Bu video, Milli Selamet Genel Dark'unda görev yapmış ve haftalık bir dergi çıkarmış bir konuşmacının İslam, İran ve Alevilik konularında düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, İslam'a zarar veren herkesin karşısında olduğunu belirterek başlıyor ve ardından İran'ın Şia mezhebiyle ilişkisini, Safevi tarikatının tarihini ve Şah İsmail'in kökenini detaylı şekilde açıklıyor. Ayrıca İran'ın Alevilik'i benimsediğini, Anadolu'daki Türk devleti ile İran'daki Türk devletinin birleşmesini önlemek için bu mezhebi benimsediğini ve İran'ın "melanet yuvası" olduğunu iddia ediyor.. Konuşmacı, İran'ın Şii mezhebi, Hz. Ali'yi Allah olarak kabul etmesi ve Hz. Osman, Hz. Ömer, Hz. Ebubekir ve Hz. Aisha'yı kafir olarak görmesi gibi görüşlerini eleştiriyor. Ayrıca İran'ın Şia mezhebinin kalesi olduğunu ve Safevi devletinin kuruluşundan sonra 40 bin Sünni alimin öldürüldüğünü belirtiyor.
Semah, Cem'de dedenin işaretiyle yapılan dinsel törendir. Aleviler semahın kaynağını Kırklar Meclisi'ne dayandırır. Semah dönen canlar trans halinde duygusal yolculuk yaşar. Semahta bağlama kullanılır, Çepni Alevilerde 12 çalgı bulunur
1339-1344 yılları arasında Bağdat'ın Nesim kasabasında doğdu. Şeyh Şiblî'nin dervişlerinden olup Fazlullah-ı Hurûfî'ye intisap etti. 1418-1419 yıllarında Halep'te derisi yüzülerek öldürüldü. Alevi ve bölge Şiiliğinde Yedi Ulu Ozan'dan biri kabul edilir
İlahi, dinî temalara bağlı tekke edebiyatı nazım şeklidir. Allah sevgisi ve dinî konular ağırlıklı işlenir. Divan edebiyatının tevhid ve münacatlarıyla benzerlik gösterir
Bu video, bir konuşmacının Bektaşilik ve Alevilik tarikatları hakkında dini bir sohbetini içermektedir. Konuşmacı, Hacı Bektaş-ı Veli'nin eserlerini ve tarikatların tarihsel gelişimini anlatmaktadır.. Videoda konuşmacı, Bektaşilik'in İslam'a aykırı olmadığını, Hacı Bektaş-ı Veli'nin şeriat ve manevi anlayışı iç içe geçirdiğini vurgulamaktadır. Bektaşilik'in Ali'ye olan bağlılığı, namaz kılma, oruç tutma gibi İslam'ın temel prensiplerini benimsediğini belirtmektedir. Ayrıca, Şah İsmail'in "İmam Cafer Sadık'ın Buyruğu" eserinin Alevilik'in Hacı Bektaş çizgisinden uzaklaşmasına neden olduğunu ve günümüzde Alevilik'te dedelik kavramının sadece peygamber soyundan gelenlere ait olduğu iddiasını eleştirmektedir.
1527'de Kalender Çelebi liderliğinde Anadolu'da dini içerikli isyan başladı. İsyanın lideri, Hacı Bektaş-ı Veli soyundan gelen Bektaşi şeyhi Kalender Çelebi'dir. İsyan, Türkmen grupları ve Dulkadirli beylerinin desteğiyle yayıldı. Kalender'in etrafında yaklaşık 30.000 kişi toplandı
Bu video, bir konuşmacının tarih ve dini konularda bilgi verdiği sohbet formatında bir içeriktir. Konuşmacı, tarih kitapları ve İslam inancı çerçevesinde değerlendirmeler yapmaktadır.. Videoda iki ana konu ele alınmaktadır: İlk bölümde İskender Pala'nın "Şah ve Sultan" kitabı ve tarih kitaplarının gerçekliği eleştirilmekte, ikinci bölümde ise Meccelle'nin tevfik sistemi, mezhep kavramı ve farklı mezheplerden hüküm alma konuları açıklanmaktadır. Konuşmacı, tarih yazarlarının dini ve mezhep bakış açılarını sorgulayarak, gerçek tarihi yansıtmadıkları yönündeki değerlendirmelerde bulunmaktadır.. Videoda ayrıca Yavuz Sultan Selim'in fetvaları, Alevi hissiyata yönelik uydurma hikayeler ve Osmanlı sarayının gerçek yaşamı hakkında bilgiler de paylaşılmaktadır. Meccelle'nin 1300'den fazla maddesinin hangi mezhepten alındığı ve zaruret durumunda mezhep değişimleri gibi dini konular da ele alınmaktadır.
