İkilemeler ve Özellikleri
İkilemeler, eş görevli iki kelimenin oluşturduğu kelime grubudur. Kelimeler arasına virgül konmaz ve her unsur kendi vurgusunu taşır. İkilemeler tamlama biçiminde veya soru edatı ile oluşturulabilir
- turkedebiyati.org
İkilemeler, eş görevli iki kelimenin oluşturduğu kelime grubudur. Kelimeler arasına virgül konmaz ve her unsur kendi vurgusunu taşır. İkilemeler tamlama biçiminde veya soru edatı ile oluşturulabilir
Bu video, bir Türkçe dersi formatında olup, bir öğretmen ve öğrenciler arasında geçen diyalogları içermektedir.. Video, söz gruplarında anlam konusunu ele almaktadır. İçerik üç ana başlık altında yapılandırılmıştır: deyimler, atasözleri ve ikilemeler. Her bir başlık için örnekler verilmiş, deyimlerin ve atasözlerinin gerçek anlamdan farklı mecaz anlamlar taşıdığı, ikilemelerin ise aynı sözcüğün tekrarı, yakın anlamlı sözcüklerin yan yana gelmesi, eş anlamlı sözcüklerin birleşmesi ve anlamsız sözcüklerin birleşmesi gibi farklı oluşum şekilleri açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dilbilgisi konularından ikilemeler hakkında verdiği eğitim dersidir. Öğretmen, 5. sınıftan 8. sınıfa kadar karşılaşılan bu konuyu detaylı şekilde anlatmaktadır.. Videoda ikilemelerin tanımı, özellikleri ve oluşum şekilleri örneklerle açıklanmaktadır. Aynı kelimenin tekrarlanması, yakın veya eş anlamlı kelimelerin tekrarıyla, zıt anlamlı kelimelerin tekrarıyla, biri anlamlı diğeri anlamsız sözcükten oluşan, her ikisi de anlamsız kelimelerin tekrarıyla, yansıma ile yapılan, hal durum eki alarak oluşan ve m ile yapılmış ikilemeler gibi farklı türler ele alınmaktadır.. Ayrıca videoda ikilemelerin isim, sıfat ve zarf görevlerinde nasıl kullanıldığı örneklerle açıklanmakta ve ikilemelerle ilgili çeşitli soru çözümleri yapılmaktadır. İkilemelerin tekrarlardan farkı ve ikilemelerin arasına noktalama işareti girmemesi gibi önemli püf noktalar da vurgulanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin Türkçe dilbilgisi konularını anlattığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuları örneklerle açıklamaktadır.. Video, sözcükte anlam ilişkileri konusunu detaylı şekilde ele almaktadır. İçerik, eş anlamlı, yakın anlamlı, zıt anlamlı ve eş sesli sözcükler ile başlayıp, somut-soyut ve nicel-nitel anlamlar, genel-özel anlamlı kelimeler, yansıma sözcükleri ve ikilemeler konularını kapsamaktadır. Her konu için tanımlar verilmiş, ÖSYM soruları çözülmüş ve öğrencilerin dikkat etmesi gereken noktalar vurgulanmıştır.. Videoda ayrıca sesli sözcüklerin özellikleri, somut kelimelerin soyut anlamlara dönüşmesi, nicel anlamlı sözcüklerin mecazlaşarak nitel anlamlı hale gelmesi ve nitel anlamlı sözcüklerin nicel anlamda kullanılması durumları gibi konular da örneklerle açıklanmaktadır. İkilemelerin oluşum şekilleri (aynı sözcük tekrar, zıt anlamlı sözcükler, yakın anlamlı sözcükler, anlamsız sözcükler, ekler almış sözcükler) ve tek başına kullanılamayan ikilemeler de detaylı şekilde incelenmektedir.
