Seneca's Medea: A Tragic Revenge
Written by Seneca the Younger around 50 CE. Contains 1027 lines of verse, considered strongest of his earlier plays. Medea delivers over half of the play's lines
- en.wikipedia.org
Written by Seneca the Younger around 50 CE. Contains 1027 lines of verse, considered strongest of his earlier plays. Medea delivers over half of the play's lines
Aiskhylos'un Prometheus konulu üç tragedyasından biri olan "Zincire Vurulmuş Prometheus" Türkçeye çevrilmiştir. Tragedyanın MÖ 472-458 yılları arasında yazıldığı düşünülmektedir. Eserde sadece tanrılar değil, insanlığın dramı da işlenmektedir
Sofokles'in MÖ 429'da sahnelenen Atina tragedyası. En eski kaynak MÖ 7. yy'daki Homeros'un Odysseia destanı. Aiskhylos MÖ 467'de Thebai Üçlemesinde konuyu ele aldı
Bu video, bir grup kişinin Antik Yunan'dan "Kral Oidipus" adlı oyunu tartıştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacılardan biri oyuncu olduğunu belirtmektedir.. Videoda, Kral Oidipus oyununun temel kavramları (hamartia, katarsis, kerteleme) tartışılmaktadır. Konuşmacılar oyunun hikayesini, Oidipus'un gerçek annesi olduğunu öğrenmesi ve bunun sonucunda yaşadığı trajediyi anlamaya çalışırlar. Sohbet sırasında bazı katılımcıların oyunun detaylarını bilmediği ortaya çıkar ve sonunda bir kişi oyuncu seçmesine gelmediğini belirterek sohbet sona erer.
Bu video, iki konuşmacının Arthur Miller'ın "Satıcının Ölümü" oyununu detaylı olarak analiz ettiği bir edebiyat sohbeti formatındadır. Konuşmacılar, 1950'li yıllarda New York'ta geçen bu oyunun ana karakterlerini (Willy Lowman, oğlu Beef, büyük oğlu Happy, eşi Linda, Charlie ve Bernard) ve hikayesini incelemektedir.. Video, oyunun temel hikayesini anlatarak başlıyor, ardından karakterlerin psikolojik yapısını, ilişkilerini ve oyunun serim düğüm yapısını analiz ediyor. Daha sonra oyunun tragedya niteliği, sembolik unsurları ve Arthur Miller'ın modern tragedya kavramını savunması ele alınıyor. Son bölümde ise oyunun film adaptasyonu ve Linda karakterinin tek boyutlu yapısı eleştiriliyor.. Videoda ayrıca Willi'nin hayalperest kişiliği, toplumsal değişimle uyum sağlayamaması, trafik kazaları, sigorta şirketiyle yaşadığı sorunlar ve sonunda arabasıyla ölümü gibi temalar inceleniyor. Oyunun Amerikan rüyası kavramını nasıl ele aldığı ve Willi'nin hayallerinin gerçeklikle nasıl çatıştığı da detaylı olarak analiz ediliyor.
Federico Garcia Lorca'nın 1932'de yazdığı tragedya oyunudur. 1930'lar Endülüsünde geçen oyun, geleneksel törelerin insan doğasına uymadığını anlatır. Aşk ve ölüm temaları şiirsel dille ve sembolizmle işlenmiştir
M.Ö. 440'larda yazılmış, Sofokles'in yedi tragedyasından en eskisidir. İlk kez M.Ö. 442'de sahnelenmiştir. Dünya edebiyatının ilk direniş örneği kabul edilir. Sabahattin Ali tarafından Türkçeye çevrilmiştir
Bu video, Gizem adlı bir eğitimcinin Aristoteles'in "Poetika" eserindeki tragedya kavramını anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Videoda Aristoteles'in tragedya tanımı detaylı olarak açıklanmaktadır. Tragedyanın insanın erdemli davranışını taklit etmesi, mutluluk arayışı, üç birlik kuralı (tek olay, tek mekan, tek zaman), trajik kahraman, hamartia (trajik hata), anagnorisis (tanıma), katastrofi (felaket) ve katarsis (arınma) gibi kavramlar ele alınmaktadır. Video, bir sonraki bölümde Sophokles'in Antigoni oyununun Poetika'ya göre inceleneceği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Tiyatro, sahnede oynanan ve serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşan eserlerdir. Tragedya acıklı konuları ele alır ve üç birlik kuralına uyar. Komedi hayatın gülünç yönlerini işler ve halk dili kullanılır. Dram hayatın gerçeklerini yansıtır ve yalın dil kullanılır. Epik tiyatro toplumsal aksaklıkları müzik ve sözle işler
