• Buradasın

    Alevilik

    Özetteki ilgi çekici içerikler

    • Ardahan'ın Etnik Yapısı ve Tarihi

      Nüfusun çoğunluğunu Kıpçak kökenli Ahıska Türkleri oluşturur. Kürtler bölgenin %25'ini oluşturur. Göle ilçesi Kürt nüfusunun çoğunlukta olduğu tek ilçedir. Gürcü, Çerkez, Tat, Lezgi ve Poşalar da yaşamaktadır

      • ustayemektarifleri.com
    • Seyyid İmadeddin Nesimi'nin Hayatı ve Edebi Kişiliği

      1339-1344 yılları arasında Bağdat'ın Nesim kasabasında doğdu. Şeyh Şiblî'nin dervişlerinden olup Fazlullah-ı Hurûfî'ye intisap etti. 1418-1419 yıllarında Halep'te derisi yüzülerek öldürüldü. Alevi ve bölge Şiiliğinde Yedi Ulu Ozan'dan biri kabul edilir

      • turkedebiyati.org
    • Tahtacı Türkmenlerin Tarihi ve Kültürü

      Yaklaşık 300 bin kişilik bir topluluktur. Ataları Oğuz boylarına bağlı Ağaçeriler'dir. 1405'te Timur'un ölümünden sonra Anadolu'ya geri dönmüşlerdir. Günümüzde Ege ve Akdeniz'in ormanlık bölgelerinde yaşamaktadırlar

      • tr.wikipedia.org
    • İslam, İran ve Alevilik Hakkında Tarihsel Bir Değerlendirme

      Bu video, Milli Selamet Genel İdare Kurulu'nda görev yapmış ve bir dergi çıkarmış bir konuşmacının İslam, İran ve Alevilik konularında görüşlerini paylaştığı bir sohbet formatındadır.. Konuşmacı, İslam'a zarar veren herkesin karşısında olduğunu belirterek, İran'ın Şia mezhebiyle ilişkisini, Safevi devletinin kuruluşunu ve tarihsel gelişimini anlatmaktadır. Video, İran'ın Alevilik'i mezhep parkı olarak benimsemesi, Humeyni hareketi ve Esad rejimi hakkındaki eleştirilerle devam etmektedir.. Konuşmacı, Şah İsmail'in kökenini, babasının Trabzon Rum Devleti'nden bir Hristiyan kadın olduğunu ve Safevi tarikatının Sünni'den Şia'ya dönüştüğünü detaylı şekilde anlatmaktadır. Ayrıca İran'ı "melanet yuvası" olarak nitelendirmekte ve İslam'a aykırı görüşlerini vurgulamaktadır.

      • youtube.com
    • Şadıllı Aşireti Tarihi ve Özellikleri

      Kürt asıllı aşiret, Türkiye, İran ve Azerbaycan'da yaşamaktadır. Son göç dalgası 1829'da Rus işgalinden sonra Osmanlı'ya sığınmayla olmuştur. Günümüzde Erzincan, Tunceli, Erzurum, Sivas, Gümüşhane, Bingöl, Elazığ ve Maraş'ta yaşamaktadırlar

      • tr.wikipedia.org
    • Alevilik'te Zülfikar Sembolü Üzerine Bir Açıklama

      Bu video, Alevilik'te Zülfikar sembolünün anlamı hakkında bilgi veren bir konuşmadır. Konuşmacı, Alevilik'te Zülfikar'ın savaş aracı değil, mertlik, adalet, hakkaniyet ve dürüstlük sembolü olduğunu açıklamaktadır.. Video, Alevilik'te Zülfikar'ın iki temel anlamını ele almaktadır: bir yandan insanın özünü yoklamasını ve hata yapmamasını hatırlatan bir sembol, diğer yandan toplumsal varlığını korumanın bilinci. Konuşmacı, Alevilik'in insan ve doğayla barışıklığı esas alan bir inanç olduğunu vurgulayarak, Alevilerin varlıklarını korumak için savunma aracı kullanmalarının doğal bir hak olduğunu savunmaktadır. Video, "La fetta ilali la seyfeyle Zülfikar" duasıyla sonlanmaktadır.

