Göç: Tanımı, Türleri ve Etkileri
Göç, bireylerin veya toplumların yeni bir yere taşınmasıdır. Göç, siyasal, ekonomik ve toplumsal sebeplerle gerçekleşir. Göç eden bireyler yeni düzeni ve alışkanlıkları kabullenmek zorundadır
- getheltia.com
Göç, bireylerin veya toplumların yeni bir yere taşınmasıdır. Göç, siyasal, ekonomik ve toplumsal sebeplerle gerçekleşir. Göç eden bireyler yeni düzeni ve alışkanlıkları kabullenmek zorundadır
Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından beşeri sistemlerin alt başlığı olan göçler konusu anlatılmaktadır.. Video, göçlerin tanımı ve türleriyle başlayıp, doğal, sosyal, ekonomik ve siyasi nedenli göçleri açıklamaktadır. Ardından dünyada yaşanan büyük göçler (Türklerin Orta Asya'dan göçü, Kavimler göçü, Yeni Dünyaya göçler, Mübadele göçleri, Beyin göçleri, İşçi göçleri ve Doğal afetlerin neden olduğu göçler) detaylı olarak ele alınmaktadır. Son bölümde ise göç alan yerlerde yaşanan gelişmeler ve sorunlar incelenmektedir.
Bu video, bir televizyon programı formatında olup, sunucu Dr. Selmiye Alkan Gürsel ve Dr. Volkan Özgüz ile Sabancı Üniversitesi'nden bilim insanlarıyla yapılan bir röportajı içermektedir. Konuklar arasında nanoteknoloji alanında çalışan, İsviçre'de çalışmış ve Türkiye'ye geri dönmüş bilim insanları bulunmaktadır.. Programın ana konusu, Avrupa Birliği'nin milyarlarca euro ile desteklediği iki önemli bilimsel proje: "Grafen" ve "İnsan Beyini Anlama" projesidir. Grafen'in mucizevi özellikleri ve kullanım alanları, insan beyni projesinin beyin işleyişini anlamaya yönelik çalışmaları ve bu projelerin günlük hayattaki uygulamaları detaylı olarak ele alınmaktadır.. Röportajda ayrıca Türkiye'den katılan bilim insanlarının projelerdeki rolleri, TÜBİTAK'ın destek verdiği çalışmaları, beyin göçü ve tersine beyin göçü konuları, bilim kadınlarının yaşadığı zorluklar ve gençlere bilime ilgi uyandırma çabaları da ele alınmaktadır. Grafen projesinde Türkiye'nin enerji uygulamaları alanında, özellikle yakıt pilleri için grafen kullanımını inceleyeceği ve insan beyni projesinin Alzheimer ve otizm gibi hastalıkların anlaşılabileceğini ve tedavi edilebilirliğini artıracak potansiyeline sahip olduğu belirtilmektedir.
Bu video, bir konuşmacının YKS sınavına girecek Z kuşağına yönelik eleştirel bir monologudur. Konuşmacı, kendisinin de eski bir öğretmen olduğunu belirterek konuşmasını yapmaktadır.. Video, YKS sınavına girecek 2.679.003 öğrencinin durumunu ele alarak başlıyor ve eğitim sisteminin sorunlarına odaklanıyor. Konuşmacı, mezunların işsizlik oranları, beyin göçü, KYK borçları ve gençlerin geleceklerinden endişe duyması gibi konuları tartışıyor. Ayrıca Prof. Dr. Uğur Şahin ve Dr. Özlem Türeci'nin aşı geliştirme başarısını örnek göstererek, gençlerin mesleklerinden bağımsız işlerde çalıştırılması gerektiğini vurguluyor. Video, Z kuşağının geleceği için daha fazla destek ve anlayış gerektiği mesajıyla sonlanıyor.
