Eş anlamlı sözcükler farklı yazılış ve okunuşlara sahip, aynı anlama gelen kelimelerdir. Zıt anlamlı sözcükler birbirinin karşıtı olan, gerçek veya mecaz anlamlı kelimelerdir. Eş sesli sözcükler aynı yazılış ve okunuşa sahip, farklı anlamlara gelen kelimelerdir
Cümle, dizeler ve özel adlar büyük harfle başlar. Unvanlar, saygı sözleri ve hitaplar büyük harfle başlar. Millet, dil, devlet, din ve yer adları büyük harfle başlar. Kurum, kuruluş ve kitap adları büyük harfle başlar
Gerçek anlam, sözcüğün sözlükteki ilk anlamıdır. Mecaz anlam, sözcüğün gerçek anlamından uzaklaşarak kazandığı yeni anlamdır. Terim anlam, sözcüğün bilim, sanat veya spor dalıyla ilgili özel anlamıdır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dersinde ikilemeler konusunu anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, ikilemelerin ne olduğunu, nasıl kullanıldığını ve oluşum şekillerini açıklamaktadır. Öğretmen, ikilemelerin anlamı güçlendirmek ve anlatımı daha etkili hale getirmek için kullanılan sözcük grupları olduğunu belirtmekte ve sekiz farklı ikileme oluşum şeklini (aynı kelimenin tekrarı, eş anlamlı kelimeler, karşıt anlamlı kelimeler, biri anlamlı diğeri anlamsız, ikisi de anlamsız, yansıma sözcükler, sesli benzerlik ve m harfi ekleme) örneklerle anlatmaktadır.. Dersin sonunda öğretmen, öğrencilerin ev ödevi olarak özet konu anlatımını yazmalarını ve konu testini cevaplamalarını istemektedir. Konu karikatürler üzerinden de pekiştirilmektedir.
Sözcük, dilde belli anlamı olan en küçük ses birimidir. Çok anlamlılık, sözcüğün cümle içinde farklı anlamlar kazanmasıdır. Gerçek anlam, sözcüğün sözlükteki ilk anlamıdır
Çok anlamlılık, sözcüklerin cümle içinde farklı anlamlar kazanmasıdır. Gerçek anlam, sözcüğün ilk ve temel anlamıdır. Mecaz anlam, sözcüğün gerçek anlamından uzaklaşarak kazandığı anlamdır. Yan anlam, sözcüğün temel anlamı dışında kazandığı gerçek anlamlardır
"Doğru" kelimesi akla, mantığa ve gerçeğe uygun anlamında kullanılır. "Çekilmek" sözcüğü bir yere geçmek anlamında kullanılır. "Düşmek" sözcüğü farklı anlamlar katabilir
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dilbilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, "Kısa kısa Türkçe" serisinin bir parçası olarak ikilemeler ve pekiştirmeler konusunu ele almaktadır.. Video, ikilemelerin tanımı, özellikleri ve oluşum şekilleriyle başlayıp, pekiştirmelerin tanımı ve kurallarıyla devam etmektedir. Öğretmen, ikilemelerin ve pekiştirmelerin cümle içindeki görevlerini (isim, sıfat, zarf) açıklamakta ve örneklerle pekiştirmektedir. Ayrıca, test sorularında karşılaşılabilecek örnekler üzerinden konuyu pekiştirmekte ve öğrencilerin sınavlarda karşılaşabilecekleri soru tiplerini göstermektedir.
Bu video, bir öğretmenin Tonguç adlı öğrencisiyle birlikte sunduğu Türkçe dil bilgisi dersidir.. Video, Türkçe'nin en önemli konularından biri olan "sözcükte anlam" üzerine odaklanmaktadır. İçerik üç ana alt başlık altında yapılandırılmıştır: ikilemeler, pekiştirme ifadeleri ve geçiş-bağlantı ifadeleri. Her bir konu detaylı olarak açıklanmakta, örneklerle pekiştirilmekte ve alıştırmalar yapılmaktadır.. Videoda ayrıca yansıma sözcükleri, yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıkları ve pekiştirme sözcüklerinin yazımı (bomboş, kıpkırmızı, dümdüz, sapasağlam) gibi konular da işlenmektedir. Video sonunda öğrencilere Zoru Bankası'ndan sorular çözülerek ve ödevler verilerek sonlanmaktadır.
Bu video, Aker Hoca olarak hitap edilen bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Videoda Mehmet Celal abi ve Furkan adlı öğrenciler de yer almaktadır.. Video, Türkçe dil bilgisindeki çeşitli kavramları detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde ikilemeler ve anlam olayları (ad aktarması, dolaylama, kinaye, benzetme, istihare) açıklanırken, sonraki bölümlerde güzel adlandırma, deyimler, atasözleri ve vecizeler anlatılmaktadır. Her konu, günlük hayattan örnekler ve ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tipleri üzerinden pekiştirilmektedir.. Videoda ayrıca erkek ve kadın arasındaki farklar, Sagopa Kajmer ve Necip Fazıl gibi sanatçıların eserlerinden örnekler, boşluk doldurma ve altı çizili söz sorularının çözüm yöntemleri gibi KPSS, TYT ve paragraf sınavlarına hazırlık için önemli bilgiler de paylaşılmaktadır.