      • youtube.com
    • Bayram Ziyareti ve Aile Sohbeti

      Bu video, bir bayram ziyareti sırasında geçen bir aile sohbetini göstermektedir. Videoda Mehmet, Zeynep, Yeşim, Vesa, Valide Sultan ve diğer aile üyeleri yer almaktadır. Mehmet ve Zeynep aynı iş yerinde çalışan mühendislerdir ve aynı okulda okumuşlardır.. Video, bayram ziyareti sırasında aile üyeleri arasında geçen sohbeti konu almaktadır. Sohbet sırasında Mehmet'in Sivaslı olduğu ve Alev ilgisi olduğu iddiası üzerine çıkan tartışma yer almaktadır. Mehmet'in babası yıllar önce vefat etmiş, kardeşi Nazım'ı okutmuş ve ona hem babalık hem abilik yapmıştır. Video, Alev ilgisi hakkındaki iftira üzerine çıkan tartışma ve ailenin bu duruma tepkisiyle sona ermektedir.

      • youtube.com
    • Yayla Çobanı Hasan ile Röportaj

      Bu video, 34 yaşındaki yayla çobanı Hasan ile yapılan bir röportajı içermektedir. Hasan, dedesinden devraldığı yayla çobanlığı mesleğini devam ettirmekte ve kendi malına sahiptir.. Videoda Hasan'ın yayla yaşamı, koyun ve keçileri, çoban köpekleri ve kurt saldırıları hakkında deneyimleri anlatılmaktadır. Röportaj, Hasan'ın koyunlarını tanıttığı, hayvanların tuza koşuşlarını gösterdiği ve çoban köpekleriyle ilgili bilgiler paylaştığı bir sohbet formatında ilerlemektedir.. Videoda ayrıca Hasan'ın fiziksel gücü, askerlik deneyimleri, yayla yaşamının zorlukları, soğuk hava koşulları ve günlük rutinleri hakkında bilgiler paylaşılmaktadır. Son bölümde ise Hasan Gözpınarı köyü ziyaret edilmekte ve köyün Avşine bağlı olduğu, Alevi olduğu ve bölgedeki aşiretlerden bahsedilmektedir.

      • youtube.com
    • Alevilere Hakaret Eden Ünlüler

      Bu video, aleviler hakkında yanlış ve hakarete varan ifadeler kullanan ünlüleri anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Gün Ümit, Mehmet Ali Erbil ve Pınar Fidan gibi ünlülerin alevilere yönelik hakaretleri ve sonrasında yaşanan olaylar ele alınmaktadır.. Video, alevilerin inançları hakkında kısa bir tanıtımla başlayıp, ardından Gün Ümit'in 1994'te "Kızılbaş mısın kızım sen?" sorusuyla başlayan skandal diyalogunu, Mehmet Ali Erbil'in 2010'da "Mum söndü mü?" sorusuyla yarattığı tepkiyi ve Pınar Fidan'ın 2020'de stand-up gösterisinde alevilere yönelik hakaretlerini kronolojik olarak anlatmaktadır. Her bir olay sonrası ünlülerin özür dileme ve tepkileri de videoda yer almaktadır.

      • youtube.com
    • Ehl-i Beyt, Hz. Hüseyin ve Alevilik Hakkında Dini Sohbet

      Bu video, bir din adamı ile sunucu arasında geçen dini bir sohbet programıdır. Yeşil Vadi Arsa Ofisi'nin katkılarıyla hazırlanmıştır.. Sohbet, Muharrem ayı ve Kerbela olayının ardından Ehl-i Beyt'e duyulan hürmet üzerine odaklanmaktadır. Video, Hz. Muhammed'in ölümünden sonra gelen halifelerin dönemlerini, Hz. Ali ile Hz. Muaviye arasındaki hilafet tartışmasını, Hz. Hasan'ın zehirlenmesi ve Hz. Hüseyin'in Kerbela'da şehadetini anlatmaktadır. Ayrıca alevilik kavramı, Hz. Ali'nin İslam'daki önemi ve Ehl-i Beyt'in tarihsel zulümleri de ele alınmaktadır.. Konuşmacı, Ehl-i Beyt'e sevmenin Allah'ın emri olduğunu, Hz. Ali'nin Allah Resulü'nün amcası, oğlu, ilk Müslüman çocuğu, damadı ve Seyit Sülalesi'nin kolbaşı olduğu için sevilmesinin gerekli olduğunu vurgulamaktadır. Ayrıca Anadolu Müslümanlarının mezhebi Sünni olmasına rağmen meşrebinin Alevi olduğu görüşü de paylaşılmaktadır.