İnsanlar önce göçebe olarak avcılık ve toplayıcılıkla yaşadı. Toplanma alanları yerleşmenin başlangıcı kabul edilir. Anadolu, ilk yerleşme izlerinin bulunduğu coğrafyadır. Çatalhöyük, MÖ 7024-6449'da yapılmış önemli bir yerleşim merkezidir
Beyin göçü, vasıflı insan gücünün gelişmiş ülkelere göç etmesidir. Göç için iki ülke arasında gelişmişlik farkı bulunmalıdır. 2000'de göçmenlerin %60'ı gelişmekte olan ülkelerden gitmiştir. OECD ülkelerinde beyin göçünün 2/3'ü Kuzey Amerika'ya yöneliktir
İnsanlar binlerce yıl önce göçebe yaşayıp mağaralarda barınıyordu. Yerleşme ve nüfus dağılımını doğal ve beşeri faktörler etkiler. Türkiye'de nüfus yoğunluğu ova ve platolarda fazladır. 2022 TÜİK verilerine göre Türkiye'nin nüfusu 85.2 milyondur
Bu video, bir eğitimci olan Gülce Hoca ile yapılan bir röportaj veya sohbet formatındadır. Konuşmacı, Türkiye'deki eğitim sistemi ve beyin göçü konularında görüşlerini paylaşıyor.. Video, Türkiye'de eğitim almanın avantajları ve yurt dışına gitmenin zorlukları üzerine bir tartışma ile başlıyor. Konuşmacı, Türkiye'de de iş sahalarının olduğunu, özellikle teknoloji sektöründe önemli start-up'ların olduğunu ve bu alanlarda yatırım alabildiğini vurguluyor. Ayrıca, Almanya, Kanada ve İngiltere gibi ülkelerin Türkiye'den entelektüel insan gücüne ihtiyaç duyduğunu, beyin göçünün "brain gain" olarak değerlendirilebileceğini ve Aziz Sancar gibi başarılı Türk bilim insanlarının Türkiye'ye döndüğünü örneklerle anlatıyor. Video, Türkiye'nin insan gücünün zenginliğini ve dijital dünyanın bu kaynakları nasıl kullanabileceğimizi vurgulayarak sona eriyor.
Bu video, "Beyin Göçü" adlı bir programın bir bölümüdür. Programda, Oxford'da yaşayan ve çalışan akademisyenler ile bir röportaj yapılmaktadır. İlk konuşmacı, moleküler tıp alanında çalışan bir doktor öğretim görevlisi olan İlknur Hanım'dır. İkinci konuşmacı ise biyomedikal mühendislik alanında araştırma görevlisi olan ve eşinin Türkçe öğretmeni olduğu bir akademisyendir.. Programın amacı, beyin göçü yapan akademisyenleri geri dönmeye ikna etmektir. Röportajda akademisyenlerin Oxford'daki çalışmaları, laboratuvar çalışmaları ve Türkiye'den İngiltere'ye gelme nedenleri hakkında bilgiler paylaşılmaktadır. İlk konuşmacı kronik inflamasyon hastalıkları için ilaç tasarımı yaparken, ikinci konuşmacı ise biyomedikal mühendislik alanında araştırma yapmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının beyin göçü kavramını ve Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi teorisini açıklayan eğitici bir içeriktir.. Video, beyin göçünün tanımıyla başlayıp Abraham Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi teorisini detaylı şekilde anlatmaktadır. Konuşmacı, temel ihtiyaçlardan başlayarak güvenlik, çalışma, duygusal ihtiyaçlar, saygı ve kendini gerçekleştirme gibi hiyerarşinin tüm aşamalarını açıklar. Ardından beyin göçünün nedenleri üzerine odaklanarak, özellikle akademisyen ve sanatçıların yurt dışına göç etme nedenlerini, daha iyi çalışma koşulları ve sosyal yaşam imkanları arayışını ele alır. Video, dünyanın en zengin ortamında bile doğduğunuz yerin en güzel yer olduğunu vurgulayarak sona erer.