Bu video, Yunus Öğretmen Muhammed Ali tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, 4. sınıf öğrencilerine Türkçe dersinde pekiştirmeli kelimeler konusunu anlatmaktadır.. Videoda pekiştirmeli kelimelerin ne olduğu, nasıl oluşturulduğu ve kullanım alanları açıklanmaktadır. Öğretmen, pekiştirme yapan harflerin (m, p, s, a, e) kullanımını örneklerle göstermekte ve "katı-kaskatı", "mavi-masmavi", "temiz-tertemiz", "çevre-çepeçevre" gibi pekiştirmeli kelimeler oluşturmaktadır. Ayrıca, pekiştirilmiş kelimelerin nasıl bulunacağı konusunda da örnekler verilmektedir. Video, ikilemelerin pekiştirme için kullanıldığı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dilbilgisi konularını anlattığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, ÖSYM TYT, KPSS, ALES ve DGS sınavlarında önemli bir yere sahip olan "sözcüğün ve sözün anlamı" ünitesinin son bölümünü ele almaktadır.. Video, söz öbekleri konusunu üç ana başlık altında incelemektedir: yansıma sözcükler, ikilemeler ve deyimler/atlasözler. İlk bölümde yansıma sözcüklerin tanımı ve özellikleri anlatılırken, ikinci bölümde ikilemelerin oluşum şekilleri, yazım kuralları ve cümledeki görevleri açıklanmaktadır. Son bölümde ise deyimlerin ve atasözlerin özellikleri, yapısı ve aralarındaki farklar örneklerle detaylandırılmaktadır.. Videoda ayrıca ÖSYM sınavlarında karşılaşılabilecek soru tipleri ve çözüm yöntemleri de ele alınmaktadır. Öğretmen, konuları günlük hayattan örneklerle zenginleştirmekte ve izleyicilere deyim anlamlarını yorumlarda yazmaları için ödev vererek videoyu sonlandırmaktadır.
Bu video, "İşte Hoca" tarafından sunulan TYT Türkçe kampının bir bölümüdür. Öğretmen, öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlatmaktadır.. Videoda öncelikle sözcükte anlam konusu ele alınmakta, deyimlerin anlamları, altı çizili ifadelerin anlamları, yakın anlamlı kelimeler ve karşıtlıklardan oluşan ifadeler gibi konular örnek sorular üzerinden açıklanmaktadır. Daha sonra ikilemeler konusu işlenmekte, "yavaş yavaş", "az çok", "iyi kötü" gibi ikilemelerin kuruluş bakımından aynı olduğu ve "varını yoğunu" ifadesinin zıt sözcük tekrarı olduğu belirtilmektedir.. Öğretmen, 21. günde sözcük, cümle ve paragraf konularını bir arada ele alacaklarını belirtmektedir. Video, ÖSYM formatında soru çözümleri içermekte ve öğrencilere sınav stratejileri hakkında bilgiler vermektedir.
Bu video, bir öğretmenin tahtaya yazarak Türkçe yazım kurallarını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuları açıklamaktadır.. Video, Türkçe yazım kurallarının temel konularını ele almaktadır. İlk bölümde ikilemelerin, deyimlerin ve pekiştirmeli sözlerin yazılışı anlatılırken, ikinci bölümde soru eki (mu/mi) ve bağlaçların (özellikle "ile" bağlacı) yazılış kuralları detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Öğretmen, her konuyu örneklerle pekiştirmekte ve sınavlarda çıkabilecek istisnaları vurgulamaktadır. Video, bir sonraki derste "ki" bağlacının yazılışının anlatılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, "Kolay Okul" kanalında yayınlanan bir Türkçe dilbilgisi dersidir. Bir öğretmen, öğrencilere ikilemeler ve oluşumlarını anlatmaktadır.. Videoda ikilemelerin tanımı yapılarak, anlamı kuvvetlendirmek için sözcüklerin art arda tekrarı ile oluşan sözcük grupları olduğu açıklanmaktadır. Öğretmen, dokuz farklı ikileme türünü örneklerle (aynı sözcük tekrarı, yakın anlamlı sözcükler, zıt anlamlı sözcükler, biri anlamlı biri anlamsız, her ikisi de anlamsız, yansıma sözcükler, mum sesi ekleme, mi soruya dağıtıyla ve e sesi ekleme) detaylı şekilde anlatmaktadır. Ayrıca ikilemelerin yazım kuralları (arasına noktalama işareti koymama, ayrı yazma, bazı ikilemelerin zamanla birleşik olarak kalıplaşması) da örneklerle açıklanmaktadır.