İskender Pala 1958 Uşak doğumlu, İstanbul Üniversitesi'nde eğitim görmüş bir edebiyatçıdır. Divan edebiyatı alanında doktor, doçent ve profesör olmuştur. Çeşitli ödüller kazanmış ve "Divan Şiirini Sevdiren Adam" olarak tanınmıştır
Faruk Nafiz Çamlıbel 1898'de İstanbul'da doğdu. Beş Hececiler grubunun en nitelikli şairi kabul edilir. 1926'da yayımlanan "Sanat" şiiri onu özgün bir yere oturttu
Bu video, "Tarihte Bugün" programının bir bölümü olup, Türk masal kahramanı Keloğlan hakkında bilgi veren eğitici bir içeriktir.. Video, Keloğlan'ın kim olduğu, özellikleri ve neden kel olduğu konularını ele alıyor. Keloğlan'ın Türk ve Altay mitolojisinde, halk kültüründe ve masallarda adı geçen saçsız bir kahraman olduğu, yoksul bir köyde annesiyle yaşadığı ve karşılaştığı sorunlara akılcı çözümler ürettiği anlatılıyor. Ayrıca kellikin Türk efsanelerinde bir güç simgesi olduğu ve Keloğlan'ın masallarda kurnazlık ve şansı temsil ettiği açıklanıyor. Video, masallar ve mitoloji arasındaki farkları da kısaca ele alıyor.
Masallar sözlü gelenekten yazılı ortama geçmiş, meddah anlatımına yakın bir dille yazılmıştır. Tahir Alangu tarafından 1961'de derlenmiş, 2010'da yeniden basılmıştır. Mustafa Delioğlu tarafından resimlenmiştir
1950'de yayımlanan kitapta 22 öykü bulunmaktadır. Kitap adını bir öyküden almıştır. Sait Faik bu öyküleri yazarken siroz hastalığına yakalanmıştır
Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkan kitap 216 sayfadır. Kitapta halk arasından derlenmiş ondokuz Keloğlan masalı bulunmaktadır. Keloğlan karakteri hem iyi hem kötü yönleriyle evrensel bir karakterdir
Bu video, bir öğretmenin 5. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladığı halk kültürü dersi yazılı sınavı sorularını ve cevaplarını içermektedir. Öğretmen, sınav sorularını adım adım açıklayarak cevapları vermektedir.. Video, halk kültürü konusundaki çeşitli soruları ele almaktadır. Giyim kuşam, atasözleri, bayram gelenekleri, el sanatları, halk mimarisi, bilmeceler ve halk bilimi gibi konular işlenmektedir. Her soru için öğretmen, doğru cevabı açıklamakta ve bazen örneklerle konuyu pekiştirmektedir. Video sonunda bir bilmecenin cevabı da verilmektedir.
Bu video, 2000 yılında kurulan Agonda Kültür Derneği'nin tanıtımını yapan bir içeriktir.. Video, derneğin hedeflerini ve faaliyetlerini anlatmaktadır. Derneğin temel amacı, binlerce yıllık halk kültürüne sahip çıkmak, yaşatmak ve yaygınlaştırmaktır. Başlangıçta sadece askeri danslarla başlayan derneğin repertuarı zamanla alt danslar, Latin dansları, flamengo, ritim, koro, modern caz, tango, oryantal, roman, sırttaki drama ve bale gibi çeşitli dallara genişlemiştir. Derneğin hiçbir ticari amaç gözetmeden tamamen gönüllü yönetim anlayışıyla çalıştığı ve gençlere kültürümüzü doğru şekilde öğretmeye çalıştığı vurgulanmaktadır.
Bu video, Diamond adlı bir konuşmacının Oğuz Kağan Destanı hakkında detaylı bilgiler sunduğu eğitici bir içeriktir.. Video, Oğuz Kağan Destanı'nın tarihsel kökenlerini, farklı versiyonlarını ve sembolik anlamlarını ele almaktadır. İlk bölümde destanın M.Ö. 209-174 yılları arasında yaşamış Hun hükümdarı Mete Han'ın hayatını anlattığı ve dört farklı kaynakta nasıl toparlandığı anlatılırken, ikinci bölümde destanın ana hikayesi ve farklı versiyonları arasındaki farklar incelenmektedir. Son bölümde ise destanın sembolik yönleri ve Oğuz Kağan'ın kimliği üzerine çeşitli teoriler ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca destanların halkların kimliklerini oluşturan ve saklayan araçlar olduğu vurgulanmakta, destanları ve tarihi yorumlarken günümüz Türklerinin kafa yapısını göz önünde bulundurmanın önemi belirtilmektedir. Oğuz Kağan'ın gök tüylü kurtla mücadelesi, İtil Müren'i geçmesi ve oğullarını Bozoklar ve Üç Oklar olarak bölmesi gibi önemli olaylar da detaylı şekilde aktarılmaktadır.
