Kelama yöneltilen eleştirilerin bazı filozoflara ait olduğu belirtilmiştir. Bu filozoflar arasında İbn Rüşd, Fârâbî ve İbn Sina bulunmaktadır. İbn Rüşd, kelama yönelik eleştirilerini iki ana noktada yoğunlaştırmıştır: Yöntem Eleştirisi: Kelamcıların cedel yöntemini eleştirerek, bu yöntemin gerçeği bulmaktan aciz olduğunu savunmuştur. İçerik Eleştirisi: Özellikle Allah'ın varlığı, sıfatları, nübüvvet ve kaza-kader gibi konularda kelamcıların yaklaşımlarını felsefi açıdan hatalı bulmuştur. Fârâbî, kelamı "medenî ilimler" arasında değerlendirmiş ve bazı kelamcıların, İslam düşüncesine Yunan mantığından geçen kavramları kabul edip sonra bunları eleştirmelerini tutarsız bulmuştur. İbn Sina, Gazali tarafından eleştirilmiş ve Gazali, İbn Sina'nın felsefi yaklaşımlarını asıllarından değil, dolaylı olarak öğrendiğini ve bu nedenle hatalı olduğunu savunmuştur.