Çok anlamlılık, sözcüklerin cümle içinde farklı anlamlar kazanmasıdır. Gerçek anlam, sözcüğün ilk ve temel anlamıdır. Mecaz anlam, sözcüğün gerçek anlamından uzaklaşarak kazandığı anlamdır. Yan anlam, sözcüğün temel anlamı dışında kazandığı gerçek anlamlardır
Sözcük, dilin anlamlı en küçük parçasıdır. Sözcükler zamanla anlam genişlemesine uğrar. Sözcükler bulundukları cümleye göre farklı anlamlar kazanır
Bu video, "Kolay Okul" kanalında yayınlanan bir Türkçe dilbilgisi dersidir. Bir öğretmen, öğrencilere ikilemeler ve oluşumlarını anlatmaktadır.. Videoda ikilemelerin tanımı yapılarak, anlamı kuvvetlendirmek için sözcüklerin art arda tekrarı ile oluşan sözcük grupları olduğu açıklanmaktadır. Öğretmen, dokuz farklı ikileme türünü örneklerle (aynı sözcük tekrarı, yakın anlamlı sözcükler, zıt anlamlı sözcükler, biri anlamlı biri anlamsız, her ikisi de anlamsız, yansıma sözcükler, mum sesi ekleme, mi soruya dağıtıyla ve e sesi ekleme) detaylı şekilde anlatmaktadır. Ayrıca ikilemelerin yazım kuralları (arasına noktalama işareti koymama, ayrı yazma, bazı ikilemelerin zamanla birleşik olarak kalıplaşması) da örneklerle açıklanmaktadır.
İkilemeler, anlamı güçlendirmek için sözcüklerin yan yana kullanılmasıdır. İkilemeler arasında noktalama işareti kullanılmaz. İkilemeler aynı sözcüğün tekrarıyla, eş anlamlı sözcüklerle oluşturulabilir
Cümle, dizeler ve özel adlar büyük harfle başlar. Unvanlar, saygı sözleri ve hitaplar büyük harfle başlar. Millet, dil, devlet, din ve yer adları büyük harfle başlar. Kurum, kuruluş ve kitap adları büyük harfle başlar
Bu video, bir öğretmenin Tonguç adlı öğrencisiyle birlikte sunduğu Türkçe dil bilgisi dersidir.. Video, Türkçe'nin en önemli konularından biri olan "sözcükte anlam" üzerine odaklanmaktadır. İçerik üç ana alt başlık altında yapılandırılmıştır: ikilemeler, pekiştirme ifadeleri ve geçiş-bağlantı ifadeleri. Her bir konu detaylı olarak açıklanmakta, örneklerle pekiştirilmekte ve alıştırmalar yapılmaktadır.. Videoda ayrıca yansıma sözcükleri, yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıkları ve pekiştirme sözcüklerinin yazımı (bomboş, kıpkırmızı, dümdüz, sapasağlam) gibi konular da işlenmektedir. Video sonunda öğrencilere Zoru Bankası'ndan sorular çözülerek ve ödevler verilerek sonlanmaktadır.
Fiilimsiler fiillerden türemiş, çekimlenemeyen ve cümlede farklı görevlerde kullanılan sözcüklerdir. İsim fiil (-ma/-me, -mak/-mek, -ış/-iş/-uş/-üş) fiilleri isim yapar. Sıfat fiil (-an/-ası, -maz/-mez, -ar/-er/-ır/-ir/-r) varlıkları niteler. Zarf fiil (-ken/-alı/-madan, -ince/-ıp/-arak/-dıkça/-dikçe/-tükçe) cümleleri bağlar
Bu video, bir öğretmenin tahtaya yazarak Türkçe yazım kurallarını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek konuları açıklamaktadır.. Video, Türkçe yazım kurallarının temel konularını ele almaktadır. İlk bölümde ikilemelerin, deyimlerin ve pekiştirmeli sözlerin yazılışı anlatılırken, ikinci bölümde soru eki (mu/mi) ve bağlaçların (özellikle "ile" bağlacı) yazılış kuralları detaylı şekilde açıklanmaktadır.. Öğretmen, her konuyu örneklerle pekiştirmekte ve sınavlarda çıkabilecek istisnaları vurgulamaktadır. Video, bir sonraki derste "ki" bağlacının yazılışının anlatılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, "İşte Hoca" tarafından sunulan bir Türkçe dil bilgisi eğitim içeriğidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek sözcükte anlam konusunu anlatmaktadır.. Videoda yansıma, deyimler, dolaylama ve ikilemeler gibi sözcükte anlam konuları detaylı olarak ele alınmaktadır. İlk bölümde yansıma, deyimler ve dolaylama açıklanırken, ikinci bölümde ikilemelerin sekiz farklı kuruluşu (yakın anlamlı sözcüklerle, zıt anlamlı sözcüklerle, bir anlamlı bir anlamsız kelimelerle, aynı kelime tekrarıyla, sayılarla) ve paragrafta nasıl geleceği anlatılmaktadır.. Video, sözcükte anlam konusunun sona erdiğini ve bir sonraki videoda cümlede anlam konusunun işleneceğini belirterek sona ermektedir. Özellikle ikilemelerin sınavlarda sorulabileceği ve türle, anlamla birlikte sorulabileceği vurgulanmaktadır.