Bu video, Esma, Salıha, Doğan, Hüseyin, Fatma Ana, Kerime Ana, Salih, Sultan, Sahra ve Necmettin gibi karakterlerin yer aldığı bir Türk dizisinin bölümüdür.. Bölüm, aile içi ilişkiler, aşk hikayeleri ve büyü temalı olayları konu almaktadır. Salıha'nın Ankara'ya gitmesi, Hüseyin'in nişanlısı ve diğer kadınlara olan duyguları, tarla mülklerinin satılması konusundaki anlaşmazlıklar ve Necmettin'in eğitim hedefleri gibi konular işlenmektedir. Ayrıca Kerime Ana'nın büyüleri ve Alevilik hakkında kısa bir tartışma da yer almaktadır.. Bölümde karakterler arasında duygusal diyaloglar geçmekte, Hüseyin'in yazdığı mektuplar okunmakta ve bir şarkı performansı da bulunmaktadır.
Bu video, bir tartışma programı formatında olup, konuşmacılar arasında Ahmet Bey ve diğer panelistler bulunmaktadır. Konuşmacılar arasında Diyanet İşleri Başkanı ve Cumhurbaşkanı hakkında da konuşmalar yapılmaktadır.. Video, İslam'da cami-cemevi ilişkisi ve alevilik konularını ele almaktadır. Konuşmacılar, Cumhurbaşkanı'nın cami ve cemevi kavramlarını Kur'an-ı Kerim'de bulunmadığını söylemesi üzerine tartışmaya başlarlar. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanı'nın cemevi tekelini almak istemesi, alevilik ve Sünni İslam arasındaki farklar, Anadolu müslümanlığında temel değerlerin Hazreti Ali'ye dayandığı ve tarikat şeyhleri ile alevilikteki dedelerin gök tanrı dinindeki şamanlar olduğu gibi konular tartışılmaktadır.
1209'da Nişabur'da doğdu, 1271'de Nevşehir'de vefat etti. Lokman Parende'den eğitim aldı ve Hoca Ahmed Yesevi'nin halifesi kabul edildi. Yesevi'nin öğretilerini takip ederek Anadolu'ya geldi
Bu video, Hasan Bülbül Bey'in Fransa'dan gönderdiği bir soruya cevap veren bir bilgilendirme formatındadır. Konuşmacı, alevilik ve İslam arasındaki ilişkiyi açıklamaktadır.. Videoda, alevilik İslam'dan önce var mıydı sorusu ele alınmaktadır. Konuşmacı, alevilik'in İslam öncesi bir din olmadığını, aksine İslam'ı, Kur'an'ı, Hz. Ali'yi ve on iki imamı kabul eden toplumun adı olduğunu vurgulamaktadır. Alevilik'in bir din veya mezhep olmadığını, sadece İslam'ı izleyenlerin topluluğu olduğunu açıklamaktadır. Ayrıca, alevilik isminin Hz. Ali ile ilgili olduğunu ancak vahyevi bir isim olmadığını belirtmektedir.
Bu video, aleviler hakkında yanlış ve hakarete varan ifadeler kullanan ünlüleri anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Gün Ümit, Mehmet Ali Erbil ve Pınar Fidan gibi ünlülerin alevilere yönelik hakaretleri ve sonrasında yaşanan olaylar ele alınmaktadır.. Video, alevilerin inançları hakkında kısa bir tanıtımla başlayıp, ardından Gün Ümit'in 1994'te "Kızılbaş mısın kızım sen?" sorusuyla başlayan skandal diyalogunu, Mehmet Ali Erbil'in 2010'da "Mum söndü mü?" sorusuyla yarattığı tepkiyi ve Pınar Fidan'ın 2020'de stand-up gösterisinde alevilere yönelik hakaretlerini kronolojik olarak anlatmaktadır. Her bir olay sonrası ünlülerin özür dileme ve tepkileri de videoda yer almaktadır.
