Bu video, Türk atasözlerinde küfür kullanımını anlatan bir bilgilendirme içeriğidir. Konuşmacı, atasözlerinin geçmişten günümüze gelen, kim tarafından söylendiği bilinmeyen kısa ve özlü öğütler veren kalıplaşmış sözler olduğunu açıklamaktadır.. Video, internet ortamında dolaşan küfürlü atasözlerini ve bunların anlamlarını detaylı şekilde ele almaktadır. "Osuruklu göte arpa ekmeği bahane", "Kış kışlığını, puşt puşluğunu eder", "Gönül düştü bir boka, o da mis gibi koka" gibi atasözlerinin anlamları ve günlük hayatta nasıl kullanılabileceği açıklanmaktadır. Her atasözü için kısa bir yorum ve kullanım örneği sunulmaktadır.
Bu video, bir televizyon programının son bölümünü göstermektedir. Programda sunucu ve konuklar yer almaktadır.. Programın sonunda sunucu, izleyicilere teşekkür ederek Türkçe'deki en uzun tekerlemeyi okumak istemektedir. Konuklar tekerlemenin içindeki "şinik", "kekere mekere" ve "boz ala boz başlı pis porsuk" gibi sözcüklerin anlamlarını açıklarlar. Ardından sunucu, tekerlemeyi okur ve programın sona erdiğini belirtir.
Bu video, Türk atasözlerindeki küfürlerin anlamlarını açıklayan bir bilgilendirme içeriğidir. Konuşmacı, atasözlerinin geçmişten günümüze gelen, kim tarafından söylendiği bilinmeyen kısa ve özlü öğütler veren kalıplaşmış sözler olduğunu belirtiyor.. Video, internet ortamında dolaşan küfürlü atasözlerinin anlamlarını açıklıyor. "Bizim kız bizden kaçar, başını örter, kıçını açar", "Söz sözü açar", "Bilemedik, kolayını bok ettik", "Bokla yapılan sidikle yıkılır", "Deliye osur demişler de sıçmış" gibi atasözlerinin anlamları detaylı olarak anlatılıyor. Her atasözünün hangi durumlarda kullanıldığı ve hangi kişilere yönelik olduğu açıklanıyor.
Âşıklık geleneği, toplumun sözcüsü olan âşıkların şiir söyleme biçimidir. Gelenek, yüzyılların deneyimlerinden süzülerek biçimlenmiş kurallı bir yapıdır. Âşıklar sazlı, sazsız, doğaçlama veya kalemle şiir söyleyebilirler
Bu video, bir sosyal bilgiler öğretmeninin sunduğu kapsamlı bir eğitim dersidir. Öğretmen, Türkiye'nin tarihi ve kültürel mirasını detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, tarihin temel kavramlarıyla başlayıp Anadolu ve Mezopotamya uygarlıklarını (Sumer, Babil, Asur, Hititler, Urartular, Frigler, İyonlar ve Lidyalılar) inceliyor. Ardından Türkiye'nin doğal varlıkları, tarihi eserleri ve kültürel ögeleri ele alınıyor. Son bölümde ise sözlü kültürel ögeler, kültürel değişim, süreklilik ve etkileşim kavramları günlük hayattan örneklerle açıklanıyor.. Ders boyunca öğretmen, her uygarlığın önemli özellikleri ve katkılarını, doğal varlıkların tanıtımını, tarihi eserlerin anlatımını ve kültürel unsurların (bayramlar, halk oyunları, yemek kültürü, el sanatları, türküler, fıkralar, maniler, ninniler, masallar, halk hikayeleri ve destanlar) detaylı açıklamalarını sunmaktadır. Video, ikinci ünitenin sonuna gelindiğini belirterek sona ermektedir.
Bu video, bir konuşmacının atasözü açıklaması yaptığı kısa bir içeriktir.. Konuşmacı, "dalgız baldan tatlıdır" atasözünü açıklamaktadır. Atasözünün balın içine batırılan daldan bahsederek, niyetleri bozmamak gerektiğini vurgulamaktadır. Video sonunda konuşmacı, bu açıklamanın bir promosyon olmadığını belirtmektedir.
Bu video, Türk halk hikayesi formatında bir anlatım sunmaktadır. Hikaye, "kesik çayır biçilir, soğuk sular içilir mi?" sorusuyla başlamakta ve "aman desinler, şeker yesinler" ifadesiyle devam etmektedir.. Hikaye, bir kızın yanması temalı bir anlatım içermektedir. Video boyunca "aman ben yandım" ifadesi tekrarlanmakta ve hikaye "aman desinler şeker" ve "ye" ifadeleriyle sonlanmaktadır.
Karadeniz fıkraları sözlü kültürün önemli örneklerindendir. Fıkralar nükteli dille Karadeniz insanının komik olaylarını anlatır. Hazırcevaplık ve farklı zeka özelliklerini yansıtır
Tekerlemeler A'dan Z'ye sıralanmış şekilde listelenmiştir. Araç çubuğundaki sırala ve süzgeç araçları kullanılabilir
Bu video, birkaç kişinin katıldığı bir sohbet formatında çekilmiş. Konuşmacılar arasında bir abla ve abisi bulunmaktadır.. Videoda konuşmacılar çeşitli Türk atasözlerini ve küfürlü sözleri paylaşıyorlar. Özellikle aile içinde kullanılan, günlük hayatta sıkça işitilen ve bazen küfür içeren atasözleri ele alınıyor. Konuşmacılar kendi ailelerinden, babalarından, annelerinden ve dayılarından öğrendikleri atasözlerini ve sözleri tekrar tekrar anlatıyorlar. Video, aynı sözlerin iki kez tekrarlandığı bir yapıya sahip.