      • youtube.com
    • İslam'da Cami-Cemevi İlişkisi ve Alevilik Tartışması

      Bu video, bir tartışma programı formatında olup, konuşmacılar arasında Ahmet Bey ve diğer panelistler bulunmaktadır. Konuşmacılar arasında Diyanet İşleri Başkanı ve Cumhurbaşkanı hakkında da konuşmalar yapılmaktadır.. Video, İslam'da cami-cemevi ilişkisi ve alevilik konularını ele almaktadır. Konuşmacılar, Cumhurbaşkanı'nın cami ve cemevi kavramlarını Kur'an-ı Kerim'de bulunmadığını söylemesi üzerine tartışmaya başlarlar. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanı'nın cemevi tekelini almak istemesi, alevilik ve Sünni İslam arasındaki farklar, Anadolu müslümanlığında temel değerlerin Hazreti Ali'ye dayandığı ve tarikat şeyhleri ile alevilikteki dedelerin gök tanrı dinindeki şamanlar olduğu gibi konular tartışılmaktadır.

      • youtube.com
    • Alevilik ve Namaz Hakkında Bilgilendirme

      Bu video, bir konuşmacının izleyicilerden gelen soruları yanıtladığı bir program formatındadır. Konuşmacı, izleyicilerden gelen telefon aramalarından gelen soruları cevaplamaktadır.. Videoda iki ana soru ele alınmaktadır: "Aleviler namaz kılar mı?" ve "Ziyaret kültürü nedir?" Konuşmacı öncelikle "Aleviler namaz kılar mı?" sorusuna cevap vererek, alevilik isminin İmam Ali'den kaynaklandığını ve İmam Ali'nin hayatının namazla ilgili önemli olaylarla dolu olduğunu anlatmaktadır. İmam Ali'nin Kabe'de doğumu ve Küfe Mescidinde şehadet etmesi gibi örneklerle, namaz kılmayan bir alevi olamayacağını vurgulamaktadır. Ayrıca, alevilikte namazın en önemli farzlardan biri olduğunu ancak tarih sürecinde alevilere uygulanan baskılar nedeniyle bu kültürün zayıfladığını belirtmektedir.

      • youtube.com
    • İslam'da Ehl-i Sünnet Çizgisi ve Alevilik Üzerine Dini Sohbet

      Bu video, bir din adamının İslam dininin temel prensipleri ve mezhepleri hakkında bilgi verdiği bir sohbet formatındadır. Konuşmacı kendisini mimar olarak tanıtmadığını belirtmektedir.. Videoda İslam'ın Ehl-i Sünnet çizgisinin önemi vurgulanmakta ve alevilik'in İslam'ın bir mezhebi olmadığı, Kur'an ve Sünnet'e uymadığı açıklanmaktadır. Konuşmacı, İslam'ın doğru yorumunu anlatmak için Ehl-i Sünnet çizgisini (Hanefi, Şafii, Malik, Hanbeli, Maturidi, Eşari) öne çıkarmakta ve modernizm, deizm gibi farklı görüşlerin ortaya çıkmasıyla yaşanan bozulmaları eleştirmektedir.. Konuşmacı ayrıca Ömer Nasuh Üstad'ın "Büyük İslam Meali" kitabının Ehl-i Sünnet'in ortak paydası olduğunu belirtmekte ve İmam Rabbani'nin İslam'ın Ehl-i Sünnet çizgisini koruma mücadelesindeki rolünü anlatmaktadır. Tarikatların İslam'a uygun olması gerektiği ve dinin doğru sonucuna uymayan yapıların reddedilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.