Bu video, Rüştü Hoca tarafından sunulan bir Türkçe dil bilgisi dersidir. Hoca, sözcükte anlam konusunu bitirdikten sonra uygulamalara geçiş yapmaktadır.. Videoda dört ana konu ele alınmaktadır: deyimler, ikilemeler, nitel ve nicel anlamlar, somutlama ve soyutlama. Hoca önce altı farklı deyimin anlamlarını açıklamakta, ardından ikilemelerin görevlerini ve kuruluşlarını örneklerle anlatmaktadır. Daha sonra nitel ve nicel anlamların nasıl ayırt edileceğini göstermekte ve son olarak somutlama ile soyutlama kavramlarını örneklerle açıklamaktadır.. Video sonunda, yaklaşık bir ay sonra gerçekleşecek bir eğitim kampı duyurusu yapılmaktadır. Kampta dört-beş farklı kitaptan kolaydan zora doğru sorular çözüleceği ve cümlede anlamda görüşüleceği bilgisi paylaşılıyor.
Bu video, Aker Hoca olarak hitap edilen bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı kapsamlı bir eğitim içeriğidir. Videoda Mehmet Celal abi ve Furkan adlı öğrenciler de yer almaktadır.. Video, Türkçe dil bilgisindeki çeşitli kavramları detaylı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde ikilemeler ve anlam olayları (ad aktarması, dolaylama, kinaye, benzetme, istihare) açıklanırken, sonraki bölümlerde güzel adlandırma, deyimler, atasözleri ve vecizeler anlatılmaktadır. Her konu, günlük hayattan örnekler ve ÖSYM sınavlarında çıkabilecek soru tipleri üzerinden pekiştirilmektedir.. Videoda ayrıca erkek ve kadın arasındaki farklar, Sagopa Kajmer ve Necip Fazıl gibi sanatçıların eserlerinden örnekler, boşluk doldurma ve altı çizili söz sorularının çözüm yöntemleri gibi KPSS, TYT ve paragraf sınavlarına hazırlık için önemli bilgiler de paylaşılmaktadır.
Bu video, "İşte Hoca" tarafından sunulan TYT Türkçe kampının bir bölümüdür. Öğretmen, öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlatmaktadır.. Videoda öncelikle sözcükte anlam konusu ele alınmakta, deyimlerin anlamları, altı çizili ifadelerin anlamları, yakın anlamlı kelimeler ve karşıtlıklardan oluşan ifadeler gibi konular örnek sorular üzerinden açıklanmaktadır. Daha sonra ikilemeler konusu işlenmekte, "yavaş yavaş", "az çok", "iyi kötü" gibi ikilemelerin kuruluş bakımından aynı olduğu ve "varını yoğunu" ifadesinin zıt sözcük tekrarı olduğu belirtilmektedir.. Öğretmen, 21. günde sözcük, cümle ve paragraf konularını bir arada ele alacaklarını belirtmektedir. Video, ÖSYM formatında soru çözümleri içermekte ve öğrencilere sınav stratejileri hakkında bilgiler vermektedir.
Bu video, bir öğretmen ve Recep adlı öğrencisi arasında geçen Türkçe dil bilgisi dersidir. Öğretmen, sözcükte anlam konusunun son videosu olarak söz öbekleri konusunu anlatmaktadır.. Videoda söz öbeklerinin üç ana başlığı incelenmektedir: dolaylama, ikilemeler ve yansıma sözcükleri. Her bir konu için örnekler verilmekte ve özellikle ikilemelerin nasıl oluşturulduğu detaylı olarak açıklanmaktadır. Ayrıca yansıma sözcükleri hakkında uyarılar yapılmakta, ötmek, kişnemek, kükremek gibi eylemlerin yansıma olmadığını ve pırıl pırıl, ışıl ışıl gibi sözcüklerin yansıma olmadığını belirtmektedir.. Video, sözcükte anlam konusunun tamamlanmasıyla sona ermektedir ve deyim ve atasözü konusunun ayrı bir videoda inceleneceği belirtilmektedir. Öğretmen, bu üç videoyu izleyenlerin sözcükte anlam ile ilgili çıkabilecek her türlü soruya cevap verebileceklerini belirtmektedir.