Tekerlemeler ilk kez 11. yüzyılda Türk edebiyatında görülmüştür. Eşsesli sözcüklerden oluşan, yarı anlamlı veya anlamsız cümlelerdir. Çocukların konuşma yeteneğini geliştirmeye yardımcı olur
Bu video, "dağdan gelip bağdakini kovuyor" deyiminin kökenini anlatan bir anlatım formatındadır.. Videoda, bu deyimin anlamı ve kökeni açıklanmaktadır. Anlatıcı, bir köylü ve bağ sahibi arasındaki olayı örnek olarak vererek, dağdan gelen birinin bağdaki asmaları kovmaya çalıştığı hikâyesini aktarmaktadır. Hikâye, ayrık otların dağdan bağa düşmesi ve bağ sahibinin bunları temizlemesiyle devam eder.
"Güme gitmek" deyimi, suçsuz kişilerin zindana atılmasından gelir. "Çadırını başına yıkmak" Osmanlı'da vezirleri azletmek için kullanılırdı. "Vermezse mağbut neylesin Mahmut" Sultan Mahmut'un hazinelerini kurtarma hikayesinden gelir
Bu video, bir anlatıcının günlük hayatta sıkça kullanılan ancak hikayelerinden haberdar olmadığımız Türkçe deyimlerin kökenlerini ve anlamlarını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, "ilk göz ağrısı", "bam teline basmak", "çattık belaya müstefilatun", "bel bağlamak", "foyası meydana çıktı", "kozunu paylaşmak", "çil yavrusu gibi dağılmak", "ağzından baklayı çıkarmak", "ipe un sermek", "ayıpla pirincin taşını", "çam devirmek", "eli kulağında", "püsküllü bela", "devlet kuşu konmak", "çizmeden yukarı çıkmak", "dostlar alışverişte görsün" ve "eşek sudan gelinceye kadar dövmek" gibi deyimlerin tarihsel ve kültürel kökenlerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Her deyim için ilginç hikayeler ve tarihsel bağlam sunulmaktadır. Örneğin, "çizmeden yukarı çıkmak" deyimi bir ressamın kunduracıyla yaşadığı olay üzerinden, "eşek sudan gelinceye kadar dövmek" deyimi ise Balkan Harbi sırasında bir saka neferinin hikayesi üzerinden anlatılmaktadır.
Yaşar Kemal, Köroğlu, Karacaoğlan ve Alageyik efsanelerini kendine has tarzıyla kaleme almıştır. Abidin Dino'ya göre yazar, Çukurova'nın tüm sözlü geleneklerini derlemiştir. Pertev Naili Boratav'a göre yazar, Anadolu aşık-hikayecilerinin geleneğine bağlıdır
Bu video, bir sunucunun Kayseri kültürü ve geleneklerini anlattığı bir program formatındadır. Sunucu, Kayseri ağzı ve kültürü hakkında bilgiler paylaşmaktadır.. Videoda Kayseri kültürü ve gelenekleri, özellikle gelin-kaynanalar arasındaki ilişkiler ve geleneksel ifadeler anlatılmaktadır. Sunucu, "güve damat" gibi geleneksel ifadeleri ve "gelin evin yakışı aynana yıkar bulaşığı" gibi geleneksel sözleri aktarmaktadır. Ayrıca, bağda geçen bir olay anlatılarak, gelin ve damat arasındaki ilişki ve geleneksel davranışlar gösterilmektedir.
Bu video, iki konuşmacının yer aldığı bir program formatındadır. Konuşmacılar, Türkçe'deki en uzun tekerleme hakkında konuşmaktadır.. Videoda, Türkçedeki en uzun tekerleme olarak bilinen bir tekerlemenin okunması ve açıklanması yapılmaktadır. Tekerlemede geçen "şinik kekere mekere" ve "boz ala boz başlı pis porsuk" gibi ifadelerin anlamları açıklanmakta, ardından tekerleme tam olarak okunmaktadır. Tekerleme, iki porsuğun birbirleriyle olan diyalogunu içermektedir.
Bu video, bir konuşmacının ejderhaların mitolojik ve kültürel önemini anlattığı eğitici bir içeriktir.. Video, ejderhaların popüler kültürdeki temsillerinden başlayarak, farklı kültürlerdeki ejderha motiflerinin farklılıklarını açıklamaktadır. Ardından Doğu ve Batı mitolojilerindeki ejderha inançlarının kökenleri ele alınmakta ve son bölümde Türk mitolojisindeki önemli ejderha türleri (Yelbegen, Abra, Yutpa Tamu, Badraç, Bükre ve Sangal) detaylı şekilde tanıtılmaktadır.. Videoda ayrıca Türk kültüründe ejderhaların sadece sözlü anlatılarda değil, süsleme sanatlarında da sıkça kullanıldığı belirtilmektedir. Her ejderha türünün özellikleri, yaşam alanları ve mitolojik hikayeleri açıklanmaktadır.
Bu video, bir hikaye anlatımı formatında olup, "Salako" adlı bir karakterin köylülerle yaşadığı olayları konu alıyor.. Videoda, Salako'nun köylülerin mallarını kaçırdığı ve köylülerin onu "salako" olarak adlandırdığı anlatılıyor. Hikaye, Salako'nun malları geri vermesi ve köylüleri güldürmesiyle devam ediyor. Video boyunca "vay vay geliyor salako", "eyvah yandık salako" gibi tekrarlanan ifadelerle Salako'nun köylülerin gözünde nasıl algılandığı vurgulanıyor.