Folklor, sözlü geleneklerin nesilden nesile aktarıldığı sosyal bir olaydır. Folklor ürünleri sözlü olma ve geleneğe bağlılık özelliklerine sahiptir. Folklor ürünleri anonimdir ve ilk yaratıcıları genellikle unutulur
Bu video, bir öğretmenin 6. sınıf halk kültürü dersinin 2. dönem 2. yazılı sınavının sorularını ve cevaplarını anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda toplam 20 soru çözülmektedir. Sorular halk kültürü konularını kapsamakta olup, horon oyunu, fıkralar, Aşık Veysel, müzeler, yayık, kemençe, çeyiz, düğün gelenekleri, nenni, UNESCO, milli bayramlar, bilmece, nişan sözleri, gelenekler, halk tiyatrosu, halk bilimi, halk hekimliği ve geleneksel el sanatları gibi konuları içermektedir. Her soru için doğru cevap ve kısa açıklamalar verilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin 6. sınıf öğrencilerine halk kültürü dersi için 2. dönem 2. yazılı sınav sorularını anlattığı bir eğitim içeriğidir.. Videoda öğretmen, halk kültürü konusundaki çeşitli soruları çözmektedir. Sorular arasında dini bayramlar (Kurban Bayramı ve Ramazan Bayramı), Nevruz bayramı, geleneksel Türk mutfağı, evlilikle ilgili uygulamalar, sofra adabı, Türk kültürünün maddi ögeleri, geleneksel el sanatları ve halk kültürünün sözlü kaynakları gibi konular yer almaktadır. Video sonunda doğru-yanlış soruları da çözülmekte ve öğretmen öğrencilere sınavda iyi not almayı dilemektedir.
Bu belgesel, Türkiye'nin en büyük ilçesi olan Tarsus'un halk kültürü ve folklorunu konu alıyor. Videoda Mehmet Turgut (halk oyunları ve folkloru uzmanı, usta öğretici), Derya ve Birsen Hanım (iğne oyacıları) gibi yerel uzmanlar yer alıyor.. Belgesel, Tarsus'un tarihi ve coğrafi özellikleriyle başlayıp, ilçenin halk kültürü, türküler ve halk oyunları üzerine odaklanıyor. Çamlıyayla'nın ünlü iğne oyaları, oyaların isimlerinin belirlenmesi, Sarıkeçililer ve Karakeçililerin hayatları hakkında çalışmalar ve kız kınası gelenekleri gibi konular ele alınıyor.. Videoda ayrıca seyirlik oyunlar, mengi, yerel giysiler ve oyalar gibi Tarsus'un kültürel mirasının önemli unsurları da gösteriliyor. Mehmet Turgut'un 1990'lardan beri halk oyunlarına olan bağlılığı ve yörenin folklorunu koruma çabaları da belgeselde vurgulanıyor.
Bu video, İsmet Hoca tarafından sunulan bir eğitim dersidir. Hoca, Osmanlı'da halk kültürü ve kültürün sarayda ve halktaki yansımaları konusunu anlatmaktadır.. Video, Osmanlı coğrafyasında sözlü ve yazılı kültürün toplum hayatına etkilerini ele almaktadır. İçerikte Osmanlı kuruluş dönemi kültürü, halk kültürünün eğlence unsurları, Farsça'nın Anadolu'daki etkisi, Timur İmparatorluğu dönemindeki kültürel canlanma, İkinci Murat dönemindeki kültürel gelişmeler ve şair sultanlar gibi konular işlenmektedir. Özellikle İkinci Murat döneminde kurulan kütüphaneler, yazılan eserler ve Osmanlı sultanlarının şiir yazma alışkanlıkları detaylı olarak anlatılmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin 5. sınıf öğrencilerine halk kültürü dersi için 2. dönem 2. yazılı sınav sorularını anlattığı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, hastalıktan dolayı sesinin titrediğini belirtmektedir.. Videoda öğretmen, halk kültürü konusundaki çeşitli soruları ve cevaplarını açıklamaktadır. Sorular arasında halk çalgıları (bağlama, kaval, kemençe, davul), UNESCO'nun dünya bilim ve kültür mirasını koruma görevi, masalların başlangıcı, geleneksel Türk mutfağı, yöresel yiyecekler, kültürel miras, bayram gelenekleri, somut ve somut olmayan kültürel miras, çocuk oyunları ve halk kültürünün sözlü kaynakları gibi konular yer almaktadır. Her soru için öğretmen, doğru cevabı vererek ve örneklerle konuyu pekiştirmektedir.
