Süha Arın'ın 1979'da çektiği belgesel, 28 dakikalık doğaçlama bir yapımdır. Film, Altın Portakal, Balkan ve Şam Film Festivallerinde ödüller kazanmıştır. Youtube'da reklamsız 1.9 milyon izlenmeye ulaşmıştır
Bu video, Malatya Arguvan Ermişli köyünde gerçekleşen bir Alevi semah performansını göstermektedir. Videoda Ali Bey ve diğer Alevi ustalar yer almaktadır.. Video, semahın Alevi toplumundaki önemi hakkında bilgilerle başlayıp, semahın bir oyun değil, sevgiyle yapılan bir ibadet olduğu vurgulanmaktadır. Ardından semah performansı gösterilmekte ve semahın sonunda okunan dua ile video sonlanmaktadır. Performans sırasında semahın folklorik bir gösteri değil, Alevi ibadetinin bir parçası olduğu ve semahın 7-8 dakika sürmesi gerektiği belirtilmektedir.
Bu video, bir konuşmacının Alevi vatandaşlarına yönelik yaptığı bir konuşma içermektedir.. Konuşmacı, Alevi vatandaşlarının aralarındaki anlaşmazlıkları ve çekişmeleri bırakmaları gerektiğini vurgulamaktadır. Dinsizlik cereyanı, komünist ve masonik sistemlerin Alevi vatandaşları birbirlerine karşı kullanabileceğini belirterek, Alevi vatandaşlarının bir tek ilahı kabul ettikleri ve kardeşliği emreden kutsal bağları olduğu için ayrılığa sebep olan ehemmiyetsiz meseleleri bırakmaları gerektiğini ifade etmektedir. Konuşmacı, "Lemalar Yirmiyedi" adlı bir kaynaktan alıntılar yaparak, Alevi vatandaşlarının birbirleriyle mücadele etmemesi gerektiğini ve bunun yerine birlikte durmaları gerektiğini vurgulamaktadır.
Tozak köyü kurak, bakımsız ve yoksul bir Alevi köyüdür. Köylüler devletten medet umar, cahil ama çalışkan insanlardır
"Dede" kelimesi Eski Türkçe'den (Oğuzca) gelmiştir. Kelime çocuk dilinde "da-da" seslerinden türemiştir. Torun sahibi erkek, büyükbaba ve Mevlevi dervişlerine verilen unvandır
Bu video, bir televizyon programı formatında olup, sunucu ve çeşitli konuklar arasında geçen bir tartışma içermektedir. Konuklar arasında Rasim Abi (siyaset ve futbol uzmanı), İsmail Saymaz, Çağlar ve diğer siyasi isimler bulunmaktadır.. Programın ana konusu, Türkiye Futbol Federasyonu Başkanı İbrahim Hacıosmanoğlu'nun açıkladığı Türk hakemlik sistemindeki yozlaşma olayıdır. "Temiz Düdükler Operasyonu" olarak adlandırılan soruşturma, hakem ekosisteminin bozulması ve Türk futbolunun geleceği hakkında tartışmalar yapılmaktadır. Ayrıca, programda siyasi konular, İngiltere-Türkiye ilişkileri, PKK'nın Türkiye'den çekilmesi ve Alevi oyuncu Taner Ölmez'in sosyal medyada yaşanan linç olayı gibi çeşitli konular da ele alınmaktadır.. Programda hakem reformu için Kuleli Askeri Lisesi'nin yeniden açılması gibi öneriler sunulmakta, Meksika'daki güvenlik sorunları ve Türkiye'deki askeri kurumların durumu hakkında görüşler paylaşılmaktadır. Ayrıca Hüseyin Gün'ün casusluk soruşturması, Ekrem İmamoğlu'nun yakın çevresindeki kişiler ve Cem adlı bir kişinin rolü hakkında yorumlar da yapılmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Alevi toplumunda yaşanan sorunlar hakkında düşüncelerini paylaştığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, Cem Erkan adında bir kişinin de sözlerini aktarmaktadır.. Video, Alevi toplumunda yaşlıların gençlere örnek teşkil etmemesi ve bu durumun gençlerin sorgulamasına yol açması üzerine odaklanmaktadır. Konuşmacı, "dede" kelimesinin Türkçe anlamı ve içindeki dejenerasyon, mürşit kapısının unutulması gibi sorunları ele alırken, 18 yaşındaki gençlerin ira vermesi gerektiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, Alevi toplumunun duyarlı ve umarlı olması gerektiği, herkesin bu taşın altına elini koyup birlikte bu yola çıkması gerektiği görüşünü paylaşmaktadır.
