma işlemlerine başlanamaz. Bedel tespiti: Kamulaştırma bedeli, asliye hukuk mahkemeleri tarafından tespit edilir. Satın alma usulü: Kamulaştırmalarda öncelikle satın alma usulü uygulanır. Bu değişiklikler, 24.04.2001 tarihinde kabul edilmiştir.

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilen bazı yönleri: Mülkiyet hakkının sınırlanması: Kanunun 38. maddesi, mülkiyet hakkının özüne dokunan bir sınırlama getirdiği ve hak arama özgürlüğünü kısıtladığı için Anayasa'nın 13., 35. ve 46. maddelerine aykırı bulunmaktadır. Kamulaştırmasız el koyma: İdarenin, kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, hukuka aykırı olarak değerlendirilmekte ve mal sahiplerine tazminat hakkı doğurmaktadır. Eksik veya geç ödeme: İdarelerin bazen kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, maliklerin bedelin artırılması için dava açmasına neden olmaktadır. Kamu yararı kavramının kötüye kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkar amacıyla kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi, kamu yararı ilkesine aykırı olarak değerlendirilmektedir. İstisnai düzenlemeler: Anayasa Mahkemesi, 2942 sayılı Kanun'un 38. maddesini, 4.11.1983 tarihinden sonraki dönem için de uygulanmasının haklı bir temeli bulunmadığı gerekçesiyle iptal etmiştir.

    Kamulaştırma Kanunu 22 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu 22. madde, "Kamulaştırmadan Vazgeçme" başlığı altında, tarafların anlaşması suretiyle kamulaştırmadan vazgeçmeyi düzenler. Maddeye göre: Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra, taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, durum idarece mal sahibi veya mirasçılarına duyurulur. Mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilir. Kamulaştırmadan tek taraflı vazgeçme ise idarenin, kamulaştırmanın her safhasında, yetkili merciin kararı ile mümkündür.

    Kamulaştırma hangi anayasa maddesinde düzenlenmiştir?

    Kamulaştırma, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 46. maddesi ile düzenlenmiştir. Bu maddeye göre, devlet ve kamu tüzel kişileri; kamu yararı gerektirdiğinde, özel mülkiyette bulunan taşınmazları, gerçek bedelini peşin ödemek şartıyla kamulaştırabilir.