Göç, belirli bir hedef doğrultusunda veya olmaksızın coğrafi insan hareketleridir. Göç olgusu nüfus, coğrafya ve hareket olmak üzere üç temel unsurdan oluşur. Göçler iç göç, dış göç ve uluslararası göç olarak sınıflandırılır
Bu video, "Kırkiki Köyde Türkiye" serisinin bir parçası olarak bir öğretmen tarafından sunulan coğrafya dersi formatındadır.. Video, Türkiye'deki göç konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerikte göçün nedenleri ve sonuçları, iç ve dış göçler, sürekli ve mevsimlik göçler (işçi göçü ve yaylacılık), beyin göçü gibi konular detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca kırsaldan kente göçün nedenleri, sonuçları ve bu göçü önlemenin yolları açıklanmaktadır.. Videoda LYS sınavlarından çıkmış sorular çözülmekte, göçün nedenleri, sonuçları ve önlemleri hakkında bilgiler verilmekte, Türkiye'nin farklı bölgelerindeki göç özellikleri incelenmektedir. Öğretmen, her soru için detaylı açıklamalar yaparak doğru cevapları vermektedir.
Türkiye'de 1950'den itibaren köylerden şehirlere yoğun göç yaşanmıştır. 1990-2005 arası her yüz kişiden en az %40'ı doğduğu ilin dışında yaşamıştır. 1965-1990 arasında nüfusun binde 65-107'si iller arası göçe katılmıştır
Kıbrıs, Akdeniz'in üçüncü büyük adası olup, 1996'da nüfusu 205.587'dir. Ada 1572'de Osmanlı yönetimine girmiş, 1878'de İngiliz yönetimine geçmiştir. Lefkoşa, Gazimagusa ve Girne en önemli üç kenttir
Siyasi nedenler: nüfus mübadelesi, Avrupa'ya işçi göçü, deprem sonrası göçler. Ekonomik nedenler: maden çıkarma, tarım alanlarının verimsizliği, beyin göçü. Mevsimlik göçler: turizmden dolayı gelişen şehirlerde nüfus değişimi
Bu video, Adana'da yaşayan kişilerin nüfusa kayıtlı oldukları illeri sıralayan bir bilgilendirme içeriğidir.. Video, Adana'da yaşayan kişilerin nüfusa kayıtlı oldukları en kalabalık 20 il sıralamasını göstermektedir. Sıralama, Batman'dan başlayıp Şanlıurfa'ya kadar devam etmekte ve Adana'nın toplam nüfusunun 2.244.748 olduğunu belirtmektedir. Video sonunda izleyicilere Adana'da yaşıyorlarsa yorumlara nereli olduklarını yazmaları istenmektedir.
Türkiye'de nüfus sürekli artmakta ve genç nüfus azalmaktadır. Erkek nüfus sanayi bölgelerinde, kadın nüfus kırsal alanlarda yoğunlaşmıştır. Nüfusun %97,42'si okur yazar, %35'i aktif çalışmaktadır. Nüfusun %65'i kırsal, %28'i kentsel alanlarda yaşamaktadır
Göç, bireylerin veya toplumların yeni bir yere taşınmasıdır. Göç, siyasal, ekonomik ve toplumsal sebeplerle gerçekleşir. Göç eden bireyler yeni düzeni ve alışkanlıkları kabullenmek zorundadır
Bu video, bir öğretmenin göçler konusunu anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, göç kavramını ve Türkiye'deki göç durumunu detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, göçün tanımı ile başlayıp, göçlerin nedenleri (doğal, siyasi, sosyal, ekonomik), mesafesine ve süresine göre sınıflandırılması, yapıldığı yöne göre türleri (kentten kente, kentten kıra, kırdan kente, kırdan kıra) ve oluşum nedeni (zorunlu, gönüllü) hakkında bilgiler sunmaktadır. Ayrıca mübadele göçü ve beyin göçü kavramları da açıklanmaktadır. Son bölümde ise göçlerin sonuçları (iç göçlerin ve dış göçlerin sonuçları) ve bunların önlenmesi için öneriler verilmektedir.