Bu video, bir akademik sunum formatında, konuşmacının tragedya ve mitoloji konularını ele aldığı bir içeriktir. Konuşmacı, özellikle Oedipus miti ve Sophokles'in "Kral Elipos" tragedyası üzerinden mitolojik unsurları analiz etmektedir.. Sunumda, Oedipus'un sakat ayaklarının ve gözlerinin şişmesinin mitolojik anlamları, ana tanrıçayla olan ilişkisi ve kaderinden kaçamama durumu detaylı olarak incelenmektedir. Konuşmacı, tragedyanın temel sorunsalının ölüm ve kaçış olmaması olduğunu vurgulayarak, idealizm ile hayatın gerçekleri arasındaki çatışmayı ele almaktadır. Ayrıca, Candan Erçetin'in seslendirdiği bir şarkı üzerinden tragedyanın temaları da tartışılmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan tiyatro ve oyunculuk konulu bir eğitim içeriğidir. Eğitmen, oyuncu adaylarına ve tiyatro severlere hitap etmektedir.. Video, Aristoteles'in tiyatro kuramlarını anlatmaktadır. Aristoteles'in antik Yunan'da dram kavramını kuramsal anlamda ilk defa ortaya koyduğu, dramı tragedya ve komedya olarak iki ana başlığa ayırdığı açıklanmaktadır. Tragedya'nın acıklı, hüzünlü hikayeler içeren, baştan yazgısı belli olan oyunlar; komedya'nın ise komik unsurlar içeren, eğlenceli hikayeler içeren oyunlar olduğu anlatılmaktadır. Ayrıca tiyatro maskının çıkış noktasının da bu iki ana başlık olduğu vurgulanmaktadır.
Bu video, bir akademik sunum formatında Aiskilos'un Prometheus trilogisini (Prometheus Desmotes, Prometheus Liomenos ve Prometheus Perforos) detaylı olarak incelemektedir. Wilhelm Schmidt, Gerard Müller gibi Yunan edebiyatı uzmanlarının çalışmalarına atıfta bulunularak, Zeus, Prometheus, Kratos, Bia, Hephaistos, Okeanos, Coro, Io ve Hermes gibi karakterlerin yer aldığı oyunun yapısı ve temaları ele alınmaktadır.. Video, Prometheus'un Aiskilos'un eseri olup olmadığı sorusunu tarihsel bir perspektiften inceleyerek başlamakta, ardından oyunun altı bölümden oluşan yapısını ve temel temalarını incelemektedir. Ana konu, iktidar gücü (Zeus) ile akıl (Prometheus) arasındaki çatışmayı ele almaktadır. Son bölümde ise Aiskilos'un trageleri ve Atina toplumu arasındaki ilişki, site-polis ilişkisi ve bu çatışmanın Atina toplumuna yansıması analiz edilmektedir.. Videoda ayrıca Aiskilos'un iyimser bir dost ve önerici olduğu, insan varlığının anlamlılığına ve Zeus'un düzenleyici ilkesine olan inancı vurgulanmaktadır. Aiskilos'un sanat anlayışının toplumla olan ilişkisi, Sophokles ile karşılaştırılarak, Euripides'in bu çizgiyi nasıl kırdığı da ele alınmaktadır.
Bu video, bir felsefe dersi formatında olup, konuşmacılar Nietzsche'nin "Trakya'nın Doğuşu" eserini ve Yunan sanat felsefesini ele alıyor.. Video, Apolloncu ve Dionysoscu güçler arasındaki karşıtlığı ve bunların Yunan sanat ve kültüründe nasıl bir araya geldiğini merkeze alıyor. Konuşmacılar, bu iki güçün doğadan doğmuş sanatsal dürtüler olduğunu, Yunan tragedyasının hem Apolloncu hem de Dionysoscu unsurları birleştirdiğini ve bu güçlerin dengesinin insan yaşamındaki önemi hakkında tartışıyorlar.. Videoda ayrıca Yunan uygarlığının Olimpos tanrılarını nasıl yarattığı, bu tanrıların varoluşun korkularını ve dehşetlerini nasıl gizlediği, Homeros'un bu kültürün simgesi olduğu ve Apollon-Dionysos temellerinin nasıl bir kültür oluşturduğu ele alınıyor. Nietzsche'nin kendi hayatı ve hastalığıyla bu anlayışının nasıl şekillendiği de tartışılıyor.