Bu video, bir içerik üreticisinin Alevi olduğunu söylemiş veya iddia edilmiş ünlüleri derlediği bir liste formatındadır.. Videoda Hazal Kaya, Tuba Büyüküstün, Tamer Karadağlı, Akın Akın Özü, Cem Yılmaz, Barış Arduç, Şevval Sam, Uğur Güneş, Cezmi Baskın, Mehmet Günsür, Bülent Polat, Kemal Sunal, Ali Sunal, Berfinli, Su Aktaş, Mahiyet İpek, Onur Tuna, Sandalyede Ölmez, Zeytin Özer, Haluk Levent, Gözde Mutluer, Fikret Kuşkan, Murat Ünalmış, Bergüzel Korel, Levent Ülgel, Fadiye Evcen, Aşkın Nur Yengi, Ozan Dolunay, Şener Şen, Engin Günaydın, Ozan Güven, Evrim Akın, Haluk Bilginer, Rıza Kocaoğlu, Aslıhan Güner, İsmail Demirci, Onu Buldu, İlyas Salman, Kemal Kılıçtadoğlu, Ceza, Budak Özçivit, Oya Aydoğan, Tolga Saditaş, İclal Aydın, Okan Yalabık, Cihat Kaşıkçılar, Serhat Tutumlu, Ertuğrul Şahan Gökbakar, Mehmet Ali Nudoğlu ve Mustafa Sandal gibi isimler listelenmektedir.
Bu video, bir öğretmenin 5. sınıf öğrencileri için seçmeli halk kültürü dersinin 1. dönem 2. yazılı sınavının sorularını çözdüğü eğitim içeriğidir.. Videoda öğretmen, halk kültürü konusundaki 25 soruyu tek tek çözmektedir. Sorular masallar, halk bilimi, geleneksel oyunlar, milli bayramlar, tekerleme gibi halk kültürü konularını kapsamaktadır. Her soru için doğru cevap verilmekte ve gerekirse kısa açıklamalar yapılmaktadır. Video, öğrencilerin sınav hazırlığı için faydalı bir kaynak niteliğindedir.
Bu video, "Bizim Okul" tarafından sunulan, 1901-1967 yılları arasında yaşamış olan Ahmet Kutsi Tecer'in hayatını ve eserlerini anlatan bir anma videosudur.. Video, Ahmet Kutsi Tecer'in öğretmen, şair, tiyatro oyun yazarı ve siyasetçi olarak kariyerini, Karacaoğlan ve Yunus Emre'nin hayatına ışık tutmasını, Aşık Veysel'i Türkiye'ye tanıtmasını ve Muzaffer Sarısözen'i keşfetmesini anlatmaktadır. Ayrıca "Orada Bir Köy Var Uzakta" adlı şiirinin en çok bilinen eseri olduğu, halk kültürü alanında çalışmaları ve Türk şiirini sade, saf ve çıplak hale getirenlerin başında geldiği belirtilmektedir. Video, Ahmet Kutsi Tecer'i rahmetle anarak sona ermektedir.
Bu video, halk kültüründe yer alan alkarısı ve albastı efsanesini anlatan bilgilendirici bir içeriktir. Video, bu varlıkların özellikleri, inanışları ve korunma yöntemlerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, alkarısının halk kültüründeki imajını, fiziksel özelliklerini ve davranışlarını anlatarak başlar. Ardından albastı (lohusa humması) hastalığı ve alkarısına karşı alınabilecek tedbirler açıklanır. Daha sonra farklı kültürlerdeki alkarısı tasvirleri (Afganistan, İran, Orta Asya, Azerbaycan) ve albastı efsanesinin Sümer mitolojisine dayandığı bilgisi verilir. Son olarak, günümüzde Anadolu'nun birçok bölgesinde albastı inancının devam ettiği ve korunma yöntemlerinin nasıl uygulandığı anlatılır.
Bu video, Çingenelerin tarihi ve kültürü hakkında bilgi veren eğitici bir belgesel formatındadır. Tekece tarafından sunulan içerikte, Çingenelerin kökeni, dilleri, yaşam tarzları ve Osmanlı Devleti'ndeki durumu anlatılmaktadır.. Video, Çingenelerin dünya genelindeki dağılımından başlayarak, etimolojik kökenlerini ve Hindistan kökenli bir kavim olarak kabul edilmesini açıklamaktadır. Ardından Osmanlı Devleti'nde çingenelerin hukuki durumu, idari düzenlemeleri, vergi yükümlülükleri ve toplumsal konumları ele alınmaktadır. Son bölümde ise çingenelerin Osmanlı toplumundaki çeşitli meslekleri, İstanbul'daki yerleşim yerleri ve eğlence dünyasındaki yeri anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Reşat Ekrem Koçu gibi tarihçilerin görüşleri, Evliya Çelebi'nin anlattığı hikayeler ve Yahya Kemal'in çingenelerin düğün alaylarını betimlemesi de yer almaktadır. Çingenelerin Osmanlı'daki önemli devlet görevleri almasa da toplumun önemli müesseselerini nasıl destekledikleri ve kürekçilik, cellatlık gibi mesleklerde yer alması nedeniyle yaşadığı olumsuz şöhret de ele alınmaktadır.