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, Türkiye'deki göç ve yerleşme konularını kapsamlı şekilde ele almaktadır.. Video, Türkiye'deki göç türlerini (iç ve dış göç) ve yerleşme türlerini (kentsel ve kırsal yerleşmeler) detaylı şekilde incelemektedir. İlk bölümde göç türleri anlatılırken, ikinci bölümde metropol, büyükşehir ve büyük şehir kavramları ile kentlerin fonksiyonlarına göre sınıflandırılması ele alınmaktadır. Son bölümde ise yerleşim modelleri (toplu, çizgisel ve yapı tipine göre yerleşmeler) ve yapı tipleri (ahşap, kerpiç ve taş yapılar) açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca İstanbul'un dünyanın en büyük megapolisi olduğu bilgisi paylaşılırken, Türkiye'deki 30 büyükşehirin tarihçesi ve dağılımı da anlatılmaktadır. Kırsal yerleşmelerin dokusu (dağınık ve yan yana) ve bunların oluşum nedenleri de detaylı şekilde açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin Türkiye'deki göçler ve özellikleri konusunu anlattığı eğitim dersi formatındadır.. Ders, göç kavramının tanımıyla başlayıp iç göçler, mevsimlik göçler ve dış göçler olmak üzere üç ana başlık altında yapılandırılmıştır. İlk bölümde köyden kente göç, yol açtığı sorunlar ve Türkiye'deki iç göç hareketleri ele alınırken, ikinci bölümde Türkiye'ye yapılan göç türleri (mübadele göçleri, mülteci göçleri, siyasi göçler, işçi göçleri ve beyin göçleri) ve ekonomik etkenler açıklanmaktadır.. Her bölümde konuyla ilgili örnek sorular çözülerek konunun pekiştirilmesi amaçlanmakta ve Türkiye haritasında Ege ve Akdeniz kıyılarının göç almasında etkili olan ortak ekonomik faaliyetin turizm olduğu gibi pratik bilgiler paylaşılmaktadır.
Bu video, bir öğretmen ve öğrenci arasında geçen eğitim formatında bir ders anlatımıdır. Konuşmacılardan biri Kars'ta askerlik yapmış ve İstanbul'da yaşayan biri olarak deneyimlerini aktarıyor.. Video, göçün tarihsel ve kültürel boyutlarıyla başlayıp, göçün yapılış yeri ve süresine göre sınıflandırılmasını ele alıyor. İç göç ve dış göç, kırsal alandan kentlere göç, göçün nedenleri (doğal, siyasi, ekonomik ve sosyal) ve göçün olumlu-olumsuz etkileri detaylı olarak anlatılıyor.. Videoda ayrıca göç veren ve göç alan yerlerdeki mekansal etkiler (yatırım azalması, trafik sorunları, hava kirliliği, çarpık kentleşme, demografik dengesizlik, doğal afet riski) tartışılıyor. Özellikle Marmara Bölgesi'nin nüfus yoğunluğu ve bunun getirdiği sorunlar vurgulanıyor. Ekonomik nedenlerin göçün en önemli sebebi olduğu özellikle belirtiliyor.
Bu video, "Sosyal Bilgiler Dersleri" kanalında yayınlanan, bir öğretmenin 7. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, üçüncü ünitenin göç konusunu detaylı bir şekilde anlatmaktadır.. Video, göçün tanımı ile başlayıp göçün nedenlerini (doğal, ekonomik, sosyal ve siyasi) açıklamaktadır. Ardından göç çeşitleri (iç göç, sürekli göç, mevsimlik göç, dış göç, beyin göçü ve işçi göçü) ve bunların sonuçları detaylı olarak ele alınmaktadır. Öğretmen, konuları günlük hayattan örneklerle pekiştirmekte ve izleyicilerden iç ve dış göç örnekleri yazmalarını istemektedir. Video, bir sonraki konunun yerleşme ve seyahat özgürlüğü olacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
"Coğrafya Cepte" kanalından bir eğitim videosu olup, konuşmacı öğrencilere hitap ederek Türkiye'deki göç kavramını ve sonuçlarını anlatmaktadır.. Video, göçlerin sonuçlarını göç alan ve göç veren yerlerde meydana gelen değişiklikler olarak iki ana başlık altında incelemektedir. İç göçün kırsal bölgeleri zayıflatıp kentleri güçlendirdiği, sanayi ve ticaret merkezlerinin göç alan merkezler olduğu, net göç kavramı ve dış göçün tarihsel gelişimi ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca göç alan yerlerde hızlı nüfus artışı, gecekondulaşma, çarpık kentleşme, altyapı sorunları gibi sonuçlar ile göç veren yerlerde gerçek nüfus artış hızının düşmesi, tarım alanlarının boşalması gibi sonuçlar açıklanmaktadır. Cumhuriyet tarihi boyunca siyasal olaylar ve savaşların göç üzerindeki etkisi ile Türkiye'den yurtdışına yapılan göçlerin ekonomik sebeplere bağlı olduğu da anlatılmaktadır.