Bu video, "Haftanın Filmi" formatında Ceren Ataş'ın yazdığı ve Maraş'ta yaşamış yakın zaman evliya erenlerinden Elif Ana'nın hayatını anlatan filmi eleştirel bir şekilde incelemektedir.. Video, 5 Aralık'ta vizyona giren filmin çeşitli yönlerini ele almaktadır. İlk bölümde filmin galasında Sermiyan Midyat'ın yer alması, cinsiyetçilik sorunları ve Alevilik'in yanlış temsil edilmesi gibi eleştirel noktalar incelenirken, ikinci bölümde Elif Ana'nın hakikatçilik felsefesi, gözlerinin kaybolması ve Maraş'ta çektiği belgesel hakkında bilgiler sunulmaktadır.. İncelemede filmdeki kadın temsilinin eksikliği, Alevilik'in İslam olmadığı vurgulanırken Arapça dualar içeren tabut sahnesi, Maraş Katliamı gibi önemli tarihsel olayların sembolik anlatımı, dil çelişkileri ve zaman akışı sorunları gibi eleştirel noktalar da ele alınmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının izleyicilerden gelen soruları yanıtladığı bir program formatındadır. Konuşmacı, izleyicilerden gelen telefon aramalarından gelen soruları cevaplamaktadır.. Videoda iki ana soru ele alınmaktadır: "Aleviler namaz kılar mı?" ve "Ziyaret kültürü nedir?" Konuşmacı, ilk soruya cevap vererek alevilik isminin İmam Ali'den kaynaklandığını ve İmam Ali'nin hayatının namazla ilişkili olduğunu örneklerle anlatmaktadır. Alevilikte namazın en önemli farzlardan biri olduğu ve alevi olmanın namaz kılmayı gerektirdiği vurgulanmaktadır. Ayrıca, alevilere uygulanan baskılar nedeniyle namaz kültürü zayıflamış ancak imkanların artmasıyla bu durumun düzeleceği belirtilmektedir.
Bu video, Hacı Bektaş Veli'nin hayatını, öğretilerini ve kerametlerini anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Hacı Bektaş Veli, Sarı İsmail, Kızılbaş Şah İsmail Hatayi ve Pir Sultan Abdal gibi karakterler yer almaktadır.. Video, Hacı Bektaş Veli'nin 1209 yılında Horasan'ın Nişabur kentinde doğumundan başlayarak eğitim hayatını, Moğol istilasından sonra yaşadığı göçleri ve Sivas'a yerleşmesini kronolojik olarak anlatmaktadır. Hacı Bektaş Veli'nin birleştirici, yapıcı ve hoşgörü sahibi bir gönül eri olduğu vurgulanırken, batın ilmi, eşitlikçi anlayışı ve kadın haklarına verdiği önem ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca Hacı Bektaş Veli'nin kerametleri, Safevi Devleti kurucusu Kızılbaş Şah İsmail Hatayi'nin ona yazdığı dörtlükler, Pir Sultan Abdal'ın deyişleri, Alevilik inancının temel prensipleri ve Bektaşi öğretilerinin Osmanlı Devleti'ndeki etkisi gibi konular da işlenmektedir. II. Mahmut döneminde Bektaşi tekkelerinin kapatılması gibi tarihsel olaylar da videoda yer almaktadır.
Bu video, Sünni kökenli bir konuşmacının Alevilik'in tarihi ve inancı hakkında yaptığı detaylı bir sunumdur. Konuşmacı, yıllardır Alevilik'e ilgi duyduğunu ve çeşitli araştırmacıların çalışmalarından yararlanarak bu konuyu ele aldığını belirtmektedir.. Sunum, Alevilik'in binlerce yıllık tarihini kronolojik olarak anlatarak başlıyor ve Bizans döneminden Osmanlı İmparatorluğu'na kadar olan süreci ele alıyor. Ardından Alevi inancının temel prensipleri, "dört kapı kırk makam" sistemi, semah ibadeti ve "sekam sırrı" gibi kavramlar açıklanıyor. Video, Alevi inancının evrim teorisiyle olan örtüşmesi, ölüm anlayışı ve Ali kavramının batıni anlamı gibi konuları da kapsamaktadır.. Sunumda ayrıca Hünkar Hacı Bektaş Veli, Yunus Emre, Pir Sultan Abdal gibi önemli Alevi şahsiyetlerin rolü, Aşık-ı Sadıklar'ın nefesleri ve Mu İmparatorluğu ile Alevi inancının benzerlikleri gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, Alevilik'in semavi dinlerle olan çelişkilerini, kölelik karşıtı tutumunu ve barışçı yapısını vurgulayarak, bu inançın bilimle çelişkisiz olduğunu ve gelecekte daha da ortaya çıkacağını belirtmektedir.
