• Buradasın

    İsmail Yakıt İhvan-ı Safa felsefesinde bilgi problemi ne anlatıyor?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İsmail Yakıt'ın "İhvân-ı Safâ Felsefesinde Bilgi Problemi" adlı eseri, İhvân-ı Safâ'nın bilgi anlayışını ele almaktadır 24.
    İhvân-ı Safâ'ya göre bilgi problemi, hakikatin araştırılması ve bu hakikate ulaşmanın yolları üzerine kuruludur 12. Yakıt'ın eserinde vurgulanan ana noktalar şunlardır:
    1. Bilgi Kaynakları: İhvân-ı Safâ, bilgiyi dört kaynaktan elde ettiğini belirtir: bilge ve filozofların kitapları, kutsal kitaplar, astronomi ve jeoloji eserleri ile Allah'ın ilham yoluyla bildirdiği ilâhî kitaplar 13.
    2. Bilgi Edinme Yolları: Bilgi edinme süreci, duyular, akıl ve burhan (kesin kanıt) yoluyla gerçekleşir 13. İnsan, doğuştan herhangi bir bilgi ile gelmez, tüm bilgileri sonradan kazanır 14.
    3. Epistemolojik Yaklaşım: Yakıt, İhvân-ı Safâ'nın epistemolojisinde anti-dogmatik bir yol izlediğini, yani bilgiyi olduğu gibi kabul etmek yerine eleştirel bir yaklaşımla ele aldığını savunur 2.
    4. Felsefe ve Hikmet: Felsefe, İhvân-ı Safâ için sadece teorik bir çaba değil, aynı zamanda kişinin davranışlarını düzenleyen pratik bir boyut da taşır 13. Bu nedenle felsefe, hikmet kavramıyla birleştirilir 1.

    Konuyla ilgili materyaller

    İhvan-ı Safa varlık anlayışı nedir?

    İhvan-ı Safa'nın varlık anlayışı iki ana kategoride incelenebilir: ontolojik ve epistemolojik akıl. Ontolojik akıl, kozmolojinin en tepesinde, Tanrı'dan sonra gelen, yetkin ve kemal sahibi bir varlık olarak kabul edilir. Epistemolojik akıl ise duyular, akıl ve burhan yoluyla elde edilen bilgileri kapsar. Ayrıca, İhvan-ı Safa'nın varlık açıklamasına Yeni-Eflâtuncu sudur teorisi de etki eder ve varlık, Tanrı'dan bir fışkırma olarak görülür.

    İhvân-ı Safâ'da varlık ve bilgi açısından akıl nedir?

    İhvân-ı Safâ'da varlık ve bilgi açısından akıl iki anlamda ele alınır: 1. Ontolojik Akıl: Kozmolojinin en tepesinde, varlık hiyerarşisinde Tanrı'dan sonra gelen, Tanrı'nın emri neticesinde yaratılan ve feyzinin taşmasıyla varlığa gelen, yetkin ve kemal sahibi bir entitedir. 2. Epistemolojik Akıl: Dönemin felsefi yaklaşımlarını kuşatma iddiası içerisinde, aklı bir gariza (doğal eğilim) olarak ele alır ve kelamcıların akıl mefhumuna yaklaşır.

    İhvan ı Safa'nın varlık felsefesi hangi filozofa yakındır?

    İhvan-ı Safa'nın varlık felsefesi, Neo-Platonculuk ve Pisagorculuk gibi felsefi akımlara yakındır.

    İhvancı ne demek?

    "İhvancı" kelimesi, Müslüman Kardeşler Cemiyeti veya İhvan olarak bilinen İslamcı harekete mensup olan kişiyi ifade eder.

    İhvan ı Safa bilgi anlayışı nedir?

    İhvân-ı Safâ'nın bilgi anlayışı şu temel prensiplere dayanır: 1. Eklektik Yaklaşım: Bilgi edinmede dinî, felsefî ve ilmî her tür bilgiyi kullanır. 2. Dört Bilgi Kaynağı: Matematik ve fiziğe dair kitaplar, kutsal kitaplar, astronomi ve botaniğe dair eserler ile vahiy ve ilham. 3. Duyular ve Akıl: Bilginin ilk aşaması duyular aracılığıyla elde edilen verilerdir, akıl ise bu verileri işleyerek daha üst düzey bilgilere ulaşır. 4. Metafizik ve Ahlâk: Metafizik, insanın kendini tanımasıyla başlar ve ahlâkî bir boyut içerir; felsefe, insanın Tanrı'ya benzemesi ve mutluluğa ulaşması için bir araçtır. 5. Sezgi: Akıl ile birlikte sezgiyi de bilgi edinme yollarından biri olarak kabul ederler.

    İhvan ne anlama gelir?

    İhvan kelimesi Arapça kökenli olup, "yakın dostlar, arkadaşlar" anlamına gelir. Ayrıca, "aynı okul veya tarikattan olan kimseler" anlamında da kullanılır.

    İhvan ı Safa'ya göre varlık kaça ayrılır?

    İhvan-ı Safa'ya göre varlık, iki ana kategoriye ayrılır: 1. Ruhani Varlıklar: Tanrı, küllî nefis, ilk heyûlâ ve tabiat gibi maddeden bağımsız, nûrânî varlıklardır. 2. Cismanî Varlıklar: Madenler, bitkiler, hayvanlar ve insanlardan oluşan, yer kaplayan somut varlıklardır.