Öğretmen ajansının iş memnuniyeti ve değişim hazırlığına etkisi araştırıldı. Okul iklimi ve öğretmenlerin yaş ilişkisi incelendi. Türkiye'deki okulların vizyonu ve okul yöneticilerinin görüşleri araştırıldı. Beyin göçünü tersine çevirme stratejileri incelendi. Araştırma üniversitelerinin yapısı fenomenolojik vaka çalışmasıyla araştırıldı
Bu video, Deniz Akademi YouTube kanalında yayınlanan bir röportajdır. Konuk, Murat Yeşildere, Egon Zender'in kıdemli ortağı, bir podcaster, yazar ve İK uzmanıdır. Ayrıca "Eyvah CEO Doğuruyor" kitabının yazarıdır.. Röportajda iş dünyasındaki değişimler, sessiz istifa kavramı, uzaktan çalışma, yetenek göçü ve toplumsal cinsiyet eşitliği gibi konular ele alınmaktadır. Video, Türkiye'deki sessiz istifa durumu ve uzaktan çalışma kültürünün yaratılamaması ile başlayıp, hibrit çalışma modelinin önemi, beyin göçü sorunu ve kadın liderliği konularına geçmektedir. Son bölümde ise liderlikin yeni dönemini, kendini geliştirebilecek yetenekleri içeri sokma ve çalışanların işlerinin manasını hissettirme gibi temel noktalar vurgulanmaktadır.. Konuşmacı, 2003'te bu sektörde başladığı ve kadınların yönetim kurullarındaki temsilini artırmak için mücadele ettiği bir uzman olarak, 2023'te Cumhuriyet'in 100. yılında İK'cıların karşılaştığı sorunlar ve çözüm yolları hakkında görüşlerini paylaşmaktadır. Ayrıca, dişil enerjinin hakim olacağı bir yüzyıla başladığımızı ve şefkatli liderliğin önemini vurgulamaktadır.
Dünya nüfusu 21. yüzyılda 8 milyarı aşmıştır. BM'ye göre 2030'da 8,5 milyara, 2050'de 9,7 milyara ulaşması beklenmektedir. Dünyada 900 milyon kişi açlık ve yoksulluk tehlikesiyle karşı karşıyadır. 43 ülkede 700 milyona yakın insan su kıtlığı çekmektedir
Bu video, İlave TV'de yayınlanan bir röportaj formatında olup, sokakta rastlanan kişilerden "beyin göçü nedir?" sorusuna cevaplar alınıyor.. Videoda farklı yaş ve meslek gruplarından insanlar beyin göçü kavramını farklı şekillerde yorumluyor. Bazıları beyin göçünü beyin ölümü, beyin kaybı gibi yanlış anlamlarla ilişkilendirirken, bazıları zeki ve nitelikli insanların kendi ülkelerinde yeterli imkanlar bulamayıp başka ülkelere göç etmesi olarak tanımlıyor. Ayrıca Erbakan Hoca ve Elon Musk gibi örnekler verilerek beyin göçünün Türkiye'deki durumu ve bilim adamlarının yurtdışına göçü ele alınıyor.
Bu video, T24 kanalında yayınlanan bir röportaj programıdır. Programda Prof. Dr. Nuri Ersoy, Boğaziçi Üniversitesi'ndeki direniş hareketinin isimlerinden biri olarak ve rektörlüğe karşı 245. nöbetini sürdüren bir akademisyen ile görüşme yapılmaktadır.. Röportajda, Boğaziçi Üniversitesi'nde bir yıldır devam eden direniş hareketi, akademik özerkliğin ihlali ve iktidarın üniversitenin özerkliğini değiştirmeye çalışması ele alınmaktadır. Konuşmacı, KHK'larla işten çıkarılan akademisyenler, tutuklanan öğrenciler, Melih Bulu'nun rektörlüğe geldikten sonra kurulan fakülteler ve enstitüler, üniversite içindeki danışma kurullarının işlevsizleştirilmesi gibi konuları tartışmaktadır.. Röportajda ayrıca Türkiye'deki ekonomik zorluklar, enflasyon, beyin göçü ve bunun uzun vadede Türkiye'nin bilimsel ve akademik yapısına etkileri de ele alınmaktadır. Konuşmacı, 2021 yılında 1361 doktorun Türkiye'yi terk etmesi ve mühendislerin göçü gibi istatistikler paylaşarak, bu göçün Türkiye'nin insan gücü kaybına neden olacağı konusunda uyarıda bulunmaktadır.