      • youtube.com
    • Hacı Bektaş Veli'nin Hayatı ve Öğretileri

      Bu video, Hacı Bektaş Veli'nin hayatını, öğretilerini ve kerametlerini anlatan bir belgesel formatındadır. Videoda Hacı Bektaş Veli, Sarı İsmail, Kızılbaş Şah İsmail Hatayi ve Pir Sultan Abdal gibi karakterler yer almaktadır.. Video, Hacı Bektaş Veli'nin 1209 yılında Horasan'ın Nişabur kentinde doğumundan başlayarak eğitim hayatını, Moğol istilasından sonra yaşadığı göçleri ve Sivas'a yerleşmesini kronolojik olarak anlatmaktadır. Hacı Bektaş Veli'nin birleştirici, yapıcı ve hoşgörü sahibi bir gönül eri olduğu vurgulanırken, batın ilmi, eşitlikçi anlayışı ve kadın haklarına verdiği önem ele alınmaktadır.. Videoda ayrıca Hacı Bektaş Veli'nin kerametleri, Safevi Devleti kurucusu Kızılbaş Şah İsmail Hatayi'nin ona yazdığı dörtlükler, Pir Sultan Abdal'ın deyişleri, Alevilik inancının temel prensipleri ve Bektaşi öğretilerinin Osmanlı Devleti'ndeki etkisi gibi konular da işlenmektedir. II. Mahmut döneminde Bektaşi tekkelerinin kapatılması gibi tarihsel olaylar da videoda yer almaktadır.

      • youtube.com
    • Türk Alevileri ve Sünni-Alevi İlişkileri Üzerine Dini Sohbet

      Bu video, "Cübbeli Ahmet Hoca" olarak anılan bir Sünni din alimi ile yapılan bir röportaj/sohbet formatındadır. Konuşmacı, 40-50 yıldır devam eden sohbetlerinden bahsetmektedir.. Sohbetin ana konusu Türk Alevileri'nin İslam'daki konumu, Sünni-Alevi ilişkileri ve İslam'ın temel inançlarıdır. Konuşmacı, müslüman olmanın şartları, amentü'nün önemi, Hz. Ali ve diğer halifeler hakkındaki görüşler, cem ibadeti, zikir ve tasavvuf ritüelleri gibi konuları ele almaktadır.. Videoda ayrıca Alevilerin Hz. Ali'ye bağlılığı, ancak Hz. Ali'yi peygamber olarak kabul edenlerin Müslüman olamayacağı, Kur'an'ın eksiltilmediği ve Fatma Mushafı gibi alternatif görüşlerin İslam'a zıt olduğu vurgulanmaktadır. Konuşmacı, farklı dinlerin cennet satma gibi uygulamalarının İslam'a uygun olmadığını ve insanların dini kaynaklarından Kur'an ve Sünnet'ten incelemelerini tavsiye etmektedir.

      • youtube.com
    • Pir Sultan Abdal'ın Hayatı ve Eserleri

      Bu video, 16. yüzyılda yaşamış ünlü Alevi ozanı Pir Sultan Abdal'ın hayatını ve eserlerini anlatan bir belgesel formatındadır. Pir Sultan Abdal'ın asıl adı Haydar olup, Sivas'ın Banaz köyünde doğduğu ve Alevi-Bektaşi kökenli olduğu belirtilmektedir.. Video, Pir Sultan Abdal'ın hayatı, eserleri ve Hızır Paşa ile yaşadığı çatışmayı kronolojik olarak anlatmaktadır. Pir Sultan Abdal'ın toplumsal adaletsizlikleri eleştirmesi, halk arasında yaygın olan efsaneleri ve "Gelin Canlar Bir Olalım" gibi önemli şiirlerini içermektedir. Ayrıca, Pir Sultan Abdal'ın 1547-1551 veya 1587-1590 yılları arasında öldüğü ve ölümünden sonra Anadolu'da ve Alevi-Bektaşi toplulukları arasında büyük bir saygı ve sevgiyle yaşatıldığı bilgisi de paylaşılmaktadır.

      • youtube.com
    • Alevi Temalı Bir Oyun Sahnesi

      Bu video, bir oyun sahnesini göstermektedir. Sahne, Haydar adlı bir karakterin, karşı köyden Bekir Efendi'nin kızı Cahide ile ilgili bir diyalog içermektedir. Ayrıca Zührana, Şeyh Bedrettin, Ali Ekber ve diğer karakterler de sahnede yer almaktadır.. Sahne, Haydar'ın Cahide ile evlenme isteği üzerine Bekir Efendi ile yaşanan diyalogları konu almaktadır. Aleviliğin dini ve inançları, "yol" kavramı ve farklı dinler arasındaki ilişkiler tartışılır. Sahnenin sonunda şiddet olaylarına değinilir ve "kellem keserse dönen dönsün, dönen dönsün ben dönmezem yolumdan" sözleriyle bir sona erer.

      • youtube.com
  • Yazeka sinir ağı makaleleri veya videoları özetliyor