Bu video, Maraş'ta geçen bir Türk dizisinin bölümüdür. Dizide Meryem, Nuri, Emine, Hakkı, Süleyman Hoca, Cahit, Zehra, Selim, Cevat, Merve, Fuat (müdür) ve Rasim (hikayeci) gibi karakterler yer almaktadır.. Bölüm, Maraş'ta yaşanan siyasi ve toplumsal gerilimleri konu alıyor. Bir şiir okuma etkinliği, kahve bombalanması, Süleyman'ın öldürülmesi ve okul ortamında yaşanan çatışmalar hikayenin ana hatlarını oluşturuyor. Ayrıca, Cevat ve Merve arasındaki ilişki, Merve'nin ruh sağlığı sorunları ve bir ailenin bir üyesinin ayrılık kararı alması gibi paralel hikayeler de işleniyor.. Dizide Maraş'taki toplumsal ilişkiler, Alevi toplumunun durumu, yerel yönetimle olan çatışmalar ve okul ortamındaki siyasi hareketler gibi konular ele alınmaktadır. Ayrıca, Filistin meselesi hakkında toplanan bir toplantı ve Rasim'in hikayecilik dersinde hikaye yazma unsurlarını anlatması da bölümün önemli unsurları arasındadır.
1990'lı yılların başında Şişli'de kurulmuştur. İstanbul'un en köklü cemevlerinden biridir. Piyalepaşa Caddesi No:128'de yer almaktadır
Bu video, İstanbul'da inşa edilen Cemevi ve Kültür Merkezi'nin tanıtımını yapan bir reklam filmidir. Video, projenin detaylarını ve Alevi toplumunun ihtiyaçlarına cevap verecek kapsamlı bir merkez olduğunu vurgulamaktadır.. Video, 2500 metrekare taban oturum üzerine 13 katlı, 21 bin metrekare inşaat alanına sahip olan Cemevi ve Kültür Merkezi'nin mimari yapısını ve kullanım özelliklerini anlatmaktadır. Merkezde 1500 kişi kapasiteli cem salonu, iki ayrı kültür merkezi, cenaze hizmeti alanı, derslikler, kütüphane, öğrenci yurdu, kreş, misafirhane, spor salonları, mutfak, yemekhane ve kesim alanı gibi çeşitli tesisler bulunmaktadır. Video, projenin tamamlanması için toplumun desteğine çağrıda bulunmaktadır.
Genç İltar kanalında yayınlanan bu bilgilendirici videoda, 1978 yılında Kahramanmaraş'ta gerçekleşen Alevi mahallelerindeki olaylar anlatılmaktadır.. Video, 9-26 Aralık 1978 tarihleri arasında gerçekleşen ve kentteki sağcı kesimin saldırıları sonucu birçok kişinin hayatını kaybettiği olayları ele almaktadır. Olayların öncesindeki sağ-sol kutuplaşması, 1 Mayıs 1977 olayları ve sonrasında yaşanan kaos ortamı anlatılmaktadır. Ayrıca, olayların dinsel farklılıkların körüklendiği ve provokatörlerin fitili ateşlediği belirtilmektedir. Video, farklılıkların çatışma sebebi değil, kaynaşma sebebi olması gerektiğini vurgulayarak sona ermektedir.
Bu video, İstanbul Cemevi ve Kültür Merkezi'nin tanıtımını yapan bir belgesel formatındadır. Mimar Gürdal Özdemir başkanlığında 2010 yılında başlatılan projenin detayları anlatılmaktadır.. Video, Türkiye'de ve Avrupa'da bir ilk olacak, dünyanın en büyük ve en kapsamlı cemevi projesi olan İstanbul Cemevi ve Kültür Merkezi'nin mimari özellikleri ve kullanım alanlarını detaylı şekilde göstermektedir. 2500 metrekare taban oturumlu iki blok ve 13 kattan oluşan kompleks, 21 bin metrekare kapalı alanıyla Alevi toplumunun kültürel, felsefi, sosyal ve tasavvuf alanındaki tüm ihtiyaçlarına cevap verecektir. Proje, Selçuklu'dan Osmanlı'ya Türk-Islam tarihi ve Anadolu mimarisinden yararlanarak, Mezopotamya kültürüne de atıfta bulunarak tasarlanmıştır.