Bu video, göç olgusunu açıklayan eğitici bir içeriktir. Sunucu, göç kavramını ve çeşitlerini detaylı şekilde anlatmaktadır.. Video, göçün ne olduğunu açıklayarak başlıyor ve göçün siyasi, ekonomik ve toplumsal nedenlerini örneklerle açıklıyor. Ardından göçün geçici ve sürekli, iç ve dış, kırdan kente, kentten kente, kentten kente, görü ve nitelikli insanların göç etmesi gibi çeşitlerini anlatıyor. Son olarak göçün çarpık kentleşme, gecekondulaşma, trafik sorunu, altyapı sorunu, çevre kirliliği gibi sonuçlarını ele alıyor.
Bu video, Türkiye'de konut satın alan yabancı vatandaşların durumunu ve özellikle Samsun'daki değişimleri konu alan bir röportaj veya belgesel formatındadır. Videoda Samsun'da yaşayan ve kargoda 25 sene çalışmış bir kişi ile konuşulmaktadır.. Video, Türkiye'de konut satın alan her beş yabancıdan birinin Iraklı olduğunu ve şehir tercihlerinde İzmir'in yer almadığını belirterek başlıyor. Ardından Samsun'daki değişim anlatılıyor; eski yerleşke, çiftlik, modern pazar ve İlyasköy gibi bölgelerin tamamen Iraklı ve Suriyeli dolu olduğu, yerel halkın işten çıkarıldığı ve yabancı vatandaşların daha fazla para harcadığı belirtiliyor.
Bu video, bir öğrencinin 2017-2018 sosyoloji dersinde yaptığı "Türkiye'de 1950'lerden Günümüze Kırdan Kente İç Göçün Belli Başlı Nedenleri ve Sonuçları" konulu makale ödevini nasıl hazırladığını anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Videoda, ödevin yapısı adım adım gösterilmektedir. Öncelikle 200 kelime özet ve beş kaynaktan oluşan kaynakça listesi hazırlanmış, ardından 234 paragraflık giriş kısmı, Türkiye'de kırdan kente göçün gelişimi, göçün nedenleri, göçün sonuçları ve değerlendirme-sonuç bölümleri oluşturulmuştur. Her bölümde kullanılan kaynaklar (kitaplar, makaleler ve internet kaynakları) detaylı olarak belirtilmiş ve atıf yapma teknikleri gösterilmiştir. Video, öğrencilerin benzer ödevler hazırlarken kullanabilecekleri bir rehber niteliğindedir.
"Sosyal Bilgiler Dersliği" kanalında yayınlanan bu eğitim videosu, bir öğretmenin 7. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladığı göç konusunu ele almaktadır.. Video, göç kavramının tanımı ve nedenleri ile başlayıp, göçün çeşitlerini (iç göç, dış göç, mevsimlik göç, kalıcı göç, zorunlu göç, gönüllü göç) detaylı şekilde açıklamaktadır. Ardından göçlerin nasıl yapıldığı ve dış göçün alt türleri anlatılmakta, son bölümde ise göçlerin sonuçları (iç göçlerin nüfus dengesizliği, gecekondulaşma, çarpık kentleşme gibi; dış göçlerin nüfus değişimi, yetişmiş insan gücü kaybı gibi) ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca Türkiye'deki göç durumu, tarihsel örnekler ve İstanbul gibi büyük şehirlerdeki nüfus yoğunluğu ile bunun getirdiği sorunlar da örneklerle açıklanmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Türkiye ve göç konusunu tarihsel bir perspektiften anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Konuşmacı, Türkiye'nin göç ülkesi olduğunu vurgulayarak, tarihsel süreçte yaşanan farklı göç türlerini kronolojik olarak ele alıyor. Osmanlı dönemindeki Balkanlar'dan gelen göçler, Lozan Antlaşması sonrası mübadele, 1950'li yıllardaki iç göç, 1960'lı yıllarda Avrupa'ya işçi göçü, 1980'li yıllardaki zorunlu iç göç, 1990'lı yıllardaki yaşam stili göçü, 2000'li yıllardaki transit göç ve son yıllarda Suriye'den gelen mülteciler gibi farklı göç türlerini detaylı şekilde anlatıyor. Ayrıca beyin göçü konusuna da değiniyor.