Bu video, bir din adamının İslam dininin temel prensipleri ve mezhepleri hakkında bilgi verdiği bir sohbet formatındadır. Konuşmacı kendisini mimar olarak tanıtmadığını belirtmektedir.. Videoda İslam'ın Ehl-i Sünnet çizgisinin önemi vurgulanmakta ve alevilik'in İslam'ın bir mezhebi olmadığı, Kur'an ve Sünnet'e uymadığı açıklanmaktadır. Konuşmacı, İslam'ın doğru yorumunu anlatmak için Ehl-i Sünnet çizgisini (Hanefi, Şafii, Malik, Hanbeli, Maturidi, Eşari) öne çıkarmakta ve modernizm, deizm gibi farklı görüşlerin ortaya çıkmasıyla yaşanan bozulmaları eleştirmektedir.. Konuşmacı ayrıca Ömer Nasuh Üstad'ın "Büyük İslam Meali" kitabının Ehl-i Sünnet'in ortak paydası olduğunu belirtmekte ve İmam Rabbani'nin İslam'ın Ehl-i Sünnet çizgisini koruma mücadelesindeki rolünü anlatmaktadır. Tarikatların İslam'a uygun olması gerektiği ve dinin doğru sonucuna uymayan yapıların reddedilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Bu video, bir öğretmen ve öğrenci arasında geçen eğitim formatında bir sohbeti içermektedir. Konuşmacılar Alevilik-Bektaşilik kültürü ve cem töreni hakkında detaylı bilgiler vermektedir.. Video, Alevilik-Bektaşilik'in genel bilgileriyle başlayıp, Hacı Bektaş-ı Veli'nin hayatı ve öğretileri hakkında bilgiler sunmaktadır. Ardından cem töreninin çeşitleri (abdal musa cem, ikrar cem, görgü cemi), yapılışı, kuralları ve oniki hizmet (mürşit, gözcü, zakir, süpürgeci, çera ağacı, sakacı, lokmacı, ibrikçi, pervane) detaylı olarak anlatılmaktadır. Son bölümde ise semahın nasıl yapıldığı, dedenin Kur'an ayetleri okuması, vaaz vermesi ve pervane gösterisi gibi aşamalar açıklanmaktadır.. Videoda ayrıca Alevilik'in Hz. Ali'ye bağlı bir akım olduğu, Bektaşilik'in Hacı Bektaş-ı Veli tarafından kurulduğu, Alevilik-Bektaşilik'in ortak noktaları (Hz. Ali ve Ehli Beyt'e olan sevgi) ve cem törenindeki faaliyetler (niyaz, lokma, dua, semah, salavatlar, mersiyeler) hakkında bilgiler de verilmektedir.
Bu video, bir konuşmacının izleyicilerden gelen soruları yanıtladığı bir program formatındadır. Konuşmacı, izleyicilerden gelen telefon aramalarından gelen soruları cevaplamaktadır.. Videoda iki ana soru ele alınmaktadır: "Aleviler namaz kılar mı?" ve "Ziyaret kültürü nedir?" Konuşmacı öncelikle "Aleviler namaz kılar mı?" sorusuna cevap vererek, alevilik isminin İmam Ali'den kaynaklandığını ve İmam Ali'nin hayatının namazla ilgili önemli olaylarla dolu olduğunu anlatmaktadır. İmam Ali'nin Kabe'de doğumu ve Küfe Mescidinde şehadet etmesi gibi örneklerle, namaz kılmayan bir alevi olamayacağını vurgulamaktadır. Ayrıca, alevilikte namazın en önemli farzlardan biri olduğunu ancak tarih sürecinde alevilere uygulanan baskılar nedeniyle bu kültürün zayıfladığını belirtmektedir.