AYT Edebiyat Şiir Bilgisi Testi
Her soru için 1 dakika süre verilmiştir. Test sonunda doğru-yanlış sayıları ve puanlar görüntülenebilir
- unikocu.com
Her soru için 1 dakika süre verilmiştir. Test sonunda doğru-yanlış sayıları ve puanlar görüntülenebilir
Bu video, Kadir Gümüş adlı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeninin AYT sınavına hazırlanan öğrencilere yönelik verdiği bir eğitim dersidir. Öğretmen, tahtada notlar alarak konuyu anlatmaktadır.. Videoda şiir bilgisinin temel unsurları detaylı olarak ele alınmaktadır. İlk olarak şiirin yapısı (nazım birimi, nazım şekli ve kafiye redif) açıklanmakta, ardından nazım şekli ve nazım türü arasındaki farklar anlatılmaktadır. Daha sonra Türk edebiyatındaki ölçü türleri (hece ölçüsü, aruz ölçüsü ve ölçüsüzlük) ve bunların özellikleri örneklerle açıklanmaktadır.. Videoda aruz ölçüsünün kökeni, tarihsel gelişimi, temel kavramları (açık-kapalı heceler, uzun-kısa heceler, ulama, imali, vas, ziya, med) ve Cumhuriyet döneminde Garip Akımı'nda kullanılan serbest ölçü kavramı da ele alınmaktadır. Video, bir sonraki derste kafiye ve redif konusunun işleneceği bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan AYT Edebiyat dersinin bir parçasıdır. Hoca, şiir bilgisi konusunu üç ayrı videoda anlatacağını belirtiyor.. Videoda şiirde ahengi (ölçüyü) devam eden redif ve kafiye kavramları detaylı olarak ele alınıyor. İlk bölümde redif ve kafiye kavramları, bulma yöntemleri ve cinaslı kafiye kavramı açıklanırken, ikinci bölümde tunç kafiye konusu inceleniyor. Tunç kafiye, dize sondaki bir kelimenin diğer bir dize sondaki kelime içinde aynen yer almasıyla oluşan kafiye olarak tanımlanıyor.. Video, şiir bilgisini öğrenmek isteyen AYT öğrencileri için faydalı bir kaynak niteliğindedir ve kafiye redifi örnekleri üzerinden anlatım yapmaktadır.
Şiirin ahenk unsurlarından biri uyaktır. Redif, dizelerde bazı sözcüklerin diğerlerine göre daha güçlü söylenmesidir. Tunç kafiye, uyaklı sözcüklerden birinin diğerinin içinde aynen yer almasıdır
Bu video, Klasik Hoca Nokta Com'dan Cemal Hoca tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. İlk bölümde Cemal Hoca, 10. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanmış bir yazılı provasının çözümünü adım adım anlatmaktadır.. Videoda, şiirlerin nazım birimi, ölçüsü, kafiye ve redifleri, nazım biçimi, nazım türü, isim tamlamaları, türküdeki en belirgin duygu ve türkünün bölümleri (bent, kavuştak/nakarat) gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca masalların bölümleri (döşeme, olay anlatan, düğüm, çözüm ve dilek) ve masal yazma konuları da işlenmektedir.. Video, "Aliş'in Kaşları Kara" türküsünden özlem ve acı duygusunu, "Gökten Üç Nar Düşmüş" masalından dilek bölümünü ve Keloğlan masalının film şeridi üzerinden yeniden yazılmasını örnek olarak göstermektedir. Öğrencilerin yazılı sınavlarına hazırlık için faydalı bilgiler içermektedir.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe şiir ve dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuları detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, şiirin temel unsurlarını kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde nazım birimleri (beyit, dörtlük, bent), ölçü türleri (hece ölçüsü, aruz ölçüsü, serbest ölçü), redife ve kafiye kavramları anlatılırken, ikinci bölümde düz, çapraz, sarmalama gibi ses düzeni kavramları ile asonans ve aliterasyon gibi ses tekrarları örneklerle açıklanmaktadır.. Videoda her bir kavram detaylı olarak incelenmekte ve yazılı sınavlarda çıkabilecek soru tipleri gösterilmektedir. Öğretmen, öğrencilere yazılı denemelerini alıp çalışmalarını tavsiye etmektedir.
İslamiyet öncesi dönemde Kutadgu Bilig ve Divan-ı Lügati't Türk. Divan edebiyatında Şeyhi, Nabi, Fuzuli, Baki, Nedim ve Mevlana. Tanzimat'ta Namık Kemal, Recaizade Ekrem, Semipaşazade Sezai. Servet-i Fünun'da Halit Ziya Uşaklıgil, Hüseyin Rahmi Gürpınar. Milli Edebiyat'ta Yakup Kadri, Halide Edip, Reşat Nuri
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dersi anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, "Tonguç" olarak hitap edilen bir karakterle diyalog şeklinde dersi sunmaktadır.. Videoda öncelikle çeşitli metin türleri (günlük, hatıra, gezi yazısı, haber yazısı, biyografi, otobiyografi, mektup, tiyatro) detaylı şekilde açıklanmakta, ardından şiir bilgisi konusuna geçilmektedir. Şiirin tanımı, mısra, beyit, dörtlük (kıta) kavramları ve kafiye-redif gibi şiir unsurları örneklerle anlatılmaktadır. Ayrıca "Dinamo Plus" kitabından bir soru çözülerek gezi yazısı türü tanıtılmaktadır.. Video, Aşık Veysel ve Yunus Emre gibi Türk şairlerin şiirlerinden örnekler kullanarak konuları pekiştirmekte ve öğrencinin ödevlerini tamamlaması için Dinamo Plus, Zoru Bankası ve diğer ders kitaplarındaki sayfaları göstermektedir. Video, bir ödül sorusuyla sonlanmaktadır.
Tam uyak sadece "Arı vardır uçup gezer" dizesinde vardır. Hece ölçüsüyle yazılan şiirlerde redif kullanılır. Bazı dizelerde uyak (kafiye) kullanılmamıştır
Şiirde ahenk ölçü, kafiye-redif, iç kafiye ve ses tekrarıyla sağlanır. Aliterasyon ünsüz, asonans ünlü tekrarıdır. İmale, açık hecenin uzatılarak okunmasıdır
Şiir, dilin özel işlev ve amaçla kullanılmasıdır. Şiirde ahenk uyak-redif, ölçü ve söz sanatlarıyla sağlanır. Şiir dili sözcüklerin tınısı ve sessel değerine önem verir