Bu video, bir eğitimci tarafından sunulan, öğrencilerle etkileşimli bir ders formatındadır. Konuşmacı, tragedya sanatı ve Aristoteles'in tragedya teorisi hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, tragedyanın temel prensiplerini ve yapısını incelemektedir. İlk olarak tragedyanın görsellikten ziyade duygusal etkiden (acıma ve korku) yararlandığı vurgulanır, ardından ozanlık kavramı, baht dönüşü (peripeteia) ve tanıma (anagnorisis) gibi Aristoteles'in tragedya kuralları ele alınır. Son bölümde ise tragedyanın nicelik açısından bölümleri (pro logos, ara öykü, egzodos, koro şarkısı) ve olay örgüsünün nasıl düzenlenmesi gerektiği açıklanır.. Ders, tragedyanın karmaşık bir örgüye sahip olması gerektiği, saygın insanların bahtiyarlıktan bedbahtlığa geçişini göstermemesi gerektiği gibi kuralları da içermektedir. Ayrıca, mitos, mistik gibi kelimelerin etimolojik kökenleri hakkında bilgiler de verilmektedir.
Bu video, Gizem adlı bir eğitmen tarafından sunulan tiyatro tarihi derslerinin bir parçasıdır. Eğitmen, 17. ve 18. yüzyıllarda Avrupa tiyatrosuna hakim olan klasik akımı anlatmaktadır.. Video, klasik akımın tanımı ve özellikleriyle başlayıp, 17. yüzyılda Fransa'da ortaya çıkışını ve gelişimini açıklamaktadır. Klasik akımın akılcılık, ölçülülük ve yalınlık prensiplerine dayandığı, Antik Yunan tiyatrosunun örnek alınması gerektiği vurgulanmaktadır. Ayrıca klasik tiyatro kuramcılarının önerdiği biçim kuralları ve klasik tiyatroyu tanımlayan üç temel özelliği (yararlı ve zevk verici olması, anlatım incelikli olması ve görüntüde aşırı çarpıcılıktan kaçınılması) detaylı olarak anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca tragedya ve komedya türlerinin özellikleri, oyunların merak uyandırması, gerçeğe benzerlik ve akla uyması gibi klasik akım tiyatrosunun temel özellikleri açıklanmaktadır. Fransız klasik tiyatrosunun en usta yazarı Jean Rasi'nin dile ve şiirle söyleşiye gösterdiği özen de vurgulanmaktadır.
Bu video, 68 doğumlu bir eğitimcinin Nietzsche felsefesi, Almanya'nın tarihsel ve kültürel yapısı ve modern dünyadaki kültürel dönüşüm konularını ele aldığı akademik bir ders formatındadır.. Video, Nietzsche'nin hayatı ve felsefi görüşleriyle başlayıp, Almanya'nın tarihsel yapısı, Hegel idealizmi ve Schopenhauer'ın bu idealizme karşı duruşu gibi temel felsefi kavramları incelemektedir. Daha sonra Nietzsche'nin tragedya anlayışı, "Tanrı'nın ölümü", "üst insan" fikri ve tarihin döngüsel görüşü ele alınmaktadır. Son bölümde ise modernizm ve postmodernizm dönemlerindeki kültürel değişimler, Apollonik ve Dionysiac unsurların edebiyat üzerindeki yansımaları ve Türk edebiyatındaki örnekler incelenmektedir.. Konuşmacı, Nietzsche'nin düşüncelerinin 19. yüzyıl sonu kültür krizinin bir ürünü olduğunu, modern dünyada manevi değerlerin kaybolmasıyla ortaya çıkan kültürel kaosu ve bu durumun edebiyat üzerindeki etkilerini detaylı şekilde açıklamaktadır. Ayrıca, Türk edebiyatındaki "Araba Sevdası", "Kürk Mantolu Madonna" ve "Huzur" gibi eserler üzerinden Nietzsche'nin etkileri örneklerle gösterilmektedir.