"Denizciler Teke Tek Bilim" programında sunucu Emre, Batı Virginia Üniversitesi'nden Prof. Dr. Alper Toker ile bir röportaj gerçekleştiriyor. Prof. Dr. Alper Toker, eski bir basketbolcu olan ve şu anda göz cerrahisi profesörü olan bir bilim insanıdır.. Röportajda robotik cerrahinin çalışma prensibi, avantajları ve dezavantajları detaylı olarak ele alınmaktadır. Prof. Dr. Alper Toker, Amerika'daki çalışma deneyimlerini, Türkiye ile Amerika arasındaki sağlık sistemi farklarını ve neden Türkiye'ye döndüğünü anlatmaktadır. Ayrıca beyin göçü konusu da tartışılmakta, Türkiye'nin genç doktorlarını nasıl tutabileceği ve mesleki koalifikasyonlara göre yeteneklere değer vermesi gerektiği vurgulanmaktadır.. Röportajda robotik cerrahinin obezite hastalarında, uzak mesafelerde ameliyat yapma imkanı, eğitim sürecini hızlandırma ve doktorların performansını artırmak için nasıl kullanıldığı anlatılmaktadır. Ayrıca COVID-19 sonrası sağlık sorunları, akciğer kanseri tedavisi ve robotik cerrahinin gelecekteki potansiyeli hakkında bilgiler paylaşılmaktadır.
Bu video, hem İngilizce hem de Türkçe dillerine hakim ve her iki ülkenin para birimlerini de anlayan bir dil uzmanının hazırladığı bilgilendirici bir belgeseldir.. Video, Filipinler'in hem az bilinen yönlerini hem de kültürel mirasını ve doğal güzelliklerini kapsamlı şekilde ele almaktadır. İçerik üç ana bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde ülkenin kumar merkezi olması, toplumsal cinsiyet perspektifinden şekillenen yeraltı ağı, beyin göçü sorunu gibi derin sorunları incelenirken, ikinci bölümde Laguna'daki Naggarlan yeraltı mezarlığı, halk dansları, Arnis dövüş sanatı ve Puerto Princesa gibi kültürel ve doğal güzellikler tanıtılmaktadır. Son bölümde ise Filipinler hakkında 20 farklı gerçek paylaşılmaktadır.. Video, Filipinler'in karmaşık kimliğini, dayanıklılığını ve yaratıcılığını yansıtmakta, ülkenin hem geleneksel değerlerini hem de modern gelişimini, yaşadığı zorlukları ve umut dolu geleceğini vurgulamaktadır.
Bu video, bir öğretmenin TYT coğrafya sınavına hazırlık amacıyla göç konusunu anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, soru-cevap formatında konuyu üç adımlı bir yöntemle açıklamaktadır.. Video, göç türleri (beyin göçü, kavimler göçü, mevsimlik göç, mülteci göçü, siyasi göç, işçi göçü, mübadele göçleri) ve bunların özellikleri üzerine odaklanmaktadır. Öğretmen, her bir göç türünü tanımlayarak örnek sorular çözmekte ve doğru cevapları açıklamaktadır. Video, bir ders serisinin üçüncü bölümü olup, bir sonraki derste yeni bir konu işleneceği belirtilmektedir.. Videoda ayrıca göç veren ve göç alan yerlerin mekansal etkileri, gelişmiş ve gelişmemiş ülkelerin göç özellikleri, Türkiye'deki nüfus artışına neden olan olaylar, kırsal kesimden şehirlere göç, tersine göç, göçebe Türklerin göçleri ve doğal afetlerin neden olduğu göçler gibi konular ele alınmaktadır. Türkiye'nin il bazında net göç hızı haritası üzerinden bilgiler de verilmektedir.
Bu video, Türkiye'deki üstün zekalı çocukların durumu hakkında bilgi veren bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, Türkiye'de üstün zekalı çocukların tespit edilmesinin zorluklarını ve bunun nedenlerini anlatmaktadır. Çan eğrisinde üstün zekalı çocukların popülasyonu %2 olduğu için, Türkiye'de yaklaşık 648 bin üstün zekalı çocuğun bulunduğu tahmin edilmektedir. Ancak bu çocukların eğitim durumları ve tespit edilme oranları hakkında kesin bilgi olmadığı için, beyin göçü sorunu ele alınmaktadır. Yüksek zekalı çocukların ülkeye zarar verebileceği ve hackerlar gibi alanlarda bu çocukların önemli rol oynadığı vurgulanmaktadır.