Bu video, bir konuşmacının Alevi toplumunda kadın-erkek eşitliği konusundaki görüşlerini paylaştığı bir sohbet formatındadır.. Videoda, Alevi inancında kadın-erkek eşitliğinin inanç olarak var olduğu ancak toplumsal yaşamda tam olarak yansımadığı ele alınmaktadır. Konuşmacı, Alevi örgütlerindeki kadın temsilinin yetersizliğini, yönetimdeki tekçi yapıyı ve kadınların sadece mutfak işlerinde yer alırken karar mekanizmalarında yeterince temsil edilmediğini vurgulamaktadır.. Konuşmacı ayrıca, Alevi örgütlerinin entelektüel ve akademik birikiminden yararlanamadığını, eşbaşkanlık sisteminin Alevi toplumlarında tutmayacağını ve fermuar sistemi gibi alternatiflerin önerilmesi gerektiğini belirtmektedir. Avrupa'daki Alevi örgütlerindeki kadın temsilciliğinin daha iyi olduğu örneklerle karşılaştırmalar yapılmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Cumhuriyet döneminde kadın hakları ve özellikle yeni bir yasa hakkındaki görüşlerini paylaştığı bir konuşmadır.. Konuşmacı, Cumhuriyet'in kadın haklarına verdiği önemden bahsederek, 1923-1938 yılları arasında yapılan ilerici demokratik çalışmaların günümüzde tek mezhepçilik ve tek anlayış egemonyasına dönüştüğünü eleştirmektedir. Yeni yasanın çocuk yaşta evlilik, farklı inançlı kişilerin evlilikleri ve Alevi toplumunun kendi inançsal doğrultusu içinde nikahını kıydırma hakkını kısıtlaması gibi olumsuz sonuçları olacağı konusunda uyarıda bulunmaktadır. Konuşmacı, bu yasanın geri çekilmesi için Alevi toplumu ve demokratik kitle örgütlerinin daha güçlü bir tepki göstermesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Bu video, Sedal Dede ve bir sunucu arasında geçen sohbet formatında bir içeriktir. Konuşmacılar, Alevi toplumunun camiye gitmeme nedenleri ve İslam'da ibadet kavramları hakkında bilgi paylaşmaktadır.. Videoda öncelikle Alevi toplumunun camiye gitmeme nedenleri tarihsel bir perspektiften incelenmekte, Hz. Peygamber döneminde evlerde ibadet edildiği ve Muaviye döneminde Hz. Ali'ye hakaret edildiği için Alevi toplumunun mescitlere gitmeyi bıraktığı anlatılmaktadır. Daha sonra İslam'da ibadetlerin amacı, özellikle barış ve rıza kavramı ele alınmakta, Alevi toplumunun sorunlarını Fence mekanında çözdüğü belirtilmektedir.. Videoda ayrıca cami ile cemevi arasındaki farklılıklar, Alevi toplumunun temel ilkeleri, Hz. Ali'nin şehit edilme süreci ve Kur'an'da cami kavramının olmadığı gibi konular da ele alınmaktadır. Konuşmacı, kendisinin mescid, rehber, mürşit, zakir ve oniki hizmet gibi bir yapıya sahip olduğunu ifade etmektedir.
Bu podcast, Demet Bilge Erkasap'ın editörlüğünde yayınlanan bir serinin altıncı ve son bölümüdür. Programda Hakan Mertcan, Ali Kaanoğlu, Umut Azak, İvo Molinas, Hilmi Demir, Ayşe Çavdar, Sedat Bozkurt ve Ertuğrul Günay gibi akademisyenler ve politikacılar konuk olarak yer almaktadır.. Video, Türkiye'de laiklik ve sekülerizm tartışmalarını, özellikle Alevi toplumunun durumunu ele almaktadır. Program, Osmanlı-Türk siyasal çizgisinden başlayarak Cumhuriyet dönemindeki Alevi ayrımcılığını, siyasal İslam'ın yükselişiyle birlikte artan Alevi tehditlerini ve Türk-Yahudi toplumunun laiklik hakkındaki görüşlerini kronolojik olarak incelemektedir.. Ayrıca SODEV'in yaptığı laiklik algısı araştırması sonuçları paylaşılırken, farklı dinlere olan mesafe ve evlilik konusundaki toplumsal tutumlar incelenmektedir. Merve Kavakçı örneği üzerinden AKP iktidarının farklı dinlere yaklaşımının zaman içinde nasıl değiştiği tartışılmakta ve Türkiye'nin geleceği üzerine odaklanılmaktadır.
Bu video, bir konuşmacının Alevi toplumunda namaz konusundaki görüşlerini paylaştığı bir program formatındadır. Konuşmacı, "Seydal dedem" olarak hitap edilen bir kişiye hitap etmektedir.. Video, Alevi toplumunun en çok sorduğu "niye namaz kılıyoruz?" sorusuna yanıt vermektedir. Konuşmacı, Kur'an-ı Kerim'de "namaz" kelimesinin olmadığını, namazın Farsça bir kelime olduğunu ve "salat" kelimesinin aynı anlama geldiğini açıklamaktadır. Ayrıca, İslam'ın şartlarının beş vakit namaz değil, kelime-i şehadet, namaz, oruç, hac ve zekat olduğunu belirtmektedir. Video, Alevi toplumunun namaz konusundaki görüşlerini ve niyaz etme geleneğini ele almaktadır.